Gå til innhold

Ok å gjøre en middels jobb?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen jobber begge for et stort selskap (i ulike avdelinger), økonomer begge to. Vi har hjemme-kontor mandag og fredag, på kontoret tirsdag - torsdag. Når vi er på kontoret jobber vi som vanlig, en passe intens dag fra 08.30 - 16.30. Hjemme derimot, trener begge i arbeidstiden, jeg vasker huset før helg, mannen handler, vi drar på hytta når barna er ferdig på skolen ca 13 for å slippe fredag-rush. Begge får veldig gode til tilbakemeldinger fra lederne våre, jevnlig raus lønnstillegg og bonus.
 

Men, jeg kunne gjort langt mer i jobben min, hadde jeg jobbet alle timene jeg skulle. Poenget er at jeg er veldig effektiv og dyktig, rett og slett. Gjør jobben andre klarer i 100% stilling på ca 85% stilling, om dere skjønner. Hele familien har det bra med dette opplegget, men jeg kjenner på dårlig samvittighet innimellom. 
 

Unnaslutrer jeg, eller er det «lov» fordi jeg gjør alt jeg er bedt om å gjøre, og på en god måte. (Min mann kjenner ikke på disse følelsene i det hele tatt)

Anonymkode: 5903e...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest theTitanic

Merkelig at dere får gjort noe særlig arbeid på det hjemmekontoret i det hele tatt. Noe uetisk er det jo. 

Men... jobben er fornøyd. Ser tanken. Hadde gjort det samme. Enhver er sin egen lykkes smed og her er jo alle fornøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser mest på at du kan holde på sånn uten at du blir kontaktet på Mail, telefon, teams eller liknende når du ikke jobber? Jeg er selv økonom, og jeg vet at jeg jobber langt mer effektivt enn mange andre på min jobb. Det ville likevel aldri falt meg inn å holde på slik du gjør. Jeg har høyere moral enn som så. Drar jeg tidlig en fredag er det grunnet avspasering og jeg har spurt først. 
 

Men du kan jo trøste deg med at mange andre nordmenn gjør det samme som deg. 

Anonymkode: db043...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (2 minutter siden):

Merkelig at dere får gjort noe særlig arbeid på det hjemmekontoret i det hele tatt. Noe uetisk er det jo. 

Men... jobben er fornøyd. Ser tanken. Hadde gjort det samme. Enhver er sin egen lykkes smed og her er jo alle fornøyd. 

Er nettopp det, alle er jo fornøyd. Jeg kunne sikkert klatret litt oppover om jeg hatt gjort enda litt mer, men jeg er ikke interessert. Jeg får nok egentid, kontroll i huset og tid med barna, så ambisjoner i jobben har jeg ikke for tiden, kun å utføre nåværende jobb på en god måte .

Anonymkode: 5903e...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg stusser mest på at du kan holde på sånn uten at du blir kontaktet på Mail, telefon, teams eller liknende når du ikke jobber? Jeg er selv økonom, og jeg vet at jeg jobber langt mer effektivt enn mange andre på min jobb. Det ville likevel aldri falt meg inn å holde på slik du gjør. Jeg har høyere moral enn som så. Drar jeg tidlig en fredag er det grunnet avspasering og jeg har spurt først. 
 

Men du kan jo trøste deg med at mange andre nordmenn gjør det samme som deg. 

Anonymkode: db043...255

Har Teams på telefonen, må av og til svare i chat når jeg er ute på en joggetur, eller ringe noen opp litt senere, men ikke særlig vanskelig å få til. Mannen jobber av og til via telefonen på vei til hytta, osv. 

Anonymkode: 5903e...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du jukser og utnytter din egen arbeidsgiver. Har du kapasitet til overs må du si det til arbeidsgiver. Håper du blir oppdaget. 

Anonymkode: ff148...196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får man middels betalt, så gjør man en middels jobb. Barna er bare barn én gang, jeg tenker at dere gjør det rette. ❤️ Snakker vi millionlønninger skjønner jeg at enkelte blir lurt til å ofre fritid og familie, men dette hadde jeg ikke stusset på i et sekund, med så gode tilbakemeldinger fra ledere.

Anonymkode: 63ad6...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør noe av det samme selv.. Jobber med skikkelig unnasluntrere, latsabber og rotekopper..Drikker kaffe og tar ørten pauser og bare snakker og vaser bort hele dagen.. Er så lei av å jobbe og stå på selv og så ser man slike folk på jobben. 

Om jeg gjør jobben på 3 timer kontra de som gjør det samme på en hel arbeidsdag, så får jeg ikke dårlig samvittighet om jeg går tidlig og likevel stempler full dag..vi har jo gjort like mye 🤷‍♀️ 

 

 

Anonymkode: ebc1d...8e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere jobber i privat sektor så tenker jeg dette er en sak mellom dere og arbeidsgiver.

Er dere offentlig ansatte synes jeg det er sløsing av skattepenger, og jeg mener man faktisk har en plikt til jobbe for sin lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (4 minutter siden):

Så lenge dere jobber i privat sektor så tenker jeg dette er en sak mellom dere og arbeidsgiver.

Er dere offentlig ansatte synes jeg det er sløsing av skattepenger, og jeg mener man faktisk har en plikt til jobbe for sin lønn. 

Jeg jobber jo for lønnen min, gjør like mye som kollegaene mine. 

Anonymkode: 5903e...0c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge jobben blir gjort så ser jeg ikke problemet. 

Anonymkode: c38aa...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg jobber jo for lønnen min, gjør like mye som kollegaene mine. 

Anonymkode: 5903e...0c6

Er du sikker på at du vet alt om hva kollegaene gjør? 

Og uansett. Som offentlig ansatt er det skattebetalerne som betaler lønna. Da synes jeg at man som ansatt i det offentlig skal sørge for at skattebetalerne får det de betaler for.

Er man "bedre" ansatte enn sine kollegaer kan man enten argumentere for økt lønn, eller argumentere for lik lønn og lavere stillingsprosent. Det er opp til din leder å avgjøre. 

Det er i hvert fall min mening som offentlig ansatt og som skattebetaler. Mulig andre har en annen oppfatning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...