Gå til innhold

Antonio Guterres tror krigen vil eskalere til noe større


lady90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

lady90 skrev (13 minutter siden):

https://www.google.com/amp/s/amp.rfi.fr/en/international-news/20230206-un-chief-fears-world-headed-for-wider-war-over-ukraine-russia

Hva tenker dere? Nå ble jeg stressa. Det kommer jo fra en som bør vite hva han snakker om

Da er det bare a bøtte på med bistand til Ukraina så de kan avslutte krigen så raskt som mulig.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (7 timer siden):

https://www.google.com/amp/s/amp.rfi.fr/en/international-news/20230206-un-chief-fears-world-headed-for-wider-war-over-ukraine-russia

Hva tenker dere? Nå ble jeg stressa. Det kommer jo fra en som bør vite hva han snakker om

Det er skikkelig trist, men slik som krigen beveger seg nå er det en mulighet for at dette kan utvikle seg til noe større. Det handler ikke kun om krigen i Ukraina, men det er spenninger i hele verden. Personlig syntes jeg det er ganske åpenbart at dette kan eskalere. Bare ved å følge med på nyhetene og sjekke flere kilder, kan man tegne seg et ganske klart bilde av hvilken retning dette går. Jeg håper folk gjør litt forberedelser i hjemmene sine (ifh til mat, vann etc) i tilfellet dette skulle eskalere. Det betyr ikke at det må eskalere, men det kan. 

Endret av Becky
Rettelse
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 minutter siden):

Da er det bare a bøtte på med bistand til Ukraina så de kan avslutte krigen så raskt som mulig.

Jeg mener det er viktig å få til fredsforhandlinger så raskt som overhodet mulig. Det bør være NR.1 hos ALLE verdensledere akkurat nå. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (11 minutter siden):

Jeg mener det er viktig å få til fredsforhandlinger så raskt som overhodet mulig. Det bør være NR.1 hos ALLE verdensledere akkurat nå. 

Hva skal de forhandle om da? Putin vil jo uansett ikke forhandle 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (14 minutter siden):

Det er skikkelig trist, men slik som krigen beveger seg nå er det en sannsynlighet for at dette kan utvikle seg til noe større. Det handler ikke kun om krigen i Ukraina, men det er spenninger i hele verden. Personlig syntes jeg det er ganske åpenbart. Bare ved å følge med på nyhetene og sjekke flere kilder, kan man tegne seg et ganske klart bilde av hvilken retning dette går. Jeg håper folk gjør litt forberedelser i hjemmene sine (ifh til mat, vann etc) i tilfellet dette skulle eskalere. Det betyr ikke at det må eskalere, men det kan. 

Hvordan kan det utvikle seg til noe større?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Becky skrev (13 minutter siden):

Jeg mener det er viktig å få til fredsforhandlinger så raskt som overhodet mulig. Det bør være NR.1 hos ALLE verdensledere akkurat nå. 

Var det viktig å få til fredsforhandlinger med Hitler?

Fredsforhandlinger med Putin er forsøkt. Han driter i alt av avtaler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan det utvikle seg til noe større?

Hva tror du Guterres sikter til i artikkelen når han sier eksakt det samme? Skulle ønske det du sier er sant da, men han er jo ingen hvem som helst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Becky said:

Jeg mener det er viktig å få til fredsforhandlinger så raskt som overhodet mulig. Det bør være NR.1 hos ALLE verdensledere akkurat nå. 

Nå er det status quo og ingen motiver for Putin til å forhandle. Et kraftig push fra Ukraina med nye våpen fra vesten åpner opp for en endring i denne status quo og forhandlinger med et nytt lederskap i Kreml. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (26 minutter siden):

Personlig syntes jeg det er ganske åpenbart. Bare ved å følge med på nyhetene og sjekke flere kilder, kan man tegne seg et ganske klart bilde av hvilken retning dette går.

Hva er åpenbart? Hvilken retning? 
Vær spesifikk.

Endret av Snok1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan det utvikle seg til noe større?

Jeg skjønner at det er vanskelig for folk flest å ta innover seg at dette kan utvikle seg til noe større. Det er noe ingen ønsker. 
Men jeg sliter med å forstå at så mange tenker det er "helt utenkelig".  Jeg mener se på spenningene mellom de forskjellige landene. Vi har Kina- USA, NATO - Russland, Taiwan - Kina,  Palestina - Israel (dette er et kapittel i seg selv). Bare for å nevne noen få. På toppen av dette har vi økonomien som daler nedover. Det kommer nok ikke til å skje, at dette blir en større krig. Men man kan virkelig ikke mene at vi ikke sitter å vipper på stolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (14 minutter siden):

Var det viktig å få til fredsforhandlinger med Hitler?

Fredsforhandlinger med Putin er forsøkt. Han driter i alt av avtaler.

De må prøve hardere. Mye hardere. ALLE verdenslederne. Det må da være noe man kan forhandle med når det gjelder en potensiell verdenskrig. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (6 minutter siden):

Hva er åpenbart? Hvilken retning? 
Vær spesifikk.

Jamen, følges det med på nyhetene eller? Eller leses nyhetene med et slags rosa filter? Unnskyld meg,  jeg mener ikke å være ufin. Men ta en titt på utviklingen de siste 2 månedene og si meg, hvordan skal dette ende? Problemet er at vi vet ikke. Det er jo det som er så skummelt. Ingen vet hva Russland gjør når de er økonomisk kvalt, ingen av oss kan lese tankene til det Russiske regime. Vi vet ikke hva Kina kan bidra med eller bidrar med. Vi vet ikke hva som skjer om Ukraina taper krigen, heller ikke om de vinner krigen. Dette er ting ingen her inne kan svare på. Her utelukker jeg også alle andre konflikter i verden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

lady90 skrev (34 minutter siden):

Hva tror du Guterres sikter til i artikkelen når han sier eksakt det samme? Skulle ønske det du sier er sant da, men han er jo ingen hvem som helst 

Hva sikter han til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner at det er vanskelig for folk flest å ta innover seg at dette kan utvikle seg til noe større. Det er noe ingen ønsker. 
Men jeg sliter med å forstå at så mange tenker det er "helt utenkelig".  Jeg mener se på spenningene mellom de forskjellige landene. Vi har Kina- USA, NATO - Russland, Taiwan - Kina,  Palestina - Israel (dette er et kapittel i seg selv). Bare for å nevne noen få. På toppen av dette har vi økonomien som daler nedover. Det kommer nok ikke til å skje, at dette blir en større krig. Men man kan virkelig ikke mene at vi ikke sitter å vipper på stolen. 

USA er fullstendig overlegen Kina. NATO er fullstendig overlegen Russland. Israel er fullstendig overlegen Palestina. Kan du forresten forklare hvordan palestinerne vil utgjøre noen verdenskrig?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Becky skrev (23 minutter siden):

De må prøve hardere. Mye hardere. ALLE verdenslederne. Det må da være noe man kan forhandle med når det gjelder en potensiell verdenskrig. 

Hvordan blir Russland/Ukraina en verdenskrig, helt konkret?

Nei, det nytter ikke å forhandle med Hitler, eh, jeg mener Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Becky skrev (18 minutter siden):

Jamen, følges det med på nyhetene eller? Eller leses nyhetene med et slags rosa filter? Unnskyld meg,  jeg mener ikke å være ufin. Men ta en titt på utviklingen de siste 2 månedene og si meg, hvordan skal dette ende? Problemet er at vi vet ikke. Det er jo det som er så skummelt. Ingen vet hva Russland gjør når de er økonomisk kvalt, ingen av oss kan lese tankene til det Russiske regime. Vi vet ikke hva Kina kan bidra med eller bidrar med. Vi vet ikke hva som skjer om Ukraina taper krigen, heller ikke om de vinner krigen. Dette er ting ingen her inne kan svare på. Her utelukker jeg også alle andre konflikter i verden. 

Hvilken utvikling?

Kina ønsker neppe å få økonomien ødelagt. De er nok mer interessert i å plukke opp restene av Russland til en billig penge etter hvert. Ikke tro at "vennskapet" deres har noen verdi. Russland og Kina har vært i konflikt i alle år. Disse konfliktene er ikke løst. De er i beste fall fryst. Beste utfall for Kina her er at Russland faller og kineserne rykker inn og rydder opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (18 minutter siden):

Hva sikter han til?

Har du lest artikkelen? Han tror det kan eskalere og gå mot en større krig. 

"FNs generalsekretær António Guterres mener det er sannsynlig med en eskalering i Russland-Ukraina-konflikten, og at verden går mot en «større krig" 

Hva tror du  da han mener med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lady90 skrev (3 minutter siden):

Har du lest artikkelen? Han tror det kan eskalere og gå mot en større krig. 

"FNs generalsekretær António Guterres mener det er sannsynlig med en eskalering i Russland-Ukraina-konflikten, og at verden går mot en «større krig" 

Hva tror du  da han mener med det? 

Men på hvilken måte?

Ja, hva mener han med det? Jeg skjønner det ikke. Han snakker tilsynelatende om at det er konflikter rundt i verden, men hva har det med Ukraina å gjøre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (Akkurat nå):

Men på hvilken måte?

Ja, hva mener han med det? Jeg skjønner det ikke. Han snakker tilsynelatende om at det er konflikter rundt i verden, men hva har det med Ukraina å gjøre?

Han sier jo at han tror Ukraina-krigen vil eskalere. Samtidig nevner han andre ting vi bør ha fokus på i verden som klima, andre konflikter osv, ikke nødvendigvis i sammenheng med Ukraina-krigen.

Jeg vet heller ikke hva han mener men håpte noen her inne kunne svare 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...