Gå til innhold

Hvorfor er ikke folk ærlige når de avlyser en date i siste sekund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heldigvis har ikke dette skjedd ofte, men det har definitivt blitt en økende greie etter at dating via Tinder, osv. ble en greie. 

Jeg tror folk - meg selv inkludert - setter uendelig mer pris på noe enkelt og ærlig som: "Beklager, jeg følte ikke for å dra på date i kveld.", kontra det å få en lang liste med unnskyldninger type "Sorry jeg ble plutselig så sliten, og jeg har jobb tidlig i morgen, også må jeg gjøre blablabla" 30 min før man skal treffes.

Er du ærlig, så får du samme svar tilbake - men også langt mer respekt fra den andre parten. Unnskyldninger er patetisk, og noe de fleste gjennomskuer. Har folk blitt så konfliktskye i nyere tid?

Anonymkode: 09581...ab8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er greit å gi en begrunnelse... Har aldri avlyst på så kort varsel da, men om jeg er sliten, hvorfor kan jeg ikke si det da? Om det dukker opp noe annet som jeg ikke kan utsette, hvorfor kan jeg ikke si det?

De fleste setter vel pris på en forklaring?

Anonymkode: 309cb...d25

• Liker 6
Skrevet

Det er bare et symptom på det at folk generelt har blitt langt mer "flaky" og mindre pålitelige.

Anonymkode: 30861...da5

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir også ganske overrasket over hvor lett folk her tyr til å anbefale hvite løgner for alt og ingenting. 

Du leser det i tråd etter tråd her på Kvinneguiden, "hva med å ta en hvit løgn?" for små utfordringer de søker råd om. 

Jeg har tilnærmet nulltoleranse for slike holdninger, og de som oppfører seg slik i det virkelige liv holder jeg en armlengdes avstand til.

Tror det har en sammenheng med at den yngre generasjonen konstant skal skyve ansvar og skyld over på andre i stedet for å stå til ansvar selv. Det kombinert med at de i hele barndommen sin til en hver tid ikke møter på motstand, for alle eventuelle problemer de støter på så er det foreldrene som må rydde opp. 

På et tidspunkt kommer virkeligheten å biter  de i rumpa, så da står de der - og det eneste de kan ty til er disse hvite løgnene. 

Anonymkode: 4811c...57d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Heldigvis har ikke dette skjedd ofte, men det har definitivt blitt en økende greie etter at dating via Tinder, osv. ble en greie. 

Jeg tror folk - meg selv inkludert - setter uendelig mer pris på noe enkelt og ærlig som: "Beklager, jeg følte ikke for å dra på date i kveld.", kontra det å få en lang liste med unnskyldninger type "Sorry jeg ble plutselig så sliten, og jeg har jobb tidlig i morgen, også må jeg gjøre blablabla" 30 min før man skal treffes.

Er du ærlig, så får du samme svar tilbake - men også langt mer respekt fra den andre parten. Unnskyldninger er patetisk, og noe de fleste gjennomskuer. Har folk blitt så konfliktskye i nyere tid?

Jeg syns "sorry jeg ble så sliten og må dra på jobb i morgen og ting blir stress og blabla" er akuratt samme ærlige meldingen som "beklager jeg føler ikke for å dra på date i kveld". Bare at med det første alternativet gjør man det klart at det handler om ens eget skjema og energi og humør og ikke lar det henge i luften at det kanskje kan være personen man skulle møte det er noe galt med.

Anonymkode: b596f...3a8

• Liker 6
Skrevet

Nå var kanskje "sliten og har jobb i morgen" en av de mer plausible forklaringene - men det er utrolig mye rart der ute. 

En fin tommelfingerregel er at jo flere unnskyldninger som er bakt inn i én og samme forklaring, des mindre sannsynlig er det. 

Bilen starter ikke. En venn/venninne må ha noen å snakke med. Syk mor. Må hjelpe noen klokken 7 i morgen. osv. 

• Liker 2
Skrevet

Utrolig kjipt og dårlig gjort. Har holdt av flere lørdagskvelder og pyntet meg en time, bare for å få en avlysning eller bli blokkert en time før daten til tross for at de ba meg holde av og sa de gledet seg. Har begynt å ta det for gitt at dates ikke blir noe av og tror ikke på noen som sier de vil treffe meg lenger 

Anonymkode: 726cd...7b0

• Liker 2
Skrevet

Folk er ikke ærlige fordi det er vanskelig å innrømme at man gjør noe egoistisk, redde for reaksjonene og kanskje også redd for å innse at de ikke er så greie som de liker å tro.

Anonymkode: aca6b...26c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Derfor er jeg ikke på Tinder. Får en følelse av at de fleste der er akkurat sånn, full av unnskyldninger, ghosting og ons. 

Anonymkode: 7bc25...d9c

Skrevet

Nestsiste dukket ikke opp, og jeg hørte ingenting før etter tre uker. 

Siste dukket ikke opp, og hørte ikke noe før halvannet døgn etterpå. 

En avlysning i siste sekund, løgn eller ei, hadde vært bedre.

• Liker 4
Gjest Raptuss
Skrevet
svartkatt skrev (2 minutter siden):

Så vondt! Og så fullstendig dust gjort! 

Enig med en hvit løgn er bedre da enn ingen ting.

Ser ikke problemet med å være ærlig heller egentlig. « Beklager jeg fikk kalde føtter og feiget ut» eller «beklager at jeg kansellerer i siste sekund, men jeg kjenner at denne daten ikke er riktig for meg likevel» 

Skrevet
Just now, svartkatt said:

Verste jeg har vært borti er en som var veldig ivrig og ba meg møte han på en restaurant, jeg spurte om kl 21 og han sa 22, greit. Var der 22 og kl ble 22.30. Sa det var pinlig å sitte alene og sa vi kan ta det igjen, han tryglet meg om å vente litt til for han var rett rundt hjørnet. Så ble klokka 23 og jeg sendte melding om hvor han var og fikk ikke svar før dagen etter hvor han skrev det ble for sent og han tryglet om å møtes igjen. Jeg sa jeg ble kvalm av han og snakket ikke igjen. Folk er skamløse.

Jeg kan fint bli bedt ut av 5 menn på en lørdag, ikke tinder nødvendigvis men menn jeg kjenner osv og. Har jeg en avtale takker jeg nei selv om jeg ellers gjerne hadde takket ja. Det er trist å føle at høflighet og respekt for andre er unormal egenskap

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange feige mennesker der ute, uten hverken ryggrad, integritet eller manerer. Det har ikke noe med deg å gjøre, det er kun deres feighet, så prøv å ikke la det gå inn på deg.

• Liker 2
Skrevet

Men er det virkelig så vanlig å bare anta at daten er en uærlig løgner, bare fordi det blir gitt en forklaring på hvorfor de avlyser?

Og synes dere virkelig det er bedre bli ditched uten en forklaring?

Anonymkode: 309cb...d25

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Verste jeg har vært borti er en som var veldig ivrig og ba meg møte han på en restaurant, jeg spurte om kl 21 og han sa 22, greit. Var der 22 og kl ble 22.30. Sa det var pinlig å sitte alene og sa vi kan ta det igjen, han tryglet meg om å vente litt til for han var rett rundt hjørnet. Så ble klokka 23 og jeg sendte melding om hvor han var og fikk ikke svar før dagen etter hvor han skrev det ble for sent og han tryglet om å møtes igjen. Jeg sa jeg ble kvalm av han og snakket ikke igjen. Folk er skamløse.

Jeg kan fint bli bedt ut av 5 menn på en lørdag, ikke tinder nødvendigvis men menn jeg kjenner osv og. Har jeg en avtale takker jeg nei selv om jeg ellers gjerne hadde takket ja. Det er trist å føle at høflighet og respekt for andre er unormal egenskap

Aldri godta dates så sent på kvelden.

Hvis en ber deg ut og ikke kan eller vil møte deg senest kl 18, så si nei. Konsekvent.

Når de avtaler så sene tidspunkter som kl 21 og utover så er det KUN for å få seg et LIGG. Og er de seriøse så avtaler de en skikkelig date en lørdag. Ikke fredag. Og ikke søndag. Resten av uka er det ok med lunsj/middag date tirs/ons/tors. Aldri bli med på en fredagspils med en date.  Og aldri si ja til netflix and chill på en søndag. Da er du kun fwb.

Forøvrig syns jeg at den unnskyldningen om å være sliten kan godtas. Men, med forbehold til at det nevnes å ta daten en annen dag. Jeg tror mange menn og kvinner i dag dobbeltbooker dater med flere interessante og velger den de helst vil date og kommer med rare unnskyldninger eller uteblir til andre dater som holdes uvitende på gress. Og da er det greit å ha avklart på forhånd hvilke spilleregler du selv går etter. Greit å date flere, eller dater du kun EN om gangen, og la motparten få vite dette.

Anonymkode: 65ac3...e2f

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg har avlyst noen dater i siste liten - rett og slett fordi jeg ved nærmere ettertanke ikke har hatt tilstrekkelig lyst til å møte vedkommende. Men jeg gir henne alltid beskjed, og prøver å gjøre det på en mest mulig human måte.

Anonymkode: 89b2f...6ce

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det har med at nordmenn er et ekstremt konfliktsky folkeslag. 
De ønsker ærlighet og lojalitet , men det er kun fra andre og evner ikke å vise en 100% ærlighet sjøl 

Anonymkode: 63ea7...3c9

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri godta dates så sent på kvelden.

Hvis en ber deg ut og ikke kan eller vil møte deg senest kl 18, så si nei. Konsekvent.

Når de avtaler så sene tidspunkter som kl 21 og utover så er det KUN for å få seg et LIGG. Og er de seriøse så avtaler de en skikkelig date en lørdag. Ikke fredag. Og ikke søndag. Resten av uka er det ok med lunsj/middag date tirs/ons/tors. Aldri bli med på en fredagspils med en date.  Og aldri si ja til netflix and chill på en søndag. Da er du kun fwb.

Forøvrig syns jeg at den unnskyldningen om å være sliten kan godtas. Men, med forbehold til at det nevnes å ta daten en annen dag. Jeg tror mange menn og kvinner i dag dobbeltbooker dater med flere interessante og velger den de helst vil date og kommer med rare unnskyldninger eller uteblir til andre dater som holdes uvitende på gress. Og da er det greit å ha avklart på forhånd hvilke spilleregler du selv går etter. Greit å date flere, eller dater du kun EN om gangen, og la motparten få vite dette.

Anonymkode: 65ac3...e2f

Ja, du har gode poenger her. Sier konsekvent nei til alle som vil møtes sent nå. Han ville absolutt møtes på restaurant fordi han ville bli kjent i følge han, men tydelig visste han nok hele tiden at han ikke kom til å gidde. Drøyt å be noen holde av kvelden og så ikke gidde å møte opp

Skrevet

Kan jo være så enkelt at man ble for nervøs og fikk kalde føtter. 

Anonymkode: e1b25...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...