Gå til innhold

Dere som har brukt vival,hvordan virket den? Noe annet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann😀skal fjerne noe i huden på sykehuset,fått beskjed om å ta beroligende før timen,jeg reagerer ikke på sobril,skal må prøve vival,hvordan beroliget blir man av vival?og hvis det ikke virker,er det noe annet beroligende som er bedre.

Må nevne at jeg må virkelig blir beroliget,da jeg er livredd og gruer meg.

Anonymkode: b7868...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte vival i forbindelse med tannlegeskrekk. Første gangen fungerte det svært bra, andre gangen ikke. Jeg tror at grunnen til at det ikke fungerte bra andre gangen var at jeg nettopp hadde spist, og at det ble tatt fort kort tid før tannlegetimen. 

Anonymkode: dc098...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke fungerer må du snakke med legen din på nytt så finner dere ut av hva du kan prøve sammen. Ingen her kan gi deg bedre svar enn det legen din kan. Det kommer nok til å ordne seg. ❤️ Skjønner at du er spent, men du må bare vente og se hvordan det kjennes når du er der.

Ingen kan tvinge deg til noe du ikke vil. Hvis du kjenner at det ikke går så sier du stopp og så prøver dere igjen senere. 

Vil gi deg et tips om å bruke bekymringstime (ung.no) frem til timen din.

Anonymkode: 46f9e...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vival når jeg skulle ta en undersøkelse på sykehuset, var visst standard at alle fikk det og det funket så bra at planen er å få det til tannlegetimer og... Ble litt gi faen attitude, når jeg lå der og de rotet rundt så tenkte jeg jaja, dør jeg nå så dør jeg, går bra det. Alt var bare helt greit...  

Har for øvrig ingen erfaring utenom med slike medisiner, første gangen jeg fikk det så vet jo ikke om jeg vil få samme virkning igjen men opplevelsen jeg hadde var veldig grei. :D 

Anonymkode: 08cad...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Fikk vival når jeg skulle ta en undersøkelse på sykehuset, var visst standard at alle fikk det og det funket så bra at planen er å få det til tannlegetimer og... Ble litt gi faen attitude, når jeg lå der og de rotet rundt så tenkte jeg jaja, dør jeg nå så dør jeg, går bra det. Alt var bare helt greit...  

Har for øvrig ingen erfaring utenom med slike medisiner, første gangen jeg fikk det så vet jo ikke om jeg vil få samme virkning igjen men opplevelsen jeg hadde var veldig grei. :D 

Anonymkode: 08cad...4d8

Tok du 1 ballett?

Anonymkode: b7868...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Tok du 1 ballett?

Anonymkode: b7868...720

Vival kommer i to forskjellige størrelser og vi har uansett ikke lov å diskutere dosering på KG. Det er nesten ikke annet å gjøre enn å stole på at legen din har gitt deg en dose som vil passe deg. Uansett hvor mange tabletter andre har tatt så sier ikke det noe om hvordan akkurat din kropp vil reagere.

Anonymkode: 46f9e...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.2.2023 den 23.27):

Tok du 1 ballett?

Anonymkode: b7868...720

Jepp, laveste dose, skulle ikke mer til for meg, men som sagt så er jeg ikke vant til slikt. Men ble litt satt ut av at det skulle så lite til for store meg.

Men ta nå en prat med legen din så finner dere et godt alternativ for deg, ikke stress deg opp og overtenk alt. ❤️

Anonymkode: 08cad...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jepp, laveste dose, skulle ikke mer til for meg, men som sagt så er jeg ikke vant til slikt. Men ble litt satt ut av at det skulle så lite til for store meg.

Men ta nå en prat med legen din så finner dere et godt alternativ for deg, ikke stress deg opp og overtenk alt. ❤️

Anonymkode: 08cad...4d8

Hvor lenge før timen tok du tablett?

Anonymkode: b7868...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laveste dose vival og det hjelper men er langt ifra nok hvis jeg feks skulle tatt colonoskopi eller rotfylle en tann. Jeg merker ingenting bortsett fra at jeg blir litt roligere på dager hvor angsten har satt seg.

Anonymkode: 6bcdf...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor lenge før timen tok du tablett?

Anonymkode: b7868...720

30-60 minutter, var en del ventetid så jeg lå i kø en stund og.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har laveste dose vival og det hjelper men er langt ifra nok hvis jeg feks skulle tatt colonoskopi eller rotfylle en tann. Jeg merker ingenting bortsett fra at jeg blir litt roligere på dager hvor angsten har satt seg.

Anonymkode: 6bcdf...e9b

Da bruker du det jevnlig slik jeg forstår, det er noe annet enn oss som ikke bruker slikt. Har og en venninne som sliter med angst og hun må og ha andre ting for at det skal hjelpe. For meg som ikke har noe angstlidelse så gjorde vival susen i lav dose fordi jeg er ikke vant med slike medisiner.

Anonymkode: 08cad...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 20.32):

Jepp, laveste dose, skulle ikke mer til for meg, men som sagt så er jeg ikke vant til slikt. Men ble litt satt ut av at det skulle så lite til for store meg.

Men ta nå en prat med legen din så finner dere et godt alternativ for deg, ikke stress deg opp og overtenk alt. ❤️

Anonymkode: 08cad...4d8

Hvor mye er laveste dose?

Anonymkode: b7868...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor mye er laveste dose?

Vival «Actavis» - Felleskatalogen:

Quote

Dosering

Individuell. Voksne krever doser relativt lavere enn barn.

Behandlingsvarighet (alle indikasjoner)
Kortest mulig og maks. 4 uker ved søvnvansker og 8-12 uker ved angst og uro, inkl. nedtrapping. Pasienten, og nødvendighet av videre behandling, bør vurderes regelmessig, spesielt ved symptomfrihet. Enkelte ganger kan forlengelse ut over maks. behandlingsperiode være nødvendig, men da må ny vurdering av pasientens status gjøres av spesialist.
Nervøse tilstander og muskelspasmer
Ved nervøse tilstander initialt små doser, økes gradvis etter behov. Hvis ikke bedring i løpet av 1 uke overveies annen terapi. Maks. effekt etter senest 4-6 uker. Voksne: Initialt små doser, f.eks. 2 mg 1-3 ganger daglig. Ved behov, økende til 5 mg 1-3 ganger daglig. Ved stor angst og uro, ev. alvorlige spastiske tilstander 30-60 mg daglig ved stasjonær behandling. Eldre og pasienter med nedsatt allmenntilstand: Dosen bør reduseres, og bør sjelden overskride 2 mg 2 ganger daglig. Barn: 0,1-0,8 mg/kg fordelt på 1-3 doser.
Søvnløshet
5-10 mg like før sengetid. Eldre og pasienter med nedsatt allmenntilstand: Vanligvis 2 mg.
Seponering Norsk legemiddelhåndbok: Forslag til nedtrapping og seponering

Interaksjonsanalyse av legemiddellisten anbefales før seponering. Opphør av interaksjoner ved seponering kan gi økt/redusert virkning av gjenværende legemidler.

Seponering bør skje gradvis over 2-3 uker da rebound-effekt er større etter plutselig behandlingsopphør, se Forsiktighetsregler. Pasienten bør informeres om dette, at behandlingen vil ha begrenset varighet og at dosen vil reduseres gradvis.
Spesielle pasientgrupper
  • Nedsatt lever-/nyrefunksjon: Forsiktighet utvises. Se også Kontraindikasjoner.
  • Barn: Bør ikke gis uten nøye vurdering av behandlingens nødvendighet og behandlingsvarighet minimeres.
  • Kronisk respirasjonssvikt: Lavere dose anbefales pga. risiko for respirasjonsdepresjon.
Administrering Kan deles (delestrek).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelper bedre enn Sobril. Midazolam foretrekker jeg på sykehus

Anonymkode: 54be9...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...