Gå til innhold

Kjæresten min kjeftet på en uteligger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så først må jeg nevne at kjæresten min ikke er norsk, men kommer fra Japan.

Mens vi var på en matvarebutikk i Italia, kom en tigger/flyktning bort til meg og spurte om jeg kunne kjøpe han litt mat. Jeg sa ja. Han plukket seg ut tunfisk og noe annet billig.
Da vi kom til kassen spurte han med et lite lurt smil om han kunne ta med seg en øl også. Altså en ølboks.
Jeg tenkte: hvorfor ikke. Han har sikkert hardt nok liv, hvorfor ikke gi ham en øl. Det hele ville uansett koste under 5 euro.

Idet jeg skulle betale dukket plutselig kjæresten min opp og ropte: "hva skjer her?! Hva driver du med?"
Jeg ble litt paff og sa til han i kassa at jeg ville betale. Men så kommer kjæresten da brasende og sa at det skulle jeg absolutt ikke.
Jeg svarte at jeg gjerne ville det, dessuten var det ikke et stort beløp.
Plutselig dukker flyktningen opp og de to begynner å krangle isteden. Jeg måtte holde kjæresten tilbake mens han skjellet fyren ut: "hvorfor jobber du ikke? Eier du ingen skam? Dette er min kjæreste! Min dame!"
Jeg på min side sa: "han er nok bare en flyktning. De får ikke arbeidstillatelse."
Plutselig roper vi alle i munnen på hverandre mens kassamannen hjelpesløst står der og de andre kundene stirrer. Så jeg stormet ut av butikken og gikk opprørt gjennom noen kvartaler.

Etter noen minutter ringer typen da og sier at alle i butikken heiet på ham og så på ham som en helt som beskytter kjæresten sin. En vakt hadde også dukket opp og kastet flyktningen ut. Så insisterer han på at jeg skal komme inn i butikken for han skal vise meg noe. Det eneste som skjer er at han betaler. Han var særs så stolt av seg selv, highfivet kassamannen mens jeg så på.

Etterpå diskuterte vi det med å gi almisser til fremmede. Han hadde en totalt annen oppfatning om det. Jeg mente at en liten snillhet av og til skader vel ingen. Det var uansett ikke penger jeg ikke kunne avse.
Ifølge han var han skikkelig mann og beskyttet den stakkars dama si (som ikke visste bedre, litt underforstått).

Vi begge hadde noen øl innabors når dette skjedde og hadde en ellers fin kveld etterpå. Likevel sitter jeg igjen med en ubehagelig følelse. Følte meg nesten litt som et barn som ble tatt med hånda ned i kakeboksen og litt umyndiggjort.

Hva tenker dere om saken? Burde jeg ta opp følelsene mine med typen, fortelle at jeg følte meg nokså ydmyket?

Anonymkode: d8938...d42

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har sine fordeler og ulemper å være med noen fra en annen kultur, men jeg syns alltid at man skal våge å være åpen om følelser. Hvis han ikke takler den du er så får du heller håndtere det da.

Anonymkode: 78423...e31

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en drittsekk som ikke bryr seg om andre. Ville vært en dumpegrunn, uten tvil. 

Anonymkode: 000e0...c2c

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere er fra vidt forskjellige kulturer og har et slags forhold hvor dere egentlig ikke snakker om følelser?

Det er jo så dødsdømt at det egentlig er samme hva du gjør. 

Anonymkode: 320f5...97c

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig at du prater om alle følelsene dine med partneren din, spesielt etter at dere har lagt ballen død. 

Helst ukentlig. Ingenting bør være ferdigsnakket. Ta alle ting opp igjen og igjen. Det er jo snakk om følelsene dine. 

Hvis han ikke er interessert i å lytte så er kjæresten uempatisk, kanskje narsisstiske tendenser også. 

Føler du deg trygg på han? 

Anonymkode: 98bf8...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra gjort av kjæresten din, det er garantert ikke en flyktning men en velferdsmigrant eller romfolk. På tide at folk i Europa setter ned foten ovenfor disse personene. 

Anonymkode: 67b01...4e0

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde jeg dumpet der og da. For en ufordragelig mann.

Anonymkode: b98f1...e3e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du følte deg umyndiggjort, for det var akkurat det du ble! Det er veldig mange forskjellige meninger rundt det og hjelpe tiggere og han er i sin fulle rett til å ha sine meninger, men det er du også. Dette var dine penger og ditt valg! I denne situasjonen så burde han hatt respekt nok ovenfor deg, uteliggeren og de andre menneskene innvolvert til å ikke lage en slik offentlig scene, ekstremt usjarmerende! Han burde heller ha tatt det opp med deg på en ordentlig måte under fire øyne ved en senere anledning.

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Så dere er fra vidt forskjellige kulturer og har et slags forhold hvor dere egentlig ikke snakker om følelser?

Det er jo så dødsdømt at det egentlig er samme hva du gjør. 

Anonymkode: 320f5...97c

Forholdet er helt i startfasen. Men som du påpeker, og flere andre her i tråden, det er vel ingen vei videre det å holde slike følelser inne. TS

Anonymkode: d8938...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (12 minutter siden):

Skjønner at du følte deg umyndiggjort, for det var akkurat det du ble! Det er veldig mange forskjellige meninger rundt det og hjelpe tiggere og han er i sin fulle rett til å ha sine meninger, men det er du også. Dette var dine penger og ditt valg! I denne situasjonen så burde han hatt respekt nok ovenfor deg, uteliggeren og de andre menneskene innvolvert til å ikke lage en slik offentlig scene, ekstremt usjarmerende! Han burde heller ha tatt det opp med deg på en ordentlig måte under fire øyne ved en senere anledning.

Jeg er enig. Takk for at du klargjør tankene mine. TS

Anonymkode: d8938...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (15 minutter siden):

Enig med samboeren din.

Ja, det er greit at han har sin mening. Men det var ganske flaut å ha en sånn scene offentlig. Jeg er en som knapt hever stemmen ute blant folk og ikke vil ha noe styr. TS

Anonymkode: d8938...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Veldig viktig at du prater om alle følelsene dine med partneren din, spesielt etter at dere har lagt ballen død. 

Helst ukentlig. Ingenting bør være ferdigsnakket. Ta alle ting opp igjen og igjen. Det er jo snakk om følelsene dine. 

Hvis han ikke er interessert i å lytte så er kjæresten uempatisk, kanskje narsisstiske tendenser også. 

Føler du deg trygg på han? 

Anonymkode: 98bf8...101

Vanskelig å si. Helt i startfasen av et forhold. Det aller meste gikk veldig bra. Jeg trives med ham, men denne scenariet satte meg litt ut. TS

Anonymkode: d8938...d42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan gjøre hva du vil med dine penger om det så er å kaste en formue i havet. Han respekterer ikke dine valg, og i tillegg lager han er scene foran mange fremmede. Det er så galt som det er mulig å få det. Hvis han er uenig i dine økonomiske disponeringer får han ta det opp mens dere er alene og på en rolig måte. Er dette er nytt forhold hadde jeg ikke tatt det videre var det meg. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært så ekstremt flau over typen min om dette hadde skjedd meg. Han viser at han har mindre respekt for deg som kvinne, du er liksom ikke i stand til å ta egne avgjørelser og trenger en mann til å ta gode avgjørelser. 
 

Dere er fra ulike kulturer. Jeg var god venn med en fra Sør-Afrika en gang, men vennskapet endte dårlig nettopp på grunn av hans holdninger rundt at kvinner er svakere stilt enn menn. Tenker at det er ekstremt viktig at dere prater skikkelig rundt sånne ting, så kan du ta en vurdering på om dette er et forhold du vil satse videre på basert på verdier, kulturforskjeller og holdninger. 

Anonymkode: 50f2d...e92

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han fremstilte jo deg som noen som måtte beskyttes fra den store, skumle verden. Som et lite barn, egentlig.

Orker du som voksen kvinne å bli behandlet slik?

Anonymkode: 2df51...583

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har rett. Han umyndiggjorde deg og lekte "big daddy" ved å avlyse hjelpa du tilbød. 

Er det et sånt forhold du vil ha, der kjæresten bestemmer over deg? 

Anonymkode: ada06...b6d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen jeg var glad i hadde kjøpt masse greier til en tigger hadde jeg tenkt at de var litt naive og tatt en prat med de. Å lage en slik scene på en butikk er uakseptabelt, samme å umyndiggjøre en person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (2 minutter siden):

Hvis noen jeg var glad i hadde kjøpt masse greier til en tigger hadde jeg tenkt at de var litt naive og tatt en prat med de. Å lage en slik scene på en butikk er uakseptabelt, samme å umyndiggjøre en person. 

Vel, det er ikke noe jeg vanligvis gjør. Skal man gi noe til enhver som ber om penger har man jo ikke noe igjen etterpå. Jeg var vel litt bedugget og i godt humør, dessuten dreide det seg bare om 60kr. TS

Anonymkode: d8938...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så først må jeg nevne at kjæresten min ikke er norsk, men kommer fra Japan.

Mens vi var på en matvarebutikk i Italia, kom en tigger/flyktning bort til meg og spurte om jeg kunne kjøpe han litt mat. Jeg sa ja. Han plukket seg ut tunfisk og noe annet billig.
Da vi kom til kassen spurte han med et lite lurt smil om han kunne ta med seg en øl også. Altså en ølboks.
Jeg tenkte: hvorfor ikke. Han har sikkert hardt nok liv, hvorfor ikke gi ham en øl. Det hele ville uansett koste under 5 euro.

Idet jeg skulle betale dukket plutselig kjæresten min opp og ropte: "hva skjer her?! Hva driver du med?"
Jeg ble litt paff og sa til han i kassa at jeg ville betale. Men så kommer kjæresten da brasende og sa at det skulle jeg absolutt ikke.
Jeg svarte at jeg gjerne ville det, dessuten var det ikke et stort beløp.
Plutselig dukker flyktningen opp og de to begynner å krangle isteden. Jeg måtte holde kjæresten tilbake mens han skjellet fyren ut: "hvorfor jobber du ikke? Eier du ingen skam? Dette er min kjæreste! Min dame!"
Jeg på min side sa: "han er nok bare en flyktning. De får ikke arbeidstillatelse."
Plutselig roper vi alle i munnen på hverandre mens kassamannen hjelpesløst står der og de andre kundene stirrer. Så jeg stormet ut av butikken og gikk opprørt gjennom noen kvartaler.

Etter noen minutter ringer typen da og sier at alle i butikken heiet på ham og så på ham som en helt som beskytter kjæresten sin. En vakt hadde også dukket opp og kastet flyktningen ut. Så insisterer han på at jeg skal komme inn i butikken for han skal vise meg noe. Det eneste som skjer er at han betaler. Han var særs så stolt av seg selv, highfivet kassamannen mens jeg så på.

Etterpå diskuterte vi det med å gi almisser til fremmede. Han hadde en totalt annen oppfatning om det. Jeg mente at en liten snillhet av og til skader vel ingen. Det var uansett ikke penger jeg ikke kunne avse.
Ifølge han var han skikkelig mann og beskyttet den stakkars dama si (som ikke visste bedre, litt underforstått).

Vi begge hadde noen øl innabors når dette skjedde og hadde en ellers fin kveld etterpå. Likevel sitter jeg igjen med en ubehagelig følelse. Følte meg nesten litt som et barn som ble tatt med hånda ned i kakeboksen og litt umyndiggjort.

Hva tenker dere om saken? Burde jeg ta opp følelsene mine med typen, fortelle at jeg følte meg nokså ydmyket?

Anonymkode: d8938...d42

Bra det ikke endte med at alle begynte å skyte på hverandre ...kan forstå han litt , men kunne vel kanskje vært litt mer rolig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...