Gå til innhold

100% stilling. Utbetalt 25 000 kr. Lavtlønnet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er man lavtlønnet hvis man jobber 100% og har 25000 kr utbetalt? Jeg jobber innen bank og finans. Og har 7 år med relevant utdanning altså økonomi admin 2 bachelorer og et årsstudie. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Raptuss skrev (1 minutt siden):

Du jobber innen bank og finans, men oppgir lønn etter skatt for å diskutere om du er lavtlønnet? 

TS: Ja ?! Lønn før skatt er 39 000 kr

Anonymkode: e76ab...0f4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 28000 utbetalt- helsesekretær. Det er jo regnet som et lavtlønnsyrke. Så litt rart at en jobb i bank/ finansbransjen er dårligere betalt. 

Anonymkode: 9be25...e1e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har 28000 utbetalt- helsesekretær. Det er jo regnet som et lavtlønnsyrke. Så litt rart at en jobb i bank/ finansbransjen er dårligere betalt. 

Anonymkode: 9be25...e1e

Ts: Ja alle tror det er så bra betalt. Har kun fastlønn ingen bonus. 8-16 så ingen tillegg. Er rådgiver. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS: Ja ?! Lønn før skatt er 39 000 kr

Anonymkode: e76ab...0f4

Jeg har 39 000 før skatt i matbutikk. Dersom du har utdanning, vil jeg påstå lønnen din er lav.

Anonymkode: b057f...931

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har 39 000 før skatt i matbutikk. Dersom du har utdanning, vil jeg påstå lønnen din er lav.

Anonymkode: b057f...931

TS: Jeg har 7 år på høgskole. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS: Jeg har 7 år på høgskole. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Men du har muligheten til å søke på andre jobber med høyere lønn! Jeg har kun vgs. Blir jeg der jeg er nå, får jeg kun den vanlige lønnsøkningen. 

Anonymkode: b057f...931

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har 75% og har 29000kr før skatt i lavtlønnsyrke

Anonymkode: c85ca...c68

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helsefagarbeider i full stilling og tjener det samme som deg, men det inkluderer riktignok kvelds og helgetillegg 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du har muligheten til å søke på andre jobber med høyere lønn! Jeg har kun vgs. Blir jeg der jeg er nå, får jeg kun den vanlige lønnsøkningen. 

Anonymkode: b057f...931

TS: Ja muligens, men jeg har prøvd å søke på andre ting og kampen er hard. Jeg skulle ønske jeg kunne jobbet i butikk, men de vil ikke ha meg fordi jeg på papiret er overkvalifisert. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bank og har 50 000 kr før skatt i mnd. Vil si du tjener veldig lite ja.

Anonymkode: debac...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS: Ja ?! Lønn før skatt er 39 000 kr

Anonymkode: e76ab...0f4

Jeg tror personen spør fordi det er ikke vanlig å oppgi lønn utbetalt. Det sier ingenting om lønningen din.

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har 41 000,- før skatt uten høyere utdanning.

Anonymkode: dc01b...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

445.825 er grensen for lavtlønnet i 2022 (85% av industriarbeiderlønn). Du har 468.000 i året og er dermed ikke lavtlønnet. 

Anonymkode: a97e4...9da

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er man lavtlønnet hvis man jobber 100% og har 25000 kr utbetalt? Jeg jobber innen bank og finans. Og har 7 år med relevant utdanning altså økonomi admin 2 bachelorer og et årsstudie. 

Anonymkode: e76ab...0f4

Yrkesrettet jobberfaring + gode referanser innen tidligere jobberfaring omkring det samme betyr veldig mye innen denne verden har jeg skjønt. Man må lage seg et navn og jobbe seg oppover. Hjelper å hoppe uti prosjekter mm for å lære mest mulig. Ikke egnet periode for barn og kjæreste sånn jeg har forstått 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jobber i bank og har 50 000 kr før skatt i mnd. Vil si du tjener veldig lite ja.

Anonymkode: debac...ddb

Ts: Hva slags stilling har du da? 

Anonymkode: e76ab...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts: Hva slags stilling har du da? 

Anonymkode: e76ab...0f4

Finansrådgiver, jobber primært med boliglån.

Anonymkode: debac...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raptuss
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS: Ja ?! Lønn før skatt er 39 000 kr

Anonymkode: e76ab...0f4

Det virker litt rart når man jobber innen bank & finans når du ikke skriver før skatt, som jo er den faktiske lønnen din. Hva du har etter skatt forteller ingen ting om hvilken lønn du har, for alt vi vet skriver du av allverdens og betaler inn en ekstra tusenlapp eller to som sparing. 

Klipp og lim:

En vanlig definisjon på «lavtlønt» i Norge er at lønna ligger under 85 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I fjor var 85 prosent av den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna i overkant av 37.000 kroner i månedslønn før skatt. Fikk du mindre enn det, var du lavtlønt.

Så du er helt på grensen, men de fleste ville definert deg som lavtlønnet med tanke på hvilken sektor og utdannelsen du har. 

Endret av Raptuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...