Gå til innhold

Til menn: blir dere spurt om sivilstatus og barn/familiesituasjon på jobbintervju?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på jobbintervju her om dagen, og ble spurt om familiesituasjon, om jeg har partner og barn. 

Dette har jo ingenting å gjøre med stillingen jeg har søkt på. Jeg ble litt satt ut, men svarte som sant er at jeg er singel uten barn. 

I ettertid har jeg lurt på, får menn slike spørsmål også? 

Anonymkode: 534f7...0d2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er vanlig for oss også. Har erfart det flere ganger selv. 

Anonymkode: d8b25...9e4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er vanlig for oss også. Har erfart det flere ganger selv. 

Anonymkode: d8b25...9e4

Ok det er bra at det ikke skilles på kjønn når det gjelder dette spørsmålet hvertfall. 

Anonymkode: 534f7...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å spørre om man planlegger graviditet feks. Men det er da vel ikke ulovlig å spørre om sivilstatus? Jeg synes forøvrig det er merkelig med folk som ikke oppgir det i CV. 

Anonymkode: 196e5...4c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke lov å spørre om man planlegger graviditet feks. Men det er da vel ikke ulovlig å spørre om sivilstatus? Jeg synes forøvrig det er merkelig med folk som ikke oppgir det i CV. 

Anonymkode: 196e5...4c0

Skal jeg skrive «singel/enslig, uten barn» i CV?? Det er jo bare rart 

Anonymkode: 534f7...0d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Jessic_a said:

Jeg trodde ikke det var lov? 

Det er lov.

Quote

Dette er lovlig

Likestillings- og diskrimineringsloven forbyr ikke at arbeidssøkeren selv tar opp temaet på for eksempel et intervju.

Forbudet gjelder ikke spørsmål om sivilstatus og antall barn.

https://www.ldo.no/diskriminert/pa-jobb/gravidforeldrepermisjon/jobbintervju/

Oppgir ikke sivilstatus i CV og har heller aldri blitt spurt om det i et jobbintervju. Jeg er kvinne.

Anonymkode: d490f...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god rekrutterer spør ikke om sivilstatus. Men, det er nok mange ledere som ikke forstår hvor uheldig spørsmålet kan være med tanke på eventuell ubevisst diskriminering. 
 

uansett. Info som ikke trengs å opplyses om på CV. Kan være greit å være klar over. 

Anonymkode: d218d...e79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke lov å spørre om man planlegger graviditet feks. Men det er da vel ikke ulovlig å spørre om sivilstatus? Jeg synes forøvrig det er merkelig med folk som ikke oppgir det i CV. 

Anonymkode: 196e5...4c0

Det er i utgangspunktet ikke lov å spørre om samlivsform, men det finnes unntak (hentet fra LDOs nettsider): «Det er lov å be om opplysninger om samlivsform dersom opplysningen har avgjørende betydning for utøvelse av arbeidet eller yrket. Det er også lov å innhente opplysninger om samlivsform hvis virksomheten har som formål å fremme bestemte livssyn eller religiøse syn, og arbeidstakers stilling vil ha betydning for å gjennomføre formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette oppgis i utlysningen av stillingen.»

Helt enig i at det er merkelig å oppgi sivilstatus i søknaden. Har jobbet med rekruttering før og overraskende mange starter søknaden med «Jeg heter Anne og er gift med Håkon. Sammen har vi to barn og bor i Dalen». Snooooork, dette er totalt irrelevant info

Anonymkode: 8826a...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på et jobbintervju på slutten av studiene, halve klassen var der også. Samtlige av jentene ble spurt, ikke én av guttene. 

Anonymkode: ce875...836

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg var på et jobbintervju på slutten av studiene, halve klassen var der også. Samtlige av jentene ble spurt, ikke én av guttene. 

Anonymkode: ce875...836

🤮

Anonymkode: 104fe...c38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg var på et jobbintervju på slutten av studiene, halve klassen var der også. Samtlige av jentene ble spurt, ikke én av guttene. 

Anonymkode: ce875...836

Er ganske vanlig. Var det hvertfall da jeg var ferdigutdannet. Det var ikke et sjakktrekk at jeg hadde 5 barn og at de 4 minste var mellom 0 og 5 år.

At jeg hadde fullført en bachelor mens disse 4 minste ble født viser en enorm arbeidskapasitet var visst ikke så viktig...

Mannen min var også jobbsøker på denne tiden og ble selvfølgelig ikke spurt om de samme tingene ang familie...

Anonymkode: 75e89...7cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg såpass gammel blitt at jeg tror det har bikka over til at jeg heller blir uglesett for at jeg IKKE har klart å skaffe meg barn i det hele tatt. Aldri blir det bra nok. 😅

Anonymkode: 104fe...c38

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er ikke lov å spørre om man planlegger graviditet feks. Men det er da vel ikke ulovlig å spørre om sivilstatus? Jeg synes forøvrig det er merkelig med folk som ikke oppgir det i CV. 

Anonymkode: 196e5...4c0

Mannen min ble spurt om det i offentlig sektor 🫣 Den tillitsvalgte hadde visst bare 🫠

Mannen ljugde og bare «ingenting på gang». Vi prøvde aktivt å få barn, men var ikke gravid enda. 
 

Jeg oppgir ikke sivilstatus i CV, hva har det med CV’ en min å gjøre?

«Gift, men ikke lykkelig - vi får se hvor lenge. Singel, men på desperat jakt». 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting å spørre om, kanskje med visse unntak ved stillinger som parterapeut eller noe. Har aldri blitt spurt om det selv, men håper jeg hadde svart at jeg ikke ser relevansen, selv om man sikkert kan komme billigere unna med sannheten. Å bruke sivilstatus som seleksjonskriterium sier vel sitt om arbeidsplassen, så dersom jeg hadde fått avslag for å ikke oppgi dette, hadde jeg nok vært fornøyd med å fått luket ut selskapet for min egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er i utgangspunktet ikke lov å spørre om samlivsform, men det finnes unntak (hentet fra LDOs nettsider): «Det er lov å be om opplysninger om samlivsform dersom opplysningen har avgjørende betydning for utøvelse av arbeidet eller yrket. Det er også lov å innhente opplysninger om samlivsform hvis virksomheten har som formål å fremme bestemte livssyn eller religiøse syn, og arbeidstakers stilling vil ha betydning for å gjennomføre formålet. Dersom slike opplysninger vil bli krevet, må dette oppgis i utlysningen av stillingen.»

Helt enig i at det er merkelig å oppgi sivilstatus i søknaden. Har jobbet med rekruttering før og overraskende mange starter søknaden med «Jeg heter Anne og er gift med Håkon. Sammen har vi to barn og bor i Dalen». Snooooork, dette er totalt irrelevant info

Anonymkode: 8826a...bee

Dette ble jeg anbefalt da jeg var jobbsøker fordi da virket en normal på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...