Gå til innhold

Gravid etter prøving


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har vært prøvere nå i 2 år og endelig klaffet det. Nå som jeg endelig er gravid og gleder meg veldig over dette, leser alt av info, har alle apper og synes det er spennende med alle endringer jeg føler i kroppen. Jeg er i uke 9. Jeg prater selvfølgelig veldig mye om disse tingene med min mann, men jeg føler at han synes jeg "er litt mye" og det opplever jeg som veldig sårende. Vi har tross alt prøvd i 2 år. Jeg forstår at menn ikke kjenner det på samme måte pg at vi fortsatt er tidlig i graviditeten. Min mann har en datter fra før av, som er tenåring. Og her om dagen sa han til meg noe i den duren at "han opplevde ikke like mye styr da".  Det syntes jeg var så forferdelig sårende og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre her.

Anonymkode: a49bc...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du en god venninne du kan snakke med om alle de endringene i stedet for? Det er jo viktig å lytte til mannen hvis han synes det blir litt mye snakk om det også, selv om det er veldig altoppslukende for deg?

Anonymkode: 96a4a...44a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har du en god venninne du kan snakke med om alle de endringene i stedet for? Det er jo viktig å lytte til mannen hvis han synes det blir litt mye snakk om det også, selv om det er veldig altoppslukende for deg?

Anonymkode: 96a4a...44a

Jada, jeg har det. Jeg skjønner at det kan bli litt mye, men jeg trodde dette var noe vi endelig gledet oss over sammen! 

Anonymkode: a49bc...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke nødvendigvis de fleste  menn bryr seg så nevneverdig mye spesielt i starten :) er selv i uke 8 og vi prøvde også 2,5 år men han tilogmed glemmer at jeg er gravid innimellom 🙄😂  Jeg bruker heller forumene (babyverden) og snakker heller med de i termin gruppa der :) Ikke noe å bry seg om dette, vi er nok bare ulikt skapt :) 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Laura80 said:

Tror ikke nødvendigvis de fleste  menn bryr seg så nevneverdig mye spesielt i starten :) er selv i uke 8 og vi prøvde også 2,5 år men han tilogmed glemmer at jeg er gravid innimellom 🙄😂  Jeg bruker heller forumene (babyverden) og snakker heller med de i termin gruppa der :) Ikke noe å bry seg om dette, vi er nok bare ulikt skapt :) 

Ok, så dere synes ikke det at han sammenlignet tidligere graviditetsopplevelse med min graviditet var så ille? For jeg braste i tårer og gikk på soverommet og begynte å planlegge i mitt stille sin og reise noen dager til søsteren min....😳😅

Uff..kanskje jeg må roe ned intensiteten litt..

Anonymkode: a49bc...f1d

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke like lett for han å virkelig føle at det er ekte enda. Du bærer jo barnet og har en nærmere tilknytning på dette tidspunktet. Mannen til min venninne følte det ble mer ekte da han fikk være med på ultralyd.

Anonymkode: 64771...46d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ok, så dere synes ikke det at han sammenlignet tidligere graviditetsopplevelse med min graviditet var så ille? For jeg braste i tårer og gikk på soverommet og begynte å planlegge i mitt stille sin og reise noen dager til søsteren min....😳😅

Uff..kanskje jeg må roe ned intensiteten litt..

Anonymkode: a49bc...f1d

Aldri gøy å bli sammenlignet når man er på den «dårlige» siden av sammenligningen, men høres bare ut som en litt lite gjennomtenkt kommentar som jeg ville latt gå. Kanskje er det bare fakta. Det kan jo bli litt mye prat om noe som fortsatt er veldig tidlig. Forståelig hvis han er litt tilbakeholden nettopp fordi dere har prøvd en stund og at det kanskje blir litt lettere å prate om det når du er litt lenger på vei. Reaksjonen med gråt og å reise bort høres i alle fall litt «styrete» ut🙈

Anonymkode: 56ea4...bd3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Aldri gøy å bli sammenlignet når man er på den «dårlige» siden av sammenligningen, men høres bare ut som en litt lite gjennomtenkt kommentar som jeg ville latt gå. Kanskje er det bare fakta. Det kan jo bli litt mye prat om noe som fortsatt er veldig tidlig. Forståelig hvis han er litt tilbakeholden nettopp fordi dere har prøvd en stund og at det kanskje blir litt lettere å prate om det når du er litt lenger på vei. Reaksjonen med gråt og å reise bort høres i alle fall litt «styrete» ut🙈

Anonymkode: 56ea4...bd3

Ja, sant nok. Skal prøve å holde meg selv litt i tøylene.🫣

Anonymkode: a49bc...f1d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ok, så dere synes ikke det at han sammenlignet tidligere graviditetsopplevelse med min graviditet var så ille? For jeg braste i tårer og gikk på soverommet og begynte å planlegge i mitt stille sin og reise noen dager til søsteren min....😳😅

Uff..kanskje jeg må roe ned intensiteten litt..

Anonymkode: a49bc...f1d

Men sånn er jo mange menn ? :) litt enkle kanskje?. Og de glemmer fort. ?Sannsynligvis har han glemt graviditeten med exen for mange mange år siden. Og sannsynligvis sa han  dette fordi han var opptatt med noe annet, enten fysisk eller bare i hodet og ikke noe han mente noe vondt med. Kanskje betyr ikke denne graviditeten så voldsomt mye for han som sist heller. Min mann bryr seg nada om meg som gravid nå :) men når magen er blitt skikkelig stor bryr de seg mer. Og når babyen kommer, enda mer. De føler seg jo ikke gravide, de er jo ikke det, så for de merkes ikke graviditeten så mye før mot slutten tror jeg :) skjønner det er sårende men han mente nok ikke noe med det :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at han blir lei, det hadde jeg også blitt. Dere er bare forskjellig på det området, og derfor bør dere heller komme frem til en gyllen middelvei når det kommer til babyprat, sånn at dere kan møte ditt behov for å prate om babyting, samtidig som dere møter hans behov for å ikke prate og styre så mye rundt det. 
 

Ingen av dere gjør «feil» eller «rett» her, dere er bare forskjellig.

Anonymkode: ced12...7b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ok, så dere synes ikke det at han sammenlignet tidligere graviditetsopplevelse med min graviditet var så ille? For jeg braste i tårer og gikk på soverommet og begynte å planlegge i mitt stille sin og reise noen dager til søsteren min....😳😅

Uff..kanskje jeg må roe ned intensiteten litt..

Anonymkode: a49bc...f1d

Kan vel anta at han og eksen var unge og uvitende forrige gang, siden datteren er tenåring? De gadd kanskje ikke å sette seg inn i noen ting? Kanskje var ikke barnet planlagt heller? Og selvfølgelug var de i hvert fall ikke prøvere i lange tider først.

Selvfølgelig blir det mindre "mas" fra den vordende moren i en slik situasjon som med eksen. Syns egentlig du kan forklare han akkurat hvorfor du "maser" mer enn eksen hans gjorde og spørre han om han syns det er greit å komme med en sånn kommentar. 

Anonymkode: 1ff43...fb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan vel anta at han og eksen var unge og uvitende forrige gang, siden datteren er tenåring? De gadd kanskje ikke å sette seg inn i noen ting? Kanskje var ikke barnet planlagt heller? Og selvfølgelug var de i hvert fall ikke prøvere i lange tider først.

Selvfølgelig blir det mindre "mas" fra den vordende moren i en slik situasjon som med eksen. Syns egentlig du kan forklare han akkurat hvorfor du "maser" mer enn eksen hans gjorde og spørre han om han syns det er greit å komme med en sånn kommentar. 

Anonymkode: 1ff43...fb7

Det har du rett i, de var knapt nok sammen, men ble sammen da pga. Graviditen. Og de flyttet fra hverandre når datteren var 2 år. Jeg har vært sammen med han siden datteren hans var 4 år og nå er hun 16.  Vi har alle nære og gode relasjoner både med mor og datter. 

Vi har pratet ut om det han sa og det syntes han selv var unødvendig av ham å si. Og jeg har også nevnt det du sier, at situasjonen er jo helt annerledes og at sammenligning var unødvendig. Han har tatt dette til etterretning. 

 

Anonymkode: a49bc...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, norw said:

Menn bør egentlig skjønne at dette er viktig for dama, man bør prøve å virke litt engasjert. 

Jeg tenker også det. Empati er jo å kunne sette seg inn i andres situasjon. 

Anonymkode: a49bc...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen menn her inne på KG kan svare?

Anonymkode: a49bc...f1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er gravid i uke 4+5 etter ICSI. Har hatt blødning i en uke nå. Kan minne om mensen, men synes allikevel ikke at det kommer så mye av gangen. Var kanskje mer blødning de 2 første dagene før det avtok. Har hatt typ mensmurringer, men ingen smerter før fredag. Er på en måte takvise smerter nederst i magen og korsryggen som gir seg etter noen få sekunder. Ei venninne av meg sa hun hadde lignende smerter hvor hun lå i fosterstilling og gråt, men at det gikk fint. Måling av hcg 30. Jan viste 51, 01. Feb 106. Tok ingen test på fredag, men tok en clear blue ukesindikator både i går og i dag som viste 2-3 (altså hcg over 200). Har snakket med legen om dette og fått en sjekk, og hun mistenker biokjemisk graviditet. På UL kunne hun ikke se mye, men sa at alt så ut som det skulle gjøre 4+5. Hun mente at det ikke var normalt å blø sånn som jeg gjør såpass tidlig i svangerskap. Blir helt rar av dette jeg, og vil egentlig ha svar på hvordan dette går. Hun mente det ikke var nødvendig å måle hcg igjen neste uke, kun se om blødning ga seg før tidlig UL i uke 7. Hva tenker dere om dette??

Anonymkode: cda6e...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Er gravid i uke 4+5 etter ICSI. Har hatt blødning i en uke nå. Kan minne om mensen, men synes allikevel ikke at det kommer så mye av gangen. Var kanskje mer blødning de 2 første dagene før det avtok. Har hatt typ mensmurringer, men ingen smerter før fredag. Er på en måte takvise smerter nederst i magen og korsryggen som gir seg etter noen få sekunder. Ei venninne av meg sa hun hadde lignende smerter hvor hun lå i fosterstilling og gråt, men at det gikk fint. Måling av hcg 30. Jan viste 51, 01. Feb 106. Tok ingen test på fredag, men tok en clear blue ukesindikator både i går og i dag som viste 2-3 (altså hcg over 200). Har snakket med legen om dette og fått en sjekk, og hun mistenker biokjemisk graviditet. På UL kunne hun ikke se mye, men sa at alt så ut som det skulle gjøre 4+5. Hun mente at det ikke var normalt å blø sånn som jeg gjør såpass tidlig i svangerskap. Blir helt rar av dette jeg, og vil egentlig ha svar på hvordan dette går. Hun mente det ikke var nødvendig å måle hcg igjen neste uke, kun se om blødning ga seg før tidlig UL i uke 7. Hva tenker dere om dette??

Anonymkode: cda6e...4b9

Jeg ville absolutt krevd måling av hcg. Har vært i veldig lik situasjon selv og holdt på å gå helt bananas av den usikkerheten. Det er ikke bra for psyken. Slik jeg har forstått det, ved kjemisk graviditet blir det mye lavere nivåer av hcg. Dersom (fast)legen din ikke tar nye blodprøver, anbefaler å oppsøke privat. Jeg hadde nemlig ikke klart å vente til UL i uke 7. 

Anonymkode: 87d55...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! Er gravid i uke 4+5 etter ICSI. Har hatt blødning i en uke nå. Kan minne om mensen, men synes allikevel ikke at det kommer så mye av gangen. Var kanskje mer blødning de 2 første dagene før det avtok. Har hatt typ mensmurringer, men ingen smerter før fredag. Er på en måte takvise smerter nederst i magen og korsryggen som gir seg etter noen få sekunder. Ei venninne av meg sa hun hadde lignende smerter hvor hun lå i fosterstilling og gråt, men at det gikk fint. Måling av hcg 30. Jan viste 51, 01. Feb 106. Tok ingen test på fredag, men tok en clear blue ukesindikator både i går og i dag som viste 2-3 (altså hcg over 200). Har snakket med legen om dette og fått en sjekk, og hun mistenker biokjemisk graviditet. På UL kunne hun ikke se mye, men sa at alt så ut som det skulle gjøre 4+5. Hun mente at det ikke var normalt å blø sånn som jeg gjør såpass tidlig i svangerskap. Blir helt rar av dette jeg, og vil egentlig ha svar på hvordan dette går. Hun mente det ikke var nødvendig å måle hcg igjen neste uke, kun se om blødning ga seg før tidlig UL i uke 7. Hva tenker dere om dette??

Anonymkode: cda6e...4b9

At måling av hCG er en enkel og grei indikasjon på hvordan ting går. Ultralyd så tidlig er jo i grunn bare tull, de kan ikke se noe så tidlig. 

For å gi litt håp så kjenner jeg mange, inkludert meg selv, som har hatt både store, regelmessige, og langvarige blødninger i svangerskapet, og det har gått helt fint! Det er tungt og kjipt å vente, men det er ikke så mye valg i grunn…

Anonymkode: 7890e...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...