Gå til innhold

Er ikke all denne diagnostiseringen av seg selv, andre og ikke minst barn bare en metode for å takle livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det er jo merkelig at i verdens beste og tryggeste land øker de psykiske diagnosene som ild i tørt gress? Tenker spesielt på PTSD eller kPTSD som mange her inne skriver de har. Angst er tydeligvis svært yndet og også depresjon. Når det gjelder barn er det ikke måte på hvor mange som får diagnosen ADHD o.l. Er dette bare en livsmestrings-strategi god som noen? Og en måte å takle følelsen av tilkortkommenhet i foreldrerollen? 

Anonymkode: 3c017...43b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det har tatt av. Vi har gått fra å være et noenlunde individ av et pattedyr på demne planeten til å bli de mest skadde, syke, psyke individene i historien

Anonymkode: 4fa84...50d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt moderne å diagnostisere barn med adhd, autisme, cøliaki, angst og andre diagnoser som er in i tiden. Barn får ikke lov til å være sinte lengre, eller aktive. Da er det adhd med engang. Barn kan ikke være sjenerte og/eller tilbaketrukne. Da har de autisme. Barn kan ikke ha vondt i magen. Da er det cøliaki, melkeallergie m.m. med engang. Barn kan ikke være redde for da har de angst.

Verden har blitt gal.

Anonymkode: 05324...ad0

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir du provosert over at folk har diagnoser? Istedenfor å være nedlatende mot dem så er det jo mye bedre om du finner ut det. Det er velment råd 🙂

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For det er jo merkelig at i verdens beste og tryggeste land øker de psykiske diagnosene som ild i tørt gress? Tenker spesielt på PTSD eller kPTSD som mange her inne skriver de har. Angst er tydeligvis svært yndet og også depresjon. Når det gjelder barn er det ikke måte på hvor mange som får diagnosen ADHD o.l. Er dette bare en livsmestrings-strategi god som noen? Og en måte å takle følelsen av tilkortkommenhet i foreldrerollen? 

Anonymkode: 3c017...43b

Synes denne tilnærmingen og vinklingen på dette problemet var en fin måte å se det på. 

Av de jeg vet om som har "bokstavdiagnoser" så er det utelukkende de med lav eller ingen utdannelse, de som har gått livets harde skole, de som fostrer barn opp alene, de som alltid har en narsissist av en eksmann etc... 

Det mest naturligere da for slippe å stå til ansvar for barnets, egen oppførsel eller handlinger er at de skylder på en diagnose. 

Anonymkode: 81dd4...10d

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er blitt moderne å diagnostisere barn med adhd, autisme, cøliaki, angst og andre diagnoser som er in i tiden. Barn får ikke lov til å være sinte lengre, eller aktive. Da er det adhd med engang. Barn kan ikke være sjenerte og/eller tilbaketrukne. Da har de autisme. Barn kan ikke ha vondt i magen. Da er det cøliaki, melkeallergie m.m. med engang. Barn kan ikke være redde for da har de angst.

Verden har blitt gal.

Anonymkode: 05324...ad0

Helt enig.

Vi har en styrer i barnehagen som leter med lupe etter knagger å henge atferd på, for å kunne gi barna en diagnose, sikkert helst flere.

Jeg er så fly forbanna på dette opplegget, både i vår barnehage og andre, og ikke minst i skolen.

Skolen virker å være helt ødelagt. Mye av skylden der, er nok at alle skal behandles likt, istedetfor å ha spesialklasser for diagnosebarn som ødelegger læringsmiljøet for alle medelever.

Jeg hater virkelig samfunnet i 2023. Alt er så forskrudd og psykeliggjort, helt skremmende.

Anonymkode: bfb7f...98a

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes denne tilnærmingen og vinklingen på dette problemet var en fin måte å se det på. 

Av de jeg vet om som har "bokstavdiagnoser" så er det utelukkende de med lav eller ingen utdannelse, de som har gått livets harde skole, de som fostrer barn opp alene, de som alltid har en narsissist av en eksmann etc... 

Det mest naturligere da for slippe å stå til ansvar for barnets, egen oppførsel eller handlinger er at de skylder på en diagnose. 

Anonymkode: 81dd4...10d

Det siste du skriver høres ut som din personlige erfaring ❤️

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er blitt moderne å diagnostisere barn med adhd, autisme, cøliaki, angst og andre diagnoser som er in i tiden. Barn får ikke lov til å være sinte lengre, eller aktive. Da er det adhd med engang. Barn kan ikke være sjenerte og/eller tilbaketrukne. Da har de autisme. Barn kan ikke ha vondt i magen. Da er det cøliaki, melkeallergie m.m. med engang. Barn kan ikke være redde for da har de angst.

Verden har blitt gal.

Anonymkode: 05324...ad0

Delvis enig frem til jeg leste dette. Dette er jo fysisk sykdom som ofte kan påvises med prøver. Melkeproteinallergi kan gi mye andre utslag enn vondt i magen, samme med cøliaki. Dessuten vil pasientene ha god effekt av kostholdsendring med å fjerne allergenet. 

Anonymkode: 8c62f...968

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og syns at dette med PTSD og kPTSD har tatt litt vel mye av. Hvordan er det mulig, i trygge Norge? Joda, forstår det med mobbing (vært offer for det selv) og at mange tross alt vokser opp under dårlige kår… men PTSD? Syns halvparten som skriver her om psyken sin har diagnosen. Helt merkelig.

Jeg tenker at de som mobbet meg ikke skal vinne. Hvis jeg legger meg på ryggen og gir tapt pga dårlig psyke, skjer nettopp det! Og det er for godt for de svina…

Når det gjelder autisme og ADHD, er jeg litt delt. Jeg har selv en som skal utredes for autisme. Og ser jo bakover i slekta at flere har vært litt …spesielle. Men! De har klart seg, hatt jobb, familie og barn. Det som er, er at toleransen for folk som fungerer på en litt annerledes måte paradoksalt nok er mindre i vår moderne tid. 
Jeg ser ikke på autisme og ADHD som sykdommer, men en annerledes nevrologisk fungering. En fungering som også har hatt noen fordeler for menneskeheten, ellers hadde disse variasjonene vært evolusjonert bort.

Anonymkode: 47562...adf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, ja. På en måte. Alle mennesker har uro i seg. Det må vi lære å tåle, på hvert vårt vis. Men vi liker det ikke og vi vil gjerne finne ut hva det er som er galt. Hvis det er noe GALT, så kan vi kanskje få det bort eller medisinere det, ikke sant? Men noen ganger er det ikke noe galt egentlig, det er bare denne uroen som de aller fleste mennesker har inni seg i større eller mindre grad.

Anonymkode: 7d121...421

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ting endret seg veldig i løpet av årenes tid.

Jeg er født på 70 tallet, og ble grovt seksuelt misbrukt, utsatt for fysisk og psykisk vold. Men den gang så var det noe man ikke pratet om. Og jeg var ikke klar over hverken sosial stønad, uføretrygd eller andre ting. Så jeg startet å jobbe som 13 åring, sparte og flyttet ut da jeg var 16 år, og startet da og jobbe fulltid. Men jeg måtte da, for jeg måtte overleve, og det var ingen annen måte og overleve på. Men det har jo fortsatt påvirket meg, jeg har flere diagnoser på fysisk sykdom, og endte opp som ufør i 40 årene. Gikk for første gang til psykolog da jeg var 38 år.

 

Anonymkode: 1e3e1...f86

  • Liker 1
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg og syns at dette med PTSD og kPTSD har tatt litt vel mye av. Hvordan er det mulig, i trygge Norge? Joda, forstår det med mobbing (vært offer for det selv) og at mange tross alt vokser opp under dårlige kår… men PTSD? Syns halvparten som skriver her om psyken sin har diagnosen. Helt merkelig.

Jeg tenker at de som mobbet meg ikke skal vinne. Hvis jeg legger meg på ryggen og gir tapt pga dårlig psyke, skjer nettopp det! Og det er for godt for de svina…

Når det gjelder autisme og ADHD, er jeg litt delt. Jeg har selv en som skal utredes for autisme. Og ser jo bakover i slekta at flere har vært litt …spesielle. Men! De har klart seg, hatt jobb, familie og barn. Det som er, er at toleransen for folk som fungerer på en litt annerledes måte paradoksalt nok er mindre i vår moderne tid. 
Jeg ser ikke på autisme og ADHD som sykdommer, men en annerledes nevrologisk fungering. En fungering som også har hatt noen fordeler for menneskeheten, ellers hadde disse variasjonene vært evolusjonert bort.

Anonymkode: 47562...adf

Trygge Norge beskytter jo ikke mot sykdommer, mishandling i forskjellige former, grov omsorgssvikt og det du selv er blitt utsatt for, mobbing. At alle skal takle det som deg er vel liten forståelse for hvordan vi ofte takler ting forskjellig, for det handler om gener og bagasje fra før. I det siste har jeg også lært at det er mellom 10 og 20 000 psykopater i Norge, og ca 100 000 med psykopatiske trekk. Dermed kommer de fleste ut for en i løpet av livet. Det kan skje med barn og ungdom også. Jeg syns ikke at det er spesielt oppsiktsvekkende at flere her på forumet har PTSD.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis det hadde vært mulig å få litt hjelp UTEN å ha en diagnose så hadde ikke så mange barn og unge idag trengt det. Men dessverre så er det slik at systemet trenger en diagnose for å sette inn tiltak, og da blir det en sykeliggjøring av ganske normale individer. Men selvfølgelig er det en del som trenger en diagnose også.

Et eksempel er barn som er født veldig sent på året, og som ikke er klare for skole i 1.klasse. Jeg opplever at det problemet har forverret seg etter at barn begynner i skole et år tidligere. Jeg syns ikke at det er veldig unormalt at et barn ikke holder ut å sitte rolig og konsentrere seg i flere timer av gangen når de er 5-6 år. Når de da sammenlignes med klassekamerater som er nesten et år eldre så vil de jo komme til kort. Og det kan de dra med seg i mange år.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller at folk kaller alle rundt seg for "narsissister" og "psykopater"....

Anonymkode: fd62f...55b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For det er jo merkelig at i verdens beste og tryggeste land øker de psykiske diagnosene som ild i tørt gress? Tenker spesielt på PTSD eller kPTSD som mange her inne skriver de har. Angst er tydeligvis svært yndet og også depresjon. Når det gjelder barn er det ikke måte på hvor mange som får diagnosen ADHD o.l. Er dette bare en livsmestrings-strategi god som noen? Og en måte å takle følelsen av tilkortkommenhet i foreldrerollen? 

Anonymkode: 3c017...43b

Ja, overgrep som barn og voldtektene som voksen, leve i evig krigstilstand hjemme (psykologens beskrivelse) dødsangsten fordi jeg var skråsikker på at faren min kom til å drepe meg med hagla, selvmordet hans en måned senere +++++++++ var jo egentlig bare småtteri. Var det ikke?? Og det i trygge Norge!!

🤡

Anonymkode: 41c7b...20d

  • Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, overgrep som barn og voldtektene som voksen, leve i evig krigstilstand hjemme (psykologens beskrivelse) dødsangsten fordi jeg var skråsikker på at faren min kom til å drepe meg med hagla, selvmordet hans en måned senere +++++++++ var jo egentlig bare småtteri. Var det ikke?? Og det i trygge Norge!!

🤡

Anonymkode: 41c7b...20d

Det er jo ingen dom sier at man ikke kan gå slike diagnoser av å ha det jævlig hjemme, men det er noe med frekvensen disse bokstavene dukker opp med her inne…

Anonymkode: 47562...adf

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo ingen dom sier at man ikke kan gå slike diagnoser av å ha det jævlig hjemme, men det er noe med frekvensen disse bokstavene dukker opp med her inne…

Anonymkode: 47562...adf

Djises, dette er bare et forum. Ikke representantivt for noe som helst. 

Anonymkode: 41c7b...20d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg tenker at de som mobbet meg ikke skal vinne. Hvis jeg legger meg på ryggen og gir tapt pga dårlig psyke, skjer nettopp det! Og det er for godt for de svina…

Flott det. Men jeg ble dritsjuk da jeg var 18, og det var ikke fordi jeg la meg på ryggen for å gi tapt. Blir man syk som blir man syk. Sorry ass, men du har mindre kl troll over sykdom enn du innbiller deg. Også psykisk sykdom. 

Anonymkode: 41c7b...20d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ingen dom sier at man ikke kan gå slike diagnoser av å ha det jævlig hjemme, men det er noe med frekvensen disse bokstavene dukker opp med her inne…

Anonymkode: 47562...adf

Jeg er mye mer bekymret for de som svarer en person som forteller at hen har blitt utsatt for overgrep som barn, blitt voldtatt som voksen og har hatt en traumatisk oppvekst med: ingen som sier at man ikke kan få slike diagnoser av å ha det jævlig hjemme, men …. Det må være mulig å ha et minimum av empati for andre mennesker – også på internett.

Endret av Helene1982
  • Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnostisering er en måte å forsøke å finne ut hva som feiler syke mennesker, og å få hjulpet dem. Noe som dessverre feiler i veldig mange tilfeller. Og økningen kommer av at flere blir syke.

Flere og flere, hver dag. Om man ikke legger merke til det så har man snødd temmelig kraftig ned.

Anonymkode: 543f8...db2

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...