Gå til innhold

Mine små skritt mot et bedre liv


Amatariel

Anbefalte innlegg

hellosmiley.gif.ecc6a96ad63bb754e98563d574c7829a.gif

Jeg var litt usikker på om jeg skulle starte denne dagboken, men av erfaring vet jeg at det pleier å være fint å få nedskrevet tanker og følelser man har omkring en prosess. Det kan være fint å ha for å se tilbake på, men også motivasjon underveis dersom noen stikker innom for å hilse på. Så jeg prøver.

Jeg er 38 år, mor til fire, gift og i full jobb. Jeg har slitt med vekta i nesten 20 år. Altså hele mitt voksne liv. Jeg har rett og slett blitt den personen jeg ikke vil være. Jeg husker jeg var trist da jeg bikket 30, fordi jeg tenkte over at tyveårene hadde ‘gått bort’ til å være misfornøyd med meg selv. Jeg sverget at tredveårene ikke skulle bli slik. Men i stor grad ble de det. Nå føler jeg livet går så raskt, at dersom jeg ikke gjør endringer i livet mitt så vil førtiårene osv. også rase fra meg uten at jeg er glad i meg selv.

Min vekthistorie
Som ung voksen lå jeg rundt 60 kg. Dette endret seg da jeg ble gravid med mitt første barn. Gikk opp mye, men i løpet av noen få år så gikk jeg ned det jeg hadde lagt på meg. Men da var det som om skaden allerede var skjedd - kroppen min hadde fått nyss om andre vekttall, og jeg spratt til stadig opp på høyere tall. Jeg var 70 kg da jeg ble gravid med mitt andre barn. Gikk ikke like mye opp dette svangerskapet, men kiloene var verre å bli kvitt etterpå. Jeg kom aldri ned til det jeg var før denne graviditeten. Tvert i mot la jeg litt og litt på meg, til jeg i lang tid var på et platå på rundt 80 kg. Dette var vekten jeg hadde da jeg ble gravid med mitt tredje barn. Historien gjentok seg og jeg var 90 kg da jeg ble gravid med mitt fjerde barn. Nå er jeg akkurat ferdig med svangerskap og foreldrepermisjon og vekten er på sitt aller høyeste som ikke-gravid. Nesten 105 kg sa vekten nå over nyttår. 

Vekten har dog ikke bare tikket jevnt oppover år etter år. Jeg har vært en typisk jojo-slanker. Tenkt at dette orker jeg ikke når jeg har sett høye tall, og så har jeg tatt i et tak. Har gått ned noe i vekt, men i løpet av tid fremover gått det opp igjen (++). Jeg er på et punkt der jeg føler at jeg har forsøkt alt. Jeg har bl.a deltatt på fysisk Grethe Roede kurs, jeg har lest tonnevis av bøker og fulgt forskjellige kostholdsfilosofier slavisk som f.eks Atkins og Fedon. Jeg har kjørt LCHF (streng lavkarbo), og jeg har hatt flere medlemskap i VGs vektklubb der jeg har ført inn alt jeg har spist i app og holdt meg slavisk til utdelte kalorier. Fellesnevneren er at jeg klarer å gå ned noen kilo uavhengig av hvilken metode jeg har fulgt, men jeg blir så lei til slutt og motivasjonen holder ikke ut slik at jeg aldri har nådd mine mål. Dette har resultert i enormt mye skuffelse over meg selv, som speiler seg i dårlig selvtillit, dårlig selvfølelse og tanker som at jeg ikke fortjener bedre.

Mine utfordringer
Jeg har i årenes løp hatt mange unnskyldninger til hvorfor jeg har spist usunt og mosjonert lite. Det som spesielt gikk igjen var dårlig tid. Jeg har ikke tid til å lage sunn mat eller gå en tur. Men så kom pandemien og jeg fikk vel så mye tid til overs som jeg aldri hadde hatt. Men på tross av dette så skjedde det ingen endringer i min livsstil. Jeg ble bare daff og brukte tiden på andre ting. Jeg innså da at tid ikke er et problem, men helt andre ting som må tas tak i. Jeg har sakte men sikkert klart å legge bort unnskyldningene som ikke er reelle, og er mer klar over de faktiske.

  • Jeg er ekstremt glad i mat/godteri/snacks. Generelt hele opplevelsen med å spise. Jeg er en sånn som kan finne på å spise en kjeks eller twist fra en skål, selv om jeg ikke liker den. Jeg forbinder spising med glede og kos. Jeg er dog veldig lite glad i stå på kjøkkenet, så bruker minst mulig tid der. Hater å lage mat fra bunnen av, preparere, planlegge fremover osv.
  • Jeg syns trening/mosjonering er kjempekjedelig. Jeg har forsøkt alt fra gruppetimer på treningssenter, til eget trimrom hjemme, til å gå tur, høre på musikk/podcast/lydbok. Jeg har pr. nå aldri klart å finne gleden med dette, og jeg blir derfor raskt lei de periodene jeg forsøker.
  • Vekthistorien er i mot meg. Veldig langvarig vektoppgang kan gjøre det vanskelig å gå ned i vekt. Genene også da min mor er overvektig. Jeg har også PCOS, og dermed høyst antagelig insulinresistens.
  • Jeg har fått en del smerter i kroppen og kan føle at det til dels hindrer meg. Men innser samtidig at smertene gjerne kommer av nettopp høy vekt, så de må oversees.
  • Jeg mister motivasjonen dersom resultater ikke kommer kjapt.

Mine fordeler
Dette har gått så langt at det ikke føles som noen andre alternativ. Det er bare en vei å gå - og den er fremover i tid og nedover i vekt. Jeg vil virkelig leve, ikke bare overleve. Jeg innser at jeg har sagt dette flere ganger før, men nå er jeg 100% ferdig med å få barn og jeg er virkelig lei av å måtte begynne på nytt hele tiden. Jeg er spent, litt redd, men klar for endring.
Jeg har den siste tiden innsett at om jeg vil ha andre resultater enn det jeg har fått til nå, så må jeg gjøre noe annet enn jeg har gjort til nå. Det er rett og slett en livsstilsendring som må til. 

Mine mål
En livsstilsendring skjer ikke over natten. Jeg har brukt 20 år på å gå opp 40 kg. Jeg har på ingen måte tenkt å bruke 20 år på å gå dem ned igjen, men at det vil ta år - ja det tror jeg. Men forhåpentligvis ikke mer enn 2-3 år. Mitt tidligere jeg ville tenkt “innen neste år på denne siden skal jeg være slank og ha nådd målet mitt”. Det har jeg aldri klart. Tvert imot har jeg ofte veid litt mer året etterpå. Så nå er jeg realistisk. Hvis jeg veier 10 kg mindre til neste år på denne tiden enn jeg gjør nå, så er det mer enn jeg noensinne har klart og noe jeg kan være veldig stort og fornøyd med. Andre vil sikkert tenke heeerregud, for et slapt mål. Mange andre som ønsker å gå ned i vekt tenker gjerne at de skal være kvitt 10 kg før sommeren. Og det kunne jeg kanskje også ha klart - problemet mitt er at jeg nesten garantert vil gå dem opp igjen i høst. Og så står jeg på stedet hvil til nyttår. Derfor vil jeg heller fokusere på å endre livsstilen min, sakte men sikkert. Og forhåpentligvis få en vektnedgang som bivirkning av det.

Mitt mål er å bli en mamma og kone jeg kan være stolt av. Som klarer å henge med på livet. Jeg skal si mer ja og bli med på ting. Dette vil gi meg energi og glede. Men jeg er en person som liker kontroll, statistikk og tall - derfor vil vekt være viktig for meg. Jeg skal prøve å ikke la det dominere, men her vil det bli vektoppdateringer. Jeg vet dog ikke hva mitt vektmål er, nettopp fordi det ikke er det viktigste. Men jeg vet at jeg aldri vil bli 60 kg igjen, for det er for urealistisk. Jeg er tross alt ikke 18 år lenger, og kroppen har båret frem fire barn. Men at jeg kan komme ned til rundt 70 kg, det kan jeg klare. Men det er over 30 kg igjen dit, så jeg har virkelig en stor oppgave foran meg.

Min metode
Fordelen med å prøve og feile er at jeg vet veldig godt hva som ikke fungerer for meg. Jeg er ikke i tvil om at visse ting fungerer utmerket for andre, men for meg gjør det ikke det. Strenge regler for kosthold, telling av kalorier og dietter fører meg bare lenger vekk fra dit jeg ønsker å komme. Jeg må finne metoden min, en balanse mellom disse tingene, men samtidig ikke havne i fallgruven der jeg ikke har noe oversikt og spiser alt jeg kommer over. Jeg startet over nyttår nå, og vips har det nå gått èn måned. Og jeg har klart å ta noen grep som enn så lenge fungerer. En av tingene er at jeg øver på å ikke tenke ja-mat og nei-mat. For fra vi var veldig små barn har vi lært at nei-mat er forbudt = fristende. Jeg har brukt denne setningen mye hittil denne måneden, og den har faktisk fungert: Jeg kan spise alt jeg vil, når jeg vil og så mye jeg vil. Men jeg velger å ikke gjøre det i dag.

Ellers øver jeg på å ta bedre valg for meg selv når måltidene først er der. Unngå godteri/snacks i ukedagene, moderere i helgene. Egentlig sunn fornuft, men prøve å gjøre dette til en vane slik at det til slutt vil bli livsstilen min. Det er heller ingen tvil om at jeg må mosjonere mer. På sikt tror jeg at jeg kan finne gleden med det, for det husker jeg tilbake var mulig. Jeg må bare holde ut nå når jeg syns det er kjedelig.. er i gang med å gå kveldsturer nå og da.

Dette ble en lang intro, men den føltes nødvendig. Blir greit å ha å se tilbake på.

heart.gif.487d5bc4ddce9623bc5f7e395684ff2f.gif

  • Liker 3
  • Hjerte 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er svært fornøyd med resultatet for januar. Som tallene mine viser hadde jeg en uke med oppgang, men jeg har bestemt meg for å ikke grave meg ned og deppe over dette de ukene det skjer - for det viktigste er samlet sum totalt. Så lenge jeg tikker sakte men sikkert nedover hver måned så er jeg fornøyd. Det viktige er de endringene jeg gjør i livet mitt for å få det bedre.

BMI: 37,6 → alvorlig fedme
Vekt: 
2.jan: 104,2 kg
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg

Sum: - 2,3 kg

  • Liker 8
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen hit @Amatariel 👍

For meg hjalp det veldig å ha denne dagboka som jeg skrev ned ting i. Her kunne jeg etterpå lese hvordan "reisen" min hadde vært, og om det er noe som "trigger" meg til å spise feil mat.

Du vet jo hele min reise, og jeg er jo enda ikke "fremme".

Mitt mål er at jeg skulle gjøre dette sakte for at det skulle bli en del av min nye livsstil. Altså ingen slankekur, for det klarer jeg aldri å holde over tid.

Jeg lærte meg ganske fort hvor mye og hva jeg kunne spise for å holde meg på et kaloriunderskudd. I tillegg hadde jeg "lov" til å skeie litt ut i helgene for at regimet ikke skulle bli alt for strengt over tid. Men jeg merker jo at disse to årene også har påvirket hvordan jeg tenker rundt mat i helgene, så jeg spiser mye sunnere også i helgene enn jeg gjorde tidligere.

For meg var det å gå turer det som ga meg energi. Særlig i skogen med en lydbok på øret. Da kobler jeg helt av. MEN, det som fungerer for meg fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. For jeg ser mange andre sverger til ting som "alltid" fungerer, men som ikke gjør noe for meg. Finn din egen vei, og tenk at dette ikke er en kortvarig sak, men noe som skal bli "ditt nye liv" fremover. Det tar ikke så mange månedene før du ikke tenker på samme måte som tidligere, og da tar du også mye mer automatisk de riktige valgene.

Du har gjort en kjempefin jobb nå i januar, og så er jeg helt sikker på at også februar blir en fin måned for deg 🥇👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og kloke ord Wit! :klem: Det var absolutt din dagbok som inspirerte meg til å skrive selv. Og når jeg vet hvor langt du har kommet, så gir deg håp for at jeg også kan klare det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt: 
2.jan: 104,2 kg
9.jan: 104,7 kg
16.jan: 102,7 kg
23.jan: 102,1 kg
30.jan: 101,9 kg
6.feb: 101,4 kg

Sum: - 2,8 kg

Det ble 500 gram ned i dag, og det er jeg kjempefornøyd med! Å gå ned noen hundre gram hver uke er målet mitt. Så lenge jeg gjør det jevnt og trutt så går dette riktig vei.

Tankene om uken som gikk er veldig positive. Jeg har stort sett holdt meg til planen. Jeg har vært veldig flink med måltidene som frokost, lunsj og kveldsmat og ikke spist annet enn jeg har tenkt/planlagt. Middagene har kanskje litt vel store porsjoner, så der har jeg forbedringspotensialer. Men jeg har unngått å gå rundt og spise på godteri som jeg har gjort i flere år av vane (...) Og jeg kjenner at søtsuget etter det endelig begynner å slippe taket. Jeg er dog ikke 100% avholds, så jeg spiste en del potetgull på lørdag som jeg hadde tenkt, og det smakte sååå godt. Enda bedre når jeg hadde gledet meg sånn til det.

Mosjonsmessig er jeg også veldig fornøyd. Jeg har vært ekstremt stillesittende i noen år (unnskyldningene er først pandemi, så rett over i svangerskap), og dette har gjort at jeg føler meg stiv, støl, tung og har vondter her og der. Tiltaket for å røre meg har derfor vært ekstra stort. Men jeg innser selvsagt at jeg MÅ dette nå, og at plagene mine vil forsvinne hvis jeg blir lettere. Så ingen hardtrening her, men i første omgang er det å få kommet seg ut å gå. Ta de riktige valgene - ta trapp på jobb i stedet for heis. Gå rundt i nærmiljøet mens jeg venter på barna som er på aktivitetet i stedet for å sitte på en benk i gangen. Min smartklokke har et innebygd skrittmål som står på 6000. Det høres sikkert veldig lite ut for mange (jeg har flere venner som lett går 10k om dagen uten å prøve hardt en gang). Men for meg er 6000 skritt ingen selvfølge. Jeg har bl.a en stillesittende jobb. Og de dagene jeg har hjemmekontor går jeg ikke til bussen en gang. Som eksempel kan jeg gi at på onsdag i forrige uke da jeg hadde hjemmekontor så sto skrittene mine på 1500 da klokken var 18.00. Så her kommer det ikke av seg selv. Men jeg føler selv at 6000 er et minstekrav nå for mine daglige skritt, så det er pr. nå målet mitt. Og jeg kan med glede si at jeg klarte dette hver dag i uken som gikk 😁

Uke 5: skrittmål 7 av 7 dager ✔️

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra jobba @Amatariel 👏 Så lenge det ikke går opp, så er det veldig bra 👍

Jeg sliter også med å få mange skritt de dagene jeg har hjemmekontor. Sjekket nå og har 667 skritt 😜 Så for å øke dette så må jeg ut og gå en ekstra tur. Ikke like lett hver dag, men jeg prøver hele tiden å holde aktiviteten oppe.

Du klarer dette 🥇👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wit skrev (18 timer siden):

Jeg sliter også med å få mange skritt de dagene jeg har hjemmekontor. Sjekket nå og har 667 skritt 😜 Så for å øke dette så må jeg ut og gå en ekstra tur. Ikke like lett hver dag, men jeg prøver hele tiden å holde aktiviteten oppe.

Litt godt å høre at det ikke bare er meg 😶 Jeg føler at alle jeg kjenner lett får flere tusen skritt uten å prøve en gang. Men jeg håper og tror at det vil bli lettere for meg. At hvis jeg får inn vanen om å få inn minst 6000 skritt hver dag, så vil det etter hvert bli lettere å gå rundt. Nå føler jeg meg så tung, stiv og støl. Føler meg som en gammel dame som går når jeg først gjør det 🙄
 

Tenkte jeg skulle fortelle litt hva jeg spiser til de forskjellige måltidene nå om dagene:

Frokost
Her har jeg prøvd meg litt frem i januar. Hadde lyst til å lære å like havregrøt, men det er ikke sjans i havet. Så det måtte jeg gi opp. Prøvde et par typer med hjemmelagd kjøleskapsgrøt, og selv om det var bedre så var det ikke veldig godt. Måtte kjempe meg litt sånn igjennom det, og det blir raskt pes da. Men siste uken har jeg spist bare litt vanlige havregryn med lettmelk (inspirasjon fra deg Wit). Lett å lage, går helt fint ned og holdt meg overraskende mett lenge (!). Frokost spiser jeg kl.7 på hverdagene.

Mellommåltid
Ikke hver dag, men ofte i 10-tiden så spiser jeg enten en frukt på jobb (banan eller eple) eller to flak med sånn Friggs maiskake.

Lunsj
Her blir det litt forskjellig. Av og til kjøper jeg meg salatbar i kantinen, men prøver helst å ha med noe hjemmefra. Store deler i januar gikk det i to brødskiver med skinke, agurk og paprika. Med noen druer eller knaskegulrøtter til. Men etter noen uker må jeg bytte for blir lei. Akkurat nå er det proteinrundstykker (som jeg syns var overraskende gode!) med avocado og spekeskinke. Rundstykkene jeg lagde ble ikke så store, og fikk akkurat plass til 1/2 avocado på tre slike skiver, så jeg spiser altså 1 1/2 rundstykke da. Hvis jeg ikke spiste en frukt tidligere på dagen her, så har jeg ofte oppskåret eple eller pære til. En annen lunsj jeg er glad i er omelett med spinatblader. Lunsj spises kl.11.30.

Mellommåltid
Ikke alltid jeg spiser noe i 14-pausen, men hvis jeg har spist litt lite tidligere eller vet det blir lenge til middag så spiser jeg ofte en yoplait-yoghurt her.

Middag
Dette er det måltidet som varierer mest, både i innhold og tid. Middag spises et sted mellom kl.16-18, da det varierer om vi har hjemmekontor, barnas aktiviteter o.l. Ettersom vi er en storfamilie blir det veldig variert hva vi spiser også. Noen spiser vegetar, andre ikke. Noen kresne barn. Men vi forsøker jo stort sett og ha mye råvarer, og forsøke å unngå halvfabrikat. Vi har så og si alltid èn suppemiddag i uka, èn kylling, minst èn fisk, èn pastarett osv. Liker det variert (litt sånn at alle får noen av sine ønsker). Men vi klarer ikke unngå halvfabrikat helt nei. Men jeg har siste måneden her blitt veldig bevisst på hva jeg kan spise. Eller - jeg kan spise alt etter min regel, men jeg er bevisst på mengde. Hvis vi f.eks har fish & chips så spiser jeg så lite jeg klarer for å bli mett, men dersom vi har ratatouille forsyner jeg meg gjerne to ganger. Jeg vet også at kroppen min ikke liker karbohydrater (men hjertet mitt eeeelsker det), så jeg øver meg på å være sterk på å spise så lite som mulig av det. Heller forsyne meg ekstra av grønnsakene, og ikke mye ris/pasta/potet. Men det er sykt vanskelig. I går hadde vi fiskesuppe til middag, og jeg hadde ikke sjans til å unngå å ta brød til. Der har jeg forbedringspotensiale... kunne spist mye mindre av det enn jeg gjorde.

Kveldmat
Oftest i 20-21-tiden. Ofte to stk Din stund-knekkebrød med krydderost og spekeskinke, eller skinkeost. Ellers er en appelsin og kiwi i biter en favoritt. Eventuelt eggerøre av ett egg med spinatblader til.

Drikke
Som drikke til ALLE måltider er det vann. Jeg elsker vann. Syns det er det eneste som fungerer som tørstedrikk. Eneste unntaket er at jeg innimellom drikker pepsimax og/eller en energidrikk uten kalorier. Men forsøker selvsagt å kun holde meg til dette i helgene. Men kan skje at jeg ryker på en brusboks en kveld på en ukedag også. Forsøker å ikke ha for dårlig samvittighet for dette. Det er noen ganger min ekstra kos om jeg føler jeg trenger det en kveld i sofaen... heller en pepsimax-boks enn å havne nedi potetgullposen.

Endret av Amatariel
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen inn hit. Deg vil jeg gjerne følge! 

Når jeg leser hovedinnlegget ditt er det nesten som jeg leser om meg selv. Kjenner meg igjen i så mye av det du skriver, særlig om forholdet til mat. Høres ut som om du er på et veldig godt sted der det passer å begynne litt på nytt, siden du har så god oversikt over dine egne forutsetninger, samt mye erfaring om hva som har fungert og ikke fungert for deg tidligere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du titter innom KaBom :klem: Jeg har vært inne i din dagbok også, bare ikke lagt igjen spor enda. Spennende at du ikke har lenge igjen til termin nå ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns matplanen din ser bra ut 👍

Nå har jeg spist havregryn med lettmelk til frokost i 2 år, så nå har det blitt en vane 😂 Det holder meg mett ganske lenge, og det er godt for kroppen.

Jeg spiser også innimellom omelett med grønnsaker til lunsj hvis jeg har hjemmekontor. Ellers spiser jeg salat eller f. eks. to knekkebrød med egg eller kalkunpålegg. Har også laget sånne omelett muffins som jeg bare varmer på jobb. Smaker kjempegodt 👍 Spiser aldri havregryn til lunsj, for da tror jeg at jeg hadde blitt veldig lei 😂 Jeg har også laget meg gode smoothier til både lunsj og frokost innimellom for å variere litt. Her er det bare fantasien som setter grenser for hva du kan putte oppi denne. Har også av og til brukt smoothie til kvelds.

Uansett hva jeg spiser til middag så har vi grønnsaker, og jeg fyller ofte halve tallerkenen med grønnsaker. Det holder meg mett lenger og jeg kan spise mye av det.

Istedenfor bare vann (som jeg kun drakk det første halve året), drikker jeg nå Bris (eller Bobler som er Kiwi sitt produkt) med litt smak. Det syns jeg "gir" meg litt mer enn bare vann med sitron for eksempel. 

Spiser egentlig ganske lite frukt, men mer grønnsaker som mellom måltid. Både fordi jeg i starten skulle være forsiktig med fruktsukker, men også fordi jeg kan spise mer av grønnsakene i forhold til kaloriene.

 

Ellers så har jo jeg som deg utfordringer i forhold til å kunne overspise. Når jeg følger dette "regimet" mitt så går det faktisk mye bedre. Særlig det at jeg la opp til flere måltider gjennom dagen, så jeg ikke trengte å være redd for å bli så veldig sulten hvis jeg ikke spiste nok.

Håper du finner akkurat den måten du selv føler du kan holde i lang tid, for det er da du lykkes 👍

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet frem Beck-boken min igjen. Det er noen år siden jeg kjøpte den, men av en aller annen grunn står bokmerket på side 70 (av 280). Jeg husker ikke hvorfor, kanskje det ikke var noe for meg? Kanskje jeg ble lei... Vel, det er verdt å gi det en sjanse til. Ikke for å følge noe program til punkt og prikke (det føler jeg blir veldig diett-aktig, og det er jeg særs uinteressert i). Men jeg mener og føler at programmet der har noen gode momenter som min endring av livsstil kan nyte godt av.

Boken gjør at man blir tvunget til å utforske sine egne holdninger og tanker, slik at man ikke fortsetter med selvsaboterende indre dialog og adferd. Tanker som ofte ødelegger:
- Jeg vet jeg ikke burde spise dette, men det blåser jeg i
- Det er ok hvis jeg spiser denne matvaren bare denne ene gangen
- Jeg fortjener å spise dette
- Jeg kan ikke stå imot denne matvaren
- Jeg gidder ikke fortsette å slanke meg
- Jeg kommer aldri til å gå ned i vekt

Jepp, vi er sikkert mange som har tenkt disse tankene. Men å gå ned i vekt og holde vekten på et realistisk, ønsket nivå, krever motivasjon og disiplin. Poenget med Beck-boken er at man skal ta kontroll over eget liv. Kognitiv terapi for vektreduksjon. Og med tanke på all min "jojo-slanking" og de klare tegnene for overspising så tenker jeg at jeg helt sikkert er en kandidat som burde ta til meg mye kunnskap herifra slik at jeg kan klare å stå i mot når de vanskelige tidene kommer. Når motivasjonen og disiplinen svikter.

En av de første oppgavene i programmet er å skrive motivasjonsliste. Jeg har skrevet opp listen på et dokument som jeg har på forsiden av mobilen min. Altså ett tastetrykk unna til å få hele listen opp, noe som er lurt da man bør se på denne listen med jevne mellomrom. Jeg skriver ikke opp hele listen her, men noen punkter:

Hvorfor jeg ønsker å gå ned i vekt
- Jeg vil orke å bli med mann og barn på aktiviteter som tur, sykling. Ikke bare si nei og bli hjemme
- Jeg vil være et forbilde for barna mine, ikke være den "tykke mammaen"
- Jeg vil føle meg fin på spesielle anledninger som bursdager/sommerfest/julebord
- Jeg vil kunne passe mine gamle klær
- Jeg vil kunne kjøpe nye fine klær i helt vanlige butikker
- Jeg vil ikke føle meg fæl og gjemme meg for gamle kjente
- Jeg vil orke å være turist i nye byer
- Jeg vil klare å trene ordentlig, f.eks på senter med gøyale timer

Mye av denne listen høres kanskje litt overfladisk ut, men jeg må innrømme at jeg er en person som er opptatt av utseende. På meg selv. Og at endringer i positiv forstand der får meg til å føle meg SÅ mye bedre. Et eksempel er når jeg drar til frisøren for å farge etterveksten og stusse håret. En endring som f.eks sjeldent legges merke til av andre, noe jeg ikke bryr meg noe om. Men åååå så mye bedre jeg føler meg selv når det er gjort! Og sånn er det litt med klær også for min del. Jeg tror ikke kolleger bryr seg så mye om at jeg har mindre pene klær, at de strammer her og der - men jeg plages jo veldig. Og jeg som egentlig er veldig glad i klær. Elsker utvalg, kjoler, pynte seg litt osv. Både til hverdag og fest. Dette er en interesse som har dalt betraktelig de siste årene, og som gjør meg lei meg. Så dette er en stor motivasjonsfaktor for meg. At jeg kan komme til en størrelse der både mine gamle klær passer (jeg har mange esker pakket oppe på loftet, i "alle vektklasser"). Men også selvsagt kjøpe nye klær på butikker. Der jeg ikke er nødt til å ta den ene kjolen som er der, fordi det var den eneste jeg fikk på meg... De tre siste årene er sterkt preget av pandemi og svangerskap/permisjon, og innholdet i klesskapet mitt gjenspeiler dette. Altså ikke særlig forenelig med at jeg nå er tilbake på jobb igjen. Så jeg plages hver eneste dag med dette.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her var tråden din, ja! 😃

Kjenner meg veldig igjen i hovedinnlegget ditt, en dag må det bare si stopp! Jeg fikk en aha-opplevelse som var så ydmykende at jeg kjente at NÅ orker jeg ikke dette lenger! Så gikk det en f i meg som sa at jeg skal jaggu vise dem også. ;) 

Gleder meg til å følge deg!

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for koselig besøk her dere :klem: Det motiverer faktisk å føle at man også skriver noe andre kan lese. Jeg har deltatt på flere FB-grupper, VGs vektklubbs forum osv. og der faller folk av og man sitter litt igjen alene. Vet ikke om alle de andre har så få kilo og ta av eller hva... (bra for dem!) eller om det rett og slett er motivasjonen som svikter. Og det kan jo skje den beste av oss. Men jeg tenker og føler at om jeg har en "håndfast dagbok" her, så forplikter det meg litt. Spesielt om det kommer noen innom for å skrive med meg ☺️

I dag er jeg innom for å notere meg noen huskeregler. Rett og slett setninger jeg bør pugge i hodet mitt for de tilfeller jeg føler meg fristet, får uplanlagt lyst på mat jeg ikke har tenkt osv.

- Det er ikke farlig å være sulten
- Sug går bort, jeg er ikke nødt til å gi etter for suget
- Det er greit å si nei til folk som tilbyr meg mat
- Hvis jeg har en liten sprekk er det bare en liten en. Jeg er ikke håpløs eller dårlig, jeg trenger ikke gjøre sprekken større ved å fortsette
- Svar den lille stemmen i hodet som sier bare spis det, det gjør ingenting med: jo det gjør noe, jeg vil endre livsstil
- Jeg vil mye heller gå ned i vekt enn å ha noen sekunders nytelse
- Ingenting smaker så godt som slank føles!

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg SÅ mye igjen i det om å kunne kjøpe klær i vanlige butikker og ikke bare måtte kjøpe (eller bruke) det jeg faktisk fikk på meg. Nå bruker jeg M/L i mange klær og det er ganske deilig når jeg trenger noe nytt. Kjøpte meg mange nye kjoler også når jeg hadde gått ned en del, og følte meg fin i dem for første gang på mange år. Kjøpte plutselig klær som viste frem former, og som ikke så ut som telt...... for å liksom skjule valker her og der. Nå i ettertid ser jeg jo at jeg faktisk egentlig så enda større ut i de klærne enn jeg ville gjort hvis jeg hadde kjøpt noe som satt litt bedre....

Og her inne føler jeg at vi er flinke til å støtte hverandre. Flere har vært her i et par år, så mange har mer enn de 4-5 kiloene som skal bort.

Det inspirerer å se hva andre faktisk får til, og hjelper ihvertfall meg å holde fokuset.

Dette er jeg helt sikker på at du klarer 👍

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så spennende å følge deg her, jeg har også begynt min vektnedgang. I motsetning til deg er jeg ikke ferdig med barn, men håper å starte prøving igjen til sommeren (har ikke fått tilbake mensen enda etter fødsel). 

02 januar 97,6 kg.

06 februar 95 kg

Mitt mål er å gå ned 10 kg før juli måned. 

Lykke til videre :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fridaysmiley.gif.ad4f4e21b7fd38475050cf8970fdc072.gif

Juhu! I dag er jeg i skikkelig god fredagsstemning. Blir godt med helg, og jeg er så fornøyd med denne uken som har gått så langt. Nå er det bare om å gjøre at ikke helgen 'ødelegger alt'. Da tenker jeg at en god plan er lurt. 

Det er svært sjeldent at jeg har spesielle og sosiale planer i helgene. De er stort sett ganske vanlige hjemme med familien. Og det er jo forutsigbart og fint. Men når det først skjer noe annerledes, så er det jo gøy det også. Men nå som jeg er i gang med å endre livsstilen min så må jeg også tenke litt annerledes der. Og denne helgen blir virkelig spesiell, for det skjer to ting utenom det normale. Det ene er at jeg skal ut med en venninnegjeng i morgen, og på søndag skal morsdag feires. Virkelig gode muligheter til fallgruver der jeg ender i fråtsing og total overspising, og føler meg skikkelig shit søndagskveld. Men ikke denne gang! Nå skal jeg legge en plan

Plan lørdag
Jeg skal gå inn i restaurantens meny på forhånd allerede i dag og bestemme hva jeg skal spise. Det skal ikke være noe alternativ å vike fra det jeg bestemmer meg for. På denne måten er hodet innstilt når jeg ankommer, og forhåpentligvis bli mindre fristet til å bestille ting som ikke er bra for kroppen min. Vi skal ett sted videre etter middag, og der skal jeg sjekke om det finnes noen drinker uten sukker. Hvis det ikke gjør det tenker jeg at max 1 drink er OK, og så får jeg heller drikke sukkerfri brus resten av kvelden. Dette er ingen fyllefest, og da blir ikke sukkerdrinker verdt det. 

Plan søndag
Planen er kort fortalt en fellesfrokost med familien, og restaurantbuffè til middag. Dette er en typisk dag jeg pleier å spise myyyyye. Elsker stor lang frokost, og buffè er jo min (les: en overspisers) våte drøm. Men, nå skal jeg huske på at etterpå så er alt sammen et mareritt. Derfor må denne dagen planlegges litt bedre på forhånd. Jeg skal legge frem mine frokostønsker for mannen på forhånd. Og nei, det blir ikke havregryn denne dagen 😶 men jeg trenger ikke spise tre rundstykker med masse pålegg på heller. Jeg skal spise helt nøkternt, og fokusere på kosen det er med morsdag og ha hele familien rundt meg.
Når det gjelder buffèen så skal jeg gjøre alt i sakte tempo. Gå sakte, hente mat sakte, og ikke minst spise sakte. Prøve å nyte hele opplevelsen mer (i motsetning til å bare kaste alt i seg). Jeg skal prøve å ta de mer riktige valgene av utvalget, og jeg skal ikke spise meg overmett. Jeg skal gå derifra tilfreds, men absolutt ikke med magevondt.

I tillegg skal jeg selvfølgelig opprettholde litt aktivitet i helgen. Gå liten tur på lørdag, og en lengre tur på søndag.

Ellers må jeg bare nevne at jeg har kjøpt meg en ny turbukse! Føles som en stor glede 😅 Rett og slett fordi jeg nesten ikke har kjøpt meg noen klær siden før pandemien, og jeg har heller aldri eid en ordentlig turbukse. Når jeg er ute og går nå er det i mine helt vanlige bukser jeg bruker på jobb liksom.
Det er jo selvfølgelig dritskummelt da, for jeg hater buksekjøp - alltid hatt dårlig erfaring med dem. De passer sjeldent... og nå har jeg i tillegg kjøpt på nett. Allerede innstilt meg på at den må returneres. Men jeg har håp! Og jeg prøver. Har fått god hjelp fra @Wit og @Luka_S 💐 I verste fall så får jeg sende den tilbake og prøve en større størrelse da.

Utrolig koselig å se deg her inne @Dame1989 :klem: Nå er vel din knott også snart 1 år gammel. Jeg fikk mensen tilbake rett rundt årsdagen her. Så spennende at du har tanker om nestemann snart! Og litt vektnedgang før graviditet er jo såå lurt. Det var jo etter jeg gikk ned 7 kg i 2021 at spiren endelig satt, så meget mulig det hadde noe med saken å gjøre. Masse lykke til!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å planlegge helger og restaurantbesøk 👍 Når jeg er ute passer jeg på å alltid spise f. eks. kylling, fisk eller salater. Ber også ofte om å droppe saus f. eks. hvis jeg ikke må ha det på retten. Det smaker ofte minst like godt allikevel 😉

Håper buksen passer når du får den, så du får en positiv overraskelse 👍 Jeg elsker mine turbukser, og syns det er letter å gå tur når jeg har skikkelige klær som passer. Det gjør det mye enklere å bevege seg og disse buksene er ganske mye stretch i, så dette går nok kjempebra 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god plan du har for helgen! Tror dette kommer til å gå helt strålende! :)

Gratulerer med ny turbukse! Ble det Twentyfour?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...