AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #161 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skulle nesten ønske jeg aldri hadde blitt oppmerksom på misbruken av «i forhold til». Når jeg går ut fra avdelingsmøter på jobben husker jeg stort sett bare en masse malplasserte «i forhold til». Nærmeste leder klarte å bruke det feil 25 ganger på 30 minutter (ja, jeg telte 😆). Nå er jeg snart kommet så langt at jeg gir opp og begynner å bruke det selv 🙃 Anonymkode: 3760f...04a 😂😂 Det er sånn det er, ja! Jeg var nylig på jobbintervju for en jobb jeg gjerne vil ha, men jeg hadde problemer med å konsentrere meg om det sjefen for stillingen sa fordi han misbrukte "i forhold til" så til de grader! Det var veldig vanskelig å få med seg budskapet 😅 Anonymkode: 5e231...8b8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 4. februar 2023 #162 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 23.22): Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt? Anonymkode: dacd4...b18 "meldiger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 4. februar 2023 #163 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 23.22): Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt? Anonymkode: dacd4...b18 Typ -ishj , kebabnorsk , var noe annet også , men kom ikke p det akkurat nå..kronisk forgetfullness🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 4. februar 2023 #164 Del Skrevet 4. februar 2023 Drizzt skrev (6 minutter siden): Parasittord som dukker opp overalt. Hvem ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. februar 2023 #165 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klein er ikke nytt. Jer femti år og har brukt det hele livet. Anonymkode: 6573c...043 Klein i betydningen "pinlig" er ganske nytt. Jeg har kjent det hele livet, men i betydningen "syk" eller "dårlig". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 4. februar 2023 #166 Del Skrevet 4. februar 2023 Isambard skrev (22 minutter siden): Klein i betydningen "pinlig" er ganske nytt. Jeg har kjent det hele livet, men i betydningen "syk" eller "dårlig". definer "nytt"? hvis du leser tråden ser du at mange av oss kjenner det godt i den betydningen tilbake til 70- og 80-tallet. Det kommer i tillegg til den gamle betydningen, som er syk ellerskrøpelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. februar 2023 #167 Del Skrevet 4. februar 2023 Lucille skrev (7 minutter siden): definer "nytt"? hvis du leser tråden ser du at mange av oss kjenner det godt i den betydningen tilbake til 70- og 80-tallet. Det kommer i tillegg til den gamle betydningen, som er syk ellerskrøpelig. Dere husker feil, eller så snakker dere en lokal dialekt. Det var ikke vanlig sånn som i dag: https://forskning.no/kommunikasjon-sosiale-relasjoner-psykologi/spor-en-forsker-hvorfor-blir-ting-kleint/692880 "Det er bare rundt ti år siden folk begynte å bruke ordet kleint om flaue situasjoner. Kleinhet oppstår når vi mangler et sosialt manuskript for situasjonen." - Skrevet i 2014. Jeg kan garantere at hvis du hadde brukt "klein" om "pinlig stemning" på 80-tallet i Østlandet eller Trøndelag ville ingen skjønt hva du mente. Jeg hørte ikke det ordet brukt på den måtene en eneste gang før 2000 tallet. Eldre mennesker brukte ordet "klein" om å være syk. Det husker jeg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 4. februar 2023 #168 Del Skrevet 4. februar 2023 (endret) Isambard skrev (10 minutter siden): Dere husker feil, eller så snakker dere en lokal dialekt. Det var ikke vanlig sånn som i dag: https://forskning.no/kommunikasjon-sosiale-relasjoner-psykologi/spor-en-forsker-hvorfor-blir-ting-kleint/692880 "Det er bare rundt ti år siden folk begynte å bruke ordet kleint om flaue situasjoner. Kleinhet oppstår når vi mangler et sosialt manuskript for situasjonen." - Skrevet i 2014. Jeg kan garantere at hvis du hadde brukt "klein" om "pinlig stemning" på 80-tallet i Østlandet eller Trøndelag ville ingen skjønt hva du mente. Jeg hørte ikke det ordet brukt på den måtene en eneste gang før 2000 tallet. Eldre mennesker brukte ordet "klein" om å være syk. Det husker jeg. Jeg husker ikke feil om han kleine typen i parallellklassen på ungdomskolen i 1985, og hvordan vi omtalte han og de kleine situasjonene som oppsto. At du ikke har møtt ordet på den måten eller på den tiden, betyr ikke at det ikke ble brukt sånn på den tiden. Lenken din forteller meg bare at enten har ikke denne forskeren innhentet nok informasjon, ELLER så snakker hun om når ordet nådde en utbredelse som fikk det inn i ordboken. Endret 4. februar 2023 av Lucille 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 4. februar 2023 #169 Del Skrevet 4. februar 2023 Hen høres så dumt ut er han eller henne ferdig med det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #170 Del Skrevet 4. februar 2023 Litt på siden. Men en kollega sa her om dagen: kan jeg bomme en snus? Har ikke hørt bomme siden jeg gikk på vgs. Vi er begge millennials. Anonymkode: d7a9e...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. februar 2023 #171 Del Skrevet 4. februar 2023 Lucille skrev (Akkurat nå): Jeg husker ikke feil om han kleine typen i parallellklassen på ungdomskolen i 1985, og hvordan vi omtalte han og de kleine situasjonene som oppsto. At du ikke har møtt ordet på den måten eller på den tiden, betyr ikke at det ikke ble brukt sånn på den tiden. Det at jeg ikke har hørt det er nå én sak, men språkforskere er altså enige med meg. Jeg foreslår at du leser artikkelen i Forskning.no. En 'klein type" er den gamle betydningen av ordet. En person er ikke en stemning eller en situasjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #172 Del Skrevet 4. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 3.2.2023 den 8.15): Teit, klein, innafor, boomers,shaming, Karens og lignende greier. Heldigvis er det få i min krets som sier det men på KG er det i omtrent hver eneste tråd. Anonymkode: 2709a...5e3 Enig, og legger til «sykt bra» og «sinnsykt» i alle sammenhenger🤪 Anonymkode: e1a76...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 4. februar 2023 #173 Del Skrevet 4. februar 2023 Isambard skrev (Akkurat nå): Det at jeg ikke har hørt det er nå én sak, men språkforskere er altså enige med meg. Jeg foreslår at du leser artikkelen i Forskning.no. En 'klein type" er den gamle betydningen av ordet. En person er ikke en stemning eller en situasjon. Jeg har lest artikkelen, og jeg påpekte i det du siterte at den er utydelig på et par punkter, og at den ikke tar høyde for at ordet kan ha vært brukt på steder og i grupper som hun ikke har innhentet informasjon om. Den gamle betydningen av ordet er syk eller skrøpelig, og ble uansett ikke brukt i den betydningen i vår dialekt. Jeg kjenner det fra mine foreldres dialekt i den betydningen, men ikke fra den dialekten vi snakket i min omgangskrets. Uansett så mente vi ikke a tgutten var syk eller skrøpelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #174 Del Skrevet 4. februar 2023 "Tenke utenfor boksen". "Komme ut av komfortsonen". Anonymkode: 1f0a1...592 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #175 Del Skrevet 4. februar 2023 «Det gledes» - 🤮 Og en språklig feil som stadig gjentas her på KG. Å forkorte et cetera til «ect» og ikke det korrekte «etc» - 🤮 Anonymkode: cd502...3c0 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. februar 2023 #176 Del Skrevet 4. februar 2023 Lucille skrev (9 minutter siden): Jeg har lest artikkelen, og jeg påpekte i det du siterte at den er utydelig på et par punkter, og at den ikke tar høyde for at ordet kan ha vært brukt på steder og i grupper som hun ikke har innhentet informasjon om. Den gamle betydningen av ordet er syk eller skrøpelig, og ble uansett ikke brukt i den betydningen i vår dialekt. Jeg kjenner det fra mine foreldres dialekt i den betydningen, men ikke fra den dialekten vi snakket i min omgangskrets. Uansett så mente vi ikke a tgutten var syk eller skrøpelig. Artikkelen er tydelig på at det å bruke ordet "klein" om en pinlig situasjon ikke var vanlig før år 2000 Jeg tror på ar dere gjorde det. Det finnes veldig mye lokalt ungdomsspråk, og trenden må komme fra en plass. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 4. februar 2023 #177 Del Skrevet 4. februar 2023 (endret) Jeg mener det uttrykket "i forhold til" er blitt et språklig ugress vi må bli kvitt feilbruken av. Nesten INGEN som bruker det, vet hva det faktisk betyr og hvordan det skal brukes! Det skal jo brukes i de sammenhengene man kunne brukt uttrykket "sammenlignet med". RIKTIG: - Jeg liker grønt mye bedre i forhold til blått Endret 4. februar 2023 av Million 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 4. februar 2023 #178 Del Skrevet 4. februar 2023 Isambard skrev (2 minutter siden): Artikkelen er tydelig på at det å bruke ordet "klein" om en pinlig situasjon ikke var vanlig før år 2000 Jeg tror på ar dere gjorde det. Det finnes veldig mye lokalt ungdomsspråk, og trenden må komme fra en plass. nei, det er jo det jeg sier. Det er ikke en motsetning mellom det at det ble brukt sånn i ungdomsmiljøer på 80-tallet, og det at det blir plukket opp av en forsker som vanlig nok til å komme inn i en ordbok først flere år senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2023 #179 Del Skrevet 4. februar 2023 Det går vel knapt en dag uten at en eller annen nettavis har en stor overskrift som lyder "I sjokk!" Leser man saken, handler det alltid om noen som ble overrasket over noe. Anonymkode: d741d...a29 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 4. februar 2023 #180 Del Skrevet 4. februar 2023 Lucille skrev (6 minutter siden): nei, det er jo det jeg sier. Det er ikke en motsetning mellom det at det ble brukt sånn i ungdomsmiljøer på 80-tallet, og det at det blir plukket opp av en forsker som vanlig nok til å komme inn i en ordbok først flere år senere. Nå får du gi deg. Det er ikke bare at det "ble plukket opp av en forsker" Det var ikke vanlig blant ungdom å bruke "klein" om flaue situasjoner før år 2000. Hvis det var vanlig ville alle kjent til det. Jeg fant mange treff på nettet og alle er enige om at dette er en ny bruk av ordet: https://www.samtext.no/2019/12/11/advarsel-dette-blir-kleint/ https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/betydningen-av-klein/ https://www.smaalenene.no/sprak/ungdom/kuriosa/atte-ting-vi-ikke-sa-for-20-ar-siden/s/5-38-320616 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå