Gå til innhold

Skal folk virkelig drive å si gønne på i 2023 også, meldiger meg snart ut. Hvilket språklig ugress skulle du gjerne blitt kvitt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"Ei litta tur på byen",

"Hu mor" (som i omtale av seg selv).

Også er det overraskende mange som "klikker i vinkler:ler:

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I tillegg til en haug som allerede er nevnt:

Narrativ

Umusikalsk

Anonymkode: 1a553...3e9

Hva tenker du kan erstatte de to?

(jeg bruker de en del)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (35 minutter siden):

"Ei litta tur på byen",

Problemet med «litta» er måten det brukes på og hvordan det skal vrenges med stemmen når man sier «Ei litta tur på byen».

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"kalle en spade for en spade"

"svenske tilstander"

alle -fast kombinasjoner når det gjelder nordmenn på tur, nå sist "konkursfast"

"syden"

"lov å kose seg"

"harry"

Anonymkode: 046c2...6d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å kjøre, om alle andre situasjoner enn å faktisk kjøre noe. 

Jeg kjører svart kaffe, jeg kjører på med maccern, jeg kjører på med dress. 

Anonymkode: f2ad0...528

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater når avisene skriver om at noen hylles. 

"Remi hylles for dette" 

"Josefine hylles i sosiale medier" 

Gjerne fordi de har vist fram en kroppslig skavank som er helt vanlig i sin sosiale medier profil. Hva skjedde med oss mennesker når vi må "hylle" noen for vise fram på nett at de ser akkurat likedan ut som alle andre?

Endret av Marwel
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det første du skriver stemmer, mange har brukt det i mange år. Til det siste så har det ikke endret seg, men er dialektbetinget og brukes titt og ofte innenfor enkelte dialekter i dag vedrørende sykdom.

Anonymkode: fafb2...453

Jeg har inntrykk av at de siste 10-15 åra så bruker folk det kun i betydningen flaut/pinlig.

tussi84 skrev (3 timer siden):

Hen

Det er bare to kjønn, han og hun. Hvis du er jente biologisk men vil være gutt så får denne personen bli omtalt som han. Er det gutt som ønsker å være jente så hun. 

Enig i at det kun er to kjønn biologisk, men grammatisk er det jo tre :) Hen fungerer i tilfeller der man ikke kjenner til kjønn eller kjønn er irrelevant, som erstatning for han/hun, h*n eller vedkommende.

Lucille skrev (1 time siden):

jeg var ungdom på 90-tallet, og husker det som et vanlig brukt ord blant ungdom, som betydde pinlig, puteflaut, men og ekkel og ubehagelig, som i "han er så klein" om gutter vi ikke likte, særlig de innpåslitne. Men jeg kjenner det og fra sørslandsdialekten som et eldre ord for syk og skrøpelig.

Jeg var barn på 90-tallet og husker bare at klein ble brukt om syk/dårlig/skrøpelig den gangen. Gjerne om eldre, "han er klein nå", om en gamling som var blitt dårlig til beins eller noe.

Tradegy skrev (56 minutter siden):

"Ei litta tur på byen",

Dette er rart. Jeg kan si "ei litta" på min dialekt, men da er det jo kun om hunkjønnsord. Ei litta jente f.eks. Men tur er jo hankjønnsord, så man kan ikke si hverken ei eller litta om turer. Merkelig at folk ikke hører det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke begeistret for bruk av prosenttall som en form for bekreftelse når tallet overstiger 100. Det blir 100% feil å si deg 110% enig!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (37 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at de siste 10-15 åra så bruker folk det kun i betydningen flaut/pinlig.

Enig i at det kun er to kjønn biologisk, men grammatisk er det jo tre :) Hen fungerer i tilfeller der man ikke kjenner til kjønn eller kjønn er irrelevant, som erstatning for han/hun, h*n eller vedkommende.

Jeg var barn på 90-tallet og husker bare at klein ble brukt om syk/dårlig/skrøpelig den gangen. Gjerne om eldre, "han er klein nå", om en gamling som var blitt dårlig til beins eller noe.

Dette er rart. Jeg kan si "ei litta" på min dialekt, men da er det jo kun om hunkjønnsord. Ei litta jente f.eks. Men tur er jo hankjønnsord, så man kan ikke si hverken ei eller litta om turer. Merkelig at folk ikke hører det?

Om klein: Det er nok dialektavhengig. Jeg er født i Stavanger på 60-tallet, og der har det blitt brukt om noe som er flaut/pinlig o.l. helt siden da, iallfall blant min generasjon og yngre. 

Om hen: helt enig! Vi trenger hen i språket, det forenkler ofte setningen. 

Anonymkode: b7a0d...8eb

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har ikke lagt merke til dette ordet. Ellers er jeg meget var for uttrykk som brukes i hytt og pine i avisene.

Anonymkode: 93d86...cbc

Apropos uttrykk. Det heter egentlig "død og pine" eller "hytt og vær". Når det er sagt så er det svært vanlig å skrive "hytt og pine" som du gjør. 

Anonymkode: 6f85e...b51

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har vi ulik betydning av fremsnakke? For meg er det å snakke noen opp og frem, ikke i vanlig sosial kontekst 

Anonymkode: 07a7c...11c

Fremsnakke er her rundtom nå blitt til å "credde opp" noe eller noen.

Anonymkode: 93d86...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også nevne "hyllet" slik dagbladet og vg stadig vekk bruker i artikkler mot influensere

" matilda ble hyllet av babybildet hun la ut på ig"

"Ragnhild gjordet det motsatte, blir nå hyllet av hele verden"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bbc2 skrev (6 timer siden):

Vi hadde en periode, tror det var mellom 2008- 2013 et sted alle skrev slik

- " koser meg i stolen med noe godt i glasset"

- " 24 grader ute og noe godt i glasset blir ikke feil"

- " slapper av på stranden med noe godt i glasset god helg!"

Er drittlei av "noe godt i glasset" kommentarer forsatt. Selv om dette var en trend å skrive i FB statuser for 10 år siden

Eller «det gledes» og «et lite glass rødt» 🥴

Anonymkode: aabe9...0d2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Langt fremme i skoa», «proaktiv», «jobbe smartere» 🤮

Anonymkode: aabe9...0d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hat. 

De siste årene brukes det ofte om ting man misliker, kritiserer eller er i mot. 

Hat er et sterkt ord. 

At jeg f.eks. misliker en artist eller en influencer, betyr ikke at jeg hater vedkommende. Eller enda verre: At jeg "hater på" personen. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som i annenhver setning legger til «holdt jeg på å si». Virker veldig vanlig enkelte steder på Sørlandet. 

Anonymkode: e11c9...a82

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gønne på, bare sett de har sagt det på reklame.

Ellers ganske irriterende å høre unga spille sammen og kalle hverandre brååååv (brooooo), de blendahvite barna som bor her😑

Anonymkode: 24a9b...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tikke inn. 
Nei, meldinger tikker ikke inn. 🧐

Anonymkode: 2811b...bf1

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

«Tikke inn» gjør vondt i øra mine. Jeg driter i at du liker det. Man spurte etter hver enkeltes mening, ikke at man skal gosya noe på grunn av historien bak, da vettu. 

Anonymkode: 2811b...bf1

De gjorde det før, på teleks og telefaks (og sikkert også telegrafen), så den synes jeg er gangbar. Har ikke noe imot å ta vare på gamle uttrykk som minner en om hvordan ting som har vært. 

Jeg spyr av gosya og vettu.

Anonymkode: eb84b...ab1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...