Gå til innhold

Bil som ikke starter på første forsøk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12 år gammel Audi a1 som er lite og pent kjørt, og den brukes sjelden.
 i det siste har den ikke ville starte på første forsøk ( varsellampe batteri + motor) men så starter den fint andre gang.
jeg ladet batteriet og skulle starte den igjen, fikk da ikke startet den første gang igjen og med varsellampe av motor. Andre gang startet den, men motorlyden var veldig sløv og dempet. Er det noen som vet hva dette kan være? Synes spesielt det er rart at motorlyden er så dempet / rar. Høres ut som det er mindre «futt» i bilen på en måte. 

Anonymkode: 5c853...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje starteren begynner å bli dårlig? 🤔 Det er jo en slitedel som må byttes innimellom 🤔  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv og lad batteri over natta evt kjøp nytt batteri funker ikke dette så er det Generator/dynamo 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Maskinfører said:

Prøv og lad batteri over natta evt kjøp nytt batteri funker ikke dette så er det Generator/dynamo 

Tusen takk for svar! Vet du om det er dyrt å fikse ny generator/dynamo? 

Anonymkode: 5c853...093

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mardina said:

Kanskje starteren begynner å bli dårlig? 🤔 Det er jo en slitedel som må byttes innimellom 🤔  

Takk for svar! Får sjekke opp i det ja ☺️

Anonymkode: 5c853...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være pluggene. Men hva mener du med at motorlyden var sløv og dempet? Hadde den redusert kraft? I så fall kan det være at den har gått i nødmodus.

slutter varsellampene å lyse når bilen har startet?

ville vurdert et verkstedbesøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Pappi said:

Kan være pluggene. Men hva mener du med at motorlyden var sløv og dempet? Hadde den redusert kraft? I så fall kan det være at den har gått i nødmodus.

slutter varsellampene å lyse når bilen har startet?

ville vurdert et verkstedbesøk.

Tja, den går som normalt, nå kjørte jeg ikke så fort og langt , men motorlyden var ganske rolig/dempet begge veier jeg kjørte med den. Dvs motorlyden pleier å være kraftigere. Kanskje den har redusert kraft i høyere hastighet. 
varsellampene sluttet å lyse når bilen har startet ja. 

dette har skjedd for lenge siden også, samme greia med dempet motorlyd og startet etter  andre gang.  Men så virker den fint ett år og to,  så skjer det igjen 🤷🏻‍♀️
har hatt den på verksted for feilsøking for noe annet for en stund siden og de fant ingen feil. Hadde den på full service sist uke og alt ok. Men må kanskje på verksted og feilsøke igjen da. 

Anonymkode: 5c853...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for svar! Vet du om det er dyrt å fikse ny generator/dynamo? 

Anonymkode: 5c853...093

Om du er den som skrur sjøl (fingernem) kan disse kjøpes for ok pris på Eurodel.no Bildeler.no har du Volvo kan disse kjøpes på Biltema for en billig penge :)  må du på verksted begynner prisene på 4 000,- og oppover :( men som sagt sjekk førstnemte bildelsjapper evt Thansen kan også ha disse rimlige :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 22.50):

Jeg har en 12 år gammel Audi a1 som er lite og pent kjørt, og den brukes sjelden.
 i det siste har den ikke ville starte på første forsøk ( varsellampe batteri + motor) men så starter den fint andre gang.
jeg ladet batteriet og skulle starte den igjen, fikk da ikke startet den første gang igjen og med varsellampe av motor. Andre gang startet den, men motorlyden var veldig sløv og dempet. Er det noen som vet hva dette kan være? Synes spesielt det er rart at motorlyden er så dempet / rar. Høres ut som det er mindre «futt» i bilen på en måte. 

Anonymkode: 5c853...093

Er det diesel? Isåfall kan det hende at glødepluggene er dårlig. Viss ikke så kan det være utslitt batteri, tett drivstoff filter, tett luftfilter, dårlig tennplugger (om det er bensin) Dårlig drivstoff pumpe. Dårlig kompresjon i verste fall

Anonymkode: 3098d...770

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det diesel? Isåfall kan det hende at glødepluggene er dårlig. Viss ikke så kan det være utslitt batteri, tett drivstoff filter, tett luftfilter, dårlig tennplugger (om det er bensin) Dårlig drivstoff pumpe. Dårlig kompresjon i verste fall

Anonymkode: 3098d...770

Nei, det er bensin. Den virker forresten helt fint igjen nå. Det skjedde ca tre ganger også er den fin igjen

Anonymkode: 5c853...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da dette skjedde på min bil var det startbatteriet som var problemet.

Anonymkode: 0d187...77f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Elbil 🤩

Anonymkode: be746...fa9

Ja, for de starter jo hele tiden i vinterkulda :fnise:

Anonymkode: 0d187...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, for de starter jo hele tiden i vinterkulda :fnise:

Anonymkode: 0d187...77f

Er det noen som ikke gjør det?

Anonymkode: 8cdab...4ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 22.50):

Jeg har en 12 år gammel Audi a1 som er lite og pent kjørt, og den brukes sjelden.
 i det siste har den ikke ville starte på første forsøk ( varsellampe batteri + motor) men så starter den fint andre gang.
jeg ladet batteriet og skulle starte den igjen, fikk da ikke startet den første gang igjen og med varsellampe av motor. Andre gang startet den, men motorlyden var veldig sløv og dempet. Er det noen som vet hva dette kan være? Synes spesielt det er rart at motorlyden er så dempet / rar. Høres ut som det er mindre «futt» i bilen på en måte. 

Anonymkode: 5c853...093

Tenningen er for sen hvis det er bensin ...innsprøyningstidspunket for sent hvis det er diesel...registerreima hoppa en tann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det kun er problem å starte når det er kaldt er det kanskje tennpluggene/glødepluggene. 

Anonymkode: e06b8...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Automagisk
Mardina skrev (På 2.2.2023 den 23.16):

Kanskje starteren begynner å bli dårlig? 🤔 Det er jo en slitedel som må byttes innimellom 🤔  

Starteren? Når motoren går merkelig er det aldri starteren det er feil med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automagisk skrev (34 minutter siden):

Starteren? Når motoren går merkelig er det aldri starteren det er feil med..

Godt mulig. Jeg har ikke peiling på den slags.... 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...