Gå til innhold

Skal du se den nye sesongen av Exit?

Embla Othea

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er forsket masse på dette, og man mener at det finnes genetisk anlegg for der de har omtalt i forskningen som "drapsgenet" (jeg har lest om dette på engelsk, så vet ikke om det blir rett å oversette direkte da) - altså at tilbøyeligheten til vold/drap er større hos noen, og at f. eks. samvittighet og grenser er mindre hos noen. Det er også helt ny forskning på gang som ser på om det kan være sammenheng mellom grov kriminalitet som voldtekt, grov vold, drap osv og tarmbakterier, så nei, det må virkelig ikke foreligge omsorgssvikt eller noe slikt. Jeg er helt med på at hos mange kan det være en komponent, men får helt spader av folk som drar alle over en kam eller sier alle/ingen/må/må ikke og slikt - for virkeligheten er alltid mer nyansert enn at alt er helt svart/hvitt. Når det gjelder forskjellen mellom sosiopat og psykopat mener de jo at den ene kan man fødes med anlegg for, og den andre utvikles, så også der støtter det jo oppom mitt argument. 

Hvis man først skal uttale seg bastant: Sørg for å ha fakta i orden. 

Og bare for å legge til noe som jeg regner med er åpenbart for de fleste:
Ettersom stort sett alt både kan være medfødt disposisjon for/ikke, men og stort sett alt påvirkes av alt fra arv, gener, miljø, omstendigheter, gjelder jo dette selvfølgelig her også. 

Anonymkode: 952e3...eed

Dette her; Ekstremt fascinerende. Professor som forsket på mennesker med psykopatiske trekk, og fant ut at han selv hadde det samme "mønsteret" i hjernen som psykopater har. Et veldig talende eksempel for hvordan samspillet mellom arv og miljø tilsammen bidrar til at medfødte egenskaper "slår ut"/ "ikke slår ut". 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972

Jeg har forøvrig ikke (selv etter å ha lest -mye- om det) helt forstått forskjellen på en sosiopat og en psykopat. 

Endret av M**
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eirikol skrev (6 timer siden):

Når det gjelder denne diskusjonen her: vil minne alle parter om at forskjellen på en sosiopat, og en psykopat, er en greie. Sosiopater kan være gale/onde/mangle empati etc etc, som følge av livet de har hatt og oppvekst forholdene deres. Hvorav familie selvsagt ofte er en viktig pådrivende faktor. Psykopater derimot, er født sånn; de er "wired differently" fra resten av oss. Det som er normalt for oss, trenger ikke føles normalt for dem, og det som er unormalt for oss, kan føles normalt for dem, selv om de vet at samfunnet ikke fungerer sånn. Så er det selvsagt ulike nyanser og nivåer i begge tilstandene. Uansett, man MÅ ikke ha blitt påvirket av ting i oppveksten, for å ende opp kald, uempatisk, og narsissistisk, men det er selvsagt godt sannsynlig. Om Adam er psykopat eller sosiopat skal derimot ikke jeg prøve å gjette på.

Takk for forklaring. Har ikke helt fått grep om forskjellen på sosiopater og psykopater før nå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirikol
M** skrev (13 minutter siden):

Takk for forklaring. Har ikke helt fått grep om forskjellen på sosiopater og psykopater før nå. 

Bare hyggelig. 🙂 Jeg var i samme situasjon før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (På 17.3.2023 den 12.00):

Han gjorde ikke det nei - han tok kvelertak på henne før hun fikk uskadeliggjort ham. Det var vel i det øyeblikket hun forsto at hun kunne legge en felle for ham, og hun kastet seg selv ned den trappen. 

Jeg sier ikke at Adam er en fin fyr altså, kvelertaket er på ingen måte greit - men hun har overdrevet det meste annet.

Hun sa til psykologen at kvelning og annen både fys og psyk vold hadde pågått i flere år. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som synes at EXIT er så sjokkerende og forferdelig, ja de må leve ekstremt beskyttede liv. Det er peanuts sammenlignet med hva som foregår verden rundt.

Persilleblader, det er det dere er.

Anonymkode: 7df65...c7b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M** skrev (2 timer siden):

Dette her; Ekstremt fascinerende. Professor som forsket på mennesker med psykopatiske trekk, og fant ut at han selv hadde det samme "mønsteret" i hjernen som psykopater har. Et veldig talende eksempel for hvordan samspillet mellom arv og miljø tilsammen bidrar til at medfødte egenskaper "slår ut"/ "ikke slår ut". 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/fant-ut-at-han-har-psykopat-hjerne-1.11731972

Jeg har forøvrig ikke (selv etter å ha lest -mye- om det) helt forstått forskjellen på en sosiopat og en psykopat. 

Den mest åpenbare forskjellen utad er vel at psykopater er karismatiske, kan etterape følelser (spille empatiske for eksempel, gråte krokodilletårer), de er gjerne intelligente, oppfattes som at de har sosial EQ, de er organiserte, fattet, kalde, rasjonelle. 

Sosiopater kan være desorganiserte, uintelligente, klarer ikke i samme grad å være karismatiske eller å spille empatiske, de kan bli irrasjonelle.

Enkelt sagt kan man vel si at en psykopat er en langt mer polert versjon av ish-den samme mennesketypen.

Jeg var gift med en som helt klart er sosiopat ifølge behandlingsapparatet (altså, vi har ikke den diagnosen i Norge, han er diagnosistert med antisosial PF og narsissisme, men behandleren sa rett ut at vi burde lese om sosiopati for han var et godt eksempel på en sosiopat):

I starten var det langt mellom voldsepisoder, han mistet aldri besinnelsen ute, han virket søt og stakkarslig, alt ekkelt foregikk bak lukkede dører og ingen rundt oss ville merket noe. Med årene slo det mer og mer sprekker, han var voldelig oftere og oftere, folk kunne ofte komme og spørre om han var syk eller om noe var galt allerede første gangen de traff oss, han mistet besinnelsen gjentatte ganger på offentlige plasser osv. I starten trodde jeg faktisk han var psykopat, men det ble jo klart med tiden at han heller var sosiopat. 

Anonymkode: 071a1...2cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Djungelvrål skrev (11 timer siden):

Hun sa til psykologen at kvelning og annen både fys og psyk vold hadde pågått i flere år. 

Hun har jo lagt en god og langsiktig plan med å ta rotta på Adam. Hun sa jo også til psykologen at hvis hun forsvant, så var det han som hadde gjort henne noe. 

Endret av Mezzosoprena
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte sesong 1, sesong 2 ikke like godt. Da likte jeg faktisk sesong 3 bedre. Lett underholdning og godt laget. Syns vi får se ulike sider av karakterene utover i sesongen, og hint av menneskelige og sympatiske trekk om jeg kan si det sånn. Likte godt storyen til Hermine jeg! Syns det var det gøyeste med hele sesongen. 

Anonymkode: 6738d...dce

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De som synes at EXIT er så sjokkerende og forferdelig, ja de må leve ekstremt beskyttede liv. Det er peanuts sammenlignet med hva som foregår verden rundt.

Jeg vil heller si at om en ikke blir sjokkert og føler ubehag, er det noe feil med vedkommende. At man får vondt av å se andre bli behandlet på en slik nedverdigende måte, er et sunt tegn. Å ikke syns at det som kommer fram i Exit ikke er forferdelig er rart. 

Heller et persilleblad enn et menneske som ikke kjenner ubehag av å se andre bli nerverdiget og behandlet som ting. Jeg så på GoT og ser på Handmaid's tale, og mye av det er forferdelig og ekkelt å se på... Hvilke mennesker er det som ser på og som ikke kjenner ubehag av voldtekscener, etc? 🙄🤦🏻

Anonymkode: b6c97...a10

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Heller et persilleblad enn et menneske som ikke kjenner ubehag av å se andre bli nerverdiget og behandlet som ting. Jeg så på GoT og ser på Handmaid's tale, og mye av det er forferdelig og ekkelt å se på... Hvilke mennesker er det som ser på og som ikke kjenner ubehag av voldtekscener, etc? 🙄🤦🏻

Mange, dessverre.

Bare det blir gjort med den riktige stemningen, musikken og skuespillerne er voldtekt 100% stueren i filmer og serier.

GoT-fans: "Gid så romantisk det var da Khal Drogo voldtok Daenerys"

Anonymkode: 40dc6...84d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil heller si at om en ikke blir sjokkert og føler ubehag, er det noe feil med vedkommende. At man får vondt av å se andre bli behandlet på en slik nedverdigende måte, er et sunt tegn. Å ikke syns at det som kommer fram i Exit ikke er forferdelig er rart. 

Enig med deg. Og det er jo meningen at man skal føle ubehag når man ser disse sceneene. Skjønner at enkelte tåler mer enn andre og sånn vil det jo alltid være. Selv klarer jeg sjeldent å se disse voldtektsceneen og hopper forbi dem i hvert fall første gangen jeg ser serien. 

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange, dessverre.

Bare det blir gjort med den riktige stemningen, musikken og skuespillerne er voldtekt 100% stueren i filmer og serier.

GoT-fans: "Gid så romantisk det var da Khal Drogo voldtok Daenerys"

Anonymkode: 40dc6...84d

Sant. Ikke at jeg dømmer, dette er jo bare på liksom. Er jo drøssevis av kvinner(og menn) som forelsket seg i Heath Ledgers Joker. Men i virkeligheten så hadde selvsagt ingen likt en slik person. 

Anonymkode: f4877...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det er forsket masse på dette, og man mener at det finnes genetisk anlegg for der de har omtalt i forskningen som "drapsgenet" (jeg har lest om dette på engelsk, så vet ikke om det blir rett å oversette direkte da) - altså at tilbøyeligheten til vold/drap er større hos noen, og at f. eks. samvittighet og grenser er mindre hos noen. Det er også helt ny forskning på gang som ser på om det kan være sammenheng mellom grov kriminalitet som voldtekt, grov vold, drap osv og tarmbakterier, så nei, det må virkelig ikke foreligge omsorgssvikt eller noe slikt. Jeg er helt med på at hos mange kan det være en komponent, men får helt spader av folk som drar alle over en kam eller sier alle/ingen/må/må ikke og slikt - for virkeligheten er alltid mer nyansert enn at alt er helt svart/hvitt. Når det gjelder forskjellen mellom sosiopat og psykopat mener de jo at den ene kan man fødes med anlegg for, og den andre utvikles, så også der støtter det jo oppom mitt argument. 

Hvis man først skal uttale seg bastant: Sørg for å ha fakta i orden. 

Og bare for å legge til noe som jeg regner med er åpenbart for de fleste:
Ettersom stort sett alt både kan være medfødt disposisjon for/ikke, men og stort sett alt påvirkes av alt fra arv, gener, miljø, omstendigheter, gjelder jo dette selvfølgelig her også. 

Anonymkode: 952e3...eed

Tarmbakterier? Drapsgenet? 

Sørg for å ha fakta i orden. 

Anonymkode: b31f2...d7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Den mest åpenbare forskjellen utad er vel at psykopater er karismatiske, kan etterape følelser (spille empatiske for eksempel, gråte krokodilletårer), de er gjerne intelligente, oppfattes som at de har sosial EQ, de er organiserte, fattet, kalde, rasjonelle. 

Sosiopater kan være desorganiserte, uintelligente, klarer ikke i samme grad å være karismatiske eller å spille empatiske, de kan bli irrasjonelle.

Enkelt sagt kan man vel si at en psykopat er en langt mer polert versjon av ish-den samme mennesketypen.

Jeg var gift med en som helt klart er sosiopat ifølge behandlingsapparatet (altså, vi har ikke den diagnosen i Norge, han er diagnosistert med antisosial PF og narsissisme, men behandleren sa rett ut at vi burde lese om sosiopati for han var et godt eksempel på en sosiopat):

I starten var det langt mellom voldsepisoder, han mistet aldri besinnelsen ute, han virket søt og stakkarslig, alt ekkelt foregikk bak lukkede dører og ingen rundt oss ville merket noe. Med årene slo det mer og mer sprekker, han var voldelig oftere og oftere, folk kunne ofte komme og spørre om han var syk eller om noe var galt allerede første gangen de traff oss, han mistet besinnelsen gjentatte ganger på offentlige plasser osv. I starten trodde jeg faktisk han var psykopat, men det ble jo klart med tiden at han heller var sosiopat. 

Det er ikke noe som heter sosiopat annet enn på folkemunne.   Dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse og psykopat er kanskje hva du mener? 

Anonymkode: b4fad...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte denne sesongen best av alle. Det kuleste er den syke planleggingen til Hermine. Elsker det.

Anonymkode: eeb47...1b9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt å kalle folk persilleblader, men er enig i at det er en del naivitet i denne tråden. 

Anonymkode: 4ddf6...e7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir for dumt å kalle folk persilleblader, men er enig i at det er en del naivitet i denne tråden. 

Anonymkode: 4ddf6...e7e

Altså.. mitt nivå er naivitet er at jeg reagerte på promillekontroll fordi det var mandag, og hvem i alle dager drikker på en mandag 😆 

mannen lo godt da.

Anonymkode: 3d604...38f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 20.49):

Tarmbakterier? Drapsgenet? 

Sørg for å ha fakta i orden. 

Anonymkode: b31f2...d7a

Det er fakta - dette er pågående studier, så resultatene er ikke publisert enda, men de må selvfølgelig ha en viss substans i hypotesen for å få midler til å utføre studien.

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 20.55):

Det er ikke noe som heter sosiopat annet enn på folkemunne.   Dyssosial eller antisosial personlighetsforstyrrelse og psykopat er kanskje hva du mener? 

Anonymkode: b4fad...361

Du har åpenbart ikke lest det jeg skriver heller. Dette står i innlegget du siterer:

"Jeg var gift med en som helt klart er sosiopat ifølge behandlingsapparatet (altså, vi har ikke den diagnosen i Norge, han er diagnosistert med antisosial PF og narsissisme, men behandleren sa rett ut at vi burde lese om sosiopati for han var et godt eksempel på en sosiopat):"

Jeg vet ikke hvordan jeg kunne skrevet det noe tydeligere... Leste du i det hele tatt noe av det jeg skrev?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2023 den 0.11):

Dette er ikke sammenfallende med hvordan uttrykkene brukes i dagligtale. Psykopater er voldelige, mens sosiopater er ikke-voldelige kriminelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sesong to skyldte ikke William Beskow penger, nå skyldte han plutselig 12 millioner likevel. Fikk vi noen forklaring på det? Og skulle tro at 12 mill bare var lommerusk for disse gutta.

Anonymkode: 2d208...6ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym11223344 skrev (33 minutter siden):

Dette er ikke sammenfallende med hvordan uttrykkene brukes i dagligtale. Psykopater er voldelige, mens sosiopater er ikke-voldelige kriminelle.

Dette er feil. I kriminalitetssammenheng pleier man å si at psykopaten slipper unna, mens sosiopaten blir tatt. Ingen regel uten unntak selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...