Gå til innhold

Har fått 'runners knee'. Men svømmer nå istedet. Hvor mange uker tar det før jeg kan jogge igjen??


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har svømt i 4 dager på rad nå. Merker stor forskjell på kneet allerede nå. Hvor mange uker må jeg vente før jeg kan jogge igjen??

Anonymkode: 55edd...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er et så individuelt spørsmål at det er umulig å svare på. Ta en tur til en fysioterapeut som kan følge deg opp tett i en periode. Det vil være nødvendig å justere belastning underveis og sikkert også få inn noen forebyggende eller behandlende øvelser.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum har som alltid gode  innlegg: Fysioterapeuten kan legge opp en plan for deg.

Jeg lurer på hvor bra det er å sykle, og om man bør unngå monstertunge gir. Snakk med fysioterapeuten om det. Sykling er iallfall moro med gode piggdekk som ikke er hardpumpet.

https://triathlonbudgeting.com/is-cycling-good-for-runners-knee-what-to-do-about-it/

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde runner knee, og gikk på løplabbet og kjøpte sko etter løpetest. Ikke hatt det siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk det for tre år siden. Kan fremdeles ikke jogge. Selv etter lange pauser. 

Anonymkode: 91ac7...ce5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk plutselig og uforklarlig vondt i kneet tidlig i 2016, og hadde det i noen måneder frem til høsten. På den tiden gikk jeg minst en time tur med hunden hver dag og var i god form. Den høsten fortalte en venninne meg om Anthony William's første bok, Medical Medium, og hvordan hun var blitt smertefri fra fibromyalgi og leddgikt med den. Jeg kjøpte boka, begynte å drikke sellerijuice, spise fruktsmoothies osv. etter rådene i boka, og smertene ble borte så og si over natta. Har aldri kommet tilbake :) 

Anonymkode: bbc7f...8bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk plutselig og uforklarlig vondt i kneet tidlig i 2016, og hadde det i noen måneder frem til høsten. På den tiden gikk jeg minst en time tur med hunden hver dag og var i god form. Den høsten fortalte en venninne meg om Anthony William's første bok, Medical Medium, og hvordan hun var blitt smertefri fra fibromyalgi og leddgikt med den. Jeg kjøpte boka, begynte å drikke sellerijuice, spise fruktsmoothies osv. etter rådene i boka, og smertene ble borte så og si over natta. Har aldri kommet tilbake :) 

Anonymkode: bbc7f...8bd

Dette har jeg også blitt anbefalt noen ganger, men syns det virker så voldsomt, så mye å sette seg inn i og så strenge «regler» å følge. Man må jo drikke sinnsyke mengder av den sellerijuicen, pluss mye annet som enten må unngås eller spises i massevis. Følger du alt til punkt og prikke?

Anonymkode: e0f07...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere at jeg kan svømme meg frisk fra runners knee?? Blir jo sagt at styrketrening hjelper på! Jeg jogget 1 time+ 6 dager i uken. Nå svømmer jeg 1 time 6 dager i uken. Kanskje jeg kan begynne og jogge igjen etter 3 uker med svømming, f.eks. 3 dager i uken til å begynne med med jogging :-) F.eks. 3 dager med jogging og 3 dager med svømming :-) F.eks. 2 uker om gangen før jeg trapper opp joggingen til 4-5-6 dager igjen (1 økt ekstra per 2.uke) :-)

Anonymkode: 55edd...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror dere at jeg kan svømme meg frisk fra runners knee?? Blir jo sagt at styrketrening hjelper på! Jeg jogget 1 time+ 6 dager i uken. Nå svømmer jeg 1 time 6 dager i uken. Kanskje jeg kan begynne og jogge igjen etter 3 uker med svømming, f.eks. 3 dager i uken til å begynne med med jogging 🙂 F.eks. 3 dager med jogging og 3 dager med svømming 🙂 F.eks. 2 uker om gangen før jeg trapper opp joggingen til 4-5-6 dager igjen (1 økt ekstra per 2.uke) 🙂

Anonymkode: 55edd...cf8

Tror du skal kontakte fysioterapeut og få hjelp til opptrening❤️ Det er umulig for oss å vite hvor ille problemet ditt har blitt eller hvor lenge det blir værende. Uansett hva du gjør, så vær forsiktig! Syns ikke du skal jogge tre dager i uken igjen allerede etter 3 uker. Begynn med en forsiktig gåtur, og se an om det blir noen dårlig reaksjon de neste dagene. Tåler du det, kan du gå flere og flere dager i uken. Tåler du det, kan du prøvd en rolig joggetur, men deretter vente i flere dager igjen for å se an reaksjoner. Det finnes forresten gode øvelser for vonde knær man kan gjøre hjemme hver dag, så kontakt fysioterapeut å få hjelp😊

Anonymkode: e0f07...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...