Gå til innhold

Hvor ofte burde jeg øke tyngden i ulike øvelser?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nettopp begynt å trene styrke, og lurer på når og hvor mye jeg burde øke vekten i for eksempel knebøy? 

Trener øvelsen to ganger i uka. Er kvinne.

Anonymkode: c4434...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør følge en progresjonsplan som for eksempel sier at når du klarer 8 repetisjoner, så skal du øke neste uke. Du skal alltid øke med minste mulige intervall.

Det trenger ikke å være 8 repetisjoner, det kan du bestemme selv. Poenget er at det skal være et regelsett som gjør at økningen kommer automatisk når du er klar for det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (1 time siden):

Du bør følge en progresjonsplan som for eksempel sier at når du klarer 8 repetisjoner, så skal du øke neste uke. Du skal alltid øke med minste mulige intervall.

Det trenger ikke å være 8 repetisjoner, det kan du bestemme selv. Poenget er at det skal være et regelsett som gjør at økningen kommer automatisk når du er klar for det 😊

Okei, takk for svar? Hva betyr det jeg har uthevet? :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Okei, takk for svar? Hva betyr det jeg har uthevet? :) 

Ts

Det betyr øke med minst mulig kg på stanga 😊 Det er gjerne 1,25 kg på hver side, men noen steder har mikrovekter på 0,5 kg og da hadde jeg gått for det 👍

Manualer er ofte litt tricky der noen steder har 2,5 kg hopp per arm, og da må man gjerne opp i et mye høyere antall repetisjoner for å ikke falle for lavt når man øker vekta. For lavt vil jeg si er under 5 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandum.PT skrev (59 minutter siden):

Det betyr øke med minst mulig kg på stanga 😊 Det er gjerne 1,25 kg på hver side, men noen steder har mikrovekter på 0,5 kg og da hadde jeg gått for det 👍

Manualer er ofte litt tricky der noen steder har 2,5 kg hopp per arm, og da må man gjerne opp i et mye høyere antall repetisjoner for å ikke falle for lavt når man øker vekta. For lavt vil jeg si er under 5 😊

Okei, takk :) 

Tenker du 3x8 rep holder, eller bør jeg sikte etter 10? Da mener 8 når jeg skal øke. I realiteten klarer jeg kanskje ikke mer enn 6 rep. Dette er kanskje litt lite? Bør jeg da isåfall øke til 4 sett?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...