Gå til innhold

Å ikke vedta et forelegg - fartsbot i fotoboks.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk brev om at jeg er blitt tatt i fartskontroll og om jeg godtar et forelegg på 3700kr. Jeg er tvilling og vet faktisk ikke hvem det var som kjörte bilen på det tidspunktet. Vi kjörte begge en del frem og tilbake pga flytting samme dag. 

Kan jeg skrive at jeg ikke godtar forelegget og at jeg trenger bildebevis? De må vel finne ut hvem av oss det var för de kan sende ut bot til riktig person. Det var altså jeg som fikk boten pga bilen står på samboeren min, men vi kjörte begge bilen den dagen.

Kommer jeg til å få kunne se bilde? 

Anonymkode: e49ed...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener å huske å ha lest en sak om en som var tvilling som slapp å betale fordi politiet ikke klarte å bevise hvem av dem som hadde kjørt. Googla litt, kanskje det var denne:

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/Ww95g/fotoboksen-skilte-ikke-tvillingene-slapp-bot

Anonymkode: 5227e...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei. Fikk brev om at jeg er blitt tatt i fartskontroll og om jeg godtar et forelegg på 3700kr. Jeg er tvilling og vet faktisk ikke hvem det var som kjörte bilen på det tidspunktet. Vi kjörte begge en del frem og tilbake pga flytting samme dag. 

Kan jeg skrive at jeg ikke godtar forelegget og at jeg trenger bildebevis? De må vel finne ut hvem av oss det var för de kan sende ut bot til riktig person. Det var altså jeg som fikk boten pga bilen står på samboeren min, men vi kjörte begge bilen den dagen.

Kommer jeg til å få kunne se bilde? 

Anonymkode: e49ed...594

Kom ikke forespørselen først til den som bilen står registrert på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (På 2.2.2023 den 14.35):

Kom ikke forespørselen først til den som bilen står registrert på?


Nei det som var så rart. Bilen står på samboeren min men det var jeg som fikk brev.

Anonymkode: e49ed...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da finnes det vel en link i systemet som knytter deg til kjøretøyet.  Er du en "fartskjenning" av Politiet?  Hvis ikke er kanksje samboeren din allerede eier av et brev med forespørsel om fører?

Bilens eier må be om bilde for å kunne avgjøre hvem som er fører, evt si at eier ikke er i stand til å avgjøre hvem det er.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (45 minutter siden):

Da finnes det vel en link i systemet som knytter deg til kjøretøyet.  Er du en "fartskjenning" av Politiet?  Hvis ikke er kanksje samboeren din allerede eier av et brev med forespørsel om fører?

Bilens eier må be om bilde for å kunne avgjøre hvem som er fører, evt si at eier ikke er i stand til å avgjøre hvem det er.
 

Sist jeg fikk fartsbot og ville se bilde skulle jeg komme til politistasjonen, fysisk!, som er én time unna. Betalte bare.

I andre land får du en lenke og laster ned bildet.

Anonymkode: 04570...2e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, har bestredet en gang. Da var skiltene snødd over langs veien, så man så ikke fartsgrensen. Da det blinket i boksen, stoppet vi og tok bilde av fartsskiltene. Da boten kom var det bilde av bilen med i boten (av vår bil og oss). 

Vi betalte ikke, men skrev mail og la ved bildet av nedsnødde skilt -og hørte aldri noe igjen... 

Anonymkode: e4da8...418

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sist jeg fikk fartsbot og ville se bilde skulle jeg komme til politistasjonen, fysisk!, som er én time unna. Betalte bare.

I andre land får du en lenke og laster ned bildet.

Anonymkode: 04570...2e9

I Tyskland får du en lenke til hele overtredelsen inkludert bilde, eller bildet i posten avhengig av hvilken instans som har målt deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (3 timer siden):

Da finnes det vel en link i systemet som knytter deg til kjøretøyet.  Er du en "fartskjenning" av Politiet?  Hvis ikke er kanksje samboeren din allerede eier av et brev med forespørsel om fører?

Bilens eier må be om bilde for å kunne avgjøre hvem som er fører, evt si at eier ikke er i stand til å avgjøre hvem det er.
 

Nei aldri fått bot i hele mitt liv. Har nå bedt om bilde så får vi se da... Samboeren min har ikke fått brev, var bare meg.

Anonymkode: e49ed...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan strengt tatt bare svare dem at du ikke eier bilen.

Og dere må møte opp på politistasjonen for å få se bildet.

Anonymkode: 5bd6b...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og dere må møte opp på politistasjonen for å få se bildet.

Anonymkode: 5bd6b...16f

Fortsatt? Det er så latterlig bakstreversk.

Anonymkode: 04570...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whistler skrev (5 timer siden):

I Tyskland får du en lenke til hele overtredelsen inkludert bilde, eller bildet i posten avhengig av hvilken instans som har målt deg. 

Men detter jo i Norge? Hvilken relevans Tyskland i dette? Null og nix faktisk!

Anonymkode: 1572d...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men detter jo i Norge? Hvilken relevans Tyskland i dette? Null og nix faktisk!

Anonymkode: 1572d...8d8

Det var et direkte tilsvar til en meddebattant.  Hva er ditt bidrag i tråden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (2 timer siden):

Det var et direkte tilsvar til en meddebattant.  Hva er ditt bidrag i tråden?

Det kan du jo lese selv?

Anonymkode: 1572d...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det kan du jo lese selv?

Anonymkode: 1572d...8d8

Du har jo ikke bidratt med noe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva skjer hvis man sier at man ikke har mulighet til å møte opp på politistasjonen? Kan jo hende man har reist bort på utveksling eller ikke er i stand til å møte opp...

Anonymkode: eecd7...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2023 den 23.03):

Hva skjer hvis man sier at man ikke har mulighet til å møte opp på politistasjonen? Kan jo hende man har reist bort på utveksling eller ikke er i stand til å møte opp...

Anonymkode: eecd7...877

Mulig det hjelper med en fullmakt, ellers får man prøve be om en utsettelse, eller bare betale... 

Anonymkode: 5bd6b...16f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...