Gå til innhold

Kransekake

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har et godt tips om hvordan jeg får kransekaka seig??

Skrevet

Hurtig nedkjøling. Farmor setter kransekaken ut i kulden vinterstid for avkjøling - og så fryser hun den rett ned. Hennes er SEIG!

*kransekake-kresen*

Skrevet

I tillegg er det veldig viktig at kransekakeringene ikke stekes for lenge.

Skrevet

Ja, kald avkjøling og en tur i frysa gjør susen.

Skrevet

Altså, skal jeg sette dem kaldt med en gang jeg tar dem ut av komfyren??

:forvirret:

Skrevet
Altså, skal jeg sette dem kaldt med en gang jeg tar dem ut av komfyren??

:forvirret:

Jupp.

Du legger kransekakeringene (fremdeles i formene) til kjøling med en gang de er ferdig stekt. Når de er avkjølt kan du legge dem rett i fryseren. Når de så er frosset kan du ta ringene ut av formene (lettere når de er frosset).

Skrevet

jeg har aldri problemer med å få den seig, men så følger jeg ingrid espelid-oppskriften til punkt og prikke: tar to dager, men gir alltid bra resultat! (eneste oppskriften jeg ikke forandrer litt på :))

Skrevet
Jupp.

Du legger kransekakeringene (fremdeles i formene) til kjøling med en gang de er ferdig stekt. Når de er avkjølt kan du legge dem rett i fryseren. Når de så er frosset kan du ta ringene ut av formene (lettere når de er frosset).

Har aldri hørt om dette før, men skal jammen prøve..

Og håper mine og blir seige.

Takk for tipset :nisse:

Skrevet
Jupp.

Nå har jeg hatt dem ute, og de er seige og gode :sikle:

Men jeg bare lurer litt på om de MÅ i fryseren??

Skrevet
Nå har jeg hatt dem ute, og de er seige og gode :sikle:

Men jeg bare lurer litt på om de MÅ i fryseren??

De må ikke - men kransekake holder seg seigt best hvis du har dem i fryseren. Det tar dessuten veldig kort tid på å tine. Hvis du skal ha gjester tar du bare opp noen ringer og de tiner på 20-30 minutter. Hvis du skal pynte en kake stabler du kaken sammen og pynter i frossen tilstand mens den tiner.

Hvis du absolutt ikke vil ha den i fryser så anbefaler man kakeboks med en skalk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...