Gå til innhold

Ville dere kjøpt bil eller spart til EK?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 27 år og akkurat ferdig utdannet. Har ca 150 000 i EK til bolig og får spart mye nå med fast jobb og lave bokostnader. Problemet er at det er elendig kollektiv til jobben, spesielt på kveld/helg er det ikke eksisterende og jeg jobber turnus, og det hadde lettet hverdagen mye med bil. 

Hva er best? Lease en billig bil med lavt innskudd? Kjøpe en bil? Kan lite om bil og hører med skrek ofte om venninner og bekjente med relativt nye biler med skyhøye regninger til det ene og det andre bilrelaterte. Vil ha det så billig og enkelt som mulig. Tips? :) 

Anonymkode: 4abcc...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kast fra deg den tanken før du har skaffet deg bolig. 

Anonymkode: 40c5f...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en bil til maks 20.000 om det hjelper deg i jobb (som gjør deg fleksibel til ekstra inntjening med ekstra vakter), spar resten til egenkapital. 

Anonymkode: f8f8b...a02

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kast fra deg den tanken før du har skaffet deg bolig. 

Anonymkode: 40c5f...f0b

Men det går litt hånd i hånd, fordi uten bil har jeg omtrent ikke mulighet til å jobbe kveld og helg = mindre i lønn. Koster bilen 3000 i mnd er det en langvakt i helgen.

Anonymkode: 4abcc...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er best? Lease en billig bil med lavt innskudd? Kjøpe en bil?

Om du kan overleve uten en bil, så hadde jeg spart opp EK for et boligkjøp.

Om du vil ha bil likevel, så bør du alltid kjøpe. Leasing er veldig mye dyrere. Du kan f.eks. kjøpe en gammel bil slik som foreslått. Husk at bilkjøpet også medfører kostnader per måned som reduserer din spareevne. Det kommer selvsagt an på hvor mye du sparer per måned og når du har lyst på boligkjøpet.

Håper det hjelper.

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du for det meste klarer deg uten bil, kan du heller spare mer EK og raskere få deg egen bolig. En vanlig bil koster fort 50-100 000 kroner i året uansett hvordan du finansierer den. Du kan ta mye taxi og leiebil uten at det blir dyrere enn dette.

Du kan ha billigere bilhold om du kjøper en billig bruktbil til 20-30 000,- kroner. Risikoen er om det skjer noe med den som krever dyre reparasjoner, men på den annen side, da er bilen så billig at om den havarerer, er det ikke noe stort tap å sende den til bilhoggeren.

Jeg kjøpte en Toyota for 11 000,- for tre år siden. Den har kostet meg mindre enn 10 000,- i året, men nå ble det for dyrt å få den godkjent i PKK, så nå vraket jeg den. Et annet eksempel er en Toyota jeg kjøpte i 2007 for 240 000,-. Den var da 2 år gammel. Den har jeg fortsatt i daglig bruk. Den er nå nær null i verdi på grunn av slitasje og rust, Med verditap, lånerenter, servicer, reparasjoner, dekk og forsikringer(ikke drivstoff og bompenger) har den kostet meg ca. 30 000,- i året i snitt.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schmuhu skrev (17 minutter siden):

Om du kan overleve uten en bil, så hadde jeg spart opp EK for et boligkjøp.

Om du vil ha bil likevel, så bør du alltid kjøpe. Leasing er veldig mye dyrere. Du kan f.eks. kjøpe en gammel bil slik som foreslått. Husk at bilkjøpet også medfører kostnader per måned som reduserer din spareevne. Det kommer selvsagt an på hvor mye du sparer per måned og når du har lyst på boligkjøpet.

Håper det hjelper.

Schmuhu

Takk for svar 😀Har sett på å kjøpe og jeg så også litt på å lease, det er noen gunstige avtaler der man kan få lavt innskudd og ganske lav månedspris ser det ut til, hvis man leter litt. Ofte lite km igjen, men trenger ikke mye.. Da slipper man hvertfall de skrekkregningene man kan få på privatbil selvom det er fordeler og ulemper med begge😩 

Anonymkode: 4abcc...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (Akkurat nå):

Hvis du for det meste klarer deg uten bil, kan du heller spare mer EK og raskere få deg egen bolig. En vanlig bil koster fort 50-100 000 kroner i året uansett hvordan du finansierer den. Du kan ta mye taxi og leiebil uten at det blir dyrere enn dette.

Du kan ha billigere bilhold om du kjøper en billig bruktbil til 20-30 000,- kroner. Risikoen er om det skjer noe med den som krever dyre reparasjoner, men på den annen side, da er bilen så billig at om den havarerer, er det ikke noe stort tap å sende den til bilhoggeren.

Jeg kjøpte en Toyota for 11 000,- for tre år siden. Den har kostet meg mindre enn 10 000,- i året, men nå ble det for dyrt å få den godkjent i PKK, så nå vraket jeg den. Et annet eksempel er en Toyota jeg kjøpte i 2007 for 240 000,-. Den var da 2 år gammel. Den har jeg fortsatt i daglig bruk. Den er nå nær null i verdi på grunn av slitasje og rust, Med verditap, lånerenter, servicer, reparasjoner, dekk og forsikringer(ikke drivstoff og bompenger) har den kostet meg ca. 30 000,- i året i snitt.

Tusen takk for utfyllende svar 😀

Anonymkode: 4abcc...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for svar 😀Har sett på å kjøpe og jeg så også litt på å lease, det er noen gunstige avtaler der man kan få lavt innskudd og ganske lav månedspris ser det ut til, hvis man leter litt. Ofte lite km igjen, men trenger ikke mye.. Da slipper man hvertfall de skrekkregningene man kan få på privatbil selvom det er fordeler og ulemper med begge😩 

Anonymkode: 4abcc...a3a

Når du leaser en bil må du jo fortsatt betale for vedlikehold( kontra en eldre bil hvor man kan kjøre til det sier stopp etter noen år) og forsikring av beste sort.

Anonymkode: 8ebd0...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det nesten er billigere å bruke taxi/uber eller lignende løsninger, evt låne/korttidsleie bil til de anledningene du trenger det... altså typ ca. 4 dager hver måned. Spar til bolig og kjøp bolig først. Så kan du spare til bil etter bolig er på plass. 

Bare forsikring og drivstoff/strøm er rundt 2000,- i mnd. Så kommer alt annet i tillegg! Bil er dyrt og et gigantisk tapsprosjekt. 

Går du for bolig kan du sitte å tjene på det om noen år, til og med få billånet inn i huslånet om boligen stiger nok i verdi (selv om det egentlig ikke er helt å anbefale da) 

 

Anonymkode: 2d03b...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med sykkel? Sååå langt er det vel ikke til jobb, og nå er snart isen borte. Er vel egentlig bare tre måneder i året du ikke kan sykle uten piggdekk, med mindre du bor nord for Trondheim. 

Anonymkode: 64ce7...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for utfyllende svar 😀

Anonymkode: 4abcc...a3a

Enig med hun over her. Er det en populær gammel bruktbil ala golf, audi a3, bmw etc. Får du nok solgt bilen for mer enn vrakpanten om du skulle være så uheldig. 

Men anbefaler kun å handle så billig bil om du har noen nære (familie eller venner) som kan litt bil og kan hjelpe med både bilkjøp og enkle ting som enkle servicer, dekkskift etc. 

Anonymkode: 2d03b...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leasing er fattigdomsfelle! Veldig dyr løsning, og du aner ikke hva sluttregningen blir ved innlevering.

Anonymkode: ea9a4...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Takk for alle svar! Er det noen som har forslag til en ok bruktbil? Type merker som er kjent for å holde lengre enn andre? Må være automat :) 

Anonymkode: 4abcc...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Leasing er fattigdomsfelle! Veldig dyr løsning, og du aner ikke hva sluttregningen blir ved innlevering.

Anonymkode: ea9a4...2bc

Det er ikke noen "fattigdomsfelle" hvis man har råd til det... Jeg leaser bil selv, og det funker for meg.

TS er dog i en helt annen livssituasjon. Jeg stemmer i at hun burde kjøpe en billig, drivstoffgjerrig bil, og droppe fullkaskoforsikring. Kjør til den stuper, og så kjøper du heller en nyere bil når du har kjøpt bolig og spart opp litt mer penger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts. Takk for alle svar! Er det noen som har forslag til en ok bruktbil? Type merker som er kjent for å holde lengre enn andre? Må være automat :) 

Anonymkode: 4abcc...a3a

Skal du ha en fossilbil er Toyota overlegent alt annet. På elbilfronten er det litt annerledes.

Anonymkode: 40c5f...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en liten eldre Toyota for eksempel. Gnisten på drivstoff. Billig i innkjøp og helt greie bruktbiler.

Anonymkode: ddb35...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at du får mindre i huslån når du har bil (eller barn).

Anonymkode: 6dae1...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husk at du får mindre i huslån når du har bil (eller barn).

Anonymkode: 6dae1...415

Blir vel ikke mindre i huslån fordi man har bil, men billån vil spille inn. Forstår det som at TS ikke har tenkt å ta opp lån for å kjøpe bil men bruke av oppsparte midler..?

Anonymkode: e42ea...fc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...