Gå til innhold

Hvor kan man reise på ferie når man er i uke 32-34?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer og jeg har lenge prøvd på barn, uten resultat. Nå er jeg endelig gravid, med termin i september. Så da må vi endre planene for sommerferien. 
 

Rett før pandemien planla vi å reise til Thailand, og hadde tenkt til å realisere disse planene i år. Men innen vi kan reise vil jeg være i uke 32/33/34, så det syns jeg ikke er så lurt i tilfelle noe skulle skje, pluss tviler på at så lang flytur frister da. Men kan vi reise til et sted rundt Middelhavet, er det realistisk…? 

Anonymkode: 4a833...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du bør belage deg på bilferie, med en svært god reiseforsikring.  Etter et visst antall uker blir du vel også nektet å fly, uten at jeg vet nøyaktig når

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du bør belage deg på bilferie, med en svært god reiseforsikring.  Etter et visst antall uker blir du vel også nektet å fly, uten at jeg vet nøyaktig når

Ja tenker at det nok kanskje bare blir noe sånt. Kommer ikke til å bestille noe lenge før…

Anonymkode: 4a833...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt på flytur til Middelhavet så kort tid før termin. Enten bør du framskynde flyferien helt til starten av sommeren eller rett og slett droppe flyferie. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reist på ferie så nærme termin. Ungen her kom i uke 37 og det ble risikofødsel… 3 av mine venniner fødte i uke 34👀 

Anonymkode: 7edea...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke voldsomt behagelig å fly som gravid, bare nevner det.. Hvis du har termin i September hadde jeg dratt i mai/juni hvis jeg absolutt skulle til Middelhavet, ellers hadde det blitt biltur eller nattog. Ikke for det, biltur er ikke noe behagelig det heller…

Anonymkode: bb971...534

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det overrasker meg om du har lyst til å dra på ferie i uke 34 😬 er der nå og hadde heller dødd.

Anonymkode: b7d1f...c11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro til København i uke 35, det gikk veldig fint. Min form var god.  (Og mine to barn ble født i uke 42). 

Jeg kunne også dratt til Frankrike/Italia/Spania for ferie på det tidspunktet. Men jeg hadde foretrukket uke 32, heller enn 35... Noe lengre enn Europa, hadde jeg syntes var for langt på det tidspunktet. 

Anonymkode: 378cb...c6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samboer og jeg har lenge prøvd på barn, uten resultat. Nå er jeg endelig gravid, med termin i september. Så da må vi endre planene for sommerferien. 
 

Rett før pandemien planla vi å reise til Thailand, og hadde tenkt til å realisere disse planene i år. Men innen vi kan reise vil jeg være i uke 32/33/34, så det syns jeg ikke er så lurt i tilfelle noe skulle skje, pluss tviler på at så lang flytur frister da. Men kan vi reise til et sted rundt Middelhavet, er det realistisk…? 

Anonymkode: 4a833...357

Hvis denne graviditeten holder helt inn. Noe jeg er veldig usikker på fordi jeg kun er i uke 8. så har vi planlagt tur når jeg er uke 29 som da er første uken i juli. 

Anonymkode: 9b082...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Samboer og jeg har lenge prøvd på barn, uten resultat. Nå er jeg endelig gravid, med termin i september. Så da må vi endre planene for sommerferien. 
 

Rett før pandemien planla vi å reise til Thailand, og hadde tenkt til å realisere disse planene i år. Men innen vi kan reise vil jeg være i uke 32/33/34, så det syns jeg ikke er så lurt i tilfelle noe skulle skje, pluss tviler på at så lang flytur frister da. Men kan vi reise til et sted rundt Middelhavet, er det realistisk…? 

Anonymkode: 4a833...357

Det hadde jeg ikke gjort på det tidspunktet i en graviditet. Jeg fødte helt i slutten av uke 34.... bare nevner det. Ting skjer.

Du bør ikke dra noe sted utenlands så sent i graviditeten. Mange flyselskaper nekter gravide å fly også. Og du vet ikke hva slags svangerskap det blir, bekkenløsning, vondter og alt det der.

Jeg ville spurt mannen om han kunne tenke seg en Norgesferie, eller kanskje en Danmarksferie i år. Og kjøre egen bil dit. Og håpe at du orker/klarer flere stillesittende timer i bil på det tidspunktet i graviditeten. 

Det er litt unntakstilstand når man er gravid og første året etter man har født.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan fly inntil 4 uker før fødsel hos de fleste.

Vi var i Frankrike da jeg var 32-34 uker. Var i god form og forsikring dekket om fødsel ev skulle skje før. 

Anonymkode: 146c5...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo kjenne på risikoen selv. Jeg er i uke 34 nå, og vil helst ikke bevege meg så veldig langt utenfor radius av en kjøretur til sykehuset. Ikke fordi jeg er så redd for å skulle føde ennå, men mest fordi jeg ønsker å være i nærheten av eget sykehus, egen fastlege og egen jordmor dersom det skulle oppstå behov for konsultasjon eller flere prøver.

Det er ikke veldig vanlig, men kjenner noen som fikk symptomer på svangerskapsforgiftning rundt denne tiden og måtte henvises til legevakt med lang ventetid for å få det påvist fordi hun befant seg i en annen kommune enn der hun hører til. Det ordnet seg uansett, men er kjedelig med omveier, i tillegg ble hun anbefalt å reise rett hjem, slik at resten av oppholdet uansett gikk i dass. 

En annen faktor er også at egen søvn og energinivå er såppas lavt at jeg personlig ikke ville hatt glede av en lengre tur her og nå. Sliten kan jeg like godt være hjemme, liksom. 😅 Men dette er jo veldig individuelt. Noen har jo greit med energi i 3. trimester, men vanskelig å planlegge så mange måneder frem i tid. 

Anonymkode: cf14a...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke i form til noen utenlandstur i uke 32-35 pga bekkenleddsmerter, de dukket opp i uke 30. Vi var på en weekendtur i Europa i uke 28, og det var helt på kanten av hva min kropp var i stand til å tåle på det tidspunktet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiste på siste ferietur i uke 32. Da dro jeg til Polen, kort spatur med en venninne. Jeg ville nok ikke dratt så mye lenger enn et par timers flytur, for det var ganske ubehagelig for ryggen. Ellers veldig fin tur! 

Anonymkode: 82589...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg ikke de juridiske reglene (typ reiseforsikring og hvor lenge før termin flyselskapet ditt i det hele tatt tillater deg å reise etc.) men jeg vil si det kommer mye an på formen din! Jeg var i strålende form da jeg var 32 uker på vei med førstemann, og kunne godt flydd i timevis. Dagen før fødselen (3 dager på overtid), gikk jeg en totimers lang tur i skogen uten problem. Så har jeg ei veninne som slet hele svangerskapet, både med kvalme, bekken, søvn, ja egentlig alt 😛 hun kunne såvidt sitte i bil hele svangerskapet. Så det er vanskelig for oss å gi noe tips på hvor du bør dra. Jeg skal selv reise på storbyferie til polen i uke 31. Tar et par timer med fly, som går helt fint for meg, så tilrettelegger vi litt slik at jeg ikke kommer til å gå så mye rundt på museum og sightseeng som vi ville gjort om jeg ikke var gravid😅

Anonymkode: c642f...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler erfaringer😃 Jeg har aldri vært gravid utover uke 10 før, så skjønner basert på deres tilbakemeldinger at jeg må ta ting litt som det kommer, og kanskje ikke planlegge så mye. Det kan vel godt hende vi bare får holde oss i Norge, evt. ta en tur til Sverige kanskje, der vi hytte. Krysser fingrene for fint vær hjemme i sommer🙈 

Anonymkode: 4a833...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for at dere deler erfaringer😃 Jeg har aldri vært gravid utover uke 10 før, så skjønner basert på deres tilbakemeldinger at jeg må ta ting litt som det kommer, og kanskje ikke planlegge så mye. Det kan vel godt hende vi bare får holde oss i Norge, evt. ta en tur til Sverige kanskje, der vi hytte. Krysser fingrene for fint vær hjemme i sommer🙈 

Anonymkode: 4a833...357

Du er innafor flyselskapenes grenser. Du er innenfor de fleste reiseforsikringers grense og skulle du ikke orke/kunne reise så dekker reiseforsikringen dette da du helt sikkert blir anbefalt av legen å ikke reise. 
 

derfor minimalt med risiko å bestille noe. 

Anonymkode: 9b082...300

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Korsika i uke 30, det gikk helt fint. Gikk lange turer og klatra som vi hadde planlagt. Varmen var ekstra slitsom, men passet bare på å få nok drikke. Var heller ikke redd for å føde, de er kompetente i Frankrike og :) 

Anonymkode: 5faa4...254

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt meg i Norge hvertfall.. vi reiste 5-6 timer med bil rundt de ukene der. Det var vondt å kjøre det strekket der hjem, så det gjør jeg aldri igjen som gravid. Jeg hadde litt bekymringer om lite bevegelse og blødninger den sommeren, så jeg kunne aldri tenkt meg å være utenlands. Dette svangerskapet er så tungt at jeg kommer ikke til å forlate byen en gang rundt de ukene der 😂

Anonymkode: 0e725...6ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke dratt så langt unna i frykt for å føde prematurt i et annet land.
Kunne vurdert London, sverige, danmark, men ville dratt mye tidligere i svangerskapet eller ventet til ungen var ute.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...