Gå til innhold

Er du fornøyd med fastlegen din?


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Rødstrupa skrev (2 timer siden):

Føler du seg sett av fastlegen din? Blir du tatt på alvor?

Nei. Jeg tror ikke han forstår hva jeg sier engang.. 😐

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så langt er jeg fornøyd. Har ikke hatt han som fastlege mer enn ca. 1 1/2 år og har ikke vært der så mye. Men inntrykket er bra så langt 😊

Også er det veldig greit at legekontoret bare ligger 5 minutter nede i veien her 😊

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en elendig fastlege i 20 år, han er tidenes største idiot! 
Byttet fastlege og fant ut at det finnes meget dyktige leger. 
Min gamle fastlege var en slesk drittsekk av politiker. 

Anonymkode: 75889...646

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min nåværende fastlege og min forrige fastlege. Har kun hatt to og byttet kun fordi jeg flyttet langt unna hjemstedet. De har ulike positive sider. Min forrige var helt rå på henvisninger og fikk til det som skulle til, men var dessverre byens mest populære og derfor ganske travel med gjennomsnittlig ventetid på over en time fra oppsatt tidspunkt. Min nåværende tar seg god tid, er nesten alltid presis, tar meg på alvor og henter informasjon fra spesialister der hun selv sier hun ikke kan nok. Veldig god oppfølging. Hun er en del yngre enn forrige. Hun er ikke like god på utfyllende henvisninger, men jeg har ikke like stort behov for det nå lengre. 

Jeg går en del til lege pga kronisk sykdom jeg har hatt siden barneskolen så jeg er glad for at jeg har hatt gode fastleger. Noen vikarer har vært så som så, men slik er det av og til. 

Anonymkode: 210c8...237

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, veldig fornøyd. Ikke ofte jeg eller barna mine er der da, kanskje 1-2 ganger i året, men vi har fått time raskt hver gang og fått den hjelpen/oppfølgingen vi hadde behov for. 

Anonymkode: 7c590...27b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel hun har vært i permisjon i snart 3 år og vikaren er en dusj. Når hun var i virke tok hun alt alvorlig og var litt for grundig, mye utvidede unødvendige blodprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er kjempe fornøyd med han, har gått til han hele livet, dumt han skal gå av med pensjon snart.

Anonymkode: efa15...e7b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg savner fastlegen fra der vi bodde før. Hadde beholdt hen da vi flytta til en nabokommune, men hen slutta en stund før vi flytta.

Fastlegen jeg fikk her var helt ok, men det var noe kluss med henvisninger hen skulle sende som aldri ble sendt. Hen slutta og.

Har en veldig god vikarlege nå når her ikke er fastlege i bygda, og håper jeg kan beholde hen som fastlege. Muligens det skal være noe delte stillinger fordelt på to legekontor i kommunen, sånn at hen blir værende her en dag eller to i uka.

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fytti så irriterende at du skriver hen... Hva er vitsen??

Anonymkode: 12fe1...223

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har ikkje fastlege 😅

Det er ganske mange som står utan nå. Det går eigentlig greitt altså, får god helsehjelp av kommuneoverlegen eller turnuslegen. Må man ha ein fast lege? Er det ikkje nok at det er ein lege? Målet er å tilsetje ny lege som tar over lista, når det skjer veit ingen. 

Fastlegen eg hadde i byn var meget spesiell men dyktig innan fleire områder. Ho var merkelig nok vaksinemotstander og veldig åpen om det. 

Fastlegen eg hadde som barn var ein fossil som feilbehandla meg to gonger. Han gjekk av med pensjon etterkvart. 

Anonymkode: 68efe...6bc

Når man har kroniske lidelser som krever oppfølging over tid så er en fast lege helt klart å foretrekke. Men hvis man kun trenger å besøke legen for sporadiske ørebetennelser eller en forstuet hånd, så spiller det kanskje ikke like stor rolle.

For min egen del; siden jeg ble syk i 2018 (?) så er jeg nå på min 4. primære lege. (en turnus, to fast, en vikar) og det er ufattelig slitsomt å til stadighet begynne "på nytt" hos en ny lege. Hvis det hadde vert opp til meg, så hadde jeg beholdt turnuslegen som tok i mot meg første gangen, eller hen som var fastlegen min etter denne.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er helt fantastisk! Hatt han som fastlege siden jeg var 19 år og nå er jeg 37. Jeg har også bodd i en annen kommune de 12 siste årene men beholdt han likevel. Han kjenner meg ut og inn (høhø), husker på ALT fra plager, til sommerferier og ungene (som har annen fastlege) og alt. Er nøye, følger opp, hører på meg og er opptatt av å finne en fungerende løsning. Siden jeg bor et stykke unna har vi mesteparten av kontakt på pasientpost, sms eller telefon - jeg setter pris på fleksibilitet hans. 

Anonymkode: edab1...f69

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Absolutt ikke. Har verdens dårligste fastlege. Dårlig tid, lytter ikke, gnien på henvisningene, avfeier alt som ingenting og normalt. Som oftest så får man ikke en gang komme inn, får bare beskjed om å "se det an" til du gir opp å spørre om å få time. 

Tok kontakt med fastlegen i fjor høst, fordi jeg blødde fra munnen (halsen, ganen og tannkjøttet samtidig), fra nesen men ikke som i typisk neseblod, fra tarm og underlivet samtidig. Alle slimhinner med andre ord, samtidig og over et par uker. Petekkier på huden og generelt blåflekker og blødninger på huden som dukket opp over alt på kroppen i tillegg. "Er normalt av og til det, ikke noe å bekymre seg for, se om det går over" fikk jeg til svar fra fastlegen. jeg spurte om blodprøver, for jeg følte noe var galt, men nei det var så mye å gjøre på kontoret så jeg måtte ikke belaste dem unødvendig når han mente det var normalt.
Er alltid veldig sliten og har lite energi, hjertebank, svimmelhet og også besvimt av utmattelse og av ustøheten et par ganger, har hatt det i mange år (noe fastlegen vet men aldri gjort noe med, D-vitamin og kosthold er svaret på alt), men plutselig så ble det mye mye verre. Kom til et punkt hvor jeg fikk anfall hvor jeg slet med å puste, for kroppen var så utslitt og trøtt men søvn hjalp ikke. Igjen, beskjed om at det går over men også å forsøke d-vitamintilskudd. 
Jeg fikk nok og dro til legevakten en dag jeg fikk et nytt puste anfall. Alvorlig jernmangel, folat, B12 mangel, og diagnosen ble pernisiøs anemi og farlig lavt antall blodplater. Var innlagt i 8 dager for å få alt intravenøst, for verdiene var så lave og kroppen var så utslitt. Har fortsatt ikke kommet meg på overflaten fysisk. 

Møkka fastlege. I partallsukene så er han ikke på kontoret en fast dag. Bruker som oftest å dra dit "akutt" den dagen, slik at jeg får komme inn til noen av de andre fastlegene på kontoret. Minuset er at jeg må vente i timevis. 
Går nå å venter på at ene fastlegen på kontoret skal få plass på ventelisten sin. Da setter jeg meg opp dit og bytter på flekken. 

Anonymkode: 72c9a...767

Man kan få plass uten at ledige plasser er ledige, så du bør sette deg på ventelisten umiddelbart!

Anonymkode: afaba...633

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fytti så irriterende at du skriver hen... Hva er vitsen??

Anonymkode: 12fe1...223

Fordi kjønnet til legene ikke er relevant i denne sammenhengen.

Det er mye mer irriterende å skrive h*n.

For å anonymisere. 

Fordi jeg kan.

Fordi hen er helt legitimt brukt i norsk språk.

 

Noe mer du lurte på? ☺️

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke. Har stått på venteliste i ny ny kommune i en ny landsdel i sels måneder, og er fremdeles ‘kun’ på 80. plass. Så har kanskje en fastlege om ett par år… 

Anonymkode: 21f6c...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei,  blir aldri tatt på alvor. Hver legetime i fjor var svaret: kom tilbake om det blir verre, og da hadde jeg allerede venta lenge. Endte opp på legevakt, og en ukes opphold på sykehus pga betennelse etter operasjon. 

Anonymkode: 972fe...d8d

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er fornøyd, er bare ventetiden på legetime jeg er misfornøyd med. 1 måned....var ikke så lang ventetid for 3 år siden når jeg trengte legetime sist...

Anonymkode: 615cd...2fe

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...