AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #1 Skrevet 30. januar 2023 Hva mener DU? Jeg har en svigermor, som alle andre mennesker har hun gode og dårlige sider. Jeg var absolutt ikke velkommen i familien den gangen jeg ble sammen med hennes sønn, jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Ifølge henne. Jeg hadde ikke det i virkeligheten, var normalvektig. Svigerfamilien latet som de ikke visste hva jeg het i lange tider. Helt seriøst. Jeg ble også kalt noe a la primadonnaen, selv om jeg aldri gjorde noe ut at meg, og alltid var høflig og takket for maten. Stilte aldri krav. Jaja. Tiden gikk. Man ble mer vant til hverandre. Svigermor ble eldre og noe av paranoiaen roet seg (hun har slitt voldsomt med det). Fortsatt litt paranoid (tror alle hater henne?!), men bedre. Sier ikke like stygge ting lenger, og det er lenge siden det har vært bråk og intriger nå. Takk og lov! Vel. Nå er hun gammel blitt, pensjonist, og mannen hennes har dessverre dødd, brått og uventet. Hun er forståelig nok i sorg. Som de fleste vil forstå. Uff! Vi bor heldigvis et lite stykke unna, normen vår for å besøke har vært å dra dit ca 1x hver annen måned. De har alltid stått fritt til å besøke oss når de vil, men de har bare vært her 2 ganger i løpet av de 4 årene vi har bodd her... Faktisk.. Hun vet godt at hun er velkommen, men gidder ikke å dra hit. Greit nok? Hun har søsken og venninner. Men nå er hun ensom og tigger om besøk. Det koster oss ca 600kr å dra dit, det er én av grunnene til at vi ikke er der så ofte. Jeg er uføre og ikke rik 🙂 (Koster 1/3 av den prisen for henne å dra hit). Jeg har ikke så mye imot å dra og besøke, utover det at det er et stressmoment at man ikke vet hvor man har henne og om det kommer noe frekt eller ikke ut av henne. Det er nok hovedgrunnen til at vi ikke drar aå ofte.. Drama og intriger. Men hun er barnas farmor og de liker henne. Tror jeg. De vil gjerne dit når vi skal dit (maser aldri om å dra dit utenom de turene, da?). De får godteri der vettu, og ser på film og koser seg Vel, som jeg sa. Hun tigger etter besøk. Hvor ofte hadde DU dratt og besøkt svigermor/farmor? Sønnen har ikke noe behov for å besøke, så dette blir rent pliktbesøk fra vår side Skal besøk kun gå én vei? At vi må dra dit, men så gidder ikke hun å dra hit? Hun er i god fysisk form, ikke veldig gammel altså, går mye og er sprek. Føler meg bare kvelt med tanke på å besøke annenhver uke og bruke 1200kr/mnd på det. Anonymkode: 3837b...094
Kaneel Skrevet 30. januar 2023 #2 Skrevet 30. januar 2023 Vil hu ha mer besøk kan hu fint besøke dere også
nordlending Skrevet 30. januar 2023 #3 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ikke så mye imot å dra og besøke, utover det at det er et stressmoment at man ikke vet hvor man har henne og om det kommer noe frekt eller ikke ut av henne. Det er nok hovedgrunnen til at vi ikke drar aå ofte.. Drama og intriger. Dette gjør at jeg personlig heller ville dratt til henne, enn å få henne på besøk. Da kan dere bare dra når det passer dere. Ift. kostnad går det jo an å si at dere godt kan komme, men om det bare er dere som reiser hadde det vært fint med litt hjelp til den biten. 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #4 Skrevet 30. januar 2023 Kaneel skrev (30 minutter siden): Vil hu ha mer besøk kan hu fint besøke dere også Ja, hvorfor er det bare vi som må stresse avgårde 😅 mannen får si det neste gang. "Du får komme på besøk da vettu". Anonymkode: 3837b...094
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #5 Skrevet 30. januar 2023 nordlending skrev (29 minutter siden): Dette gjør at jeg personlig heller ville dratt til henne, enn å få henne på besøk. Da kan dere bare dra når det passer dere. Ift. kostnad går det jo an å si at dere godt kan komme, men om det bare er dere som reiser hadde det vært fint med litt hjelp til den biten. Joa. Men hun har nettopp hatt en del store utgifter kan ikke akkurat tigge om penger. Anonymkode: 3837b...094
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #6 Skrevet 30. januar 2023 Kan hende jeg er veldig sta og vanskelig, men jeg har en regel om at det er partneren min som håndterer svigerfamilie. Som kvinne har jeg blitt forventet å være den som organiserer, den som er med på å planlegge mat og aktiviteter under besøk, og den som som skal være med på å holde det sosiale oppe. Det interesserer ikke partneren min å ha denne rollen, men det interesserer faktisk ikke meg heller! Siden det er hans familie har jeg rett og slett tvunget han til å ta over de oppgavene. Jeg deltar fremdeles, men han har hovedansvar. Det jeg vil frem til er at det høres helt merkelig ut i mine ører at du går rundt med dårlig samvittighet over å ikke ønske å besøke svigermor, mens partneren din ikke høres ut som han bryr seg? Hvis du ønsker at barna skal ha et godt forhold til besteforeldrene, så kan du jo velge frekvens ut i fra det, men hvorfor gå rundt med dårlig samvittighet? Hun kan jo til og med komme og besøke dere om hun har så lyst til å treffes? Jeg ville delegert dette - oppgave, samvittighet, planlegging og hele smørja - til svigermor og sønn, og latt dem styre med det. Anonymkode: 2fff0...bc8 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #7 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener DU? Jeg har en svigermor, som alle andre mennesker har hun gode og dårlige sider. Jeg var absolutt ikke velkommen i familien den gangen jeg ble sammen med hennes sønn, jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Ifølge henne. Jeg hadde ikke det i virkeligheten, var normalvektig. Svigerfamilien latet som de ikke visste hva jeg het i lange tider. Helt seriøst. Jeg ble også kalt noe a la primadonnaen, selv om jeg aldri gjorde noe ut at meg, og alltid var høflig og takket for maten. Stilte aldri krav. Jaja. Tiden gikk. Man ble mer vant til hverandre. Svigermor ble eldre og noe av paranoiaen roet seg (hun har slitt voldsomt med det). Fortsatt litt paranoid (tror alle hater henne?!), men bedre. Sier ikke like stygge ting lenger, og det er lenge siden det har vært bråk og intriger nå. Takk og lov! Vel. Nå er hun gammel blitt, pensjonist, og mannen hennes har dessverre dødd, brått og uventet. Hun er forståelig nok i sorg. Som de fleste vil forstå. Uff! Vi bor heldigvis et lite stykke unna, normen vår for å besøke har vært å dra dit ca 1x hver annen måned. De har alltid stått fritt til å besøke oss når de vil, men de har bare vært her 2 ganger i løpet av de 4 årene vi har bodd her... Faktisk.. Hun vet godt at hun er velkommen, men gidder ikke å dra hit. Greit nok? Hun har søsken og venninner. Men nå er hun ensom og tigger om besøk. Det koster oss ca 600kr å dra dit, det er én av grunnene til at vi ikke er der så ofte. Jeg er uføre og ikke rik 🙂 (Koster 1/3 av den prisen for henne å dra hit). Jeg har ikke så mye imot å dra og besøke, utover det at det er et stressmoment at man ikke vet hvor man har henne og om det kommer noe frekt eller ikke ut av henne. Det er nok hovedgrunnen til at vi ikke drar aå ofte.. Drama og intriger. Men hun er barnas farmor og de liker henne. Tror jeg. De vil gjerne dit når vi skal dit (maser aldri om å dra dit utenom de turene, da?). De får godteri der vettu, og ser på film og koser seg Vel, som jeg sa. Hun tigger etter besøk. Hvor ofte hadde DU dratt og besøkt svigermor/farmor? Sønnen har ikke noe behov for å besøke, så dette blir rent pliktbesøk fra vår side Skal besøk kun gå én vei? At vi må dra dit, men så gidder ikke hun å dra hit? Hun er i god fysisk form, ikke veldig gammel altså, går mye og er sprek. Føler meg bare kvelt med tanke på å besøke annenhver uke og bruke 1200kr/mnd på det. Anonymkode: 3837b...094 Du trenger ingenting. Bare la ho være. Anonymkode: 91ab5...22a
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #8 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan hende jeg er veldig sta og vanskelig, men jeg har en regel om at det er partneren min som håndterer svigerfamilie. Som kvinne har jeg blitt forventet å være den som organiserer, den som er med på å planlegge mat og aktiviteter under besøk, og den som som skal være med på å holde det sosiale oppe. Det interesserer ikke partneren min å ha denne rollen, men det interesserer faktisk ikke meg heller! Siden det er hans familie har jeg rett og slett tvunget han til å ta over de oppgavene. Jeg deltar fremdeles, men han har hovedansvar. Det jeg vil frem til er at det høres helt merkelig ut i mine ører at du går rundt med dårlig samvittighet over å ikke ønske å besøke svigermor, mens partneren din ikke høres ut som han bryr seg? Hvis du ønsker at barna skal ha et godt forhold til besteforeldrene, så kan du jo velge frekvens ut i fra det, men hvorfor gå rundt med dårlig samvittighet? Hun kan jo til og med komme og besøke dere om hun har så lyst til å treffes? Jeg ville delegert dette - oppgave, samvittighet, planlegging og hele smørja - til svigermor og sønn, og latt dem styre med det. Anonymkode: 2fff0...bc8 Enig. Samvær med svigermor er det naturlig at din mann tar hovedansvar for. Anonymkode: b39ea...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #9 Skrevet 30. januar 2023 Må du alltid være med da? Kan ikke sønnen ta med barnebarna og besøke henne så slipper du drama? Anonymkode: 3b706...9a5 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #10 Skrevet 30. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Må du alltid være med da? Kan ikke sønnen ta med barnebarna og besøke henne så slipper du drama? Anonymkode: 3b706...9a5 Enda bedre! Anonymkode: 2fff0...bc8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2023 #11 Skrevet 30. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener DU? Jeg har en svigermor, som alle andre mennesker har hun gode og dårlige sider. Jeg var absolutt ikke velkommen i familien den gangen jeg ble sammen med hennes sønn, jeg var for tynn og hadde spiseforstyrrelser. Ifølge henne. Jeg hadde ikke det i virkeligheten, var normalvektig. Svigerfamilien latet som de ikke visste hva jeg het i lange tider. Helt seriøst. Jeg ble også kalt noe a la primadonnaen, selv om jeg aldri gjorde noe ut at meg, og alltid var høflig og takket for maten. Stilte aldri krav. Jaja. Tiden gikk. Man ble mer vant til hverandre. Svigermor ble eldre og noe av paranoiaen roet seg (hun har slitt voldsomt med det). Fortsatt litt paranoid (tror alle hater henne?!), men bedre. Sier ikke like stygge ting lenger, og det er lenge siden det har vært bråk og intriger nå. Takk og lov! Vel. Nå er hun gammel blitt, pensjonist, og mannen hennes har dessverre dødd, brått og uventet. Hun er forståelig nok i sorg. Som de fleste vil forstå. Uff! Vi bor heldigvis et lite stykke unna, normen vår for å besøke har vært å dra dit ca 1x hver annen måned. De har alltid stått fritt til å besøke oss når de vil, men de har bare vært her 2 ganger i løpet av de 4 årene vi har bodd her... Faktisk.. Hun vet godt at hun er velkommen, men gidder ikke å dra hit. Greit nok? Hun har søsken og venninner. Men nå er hun ensom og tigger om besøk. Det koster oss ca 600kr å dra dit, det er én av grunnene til at vi ikke er der så ofte. Jeg er uføre og ikke rik 🙂 (Koster 1/3 av den prisen for henne å dra hit). Jeg har ikke så mye imot å dra og besøke, utover det at det er et stressmoment at man ikke vet hvor man har henne og om det kommer noe frekt eller ikke ut av henne. Det er nok hovedgrunnen til at vi ikke drar aå ofte.. Drama og intriger. Men hun er barnas farmor og de liker henne. Tror jeg. De vil gjerne dit når vi skal dit (maser aldri om å dra dit utenom de turene, da?). De får godteri der vettu, og ser på film og koser seg Vel, som jeg sa. Hun tigger etter besøk. Hvor ofte hadde DU dratt og besøkt svigermor/farmor? Sønnen har ikke noe behov for å besøke, så dette blir rent pliktbesøk fra vår side Skal besøk kun gå én vei? At vi må dra dit, men så gidder ikke hun å dra hit? Hun er i god fysisk form, ikke veldig gammel altså, går mye og er sprek. Føler meg bare kvelt med tanke på å besøke annenhver uke og bruke 1200kr/mnd på det. Anonymkode: 3837b...094 Jeg hadde ikke giddet så lenge sønnen dvs mannen ikke tar initiativ og står for kostnaden. Ene og alene pga oppførselen her. Anonymkode: 17795...369
Veggdyret Skrevet 30. januar 2023 #12 Skrevet 30. januar 2023 Jeg er i litt samme situasjonen, med en svigermor som misliker meg (av dårlige grunner - som at jeg ikke er pen nok og foreldrene mine ikke er rike nok) og som nekter å besøke oss, men gjerne vil at vi skal besøke ofte. Jeg har gitt opp og sender mannen min avsted med ett barn om gangen. Billigere, enklere, jeg slipper å se dama og alle barna får (i teorien) "alenetid" med farmor. Ikke at hun har tid til å finne på noe med dem når de kommer, hun er altfor opptatt med å sitte med vinglasset sitt og klage på tilværelsen. Så ja - ikke bli med, send mann og barn alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå