Gå til innhold

Klarer du å tippe rett kalorimengde på de bildene ca?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bla ned til bildene av middagene, men ikke forbi, klarer du å tippe kalorimengden? Jeg bommet ganske greit med 150 kalorier over på den første, 200 kalorier under på den andre og 100 kalorier over på den siste. Bare utfra bildene. Jeg har drevet med sport og trening, men ikke slanking, og ser jeg hadde hatt problemer med det på øyemål i allefall

 

https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/lEOkO7/hvor-mange-kalorier-er-det-pa-middagsfatet

Anonymkode: 9cb76...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo egentlig en umulig øvelse all den tid vi ikke vet ingrediensene i sausen, og stekemetoden for kyllingen. 

Jeg er ganske god på kalorier på øyemål, hvis det er snakk om kun rene matvarer. Men om jeg er på en restriktiv diett så stiler jeg ikke på det heller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på bærtur. Tippet 350 kcal over på første. Og så ble det følgefeil på de andre. 

Anonymkode: b5463...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo helt umulig uten og vite innholdet i sausen og hva kyllingen er stekt i. Tippet riktig på første, men helt feil på siste. Hva slags saus er dette? 

Anonymkode: ed88b...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tippet riktig på den første, for det er omtrent slik jeg spiser. Den siste bommet jeg noe på, for jeg syns det er vanskelig å anslå noe jeg ikke har noe forhold til. Det var jo en dynge med saus der!

Anonymkode: e6d09...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tippet riktig på den første, for det er omtrent slik jeg spiser. Den siste bommet jeg noe på, for jeg syns det er vanskelig å anslå noe jeg ikke har noe forhold til. Det var jo en dynge med saus der!

Anonymkode: e6d09...cc2

enig, Jeg klarte også den første best, bortsett fra at jeg tippet 120 kcal mer enn det faktisk var, men det er jo greitt å vite at feilen går den veien. Men de andre var så store at jeg ikke kunne ta mengden på øyemål.

Anonymkode: 0d8b6...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drev med kaloritelling i et år da jeg gikk ned, så jeg klarte det, faktisk. Når man teller lærer man seg å "se" kalorier. Dessuten vet jeg sånn ca kalorier i et stk kyllingfilet, i 100g ris etc for det husker man etterhvert.  Med det satt er det ikke på en tallekrken de "usynelige" kaloriene befinner seg - de finner man ved å summere hele matinntaket på en dag. 3 ruter sjokolade feks tilsvarer i kalorimengde en lett frokost. Spiser du en normal frokost og tre ruter etterpå kan du feks se på det som å ha spist et kalorinntak tilsvarende to frokoster. 

Anonymkode: 023f7...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg telte kalorier, så lagde jeg kremet kyllingsaus med rundt 25% av kalorinivået de har brukt her... 
Menja, mange er for dårlig til å "se" hvor mye kalorier det er, spesielt når man bruker pose-produkter. 

Anonymkode: 60991...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første var jeg temmelig nær, da jeg gjettet 20 over svaret pga avrunding. Den andre bommet jeg mer på, og gjettet 125 over, mens på den tredje var jeg mer på riktig spor igjen og tippet 50 over. 

Jeg er mer storspist enn dere over, tydeligvis, for porsjonen i midten er mer lik det jeg spiser. Mannen min vil spise tilsvarende den største. Dvs vi ville knappet inn en del på mengden saus og ris. 

Anonymkode: 16f29...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Den første var jeg temmelig nær, da jeg gjettet 20 over svaret pga avrunding. Den andre bommet jeg mer på, og gjettet 125 over, mens på den tredje var jeg mer på riktig spor igjen og tippet 50 over. 

Jeg er mer storspist enn dere over, tydeligvis, for porsjonen i midten er mer lik det jeg spiser. Mannen min vil spise tilsvarende den største. Dvs vi ville knappet inn en del på mengden saus og ris. 

Anonymkode: 16f29...99b

Det er vel i grunn kun ene eneste bruker som har sagt hvilken mengde den spiser, selv om mange gjetter riktig på minste porsjonen. 

Jeg for min del ville ha spist den mengden kjøtt/kylling som på minste, brukt fullkornsris eller couscous tilsvarende minste, og brukt sikkert 4-5 ganger så mye grønnsaker som den største. Og droppet sausen eller laget en mager saus. 
Det gjorde jeg både når jeg slanket meg, når jeg prøvde bare holde vekten, og nå når jeg trener en del. 

Anonymkode: 60991...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Er jo helt umulig uten og vite innholdet i sausen og hva kyllingen er stekt i. Tippet riktig på første, men helt feil på siste. Hva slags saus er dette? 

Anonymkode: ed88b...63d

er ikke det bretagne kyllingsaus?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som spiser lunsj i kantinen på jobb hver dag, og ofte går ut og spiser på restaurant, tar ofte slike gjetninger i hverdagen. (teller ikke kalorier fast, men er opptatt av å holde vekten). Tar det for gitt at alt jeg får servert er laget av de feteste ingrediensene, så da pleier jeg å:

- Forsyne meg med mye grønt som fyller opp tallerken/spise det grønne først når jeg får det servert.

- Være tilbakeholden med sausen

- Spiser langsomt, legger ofte igjen noe på tallerkenen. 

- Tipper alltid at en stor porsjon som jeg får servert er minst 1000 kcal. Det nederste bildet er tydelig for meg at ligger deromkring. Den første porsjonen er for lite mat for meg til en middagsporsjon. Så hadde nok spist ca som nr. 2 og tenkt at den var på 600-800 kcal. 

Anonymkode: 8904e...4a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klarte ikke tippe. Men det er jo en selvfølge at det blir flere kalorier jo mer man spiser av den samme maten (feks sausen).

Anonymkode: 4c833...76f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er vel i grunn kun ene eneste bruker som har sagt hvilken mengde den spiser, selv om mange gjetter riktig på minste porsjonen. 

Jeg for min del ville ha spist den mengden kjøtt/kylling som på minste, brukt fullkornsris eller couscous tilsvarende minste, og brukt sikkert 4-5 ganger så mye grønnsaker som den største. Og droppet sausen eller laget en mager saus. 
Det gjorde jeg både når jeg slanket meg, når jeg prøvde bare holde vekten, og nå når jeg trener en del. 

Anonymkode: 60991...c77

Interessant å høre hvilken av de tre porsjonene folk ser på som normal, eller nok mat.

Jeg jeg ville nok også spist kylling som i den første, men jeg ville redusert risen til en fjerdedel, hatt maks en spiseskje av sausen og økt grønnsakene til halve tallerken. 

Anonymkode: 0d8b6...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.1.2023 den 6.59):

Jeg var på bærtur. Tippet 350 kcal over på første. Og så ble det følgefeil på de andre. 

Anonymkode: b5463...4a5

Jeg tippet også ca 350 kcal mer på hvert av bildene. Siden jeg selv er på slankern så syns jeg egentlig det er greit at jeg tipper feil i den retningen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts her, selv ville jeg nok hatt kyllingen på nr 3 og grønnsakene bare mer, og risen til nr 1 eller 2 siden jeg er glad i ris, men mindre saus enn alle. Jeg fikk sjokk når jeg så hvor mange gram saus det var på nr 3, skulle jeg tippet gram så hadde jeg bommet grovt. 

Anonymkode: 9cb76...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å tippe, men tippa ca 600 på midterste tallerken. 

Til mitt måltid ville jeg valgt en blanding av tallerken 1 og 3, kylling og brokkoli fra tallerken 3, og saus og ris fra tallerken 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjettet nok at de var litt over i forhold til hva det faktisk var av kalorier. Jeg spiser kylling som på tallerken 1 men med mye mindre ris, nesten ikke saus og mye mer grønnsaker.

Trodde faktisk at tallerken 2 ville være mye mer kalorier, så skjønner at jeg kan utvide bittelitt med kylling uten å få i meg mer kalorier enn jeg skal til et middagsmåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...