Gå til innhold

Hvor gammel var du da du tok svømmeknappen?


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Hadde ikke basseng i kommunen eller nabokommunen  så ingen tok svømmeknappen. 

Anonymkode: a9f1b...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ca. 8 år. Vi hadde svømming to timer hver uke hele grunnskolen.

Anonymkode: dca26...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne svømme lenge før jeg startet på skole, var vel fire/fem da jeg ga slipp på flyteelementene, men svømmeknappen tok vi vel på barneskolen en eller annen gang.

Anonymkode: 9f7a8...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ikke verken svømmeknapp eller havhesten, men jeg svømte bra som 7åring. Både bryst, rygg og under vann, stupte fra 1metern, og hoppa fra tre metern.

Anonymkode: 7c9ad...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok svømmeknappen da jeg var 7, men ikke pokker om den var på 200 meter 😳 Tipper 25 eller 50! 
 

Er utrygg i vann. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en helt habil svømmer, kan holde på lenge men svømmer ikke veldig fort. Også veldig flink til å flyte, så kan ta pause midt i vannet om nødvendig. 

Men da jeg gikk på skolen på 80-tallet var det kun de som var med i svømmeklubben på fritiden som kunne ta sånne merker, skolen var ikke med på det. Vi hadde ikke råd til å dra i svømmehallen på fritiden, og iallefall ikke være med i svømmeklubben. Og så har jeg aldri lært å dykke eller svømme under vann - litt mindre behov for det dersom man er i en drukningssituasjon heldigvis, men det er altså noe vi øvde lite på. Jeg ser at svømmepensumet til barnet mitt sier at barnet skal kunne dette etter avsluttet svømmeopplæring:
 

Quote


Eleven skal kunne flyte på magen og dreie over på ryggen for å flyte, mens den puster kontrollert i minst 15 sekunder på hver side.

Eleven skal kunne kombinere det å hoppe fra bassengkant/brygge – synke/dykke ned– orientere seg under vann – hente to gjenstander* til overflaten. Alt gjennomføres i ett.

 Eleven skal kunne kombinere aktivitetene hoppe − flyte opp og puste – deretter senke seg ned under vann og sparke i fra veggen som en pil (linjeholdning) og gli minst 5 m på magen under vann uten arm- og beinbevegelser – gli mot overflaten - puste - gjøre krålbeinspark med armene strukket frem og ansiktet ned i vannet i 4-5 m - dreie over på ryggen – gjøre ryggbeinspark med armene langs siden eller over hodet i 4-5 m.

Eleven skal kunne hoppe/stupe uti på dypt vann − svømme 12,5 m på magen − skifte retning − svømme 2−3 m mot startstedet − stoppe − flyte i 30 sekunder (på magen, rulle over, flyte på ryggen) − svømme på ryggen tilbake til utgangspunktet og ta seg opp på land. Alt gjennomføres i ett.

Eleven skal kunne falle uti på dypt vann. Svømme 100 m på magen og underveis dykke ned og hente en gjenstand med hendene. Stoppe og hvile (imens flyte på mage, orientere seg, rulle over, flyte på rygg) samlet i tre minutter. Deretter svømme 100 m på rygg og ta seg opp på land.

 

 

Må jo innrømme at jeg ikke får til halvparten av dette - og min 4. klassing (som er siste året de får svømmeundervisning, og den er på ca 8 timer i året) får heller ikke til mer enn halvparten av dette. Hun omtales forøvrig som en av de dyktigste i klassen når det gjelder svømmeundervisning. Så det er ikke veldig lovende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eller annen gang på barneskolen. 

Ingen av mine unger (nå ungdomsskolen) har tatt den, men begge kunne svømme, flyte, redde seg inn fra kanten osv før de startet på skolen.

Anonymkode: f5afc...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyret skrev (2 minutter siden):

Jeg er en helt habil svømmer, kan holde på lenge men svømmer ikke veldig fort. Også veldig flink til å flyte, så kan ta pause midt i vannet om nødvendig. 

Men da jeg gikk på skolen på 80-tallet var det kun de som var med i svømmeklubben på fritiden som kunne ta sånne merker, skolen var ikke med på det. Vi hadde ikke råd til å dra i svømmehallen på fritiden, og iallefall ikke være med i svømmeklubben. Og så har jeg aldri lært å dykke eller svømme under vann - litt mindre behov for det dersom man er i en drukningssituasjon heldigvis, men det er altså noe vi øvde lite på. Jeg ser at svømmepensumet til barnet mitt sier at barnet skal kunne dette etter avsluttet svømmeopplæring:
 

 

Må jo innrømme at jeg ikke får til halvparten av dette - og min 4. klassing (som er siste året de får svømmeundervisning, og den er på ca 8 timer i året) får heller ikke til mer enn halvparten av dette. Hun omtales forøvrig som en av de dyktigste i klassen når det gjelder svømmeundervisning. Så det er ikke veldig lovende. 

Ingen av mine har lært dette på skolen, men gjorde det i løpet av 1-2 klasse, etter øving hjemme. Ingen av de har gått svømmekurs. (var umulig å få plass) 

Anonymkode: f5afc...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 8 år og gikk på svømmetrening.

Vi hadde svømming på skolen gjennom hele skoleåret i 3., 5. og 6. klasse og annenhver uke på ungdomsskolen (klassen ble delt i to med halvparten gym og halvparten svømming), men det var ikke ferdighetsmerker å få i skolens regi. Sikkert fordi disse merkene koster litt og må kjøpes fra svøming- og livredningsforbundet.

Fikk karakterer på ung.skolen, det eneste fysiske jeg mestret og S i svømming berget såvidt en G i kroppsøvingsfaget på vitnemålet. Ja, vi hadde bokstavkarakterer, det siste kullet som hadde det.

Anonymkode: 38ad1...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sententia skrev (23 minutter siden):

Tok svømmeknappen da jeg var 7, men ikke pokker om den var på 200 meter 😳 Tipper 25 eller 50! 
 

Er utrygg i vann. 

Jeg endte etter hvert opp som svømmeinstruktør og det stemmer at svømmeknappen var 25 meter.  200-meters merket var noe annet og kom i ny farge hvert år. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok aldri noen svømmeknapp. Jeg fant nylig vurderingsboken min fra barneskolen, det sto jeg var engstelig i vann. Jeg husker bare jeg var redd de andre elevene, både på land og i vann, og torde ikke konkurrere mot dem. Jeg var langt tryggere da jeg svømte i sjøen sammen med far (mor kunne ikke svømme), så jeg kan svømme. Stupe tør jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggdyret skrev (24 minutter siden):

Jeg er en helt habil svømmer, kan holde på lenge men svømmer ikke veldig fort. Også veldig flink til å flyte, så kan ta pause midt i vannet om nødvendig. 

Men da jeg gikk på skolen på 80-tallet var det kun de som var med i svømmeklubben på fritiden som kunne ta sånne merker, skolen var ikke med på det. Vi hadde ikke råd til å dra i svømmehallen på fritiden, og iallefall ikke være med i svømmeklubben. Og så har jeg aldri lært å dykke eller svømme under vann - litt mindre behov for det dersom man er i en drukningssituasjon heldigvis, men det er altså noe vi øvde lite på. Jeg ser at svømmepensumet til barnet mitt sier at barnet skal kunne dette etter avsluttet svømmeopplæring:
 

 

Må jo innrømme at jeg ikke får til halvparten av dette - og min 4. klassing (som er siste året de får svømmeundervisning, og den er på ca 8 timer i året) får heller ikke til mer enn halvparten av dette. Hun omtales forøvrig som en av de dyktigste i klassen når det gjelder svømmeundervisning. Så det er ikke veldig lovende. 

Oj! Aldri i livet om jeg heller ville greid disse kravene! Eller rettere sagt, jeg ville aldri våget å prøve det! Er vel heller ikke så stort behov for å kunne alt det. Eneste jeg er på vannet   er med en ferge i ny og ne. Svømme i innsjø gjør jeg bare langs land for trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva du mener med "svømmeknappen".

 6 år gammel, fikk jeg "svømmeknappen" etter å ha svømt 25 meter sammenhengende, og plukket opp en gjenstand fra bunnen av bassenget. 

Da jeg var 13 tok jeg også en "svømmeknapp", da var kravet 200 meter bryst uten tid.

Jeg var 13 da jeg prøvde meg på den lille havhesten også, men der klarte jeg ikke alke kravene. 

Anonymkode: 48df9...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...