Gå til innhold

Hvor gammel var du da du tok svømmeknappen?


Rødstrupa

Anbefalte innlegg

Hvor gammel var du da du tok den? Mange kan ikke svømme. Det bør være større fokus på å lære det. Svømming redder liv.🏊‍♂️♥️

Endret av Rødstrupa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener vi gikk i tredje eller fjerde klasse.

Anonymkode: b6820...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp i løpet av 1990-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet. Men jeg har faktisk aldri hørt noe om sånne "svømme-knapper" en gang! 

Det var bare snakk om å svømme på magen, og på ryggen, flyte i vannet, og så videre. Men aldri at det skal ha vært krav om noen spesifikke "kvalifikasjoner" eller what ever der.  

Anonymkode: 84849...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på svømmekurs og tok den vinteren før jeg fylte 6 år, det må altså ha vært vinteren 1976/77.

Hadde svømming på skolen i 3., 4., 5. og 7. klasse. Det var bare 3-4 av 25 i klassen som ikke kunne svømme fra før.

Anonymkode: 8bb2a...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vokste opp i løpet av 1990-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet. Men jeg har faktisk aldri hørt noe om sånne "svømme-knapper" en gang! 

Det var bare snakk om å svømme på magen, og på ryggen, flyte i vannet, og så videre. Men aldri at det skal ha vært krav om noen spesifikke "kvalifikasjoner" eller what ever der.  

Anonymkode: 84849...f6d

Jeg tok "svømmeknappen" som 4 - 5 åring på 70-tallet så det er noe som har eksistert lenge. Grunnen til at det ble ansett som helt nødvendig at jeg lærte å svømme var nettopp sikkerhet siden jeg vokste opp nærmest på en elvebredd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker ikke svømmeknappen, men vi tok noe jeg tror het "lille og store havhesten" ?! På barneskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg vokste opp i løpet av 1990-tallet, og begynnelsen av 2000-tallet. Men jeg har faktisk aldri hørt noe om sånne "svømme-knapper" en gang! 

Det var bare snakk om å svømme på magen, og på ryggen, flyte i vannet, og så videre. Men aldri at det skal ha vært krav om noen spesifikke "kvalifikasjoner" eller what ever der.  

Anonymkode: 84849...f6d

Jeg tok svømmeknappen som 5 åring. På 60 tallet. Svømte 500 meter. Har svømmeknappmerket ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var 7. Det er lite svømmeundervisning i skolen i dag i forhold til da jeg gikk på skolen på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok aldri svømmeknappen. Det var litt svømmetrening på grunnskolen men vi fikk aldri tilbud om det på verken barneskolen eller ungdomsskolen. 🙂 Jeg bodde i en liten bygd da - kanskje det er mer fokus på det i storbyene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Jeg tok aldri svømmeknappen. Det var litt svømmetrening på grunnskolen men vi fikk aldri tilbud om det på verken barneskolen eller ungdomsskolen. 🙂 Jeg bodde i en liten bygd da - kanskje det er mer fokus på det i storbyene?

Ja det er det. Er vel obligatorisk m/svømmeopplæring i grunnskolen. Men ikke alle lærer seg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rødstrupa skrev (1 minutt siden):

Ja det er det. Er vel obligatorisk m/svømmeopplæring i grunnskolen. Men ikke alle lærer seg det.

Nei - jeg tror ikke jeg har hørt om svømmeknappen engang… :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 70-tallet, tenker jeg var. Var vel 7-8 år da.

Anonymkode: 130eb...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke alle skoler så tar på seg dette ekstra bryderiet å blant annet fylle ut skjema for hvor langt hver enkelt elev egentlig skal ha svømt. 

Men ungene lærer selvfølgelig å svømme likevel, stort sett. :ninuskapus: 

Anonymkode: 84849...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok den aldri.  Kjenner ikke igjen denne havhesten, men det var to ulike svømmeknapper/svømmemerker man kunne ta.  Siste forsøk som ble satt opp fra skolens side på dette var det året vi fylte 10.  Jeg var ikke svømmedyktig nok da.

Før jeg begynte på skolen hadde jeg ikke sett dypere vann enn badekaret (mine foreldre kunne ikke svømme). Jeg var klassens mobbeoffer, så svømmetimene var en eneste lang rekke av trusler om å bli druknet.

Som voksen klarer jeg ikke/tør ikke å stupe, ellers har jeg svømt mye, og ser på meg selv som tilstrekkelig svømmedyktig.  (Bare så synd at ett eneste besøk i byens svømmehall koster 150 kroner...)

Anonymkode: 31bac...ec7

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...