Gå til innhold

Melatonin og mat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei:) Vår jente har hatt langvarige innsovningsproblemer og har nå fått utskrevet melatonin. Det står at man ikke skal spise to timer før eller etter. Vet noen hvorfor? Jeg har googlet og det står at det kan hemme blodglukosekontroll i flere timer. Hva betyr det? Legen sa ikke noe om dette såvidt jeg husker.

Anonymkode: 9c2eb...735

Skrevet

Vet ikke om det har med dette å gjøre...men jeg fikk høre at man ikke skal spise 2 timer før leggetid pga at man ikke skal fylle magen før man legger seg...at man ikke skal spise brødskiver 30 minutter før man skal sove..for da vil kroppen jobbe med maten og ikke med søvn....om du skjønner he he...

Om jeg skjønte det riktig 🤦🤣

• Liker 2
Skrevet
Just now, Sofakona said:

Vet ikke om det har med dette å gjøre...men jeg fikk høre at man ikke skal spise 2 timer før leggetid pga at man ikke skal fylle magen før man legger seg...at man ikke skal spise brødskiver 30 minutter før man skal sove..for da vil kroppen jobbe med maten og ikke med søvn....om du skjønner he he...

Om jeg skjønte det riktig 🤦🤣

Skjønner😅 Det kan jo sikkert være lurt. Problemet vårt er såppas stort at med å kutte skjerm to timer før soving pluss fokus på aktivitet og sollys gjennom dagen føles det tungt å ikke skulle kunne gi kveldsmat når vi pleier. Hun har litt spisevansker også og dette er det måltidet hun oftest spiser mest til. Ikke lett det her altså, men takk for råd.

Skrevet

Men dere kan jo prøve:) noen blir jo trett etter de har spist mye he he...jeg hadde prøvde..om det ikke funker..prøv noe annet 

Skrevet
9 minutter siden, Sofakona said:

Men dere kan jo prøve:) noen blir jo trett etter de har spist mye he he...jeg hadde prøvde..om det ikke funker..prøv noe annet 

Vi prøver alle tips😁 Tusen takk☀️

Skrevet

Banan skal vist hjelpe mot søvn, søk på Spotify..det finnes det mange fine spillelister ( hva hun liker å høre på) 

Lykke til 👍

Skrevet
2 minutter siden, Sofakona said:

Banan skal vist hjelpe mot søvn, søk på Spotify..det finnes det mange fine spillelister ( hva hun liker å høre på) 

Lykke til 👍

Banan har vi prøvd og lydbok/podcast. No luck🫣

Skrevet

Slik jeg forstår det etter å ha finlest på felleskatalogen, kan melatonin sammen med karbohydratrike måltider hemme kroppens evne til å justere blodsukkeret slik at dette blir forhøyet. 'Begrensede data tyder på at melatonin som tas i forbindelse med inntak av karbohydratrike måltider kan svekke blodglukosekontrollen i flere timer.' https://www.felleskatalogen.no/medisin/melatonin-orifarm-orifarm-generics-671959

Det er svært begrensede data (det er ekstremt lite forskning på melatonin da det i USA selges over disk som 'kosttilskudd' og det dermed ikke er lønnsomt for 'big pharma' å forske på det) og er kanskje spesielt viktig å ha i mente om man har diabetes eller glukoseoverfølsomhet. 

Jentungen her har brukt melatonin i snart sju år og har aldri hatt noe problemer. Informasjon om måltidstidspunkt kom først på apoteketiketten i fjor høst, og jeg kan ikke huske å ha sett informasjon om det i pakningsvedlegget tidligere heller.

Anonymkode: deea3...b75

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Slik jeg forstår det etter å ha finlest på felleskatalogen, kan melatonin sammen med karbohydratrike måltider hemme kroppens evne til å justere blodsukkeret slik at dette blir forhøyet. 'Begrensede data tyder på at melatonin som tas i forbindelse med inntak av karbohydratrike måltider kan svekke blodglukosekontrollen i flere timer.' https://www.felleskatalogen.no/medisin/melatonin-orifarm-orifarm-generics-671959

Det er svært begrensede data (det er ekstremt lite forskning på melatonin da det i USA selges over disk som 'kosttilskudd' og det dermed ikke er lønnsomt for 'big pharma' å forske på det) og er kanskje spesielt viktig å ha i mente om man har diabetes eller glukoseoverfølsomhet. 

Jentungen her har brukt melatonin i snart sju år og har aldri hatt noe problemer. Informasjon om måltidstidspunkt kom først på apoteketiketten i fjor høst, og jeg kan ikke huske å ha sett informasjon om det i pakningsvedlegget tidligere heller.

Takk☺️ Da tenker jeg det umulig kan ha så mye å si. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk☺️ Da tenker jeg det umulig kan ha så mye å si. 

Sannsynligvis ikke. Jeg leste også et sted at det ikke finnes holdepunkter for at mat påvirker effekten av melatonin. 

Og så er det også et praktisk spørsmål. Medisinen bør tas 30 minutter til en time før leggetid, så om leggetid er 20, bør melatonin tas 19-19.30 - skal ungen da spise kveldsmat 17-17.30? 😅

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannsynligvis ikke. Jeg leste også et sted at det ikke finnes holdepunkter for at mat påvirker effekten av melatonin. 

Og så er det også et praktisk spørsmål. Medisinen bør tas 30 minutter til en time før leggetid, så om leggetid er 20, bør melatonin tas 19-19.30 - skal ungen da spise kveldsmat 17-17.30? 😅

Var det vi også kom frem til😅 Her er leggetid ni og vi spiser middag fem. Blir vanskelig med kveldsmat seks når hun vanligvis spiser det åtte😬

Skrevet

Jeg har brukt Melatonin i flere år og har aldri hørt om det. Tror ikke det har så mye å si, har aldri merket noe forskjell når jeg en sjelden gang spiser sent. 

Anonymkode: 30d14...039

• Hjerte 1
Skrevet

Hentet ut melatoin til fireåringen min for første gang i går. Ble litt sjokkert over at det kostet nesten 500kr. Er det riktig?

Anonymkode: 35727...137

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hentet ut melatoin til fireåringen min for første gang i går. Ble litt sjokkert over at det kostet nesten 500kr. Er det riktig?

På meny koster de 98 kroner..men det kan jo være annen type til legen 

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, Sofakona said:

Melatonin er melatonin. Eneste forskjellen er at det finnes "vanlig" melatonin, og depot form. Sistenevnte frigjøres langsomt i kroppen over flere timer. Også finnes det flytende mikstur istedenfor piller osv. 

Hadde gått for den billigste. 

Anonymkode: adb88...955

Skrevet

Jeg spurte om det samme på apotek i dag. Hun sa at det gjaldt egentlig bare de med diabetes men at det sto på alle 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det er riktig. Her har vi fått den på blå resept fordi barnet har diagnose som kvalifiserer pga kjent korrelasjon med innsovningsvansker.

Sofakona skrev (8 minutter siden):

På Meny får man 1mg, hos legen får man resept på 3mg. Og melatonin er ikke melatonin - jeg ville gått for det som er foreskrevet (her fra Orifarm) da det er anerkjente legemiddelprodusenter og ikke en miksmaks av diverse kosttilskudd i tillegg til melatonin - til overmål produsert av helsekost/kosttilskuddsprodusenter som er langt dårligere regulert enn legemiddelindustrien.

Skrevet
Strikkemamsen skrev (3 minutter siden):

Jeg spurte om det samme på apotek i dag. Hun sa at det gjaldt egentlig bare de med diabetes men at det sto på alle 

Takk 😊

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er riktig. Her har vi fått den på blå resept fordi barnet har diagnose som kvalifiserer pga kjent korrelasjon med innsovningsvansker.

På Meny får man 1mg, hos legen får man resept på 3mg. Og melatonin er ikke melatonin - jeg ville gått for det som er foreskrevet (her fra Orifarm) da det er anerkjente legemiddelprodusenter og ikke en miksmaks av diverse kosttilskudd i tillegg til melatonin - til overmål produsert av helsekost/kosttilskuddsprodusenter som er langt dårligere regulert enn legemiddelindustrien.

Det er jo ikke sånn at du MÅ velge akkurat den pakken som har magnesium i tillegg, du kan helt fint velge den som har bare melatonin. Også kan man ta 3 piller istedenfor 1, om man vil ha 3mg. Ikke akkurat rakketforskning.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke sånn at du MÅ velge akkurat den pakken som har magnesium i tillegg, du kan helt fint velge den som har bare melatonin. Også kan man ta 3 piller istedenfor 1, om man vil ha 3mg. Ikke akkurat rakketforskning.

Du anbefaler altså en mor å putte i fireåringen sin noe en lege ikke har foreskrevet, når legen har foreskrevet et tryggere preparat?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...