AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #1 Skrevet 27. januar 2023 Flere som opplever å bli snakket til på en tilgjort og nedlatende måte av enkelte? Som om jeg er en unge…synes det er så irriterende. Jeg er 31, kvinne, høyt utdannet, full jobb, mange venninner og hobbyer, engasjert i frivillig arbeid, eier leilighet. Likevel opplever jeg ofte å bli snakket til som en unge. Som regel av andre damer. anyone? Anonymkode: 084ee...542 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #2 Skrevet 27. januar 2023 Hersketeknikk. Bare hev deg over det. Anonymkode: 2a4e8...e5e 3 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #3 Skrevet 27. januar 2023 Nei, opplever ikke det. Er du veldig lav kanskje? Anonymkode: e18dd...2d4 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #4 Skrevet 27. januar 2023 Nei faktisk motsatt, alltid vært blant de høyeste. Er en 177 cm. Alltid vært slank. Anonymkode: 084ee...542
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #5 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Flere som opplever å bli snakket til på en tilgjort og nedlatende måte av enkelte? Som om jeg er en unge…synes det er så irriterende. Jeg er 31, kvinne, høyt utdannet, full jobb, mange venninner og hobbyer, engasjert i frivillig arbeid, eier leilighet. Likevel opplever jeg ofte å bli snakket til som en unge. Som regel av andre damer. anyone? Anonymkode: 084ee...542 Bare at du avslutter med et engelsk ord sier sitt... Snakker du slik til vanlig, slenger inn et engelsk ord i ny og ne, har du kanskje svaret. Sier du "ish" også er det ingen som gidder å ta deg seriøst uansett hvor høyt utdannet du er. Anonymkode: 1642b...484 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #6 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Flere som opplever å bli snakket til på en tilgjort og nedlatende måte av enkelte? Som om jeg er en unge…synes det er så irriterende. Jeg er 31, kvinne, høyt utdannet, full jobb, mange venninner og hobbyer, engasjert i frivillig arbeid, eier leilighet. Likevel opplever jeg ofte å bli snakket til som en unge. Som regel av andre damer. anyone? Anonymkode: 084ee...542 Hersketeknikk. Eller mobbing, på godt norsk. Damer sosialiserer ved å hakke på hverandre til de selv oppnår høyeste sosial status i sin gruppe. Presis samme metode som høns (verdens dummeste dyr) bruker. Du må lære deg å kontant avskjære og samtidig avvise slikt tull. Meg uklart lurer mødre flest samtidig på hvorfor ungene deres mobber og holder på med slikt vås seg imellom. Det er veldig enkelt: 1. Spør noen deg om noe du oppfatter som marginalt ufint, frekt, personlig eller på annet vis upassende? Se på dem. Hev øyebrynene bittelitt. Ikke endre ansiktsuttrykk. Fortsett så med det du gjorde eller sa før de spurte, som om intet ble sagt. Spør de igjen? Verken se på dem eller på annet vis annerkjen at du kan høre dem. Vil drive damer fra konseptene, men de kan ikke angripe teknikken. 2. Gir noen deg sin mening, ubedt? Se på dem, smil litt forsiktig og gjør som over. Ber de om din tilbakemelding? Si «jeg hører hva du sier» eller «interessant». 3. Spør du noen om noe og de svarer deg nedlatende? Lat som om du tror de er så dumme. Fortsett å late som resten av bekjentskapet (som raskt heldigvis vil forsvinne). 4. Hakker noen på andre foran deg? Tiltal det. Kontant og uten omsvøp. Si «det var ikke pent sagt!» eller lignende. Bruk de fire over på repeat. Ikke diskuter, forsvar, samtal eller engasjere deg i dem. Bare sett skapet. Og la det stå. Anonymkode: c421e...c6d 1 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #7 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Bare at du avslutter med et engelsk ord sier sitt... Snakker du slik til vanlig, slenger inn et engelsk ord i ny og ne, har du kanskje svaret. Sier du "ish" også er det ingen som gidder å ta deg seriøst uansett hvor høyt utdannet du er. Anonymkode: 1642b...484 Jøss. Så kjapp du er til å dømme. Så du bruker absolutt ingen engelske ord i din dagligtale? Right 😊 Anonymkode: 54187...0cd 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #8 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jøss. Så kjapp du er til å dømme. Så du bruker absolutt ingen engelske ord i din dagligtale? Right 😊 Anonymkode: 54187...0cd Riktig, det gjør jeg ikke. Jeg er voksen, og kan snakke morsmålet mitt. Anonymkode: 1642b...484 5 1
Portia Catonis Skrevet 28. januar 2023 #9 Skrevet 28. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Flere som opplever å bli snakket til på en tilgjort og nedlatende måte av enkelte? Som om jeg er en unge…synes det er så irriterende. Jeg er 31, kvinne, høyt utdannet, full jobb, mange venninner og hobbyer, engasjert i frivillig arbeid, eier leilighet. Likevel opplever jeg ofte å bli snakket til som en unge. Som regel av andre damer. anyone? Anonymkode: 084ee...542 Har du noen eksempler på hvilke settinger du blir behandlet som en unge, og hva folk sier til deg? Er det de samme folkene hver gang? 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #10 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei faktisk motsatt, alltid vært blant de høyeste. Er en 177 cm. Alltid vært slank. Anonymkode: 084ee...542 Okai, da er det ikke det. Er høy selv, høyere enn deg, og har observert at jeg blir behandlet annerledes enn mange veldig små. Jeg er veldig autoritær da. Da er det nok ett forsøk på hersketeknikk. Se på det slik: du virker kanskje truende på de. Så de føler behovet for å gjøre deg mindre. Dette er en fordel for deg. Du vet nå at du har ett overtak, og kan stå ennå tryggere i deg selv. Anonymkode: e18dd...2d4 1
Helene1982 Skrevet 28. januar 2023 #11 Skrevet 28. januar 2023 Jeg er enig med deg i at dette ikke er en hyggelig måte å bli pratet til på. Er det mange som oppfører seg sånn mot deg, eller er det et par damer på jobb for eksempel? Og kan du gi et eksempel?
Maestro Skrevet 28. januar 2023 #12 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Riktig, det gjør jeg ikke. Jeg er voksen, og kan snakke morsmålet mitt. Anonymkode: 1642b...484 Man bruker MANGE egentlig engelske ord, som er fornorska/sier det på norsk måte men er et engelsk ord. Så når man er voksen da, skal man gi avkall på alt som innebærer ikke-voksen-ting? Ikke bruke enkle BASICE engelske ord og uttrykk, reagere på andre sine klær på VOKSEN person, for voksne folk kler seg ikke sånn? JEG som er så voksen, hadde aaaldri falt meg inn og gå sånn og sånn. Man blir ikke kjedelig med alderen, ofte velger man slik sjøl og mye er i personligheten fra før. Er du kjedelig når du er 48, så var du nok noe kjedelig som 25 åring også. (sier IKKE at man skal være lik og leve likt som 25 og som 50 Altså,) 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #13 Skrevet 28. januar 2023 Ts her, eksempel som etterspurt: 1. venninne på helgetur sto sammen med meg på badet mens vi sminket oss. Hun spurte om jeg var flink å vaske sminkebørstene mine (mente vel indirekte at jeg ikke hadde så bra hud). Svarte noe i retning av at jeg sikkert kunne vært flinkere. Da sa hun: «Kanskje du skulle hatt en fast dag i uken du gjorde det på? Kanskje Søndag hadde vært en bra dag for deg?» En annen gang, og en annen venninne: Hadde startet i ny jobb, og syntes det var litt mye «småbarnsmødre- og tantestemning» på jobb. Var vant til et litt annerledes miljø, og var smått oppgitt over en «fredagspils» som ble til en barselgruppe fordi flere av dem tok med ungene og de som var i permisjon tok med babyene sine. Sendte en snap i en gruppechat og dro en spøk om at den eneste måten å komme inn i miljøet på var å spørre om å holde en baby. Fikk svar: «nærmer seg rund dag for deg nå, er vanlig med litt ambivalente følelser rundt det» Fylte tretti noen dager senere, men det var jo virkelig ikke poenget med den snappen. Anonymkode: 084ee...542 1
Svartfugl Skrevet 28. januar 2023 #14 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Flere som opplever å bli snakket til på en tilgjort og nedlatende måte av enkelte? Som om jeg er en unge…synes det er så irriterende. Jeg er 31, kvinne, høyt utdannet, full jobb, mange venninner og hobbyer, engasjert i frivillig arbeid, eier leilighet. Likevel opplever jeg ofte å bli snakket til som en unge. Som regel av andre damer. anyone? Anonymkode: 084ee...542 Nei, det vil jeg ikke si jeg har opplevd. I hvilke sammenhenger skjer dette?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #15 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Bare at du avslutter med et engelsk ord sier sitt... Snakker du slik til vanlig, slenger inn et engelsk ord i ny og ne, har du kanskje svaret. Sier du "ish" også er det ingen som gidder å ta deg seriøst uansett hvor høyt utdannet du er. Anonymkode: 1642b...484 Dette er bare dine egne fordommer, andre tenker ikke likt som deg. Jeg lurer på om det kan være noe ved deg som gjør at du fremstår som stakkarslig eller hjelpesløs, ts? Jeg kjenner ei som er 24 år, men oppfører seg som et barn (spak, sjenert, spør om råd og hjelp hele tiden, skjønner ikke hva vi andre snakker om, roter seg opp i unødvendige situasjoner). Jeg må være bevisst på at jeg skal snakke til henne som en voksen, for det er fort gjort å gjøre det motsatte. Virker du voksen for de rundt deg, i dine handlinger? Når det gjelder eksemplene dine så tenker jeg at hun første er frekk, og du bør spørre deg om hun er sånn ofte og om du bør si fra. I det andre eksempelet virket det som om den som mottok snappen tok seg nær av det, kan det stemme? Det er irriterende å bli misforstått, spesielt om det gjøres med vilje. Anonymkode: be3e2...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #16 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts her, eksempel som etterspurt: 1. venninne på helgetur sto sammen med meg på badet mens vi sminket oss. Hun spurte om jeg var flink å vaske sminkebørstene mine (mente vel indirekte at jeg ikke hadde så bra hud). Svarte noe i retning av at jeg sikkert kunne vært flinkere. Da sa hun: «Kanskje du skulle hatt en fast dag i uken du gjorde det på? Kanskje Søndag hadde vært en bra dag for deg?» En annen gang, og en annen venninne: Hadde startet i ny jobb, og syntes det var litt mye «småbarnsmødre- og tantestemning» på jobb. Var vant til et litt annerledes miljø, og var smått oppgitt over en «fredagspils» som ble til en barselgruppe fordi flere av dem tok med ungene og de som var i permisjon tok med babyene sine. Sendte en snap i en gruppechat og dro en spøk om at den eneste måten å komme inn i miljøet på var å spørre om å holde en baby. Fikk svar: «nærmer seg rund dag for deg nå, er vanlig med litt ambivalente følelser rundt det» Fylte tretti noen dager senere, men det var jo virkelig ikke poenget med den snappen. Anonymkode: 084ee...542 Første eksempelet synes jeg ikke var så ille da, kan være hun bare ville være hjelpsom og så ble det sagt på en måte som kan tolkes som litt belærende? Om ikke det var mer i kroppsspråket og tonefallet hennes som ikke kommer fram i tekst her. Eksempel nummer to synes jeg er noe helt annet enn trådens tema, svaret du fikk var jo bare direkte frekt. Anonymkode: 78c59...439 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #17 Skrevet 28. januar 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette er bare dine egne fordommer, andre tenker ikke likt som deg. Jeg lurer på om det kan være noe ved deg som gjør at du fremstår som stakkarslig eller hjelpesløs, ts? Jeg kjenner ei som er 24 år, men oppfører seg som et barn (spak, sjenert, spør om råd og hjelp hele tiden, skjønner ikke hva vi andre snakker om, roter seg opp i unødvendige situasjoner). Jeg må være bevisst på at jeg skal snakke til henne som en voksen, for det er fort gjort å gjøre det motsatte. Virker du voksen for de rundt deg, i dine handlinger? Når det gjelder eksemplene dine så tenker jeg at hun første er frekk, og du bør spørre deg om hun er sånn ofte og om du bør si fra. I det andre eksempelet virket det som om den som mottok snappen tok seg nær av det, kan det stemme? Det er irriterende å bli misforstått, spesielt om det gjøres med vilje. Anonymkode: be3e2...9c0 Vet ikke heeeelt hvordan hun skal ta seg nær av den snappen. Hun jobber jo ikke på arbeidsplassen min, hun har riktignok barn men hun vet jo at jeg engasjerer meg kjempemasse når jeg treffer barna hennes. For akkurat der, kan jeg innrømme at jeg er som en unge, jeg synes det er kjempegøy å leke med barn, på lekeplass, på lekekjøkken, bygge Lego osv, men det lever jeg godt med Jeg er ikke særlig sjenert av meg, men har en snill og mild måte å prate på. Stort sett blid. Aldri likt mennesker som er veldig sinte i stemmen. Når det gjelder det med å spørre om råd så skjønner jeg litt hva du mener hvis hun spør om de mest banale ting eller ikke klarer å ta hverdagslige avgjørelser, men jeg mener også det er en styrke å tørre å åpne seg opp og be om råd. Alt for mange stolte mennesker som ikke tørr spørre om råd og som prøver å fremstå som eksperter. Anonymkode: 084ee...542
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #18 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ts her, eksempel som etterspurt: 1. venninne på helgetur sto sammen med meg på badet mens vi sminket oss. Hun spurte om jeg var flink å vaske sminkebørstene mine (mente vel indirekte at jeg ikke hadde så bra hud). Svarte noe i retning av at jeg sikkert kunne vært flinkere. Da sa hun: «Kanskje du skulle hatt en fast dag i uken du gjorde det på? Kanskje Søndag hadde vært en bra dag for deg?» En annen gang, og en annen venninne: Hadde startet i ny jobb, og syntes det var litt mye «småbarnsmødre- og tantestemning» på jobb. Var vant til et litt annerledes miljø, og var smått oppgitt over en «fredagspils» som ble til en barselgruppe fordi flere av dem tok med ungene og de som var i permisjon tok med babyene sine. Sendte en snap i en gruppechat og dro en spøk om at den eneste måten å komme inn i miljøet på var å spørre om å holde en baby. Fikk svar: «nærmer seg rund dag for deg nå, er vanlig med litt ambivalente følelser rundt det» Fylte tretti noen dager senere, men det var jo virkelig ikke poenget med den snappen. Anonymkode: 084ee...542 Synes ikke det virker høres ut som de behandler deg på en barnslig måte. Heller på en frekk måte. Men den siste spøken din tenker jeg ble mottatt litt feil, selv om jeg synes hun var frekk i svaret sitt så kom det vel fordi hun synes det føltes rart når hun "nye" kom å påpekte at det var noe "feil" med måten ting var på. Anonymkode: 4ec22...bb0 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #19 Skrevet 28. januar 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Synes ikke det virker høres ut som de behandler deg på en barnslig måte. Heller på en frekk måte. Men den siste spøken din tenker jeg ble mottatt litt feil, selv om jeg synes hun var frekk i svaret sitt så kom det vel fordi hun synes det føltes rart når hun "nye" kom å påpekte at det var noe "feil" med måten ting var på. Anonymkode: 4ec22...bb0 Vi jobber ikke sammen! Sendte snappen til den gamle kollokviegruppen fra studietiden. Vi har aldri vært kolleger men siden vi har studert sammen så deler vi jo litt om hvordan det går på jobb. Anonymkode: 084ee...542 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2023 #20 Skrevet 28. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ts her, eksempel som etterspurt: 1. venninne på helgetur sto sammen med meg på badet mens vi sminket oss. Hun spurte om jeg var flink å vaske sminkebørstene mine (mente vel indirekte at jeg ikke hadde så bra hud). Svarte noe i retning av at jeg sikkert kunne vært flinkere. Da sa hun: «Kanskje du skulle hatt en fast dag i uken du gjorde det på? Kanskje Søndag hadde vært en bra dag for deg?» En annen gang, og en annen venninne: Hadde startet i ny jobb, og syntes det var litt mye «småbarnsmødre- og tantestemning» på jobb. Var vant til et litt annerledes miljø, og var smått oppgitt over en «fredagspils» som ble til en barselgruppe fordi flere av dem tok med ungene og de som var i permisjon tok med babyene sine. Sendte en snap i en gruppechat og dro en spøk om at den eneste måten å komme inn i miljøet på var å spørre om å holde en baby. Fikk svar: «nærmer seg rund dag for deg nå, er vanlig med litt ambivalente følelser rundt det» Fylte tretti noen dager senere, men det var jo virkelig ikke poenget med den snappen. Anonymkode: 084ee...542 Jeg har en venninne som snakker til meg som hun første der, det er fordi hun er usikker og har et behov for å kontrollere andre. Vet ikke om det er likt i denne situasjonen, men det har blitt bedre av at jeg har vært tydelig på at jeg ikke er ute etter råd om hvordan jeg skal gjøre ting. Den andre der er en helt håpløs hersketeknikk. Vet ikke hva jeg hadde svart, men tenker at det burde adresseres. Spesielt hvis det er en nær venninne. Anonymkode: 866ee...a1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå