Gå til innhold

Hva om jeg dør alene hjemme med et barn?


Hensatt

Anbefalte innlegg

Har noen andre reflektert over hva som ville skjedd dersom man dør hjemme alene med et mindre barn? Vet det har skjedd før, med han norske gutten som overlevde ved å tygge hull på en melkekartong.

Har dere noen rutine på hvor lang tid det skal ta mellom hver kontakt med et familiemedlem. Tenker om man er aleneforelder, at partneren er bortreist på jobb e.l

Synes også det er litt rart at man nesten aldri hører slike historier. Det er da ikke så sjelden unge  mennesker dør...

Sorry om noen fikk vonde tanker nå, men synes det er et tema det er greit å reflektere over ❤️

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er selvsagt avhengig av hvor gammelt barnet er, men en bør starte med å ta med barna når det skal hentes ut mat og drikke fra kjøleskapet, at de hjelper til med å bære til bordet osv., og at de etter hvert kan lære seg å ringe nødnumre, det holder egentlig med at de lærer seg nummeret til politiet. Når barnet blir litt større, kan man øve på hva man skal si i tilfelle man må ringe nødnummeret, eller øve på å ringe til en tante eller bestemor.

Ellers er det jo å avtale med familie og/eller venner at man ringes en gang per dag, og at om de ikke får svar i løpet av dagen, så stikker de innom, eller får noen til å stikke innom. Har man ikke så mye familie eller venner, kan man eventuelt avtale med en kollega eller en nabo at man sender en kort melding eller noe i løpet av kvelden. De fleste har heldigvis noen.

 

Anonymkode: 081f0...e3d

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abendstern skrev (2 timer siden):

Du grubler for mye

Gjør jeg egentlig det? Hvor gammelt må et barn være for å klare seg en, to kanskje tre dager alene? Er jo slett ikke utenkelig at noe kan inntreffe.

Grunnen til at jeg grubler er fordi jeg ofte er alene med små barn og ikke alltid har kontakt med venner eller familie på et par dager. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å prate med en venninne eller sende en melding de dagen hun ikke var hos oss, Alt man skal tenke på men sånn er det når man har barn og er alene. Nå hadde jeg ofte besøk og da så det skulle jo litt til for at han hadde blitt alene mer enn 12 timer men greit å være forberedt. 

Når de blir litt større og beveger seg rundt så vet de jo og hvor maten er, min var ikke gamle karen når han gikk til skuffa for å hente seg skive liksom. OG så lærer man de jo hva de skal gjøre hvis noe skjer. Tenkte en del på dette når min var liten for en bekjent ramlet om og lå hele dagen med barnet ved siden av seg, ble ikke oppdaget før eldstemann kom hjem fra skolen. Alt gikk jo bra men det ble jo en ekstra bekymring.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du kan lage en avtale med noen i nærheten om å ha kontakt hver dag? Jeg har samboer og har ikke tenkt over det, men toåringen min får opp kjøleskapet og drar stoler bort til skapene for å rekke opp til godteskapet så hadde nok klart seg 😅

Anonymkode: 59230...72f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært min toåring og åpne døra ut (kodelås). Nettopp fordi jeg har samme bekymringen som deg.

Anonymkode: 10382...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blizz1 skrev (På 27.1.2023 den 23.38):

Har noen andre reflektert over hva som ville skjedd dersom man dør hjemme alene med et mindre barn? Vet det har skjedd før, med han norske gutten som overlevde ved å tygge hull på en melkekartong.

Har dere noen rutine på hvor lang tid det skal ta mellom hver kontakt med et familiemedlem. Tenker om man er aleneforelder, at partneren er bortreist på jobb e.l

Synes også det er litt rart at man nesten aldri hører slike historier. Det er da ikke så sjelden unge mennesker dør...

Sorry om noen fikk vonde tanker nå, men synes det er et tema det er greit å reflektere over ❤️

De fleste unge mennesker som dør, dør vel ikke plutselig og uventet?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Abendstern said:

Du grubler for mye

Av alle ting. Du har ingen forsikringer heller antar jeg, det er vel å gruble for mye å forberede seg på hva du skal gjøre rent økonomisk dersom huset brennet ned.

Anonymkode: 78912...915

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lært min toåring og åpne døra ut (kodelås). Nettopp fordi jeg har samme bekymringen som deg.

Anonymkode: 10382...64b

Hva om han åpner døra om han våkner på natta?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde faktisk med ei som er fra området jeg bor i for en del år siden. Både hun og barnet døde og hadde ligget døde i flere dager før de ble funnet.

Det er jo et scenario de færreste ser for seg å havne i og veldig få har nok en «plan» for varsling om så skjer.

 

Anonymkode: 011f7...a7d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er barna? Jeg har lært min på 3år å ringe nødnummer, mens eldste på 5 klarer å åpne døren og løpe til en nabo. Vi har også øvd på at jeg faller om, og hva de skal gjøre hvis det skjer. 

En bekjent av meg fikk hjerneblødning mens hun passet barnebarn, derav krisemaksimeringen her i hus.

Anonymkode: 0feb3...b34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste kan ringe nødnummer og åpne døra selv. Bor i blokk så tipper noen hadde hørt noe. Snakker av og til om hva vi gjør dersom det skjer noe utenom det vanlige. Eldste kan telefonnummeret mitt, adressen vår og har fått beskjed mange ganger om å kontakte en voksen, helst en  voksen kvinne med barn, dersom hun kommer bort fra meg. 

Anonymkode: 4f400...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo to ting som er ekstremt viktig, særlig om man bor alene med barn. 

Lære dem tidlig å bruke en telefon. Deretter hva de skal gjøre i en nødsituasjon. Kunne egen adresse, lære å presentere seg selv og foreldre med helt navn. 

Ha et nettverk. Nå bor jeg ikke alene. Men vet at jobb, familie, selv venninner, hadde reagert raskt om det ble stille mer enn et døgn. Blant annet har jeg et familiemedlem jeg snaper med fast om en ting hver dag. Og kollegaer og venninner vet at jeg aldri ville latt være å dukke opp til en avtale uten å gi beskjed. 

Anonymkode: 7d6e7...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte ungene mine ganske tidlig å ringe nødnummer og meg/pappa på den andres mobil. Mannen har nemlig diabetes, og det at ungene ikke skal klare å vekke han en morgen pga blodsukkeret er ikke direkte usannsynlig. 

Jeg har også har lav terskel for å dra hjem og sjekke dersom vet de er hjemme og jeg ikke får tak i dem på mobil/ ser spor av dem på sosiale medier etc. 

Anonymkode: 2ad86...436

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kunne få migreneanfall så jeg fikk blackout før - lærte derfor Kids fra de var små å gå ut over til naboen å hente hjelp.

 

Anonymkode: f69b2...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har også har lav terskel for å dra hjem og sjekke dersom vet de er hjemme og jeg ikke får tak i dem på mobil/ ser spor av dem på sosiale medier etc. 

Anonymkode: 2ad86...436

Et tips - om alle i husstanden synes det er ok - er å sette opp kameraer. Vi synes det gir stor trygghet å kunne "titte hjemom" for å se at alt er i orden. 

Anonymkode: 7d6e7...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Et tips - om alle i husstanden synes det er ok - er å sette opp kameraer. Vi synes det gir stor trygghet å kunne "titte hjemom" for å se at alt er i orden. 

Anonymkode: 7d6e7...49f

Wtf. OTT!

Anonymkode: 4f400...91a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Wtf. OTT!

Anonymkode: 4f400...91a

Utdyp gjerne.... 

Anonymkode: 7d6e7...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...