Gå til innhold

Kronisk syk venninne, blir brukt som søppelbøtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal prøve å gjøre dette litt kort. 

Har en kronisk syk venninne som har vært syk i mange år, og som de ikke finner helt ut av hva som feiler. Hun har fått en haug av diagnoser, og helt ærlig begynner det hele å bli litt slitsomt. Vi har kjent hverandre fra vi var små, og jeg har alltid prøvd å stille opp så godt jeg kan for henne. Jeg kommer alltid i siste rekke, typ hvis ingen av de andre vennene hennes har tid, så vil hun finne på noe med meg, men ikke hvis det er noe annet morsomt som dukker opp. 

Jeg har holdt ut fordi jeg er glad i henne, men hun får voldsomme utbrudd og "skylder" på meg for relasjonen vi har i dag. Sier jeg noe galt, så fyrer hun opp. Jeg har full forståelse for at hun har det vondt, men jeg vet ikke om jeg orker mer av dette. Hver gang vi møtes eller snakker sammen (vi møtes sjeldnere og sjeldnere) så er det kun snakk om hennes liv og sykdom. Hun er tidlig i 30-årene, samme som meg, og lever fremdeles i 23-årsbobla virker det som. Hun elsker fest og moro, og krasjer etterpå pga formen. Vi hadde det også gøy tidlig i 20-årene, men den tiden er forbi. Livet har litt andre prioriteringer i dag.

Nå har det også seg slik at jeg er gravid og jeg føler det har ført oss enda mer fra hverandre. Hun spør ikke hvordan det går, og jeg vet det er fordi dette har vært en drøm for henne, men ser ut som blir vanskelig pga sykdommen. Hun sliter også med relasjoner til kjærester, og har hatt flere problematiske forhold som ikke ender slik som hun ønsker (giftemål, hus, bil og babies.)

Nå føler jeg at det bare fader ut, og det siste halvåret har vi nesten ikke snakket sammen. Jeg er utslitt av å skulle konstant være hennes søppelbøtte, og føler hun ikke egentlig verdsetter meg og vennskapet vårt lenger. 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette. På én side skulle jeg ønske vennskapet vårt kunne bli som tidligere, på en annen føler jeg vi har vokst altfor mye fra hverandre og er på veldig forskjellige steder i livet. 

Noen råd og tanker? 

Anonymkode: 2ab8c...932

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare la forholdet fade ut. Om det bare gjør det sliten og lei, er det ikke bra for deg. 

Realiteten er at forholdet ER sånn som det er, ikke slik som du skulle ønske at det var. Kommer hun til å endre seg, tror du? Om du ikke virkelig tror det, ville jeg bare kuttet henne ut. 

Jeg har latt flere forhold fade ut nettopp fordi de bare gjør meg sliten og lei, og det er urealistisk å gå og håpe på at det kommer til å bedre seg. 

Anonymkode: 0e8bd...2f2

• Liker 3
Skrevet

Hun høres ærlig talt slitsom og umoden ut. Du utvikler deg, mens hun er på stedet hvil emosjonelt. Ikke uvanlig at man vokser fra hverandre, og du må tenke på deg og barnet💞Jeg er selv syk, og vet hvor lett det er å bli selvsentrert rundt egen sykdom. Men føler jeg er ganske bevisst på dette, og lar ikke verden dreie seg rundt min sykdom. Men vet hvor energikrevende det er når andre bruker deg som søppelbøtte…måtte selv sette foten kraftig ned for andre mennesker da jeg ble for dårlig. Bare fas ut en periode; se om du egentlig savner henne??

Anonymkode: 9a373...6b4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

La det vennskapet dø ut. Og bruk tiden på bedre venner. 

Anonymkode: dbb9f...a1a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...