Gå til innhold

Kan man bli utbrent av en jobb man elsker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste månedene har det bare gått nedover med meg. Og samboer og familie hinter om utbrenthet. Men jeg elsker jo jobben min og kollegaene mine!

Men jeg får ikke gjort like mye som før, jeg prøver å jobbe litt ekstra men klarer ikke å få unna arbeidsmengden og sliter en del med dårlig samvittighet. Jeg har hjertebank og kan sove 11 timer om natta. Flaks jeg ikke har barn, for da vet jeg ikke hva som hadde skjedd. 

Men hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: b6ccd...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med legen din. Kan lett være utbrenthet selv om du elsker jobben din, selvsagt. Men kan være vanskelig å se tegnene. Dårlig samvittighet er et dårlig tegn.
 

Arbeidssmengden stopper vel heller aldri uansett hva du gjør? Det er ikke meningen å komme i mål med arbeidsmengde. Men du må strukturere din egen tid på en bedre måte. Snakk med øeder og teamet ditt om det. Garanterer deg at det blir bedre hvis du gjør noe nå.

Anonymkode: 394bf...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig mulig. Jeg ble utbrent for noen år siden. Jeg elsker jobben min og de jeg jobber sammen med. Jeg jobbet veldig mye over lengre tid, jeg følte meg ikke sliten i det hele tatt. Fikk hjertebank, svimmelhet og skjelvinger etter hvert. Legen sa jeg var utbrent. Da jeg ble sykmeldt, først da kjente jeg hvor sliten og utbrent jeg var. Jeg var sengeliggende i flere uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, kroppen og hjernen kan bli dødssliten og utbrent selv om man elsker jobben sin. Ha opplevd det selv. Det var ekstremt frustrerende, og jeg trodde selvfølgelig jeg var alt annet enn utbrent (kreft, ME, kyssesyken, osv). Men etter et halvt år hjemme og med helt fine prøver hos legen, skjønte jeg at det var en mental utslitthet som skapte den ekstreme sykdomsfølelsen i kroppen. Hjernen skrudde seg bare av på et tidspunkt og tillot ikke mer aktivitet.

Om du fortsetter å holde det gående nå, kommer du nok til å kollapse til slutt. Bedre å blir sykemeldt i 3 måneder nå enn å plutselig måtte ligge i et mørkt rom i et år? Selv tok det 1.5 år for meg å komme 100% tilbake til normal form etter kollapsen.

Anonymkode: d48ae...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Jeg er det nå. Jobber som lærer med de mest fantastiske kollegar, men er utbrent og ligger hjemme på 4.mnd.

Anonymkode: 51231...9d0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt mulig. Hvis man går med for høyt press for lenge, krevende situasjoner og følelsen av å aldri komme i mål med ting, så hjelper det ikke om man brenner for jobben. 

Anonymkode: 10d64...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De siste månedene har det bare gått nedover med meg. Og samboer og familie hinter om utbrenthet. Men jeg elsker jo jobben min og kollegaene mine!

Men jeg får ikke gjort like mye som før, jeg prøver å jobbe litt ekstra men klarer ikke å få unna arbeidsmengden og sliter en del med dårlig samvittighet. Jeg har hjertebank og kan sove 11 timer om natta. Flaks jeg ikke har barn, for da vet jeg ikke hva som hadde skjedd. 

Men hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: b6ccd...06b

Stress? Dårlig søvn?

For lite balanse mellom dine roller og behov. Feks du har behov for; avslapning. Morro. jobb. Å være sosial. Har du kartlagt behovene dine, og alle "rollene" du har som trenger plass i livet ditt? 

Anonymkode: 985ca...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De siste månedene har det bare gått nedover med meg. Og samboer og familie hinter om utbrenthet. Men jeg elsker jo jobben min og kollegaene mine!

Men jeg får ikke gjort like mye som før, jeg prøver å jobbe litt ekstra men klarer ikke å få unna arbeidsmengden og sliter en del med dårlig samvittighet. Jeg har hjertebank og kan sove 11 timer om natta. Flaks jeg ikke har barn, for da vet jeg ikke hva som hadde skjedd. 

Men hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: b6ccd...06b

Det kan jo være at du burde få en helsesjekk med blodprøver, kanskje du mangler noe. 

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt. Hadde du hatet jobben din hadde du neppe forsøkt og jobbe ekstra eller hatt dårlig samvittighet, og da hadde du kanskje ikke blitt utbrent. Snakk med legen din om helseplagene. 

Anonymkode: 60331...53d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg prøver å jobbe litt ekstra men klarer ikke å få unna arbeidsmengden og sliter en del med dårlig samvittighet. Jeg har hjertebank

Hvorfor er det sånn da? Sliter du med å konsentrere deg og få et overblikk over alt du skal gjøre og forstå struktur og deadlines osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA

Derfor man ikke skal jobbe mer enn man må....maks 150t pr mnd, helst ikke mer enn 7,5t dagen.

Jo mer man bruker på en ting: jo verre kan livet bli....tro meg. Levd for jobben før, ødelagde livet mitt.

Gå gjennom livet ditt, hva du betaler på. Hvordan kan du gå ned i stilling, leve billigere.

Anonymkode: aaa30...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De siste månedene har det bare gått nedover med meg. Og samboer og familie hinter om utbrenthet. Men jeg elsker jo jobben min og kollegaene mine!

Men jeg får ikke gjort like mye som før, jeg prøver å jobbe litt ekstra men klarer ikke å få unna arbeidsmengden og sliter en del med dårlig samvittighet. Jeg har hjertebank og kan sove 11 timer om natta. Flaks jeg ikke har barn, for da vet jeg ikke hva som hadde skjedd. 

Men hvordan er dette mulig? 

Anonymkode: b6ccd...06b

Jeg også elsker jobben min og kollegaene mine. Har allikevel opplevd det samme.

For mitt vedkommende, så har det nok litt å gjøre med at det er mye alvorlige volds og trusselepisoder. Det vil over lang tid ofte ha en negativ påvirkning.

Anonymkode: 942f3...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, antagelig enklere om du elsker jobben, for da jobber man ofte langt mer enn om man ikke liker jobben. 

Anonymkode: bc17c...a89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...