Gå til innhold

Stor overdødelighet for unge i Storbritannia. Ingen vet hva det skyldes.


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

https://actuaries.org.uk/news-and-media-releases/news-articles/2023/jan/17-january-23-cmi-says-2022-had-the-worst-second-half-for-mortality-since-2010/
 

Dødeligheten for hele 2022 var 4,5% høyere enn i 2019, men 7,8% lavere enn i 2020 og 2,2% lavere enn i 2021.

Det er en slående forskjell i hvordan dødelighetsratene i 2022 sammenlignes med 2019 ved forskjellige aldre - fra 2,5% høyere for aldersgruppen 75-84 til 7,8% høyere for aldersgruppen 20-44.

I Storbritannia var det 26 300 ekstra dødsfall i andre halvdel av 2022, sammenlignet med 4 700 i første halvdel av 2022.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke overraskende i det hele tatt. To år med lockdowns og lite smitte av sykdommer setter sine spor. Disse spedte seg i stor skala i etterkant. Det skjedde også i Norge, og var helt forventet.

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Example said:

Det er ikke overraskende i det hele tatt. To år med lockdowns og lite smitte av sykdommer setter sine spor. Disse spedte seg i stor skala i etterkant. Det skjedde også i Norge, og var helt forventet.

Er det ikke rart at det er blant unge friske det er størst overdødlighet? 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (1 minutt siden):

Er det ikke rart at det er blant unge friske det er størst overdødlighet? 

Nei, ikke med tanke på den enorme psykiske belastningen nedstengningen var, kanskje særlig for unge voksne single.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, velociraptor said:

Nei, ikke med tanke på den enorme psykiske belastningen nedstengningen var, kanskje særlig for unge voksne single.

Og da skal de plutselig begynne å dø av div hjertelidelser?

  • Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helgekarjol skrev (1 time siden):

Og da skal de plutselig begynne å dø av div hjertelidelser?

skyhøye kortisolnivåer? Stress over tid øker sjangsen for morbiditet enormt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (11 timer siden):

Er det ikke rart at det er blant unge friske det er størst overdødlighet? 

Hvor står det at de var friske?

Men nei. Etter to år med lockdowns og deretter rett inn i en økonomisk nedgangstid som rammer unge briter særlig hardt, er det ikke spesielt rart at det blir overdødlighet. Man kan snakke om krisetilstander her hjemme, men i Storbritannia er det betydelig verre for mange. 

Jeg vet at mange ønsker at vaksinen skal være svaret her. Det svaret man leter etter, vil man alltid klare å finne. Det gjør det ikke noe mer rett av den grunn.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgekarjol skrev (16 timer siden):

Og da skal de plutselig begynne å dø av div hjertelidelser?

De har vel hatt viruset da. At det kan føre til hjertetrøbbel har vært kjent siden virusets morgen, denne linken er fra april 2020 liksom https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239

"Frykter dødelige ettervirkninger etter coronasmitte! (Whaaat??)

Selv ikke de som har hatt et mildt forløp slipper unna.

– Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel, eller om du røyker eller ikke. Risikoen er der "

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

"..risikoen for å få myokarditt 4-10 ganger høyere etter koronasmitte enn etter vaksinasjon,.."

https://forskning.no/covid19-hjertet-vaksiner/koronavirus-forarsaker-hjertemuskelbetennelse-oftere-enn-vaksinasjon/1957793

"Har du hatt koronasykdom? Da har du økt risiko for flere hjertesykdommer i minst 12 måneder"

https://www.nettavisen.no/nyheter/fersk-studie-selv-mild-koronasykdom-oker-risikoen-for-hjertesykdom-betraktelig/s/12-95-3424244486

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

os Maxilla skrev (4 minutter siden):

De har vel hatt viruset da. At det kan føre til hjertetrøbbel har vært kjent siden virusets morgen, denne linken er fra april 2020 liksom https://www.nrk.no/norge/covid-19-kan-gi-senskader-pa-hjerte-og-lunger-1.14980239

"Frykter dødelige ettervirkninger etter coronasmitte! (Whaaat??)

Selv ikke de som har hatt et mildt forløp slipper unna.

– Det spiller ingen rolle om du er ung eller gammel, eller om du røyker eller ikke. Risikoen er der "

https://www.nrk.no/osloogviken/frykter-dodelige-ettervirkninger-av-covid-19-_-forsker-ber-om-tiltak-for-a-bremse-koronasmitten-1.16164284

"..risikoen for å få myokarditt 4-10 ganger høyere etter koronasmitte enn etter vaksinasjon,.."

https://forskning.no/covid19-hjertet-vaksiner/koronavirus-forarsaker-hjertemuskelbetennelse-oftere-enn-vaksinasjon/1957793

"Har du hatt koronasykdom? Da har du økt risiko for flere hjertesykdommer i minst 12 måneder"

https://www.nettavisen.no/nyheter/fersk-studie-selv-mild-koronasykdom-oker-risikoen-for-hjertesykdom-betraktelig/s/12-95-3424244486

og dette viser de også til i Uk, som en mulig medvirkende årsak til at  vi ser en overdødlighet

A number of studies have found people are more likely to have heart problems and strokes in the weeks and months after catching Covid, and some of these may not end up being linked to the virus when the death is registered.

 

 
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 27.1.2023 den 7.16):

Det er ikke overraskende i det hele tatt. To år med lockdowns og lite smitte av sykdommer setter sine spor. Disse spedte seg i stor skala i etterkant. Det skjedde også i Norge, og var helt forventet.

Skal du skylde på lockdown neste år også når det viser seg at vi får overdødlighet i 2023 også? Når kan vi slutte å skylde på lockdow? Fordi januar 2023 viser fortsatt økning i overdødlighet.

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Vel 2020 og 2021 var det nedstengninger og nesten ingen smitte. Influensaen var jo helt borte. Da ble det hardere når alt åpnet opp. Folk fikk dårligere immunforsvar. Korona og influensa er ikke bare hardt og dødelig for eldre, selv om det er verst for eldre og flest eldre som blir alvorlig syk, så er det også unge folk også som har blitt alvorlig syk og til og med dødd av det. Kanskje ettervirkninger etter korona også. Ingen som vet. Det er tross alt et ganske nytt virus vi ikke vet alt om enda. 

Folk gikk mindre til lege under pandemien og andre sykdommer folk fikk/hadde ble kanskje oppdaget for sent/ikke oppdaget i det hele tatt. Fordi mange gikk ikke til lege. 

Stress og psykisk belastning som mange fikk under og etter pandemien det vet jeg alt om. 2020 og 2021 var noen tunge år, spesielt 2020, stresset og belastningen man fikk av at det kom en pandemi, hele verden stengte ned, alt elendighet, alvorlig sykdom, overbelastning i sykehus og død som ble skrevet om i media og skremte mange, alt dette gikk inn på folk der i blant meg. Jeg ble til og med tvangsinnlagt flere ganger, fått politi på døra, satt i håndjern flere ganger, anmeldt osv under pandemien og sånne hendelser setter sine spor og dårlige minner i ettertid. Selv om jeg opplevde det en gang eller to noen år før pandemien også så var det ikke så mange ganger og så ille som under pandemien. 

Kan være mange som har opplevd tunge ting og fått store psykiske belastninger etter pandemien. For mye stress er ikke bra for noen. Noen begynte å ruse seg. Overdoser. 

Det kan være mange grunner til overdødelighet nå også blant unge, og det var det jeg tenkte også ville bli etter de her årene med pandemi, nedstengninger og psykiske belastninger. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Warrior skrev (1 time siden):

Vel 2020 og 2021 var det nedstengninger og nesten ingen smitte. Influensaen var jo helt borte. Da ble det hardere når alt åpnet opp. Folk fikk dårligere immunforsvar. Korona og influensa er ikke bare hardt og dødelig for eldre, selv om det er verst for eldre og flest eldre som blir alvorlig syk, så er det også unge folk også som har blitt alvorlig syk og til og med dødd av det. Kanskje ettervirkninger etter korona også. Ingen som vet. Det er tross alt et ganske nytt virus vi ikke vet alt om enda. 

Folk gikk mindre til lege under pandemien og andre sykdommer folk fikk/hadde ble kanskje oppdaget for sent/ikke oppdaget i det hele tatt. Fordi mange gikk ikke til lege. 

Stress og psykisk belastning som mange fikk under og etter pandemien det vet jeg alt om. 2020 og 2021 var noen tunge år, spesielt 2020, stresset og belastningen man fikk av at det kom en pandemi, hele verden stengte ned, alt elendighet, alvorlig sykdom, overbelastning i sykehus og død som ble skrevet om i media og skremte mange, alt dette gikk inn på folk der i blant meg. Jeg ble til og med tvangsinnlagt flere ganger, fått politi på døra, satt i håndjern flere ganger, anmeldt osv under pandemien og sånne hendelser setter sine spor og dårlige minner i ettertid. Selv om jeg opplevde det en gang eller to noen år før pandemien også så var det ikke så mange ganger og så ille som under pandemien. 

Kan være mange som har opplevd tunge ting og fått store psykiske belastninger etter pandemien. For mye stress er ikke bra for noen. Noen begynte å ruse seg. Overdoser. 

Det kan være mange grunner til overdødelighet nå også blant unge, og det var det jeg tenkte også ville bli etter de her årene med pandemi, nedstengninger og psykiske belastninger. 

Overdødligheten i 2022 er mye høyere enn underdødligheten i 2020/2021.

For min sin del er det psykisk svært mye tøffere nå enn under pandemien. Kontinuerlig syke barn, vi får aldri en pause. Jeg har større tro på studiene om at korona fører til immunsvikt, enn at lockdown fører til dette. At lockdown gir mye sykdom nå er bare en teori, vi har flere vitenskaplige grundige studier som viser at korona skader immuncellene våre.

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
Sermina skrev (48 minutter siden):

Overdødligheten i 2022 er mye høyere enn underdødligheten i 2020/2021.

For min sin del er det psykisk svært mye tøffere nå enn under pandemien. Kontinuerlig syke barn, vi får aldri en pause. Jeg har større tro på studiene om at korona fører til immunsvikt, enn at lockdown fører til dette. At lockdown gir mye sykdom nå er bare en teori, vi har flere vitenskaplige grundige studier som viser at korona skader immuncellene våre.

 

Jeg tror det er blanding av begge deler. Både på grunn av korona og på grunn av nedstengningene. Det er jo også korona sin feil at det ble nedstengninger og at folk fikk dårligere immunforsvar, ikke gikk til lege og oppdaget alvorlige sykdommer for sent, og begynte å slite psykisk. 

Ja det er mange som sliter nå også, både på grunn av alt sykdommer som herjer. Folk får ikke bli skikkelig frisk før de får en ny runde med noe annet. Folk får virusene kraftigere takket være dårligere immunforsvar. 

Men også på grunn av nedstengningene er det mange som sliter. Noen har fått psykiske reaksjoner etter alt åpnet igjen og noen begynte å få reaksjoner under nedstengningene og når pandemien brøt ut. Det tar tid å komme seg igjen for mange. Ettervirkninger etter pandemien brøt ut og nedstengninger vil være lenge tror jeg dessverre. Før alt blir som før pandemien igjen. Håper jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warrior skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det er blanding av begge deler. Både på grunn av korona og på grunn av nedstengningene. Det er jo også korona sin feil at det ble nedstengninger og at folk fikk dårligere immunforsvar, ikke gikk til lege og oppdaget alvorlige sykdommer for sent, og begynte å slite psykisk. 

Ja det er mange som sliter nå også, både på grunn av alt sykdommer som herjer. Folk får ikke bli skikkelig frisk før de får en ny runde med noe annet. Folk får virusene kraftigere takket være dårligere immunforsvar. 

Men også på grunn av nedstengningene er det mange som sliter. Noen har fått psykiske reaksjoner etter alt åpnet igjen og noen begynte å få reaksjoner under nedstengningene og når pandemien brøt ut. Det tar tid å komme seg igjen for mange. Ettervirkninger etter pandemien brøt ut og nedstengninger vil være lenge tror jeg dessverre. Før alt blir som før pandemien igjen. Håper jeg tar feil. 

Vi har ikke dårlig immunforsvar pga nedstegningene, vi har dårlig immunforsvar fordi korona ødelegger immuncellene våre. Det er mange studier på dette nå.

En studie så en stor nedgang i immunforsvaret i opptil 8 måneder etter mild infeksjon, og det var kun 8 måneder de studerte det. Vi vet ikke om eller når immunforsvaret ble normalt igjen. Hvis vi resmittes 2-3 ganger i året så er dette veldig dårlige nyheter.

 
Ikke bare ser vi en nedgang i immunforsvarsceller, men vi ser også at immuncellene begynner å skru seg om til å lage blodpropper istedet for å bekjempe virus. Dette er også svært uheldig og kan forklare den enorme økningen av hjerte-kar sykdommer vi ser nå.
 
White Cells (monocytes) switch gene expression from an established innate immune profile to a pro-clotting signature in COVID.

https://www.nature.com/articles/s41467-022-35638-y

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Warrior
Sermina skrev (51 minutter siden):

Vi har ikke dårlig immunforsvar pga nedstegningene, vi har dårlig immunforsvar fordi korona ødelegger immuncellene våre. Det er mange studier på dette nå.

En studie så en stor nedgang i immunforsvaret i opptil 8 måneder etter mild infeksjon, og det var kun 8 måneder de studerte det. Vi vet ikke om eller når immunforsvaret ble normalt igjen. Hvis vi resmittes 2-3 ganger i året så er dette veldig dårlige nyheter.

 
Ikke bare ser vi en nedgang i immunforsvarsceller, men vi ser også at immuncellene begynner å skru seg om til å lage blodpropper istedet for å bekjempe virus. Dette er også svært uheldig og kan forklare den enorme økningen av hjerte-kar sykdommer vi ser nå.
 
White Cells (monocytes) switch gene expression from an established innate immune profile to a pro-clotting signature in COVID.

https://www.nature.com/articles/s41467-022-35638-y

Tviler ikke på at dette koronaviruset ødelegger mye, vet om flere som har brukt lang tid på å bli frisk, som ikke blir skikkelig frisk, som har endret seg i oppførsel etter å ha hatt korona, og vet om noen som har dødd nå etter å ha vært syk siden før jul. Kom seg aldri etter korona. Det er bare skremmende og fælt. 

Men at folk også har fått dårligere immunforsvar etter nedstengninger, fordi det ikke har vært virus i samfunnet, før i 2022 når alt kom tilbake og «ble sluppet fri» tviler jeg heller ikke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (8 timer siden):

Skal du skylde på lockdown neste år også når det viser seg at vi får overdødlighet i 2023 også? Når kan vi slutte å skylde på lockdow? Fordi januar 2023 viser fortsatt økning i overdødlighet.

For Norge sin del er det kjemperelevant. Dette er den første vinteren og våren på fire år vi ille har hatt noen tiltak for å hindre smitte. Det var underdødelighet i Norge en god stund, og det var helt naturlig at det ville følge overdødelighet etter det.

Andre land har hatt lignende sykluser med tiltak. I tillegg spiller jo korona fremdeles en faktor, folk dør fremdeles av sykdommen selv om det ikke er daglige tall i nyhetene om det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sermina skrev (På 30.1.2023 den 10.20):

Skal du skylde på lockdown neste år også når det viser seg at vi får overdødlighet i 2023 også? Når kan vi slutte å skylde på lockdow? Fordi januar 2023 viser fortsatt økning i overdødlighet.

Relativt sterke lockdowns har følger får år fremover både helsemessig og økonomisk, så ja - det kan hende at denne halen av konsekvenser følger oss en god stund til. Vi er fortsatt bare i det som forhåpentligvis blir det første året uten nye lockdowns. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/27/2023 at 10:39 PM, Helgekarjol said:

Og da skal de plutselig begynne å dø av div hjertelidelser?

Bare for å nevne 1 ting som ikke ser ut til å ha blitt tatt opp enda - JA, lockdowns kan ha hatt en negativ effekt også på folks hjertehelse. Mindre trening (treningsstudioer var stengt, organisert trening stengte), kombinert med mye mer stillesitting enn normal da mange begynte å jobbe hjemmefra, bestille mat og andre varer online, ikke dro på ferier og arrangementer, etc etc. Det er jo dette som forårsaker overvekt, diabetes og andre sykdommer som går utover blant annet hjertet. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...