Gå til innhold

Velge kjønn på barnet i Kypros


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er på forhånd forberedt på å få lignende tilbakemeldinger som en annen gang jeg nevnte dette; «moralsk forkastelig», «dårlig mor», «burde ikke fått barn» osv.. 

Jeg og mannen min har nå brukt opp tre offentlige forsøk og har ikke blitt gravide. Vi må nå bevege oss mot det private. Vi har begge to et spesielt kjønn vi hadde blitt ekstra glade for, selvom lykken uansett hadde vært å bli gravide. 
 

Vi har hatt samtaler med Medicus, Hausken og en klinikk i Kypros (hvor man kan bestemme kjønn). Disse stedene koster det samme, men i Kypros kommer reiseutgifter i tillegg. Vi vurderer nå dette sterkt siden vi uansett må gå privat. I Kypros er det andre medisiner og man får annen bedøvelse ved egguttak som jeg syns virker ekstremt fristende etter offentlig erfaring. 

Har noen vært borti dette før eller har noen innspill? ❤️

Anonymkode: 79f22...8e1

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke valgt kjønn,men har tatt embryo adopsjon i Riga. Kjør på sier jeg, men hadde ikke fortalt det til så mange. Regner med det er jente dere ønsker dere?

Anonymkode: 36823...035

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti det selv, men vil bare ønske dere masse lykke til. Så spennende! Håper dere får det dere ønsker dere. 

 

Anonymkode: ac8cc...ecd

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt Norge over utlandet når som helst. Fordi det høres ekstremt belastende ut å være i utlandet i tillegg i en sårbar prosess. Da planlegger dere ta fri fra jobb begge to for å være der i noen uker per forsøk? 

Anonymkode: 06ee5...b73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville tatt Norge over utlandet når som helst. Fordi det høres ekstremt belastende ut å være i utlandet i tillegg i en sårbar prosess. Da planlegger dere ta fri fra jobb begge to for å være der i noen uker per forsøk? 

Anonymkode: 06ee5...b73

Vi har en del ferie til gode og tenkte eventuelt å reise ned 3 uker i første omgang, tidlig i sommer. De regner ca 14-20 dager pr forsøk. Stedet ligger i hovedstaden så det er lett å komme seg dit / finne hotell. 

Anonymkode: 79f22...8e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velg det kjønnet som ikke får problemer senere fordi vedkommende er det kjønnet. 

Anonymkode: 630db...b28

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spritzx
2 hours ago, AnonymBruker said:

Er på forhånd forberedt på å få lignende tilbakemeldinger som en annen gang jeg nevnte dette; «moralsk forkastelig», «dårlig mor», «burde ikke fått barn» osv.. 

Jeg og mannen min har nå brukt opp tre offentlige forsøk og har ikke blitt gravide. Vi må nå bevege oss mot det private. Vi har begge to et spesielt kjønn vi hadde blitt ekstra glade for, selvom lykken uansett hadde vært å bli gravide. 
 

Vi har hatt samtaler med Medicus, Hausken og en klinikk i Kypros (hvor man kan bestemme kjønn). Disse stedene koster det samme, men i Kypros kommer reiseutgifter i tillegg. Vi vurderer nå dette sterkt siden vi uansett må gå privat. I Kypros er det andre medisiner og man får annen bedøvelse ved egguttak som jeg syns virker ekstremt fristende etter offentlig erfaring. 

Har noen vært borti dette før eller har noen innspill? ❤️

Anonymkode: 79f22...8e1

Å få barn slik situasjonen er i verden i dag er uansett uetisk. Å velge kjønnet gjør ikke så mye fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også litt på om vi skulle velge kjønn når vi hadde brukt 3 offentlige forsøk. Men så leste jeg at det kunne skade embryo å sjekke kjønn, så jeg ville ikke gjøre det vanskeligere å lykkes enn nødvendig.

Anonymkode: b2dce...653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er veldig spesielt å være så opptatt av kjønn når man er avhengig av kunstig befruktning, samt har tre mislykkede forsøk bak seg.  

Jeg ville valgt norsk klinikk, med tanke på oppfølging, mulige språkutfordringer og at det vil være mer praktisk dersom man trenger flere forsøk.

Anonymkode: 62a3b...685

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kypros er ikke kjendt som den beste klinikken i forhold til suksess. Altså er suksessgraden lavere enn ved IVF på bedre klinikker. Dere må bestemme dere for hva som er viktigst, en jente eller et barn. Hvis dere tar dere råd til å gjøre et ekstra forsøk i Kypros så er det ikke så mye som kan gå galt. Ta det som en ferie og se på det som en bonus hvis det kommer noe ut av det. Vær obs på insett av mange egg. Jeg vet om flere som har fått puttet inn opptil 3/4 egg på Kypros for å øke sjansen for befruktning, men det øker også risikoen for flerlingsvangerskap.

 

Anonymkode: 7a7bf...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenkte også litt på om vi skulle velge kjønn når vi hadde brukt 3 offentlige forsøk. Men så leste jeg at det kunne skade embryo å sjekke kjønn, så jeg ville ikke gjøre det vanskeligere å lykkes enn nødvendig.

Anonymkode: b2dce...653

I USA så tilbys gentesing av alle embryo som standard nå, så det kan ikke være så skadelig. Jeg er med i flere internasjonale IVF grupper og de fra USA er veldig sjokkerte over at vi i europa setter inn embryo som ikke er testet (og nå skal det sies at IVF er 10 dobble prisen den borte i forhold til her).

Anonymkode: 7a7bf...105

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, Spritzx said:

Å få barn slik situasjonen er i verden i dag er uansett uetisk. Å velge kjønnet gjør ikke så mye fra eller til.

Så fint at du kommer med dette innspillet på underforum for prøver og ufrivillig barnløse 😊 Nå fikk vi jammen satt ting i perspektiv så vi kom på andre tanker! Tusen takk! 

 

Anonymkode: 710f4...e1e

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spritzx
11 hours ago, AnonymBruker said:

Så fint at du kommer med dette innspillet på underforum for prøver og ufrivillig barnløse 😊 Nå fikk vi jammen satt ting i perspektiv så vi kom på andre tanker! Tusen takk! 

 

Anonymkode: 710f4...e1e

Viktig å sørge for at det ikke blir et ekkokammer der folk oppforderer hverandre til å lage unger for enhver pris uten å tenke på konsekvensene. Og det var faktisk et oppriktig svar på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Håper å treffe på TS her.. :) Gjennomførte dere dette?

Anonymkode: 2944f...bba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 27.1.2023 den 1.13):

Jeg ville tatt Norge over utlandet når som helst. Fordi det høres ekstremt belastende ut å være i utlandet i tillegg i en sårbar prosess. Da planlegger dere ta fri fra jobb begge to for å være der i noen uker per forsøk? 

Anonymkode: 06ee5...b73

Har hatt ivf på Kypros, og det var en flott opplevelse. Vi tok bare en ukes ferie i forbindelse med egguttak og første innsett og så dro jeg ned alene et par dager i forbindelse med innsett et par måneder senere for forsøk nr 2.

Anonymkode: d4729...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Har hatt ivf på Kypros, og det var en flott opplevelse. Vi tok bare en ukes ferie i forbindelse med egguttak og første innsett og så dro jeg ned alene et par dager i forbindelse med innsett et par måneder senere for forsøk nr 2.

Anonymkode: d4729...954

 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Håper å treffe på TS her.. :) Gjennomførte dere dette?

Anonymkode: 2944f...bba

Hei! Vi valgte å gjennomføre det i Norden da det er flere klinikker som gjør dette litt under radaren. Vi hadde ett forsøk som ikke var vellykket da jeg fikk feil dose / medisin fordi vi ikke visste at jeg hadde endometriose. Litt kjedelig, men sånn er det. Har nettopp hatt en lapraskopi for endometriose nå også skal vi i gang med neste forsøk snart ved samme klinikk 💞

Anonymkode: eb5f7...a5a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts er meg foresten - glemte passordet til den forrige brukeren 😅

Anonymkode: eb5f7...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 

Hei! Vi valgte å gjennomføre det i Norden da det er flere klinikker som gjør dette litt under radaren. Vi hadde ett forsøk som ikke var vellykket da jeg fikk feil dose / medisin fordi vi ikke visste at jeg hadde endometriose. Litt kjedelig, men sånn er det. Har nettopp hatt en lapraskopi for endometriose nå også skal vi i gang med neste forsøk snart ved samme klinikk 💞

Anonymkode: eb5f7...a5a

Gjør ikke de som utførte 3 offentlige forsøk i Norge screening for endometriose? 

Høres ut som basic undersøkelse når noen ikke blir gravid på vanlig måte.

Anonymkode: 018b4...306

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...