Gå til innhold

Hvordan tørr egentlig så mange å sette på lydløs /flymodus på natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tar stort sett aldri med meg mobilen når jeg legger meg. Hvis jeg tar den med, så er den på lydløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søvn er aldri viktigere enn å hjelpe hvis noen trenger hjelp eller støtte i nød. Jeg kan sove mange netter etter det og tenker ikke bare på meg selv. Og da vet jeg at det er gjensidig. Jeg vil vite det med en gang om noe skjer.

Jeg vil ikke få vite det tilfeldig neste morgen av andre, noe som har skjedd en gang. 

Greit at folk ikke skjønner min prioritering men jeg skjønner heller ikke prioriteringen til de som har på lydløs. Så da er det helt gjensidig og greit. 

Anonymkode: 679ac...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligheten for at noe slikt skjer, er forsvinnende liten sammenlignet med sannsynligheten for at jeg blir vekket midt på natten av en idiotisk, ubetydelig varsling.. 

I tillegg: jeg har satt på favoritter på kontaktlisten, og satt på at disse skal komme igjennom selv om telefonen er på lydløs. Så foreldrene mine og samboeren min kan nå meg selv om telefonen er på lydløs. 

Ikke én eneste gang på nå førti år har de hatt behov for dette... 

Anonymkode: 0d9c2...29b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hører stadig vekk fra venner å slekt at de setter tlf på lydløs eller flymodus på natta. Dere som gjør dette, er dere ikke redde for at noe skal skje type ulykke, brann, noe ille har tilstøtt familie osv og folk må ha tak i dere? Ofte skjer jo disse tingene på nattestid. Hvordan klarer dere å sove godt?

Anonymkode: c70e4...c97

Jeg jobber verken som helsepersonell, politi eller brannvesen, så jeg forstår ikke helt hva jeg skal bidra med midt på natten dersom det er en ulykke eller brann.

Det sagt, så våkner jeg av vibrasjonen fra telefonen mot nattbordet.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min telefon er lydløs døgnet rundt. Sjekker den bare et par ganger i løpet av dagen, og ringer opp igjen folk som har ringt meg.

Jeg er tilgjengelig når jeg vil, ikke når folk vil ha tak i meg.

Er ikke bekymret over at det vil skje noe alvorlig. Det bruker jeg veldig lite energi på å tenke over.

Anonymkode: 97c10...24f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart når man leser denne tråden å tenke tilbake på hvordan ting var på 70-80-tallet. Folk reiste på campingferie og hvis det skjedde noe i familien så ble det lest opp på reiseradioen at de måtte ringe hjem. Men folk ble ikke paniske eller lå søvnløse om natten for at noen kunne skje mens de var utilgjengelige.

Anonymkode: 82f8e...42b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har mobilen på gangen hjemme, sjekker når jeg er i området.

Anonymkode: 69b70...a65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg forstår ikke. Hvilke sosiale utskudd er det dere omgir dere med, som ringer dere midt på svarteste natten i arbeidsuken?

Anonymkode: 91d0e...6d9

Dement bekjent som plutselig finner ut at nå er det "krise". Det kan skje når som helst i løpet av et døgn. Vi er ikke nærmeste pårørende. 

Anonymkode: 3789e...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 23.48):

Hører stadig vekk fra venner å slekt at de setter tlf på lydløs eller flymodus på natta. Dere som gjør dette, er dere ikke redde for at noe skal skje type ulykke, brann, noe ille har tilstøtt familie osv og folk må ha tak i dere? Ofte skjer jo disse tingene på nattestid. Hvordan klarer dere å sove godt?

Anonymkode: c70e4...c97

Har nødoverstyring til de nærmeste.

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 23.49):

Vet du hva? De er like døde kl 7 som kl 4.

Anonymkode: 22666...002

Det er også riktig, men man /de fleste vil gjerne være der - selv om kanskje ikke den døende vil ha de der. 

Dessuten er det kanskje lite man kan gjøre, og en dårlig natt gjør ikke saken stort bedre. 

Endret av Jytte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 23.49):

Vet du hva? De er like døde kl 7 som kl 4.

Anonymkode: 22666...002

Det sier veldig mye om den som er så kynisk. Er det noen nærme så vil man dra dit så fort man kan. Jo lenger det går jo mer forandrer den avdøde seg og det er finest å se rett etter døden inntraff. Jeg VET, så det er ikke noe jeg antar. 

Anonymkode: 679ac...092

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på lydløs hele døgnet, ikke-forstyrr om natta.

På mitt 40+ år lange liv har jeg fått en slik beskjed en gang. Jeg kunne uansett ikke gjøre noe, så det eneste det førte til var søvnløse timer som jeg kunne brukt på å være mer uthvilt før jeg måtte "stå i stormen" de neste dagene. 

Alle andre ganger har jeg visst at en nær lå for døden. Også da er det like greit å få beskjeden morgenen etter. 

Anonymkode: aa916...8d1

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det sier veldig mye om den som er så kynisk. Er det noen nærme så vil man dra dit så fort man kan. Jo lenger det går jo mer forandrer den avdøde seg og det er finest å se rett etter døden inntraff. Jeg VET, så det er ikke noe jeg antar. 

Anonymkode: 679ac...092

Man ser dem jo gjerne i dagene før død, rett etter død, men også på i åpen begravelse rett før begravelsen. 

Så forstår ikke helt at hva man tåler å se og ikke skal ha noe å si? 

Anonymkode: aa916...8d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den på lydløs. Om jeg visste at noe kunne skje så hadde det vært annerledes. Hvis jeg hadde hatt gamle/syke foreldre el så hadde jeg ikke hatt den på lydløs om natten. 

Jeg kan ikke leve livet mitt etter hvisomatte. 

Anonymkode: 16d4e...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orker ikke å leve som om det kan skje noe forferdelig når som helst. 

Da blir jeg bare stressa og urolig. 

 

Anonymkode: 6286e...e76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Man ser dem jo gjerne i dagene før død, rett etter død, men også på i åpen begravelse rett før begravelsen. 

Så forstår ikke helt at hva man tåler å se og ikke skal ha noe å si? 

Anonymkode: aa916...8d1

HAr ikke sagt noe om tåler å se.

Anonymkode: 679ac...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

HAr ikke sagt noe om tåler å se.

Anonymkode: 679ac...092

Men hvorfor dette behovet for å se folk så raskt som mulig etter at de er døde? 

Anonymkode: aa916...8d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ønsker ikke å se døde folk i det hele tatt, og misliker press som ofte oppstår om at man må jo se vedkommende. Når det gjelder hvordan vi "tør" å sove om natten tilfelle noen dør, hva da med alle andre ganger man også er utilgjengelig? Hvordan "tør" noen av oss ha jobber der vi ikke kan ta private telefoner i det hele tatt? Og hva med på fritiden hvis vi sitter på fly eller i teatret eller andre steder man ikke kan ha på telefonen? Hvordan tør vi? Bør vi stirre på telefonen 24/7 i påvente av at noen dør? Og hvordan turde vi å leve i det hele tatt før vi en gang hadde fasttelefon i huset? Burde bare sittet hjemme og ventet på besøk av presten?

Anonymkode: 82f8e...42b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det finnes innstillinger som gjør at enkelte kontakter slipper gjennom lydløsfunksjonen. Jeg har mann og datter på dette. Da jeg hadde foreldre å sykehjem, hadde jeg sykehjemsnr på samme funksjon. Ellers har jeg fastlegen min og eller i perioder nr som kan være aktuelt at trenger å få tak i meg når jeg sover.

Dessuten er det slik at hvem som helst slipper gjennom "ikke forstyrr" hvis de ringer 3 ganger i løpet av 15 minutter (tror jeg) så hvis det er krise så gir man seg nok ikke etter første forsøk. Og det bør vel nesten være forventet at folk vet om dette også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...