Gå til innhold

Hvordan tørr egentlig så mange å sette på lydløs /flymodus på natta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hatt den på lydløs hver natt i flere år etter en trakasserende eks som kunne finne på å ringe klokka 2-3-4 . Men har gamle foreldre så burde vel begynne å ha den på.

Anonymkode: 33c6b...5a1

Du trenger ikke begynne å ha den på. Du kan ha den på lydløs likevel, men legge inn at de to kontaktene dine (foreldrene) skal være unntak fra regelen, og at samtaler fra dem vil gå igjennom og ha lyd om de ringer.

Det er fullt mulig på iphone i alle fall å legge inn unntak fra lydløs-innstillingen, og det vedder jeg på at android tlf også har.

 

For å svare på hovedinnlegget, så ja, jeg har tlf på lydløs om natten (hele døgnet faktisk). Orker ikke bli vekket av sms'er og andre varsler. Blir jeg vekket om natten, får jeg som regel ikke til å sove igjen. Og da blir jeg sur over å ha blitt vekket. 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har på ikke forstyrr om natta. Da slipper jeg plinging og varsler, MEN telefonen ringer om det ringer mer enn 1 gang på rad, noe folk ofte gjør hvis det er krise og de trenger å oppnå kontakt. 

Anonymkode: ba657...964

Dette. Om noen står på gata midt på natta og ringer meg fordi de ser det brenner hos meg ringer de jo selvsagt flere ganger. Og da ringer det jo hos meg 2.gang. 

Anonymkode: 24f1d...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri skjønt hvorfor jeg skal være tilgjengelig for gud og hvermannsen på natta! Da skal jeg sove!

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ikke forstyrr, men tillater anrop fra favoritter og om andre ringer flere ganger. Ellers kan jeg jo styre så mye jeg vil hvilke apper som får lov å varsle når.

Anonymkode: 31f3d...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt lyd på telefonen på mange mange år. Kan faktisk ikke huske sist. Ser/kjenner at den vibrerer om noen ringer.

På natta er det lite jeg får gjort som ikke brannvesen, politi eller ambulanse gjør bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Her må jeg ha på lydløs på natten for å få sove. Eller iallefall skru av lyden. Så jeg slipper å høre mas fra so me på natten.

Anonymkode: 064cb...05f

Hvorfor er du bekjent med såpass tragiske folk som sender meldinger om natten? 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg forstår ikke. Hvilke sosiale utskudd er det dere omgir dere med, som ringer dere midt på svarteste natten i arbeidsuken?

Anonymkode: 91d0e...6d9

Akutt sykdom spør ikke om hvilken dag det er i uken. Det kan like godt hende natt til onsdag som i helgen. Noen timer senere kan det være for sent.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telefonen min står alltid på lydløs. 
Om natten ligger telefonen på stua. Vi har alltid operert med at soverommene er mobilfrie soner. Unntaket var da barna var 16-18 og ikke hadde kommet hjem før vi la oss, da hadde mannen min med seg telefonen inn på soverommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamajune11 skrev (25 minutter siden):

Har hatt telefonen på lydløs siden 2014. Og «ikke forstyrr» fra kl22 til 07:00 hver eneste natt. Brann eller død får jeg ikke gjort noe med uansett. Og de er like døde kl07. 

Følte du deg veldig original og smart og morsom som skrev det samme som første svar i tråden?

»De er like døde kl 07.» 

Hva om de ikke er døde, men hardt skadet/alviorlig syk, og du kan rekke fram til sykehuset?

Hva om bare den ene av «de» er død, og den andre trenger din hjelp og støtte?

Synes jeg ser situasjonen for meg. Mor og far i bilulykke, broren din blir ringt opp og haster til sykehuset, i sjokk, for å være hos dem. Far dør raskt, det er ventet at mor heller ikke vil leve natta over. Kona til broren spør ham: «Skal jeg ringe søsteren din?» Broren, desperat av sjokk og sorg, svarer: «Nei, det er jo midt på natten og hun trenger søvn, og mor og far er like døde i morgen.»

Anonymkode: 68f00...459

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med moderne telefoner er det ikke noe enten eller egentlig, man kan gjøre begge deler. Man kan ha på "ikke forstyrr" fast mellom visse klokkelsett, da får man ikke pip og pling fra meldinger, messenger, whatsapp og whatsnot. Så kan man legge til favoritter, som alltid kommer igjennom hvis de ringer. Skjer det noe med nær familie som jeg MÅ vite om midt på natten, vil en telefon komme fra mamma, pappa, søster eller samboer. Og de er godkjent til å komme gjennom hele døgnet, i tillegg til et par gode naboer. I tillegg har jeg en innstilling som gjør at alle som ringer flere ganger etter hverandre, kommer gjennom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Følte du deg veldig original og smart og morsom som skrev det samme som første svar i tråden?

»De er like døde kl 07.» 

Hva om de ikke er døde, men hardt skadet/alviorlig syk, og du kan rekke fram til sykehuset?

Hva om bare den ene av «de» er død, og den andre trenger din hjelp og støtte?

Synes jeg ser situasjonen for meg. Mor og far i bilulykke, broren din blir ringt opp og haster til sykehuset, i sjokk, for å være hos dem. Far dør raskt, det er ventet at mor heller ikke vil leve natta over. Kona til broren spør ham: «Skal jeg ringe søsteren din?» Broren, desperat av sjokk og sorg, svarer: «Nei, det er jo midt på natten og hun trenger søvn, og mor og far er like døde i morgen.»

Anonymkode: 68f00...459

Ikke meg du siterer, men hvis det er krise ringer de jo flere ganger. Da kommer samtalen gjennom.

Er det en melding midt på natta med «tanta til mamma døde nå kl 03» så trenger man ikke få melding med lyd så man kanskje våkner. 

Anonymkode: 24f1d...911

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Følte du deg veldig original og smart og morsom som skrev det samme som første svar i tråden?

»De er like døde kl 07.» 

Hva om de ikke er døde, men hardt skadet/alviorlig syk, og du kan rekke fram til sykehuset?

Hva om bare den ene av «de» er død, og den andre trenger din hjelp og støtte?

Synes jeg ser situasjonen for meg. Mor og far i bilulykke, broren din blir ringt opp og haster til sykehuset, i sjokk, for å være hos dem. Far dør raskt, det er ventet at mor heller ikke vil leve natta over. Kona til broren spør ham: «Skal jeg ringe søsteren din?» Broren, desperat av sjokk og sorg, svarer: «Nei, det er jo midt på natten og hun trenger søvn, og mor og far er like døde i morgen.»

Anonymkode: 68f00...459

Du virker sykelig opptatt av dette. For de fleste er god søvn viktigere enn hypotetiske historier. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Tone83 said:

Vokste opp i en verden uten mobiltelefoner. Hadde telefon på stua, hadde ikke hørt den.

Hvis noen dør kommer de nok på døra, er det en gammel bestefar venter de nok til morgenen med å gi beskjed.

ville hatt lyden på om jeg hadde ungdommer som var ute på fest for eks. 

 

Og jeg er vokst opp med nærmeste telefonkiosk 1 km unna 😅 Har også tlf på lydløs. Ingen nær slekt mer som kan finne på å dø midt på natten og hvor det ville vært aktuelt for meg å haste dit. Kollektivtransporten går dessuten ikke på nattestid. Og om man kunne rukket å se noen en siste gang, så ble nest siste gang den siste isteden, uten at det gjør noen forskjell. 

Anonymkode: 82f8e...42b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har på «ikke forstyrr» fra 23 til 7. Hvis noen ringer to ganger med mindre enn 15 minutters mellomrom ringer telefonen min andre gangen. Har gitt beskjed om dette til de som trenger å vite det, bl.a mine foreldre og søsken. Men jeg bor langt unna resten av familien, og kommer meg uansett ingen steder før fergene begynner å gå i 6-tida om morgenen, så det får bli opp til dem å avgjøre om det er nødvendig å ringe meg om natta hvis noe skjer.

Grunnen til at jeg ikke har lyd på om natta er at jeg har venner som befinner deg i andre tidssoner pga jobb og ikke alltid tenker seg om før de sender sms eller snap, og en sjef som tydeligvis har snudd døgnet fullstendig (umulig å få tak i på dagtid, men ringer gjerne tilbake rundt midnatt eller før 6 om morgenen). Tidligere hadde jeg også problemer med et kvinnemenneske som ringte til alle døgnets tider og ikke skjønte at hun hadde ringt feil nummer, men hun er blokkert nå. Det er ikke gøy å bli vekket i 2-tida av noen som ikke engang beklager at de har ringt feil. Jeg har hatt samme telefonnummer siden 1998, så det er veldig lite sannsynlig at hun prøver å kontakte den som hadde nummeret før meg.

Anonymkode: 7c521...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vet du hva? De er like døde kl 7 som kl 4.

Anonymkode: 22666...002

😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skrur av lyden; hva er det dere blir vekket av hvis dere.hadde hatt lyden på?

Jeg har ikke behov for å skru av lyden, for det er ingen som ringer eller sender melding om natta. Plinging fra apper gidder jeg jo ikke på dagtid heller, så de varslene har jeg skrudd av permanent under appinnstillinger for hver app.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De som har telefonen på lydløs eller "ikke forstyrr" om natten beskytter seg jo bare mot de som velger å sende meldinger, og ringer på uhøflige tider.  Det burde vært unødvendig med slike tiltak, men det viser seg  å være nødvendig.

Jeg har gitt klar beskjed til venner, familie og kolleger om at hvis de valgte å kontakte meg om natten måtte det være ekstremt viktig, og noe som ikke kunne vente til neste dag, men dessverre er det ikke alle som respekterer dette.

Så spørsmålet må vel heller være hvorfor noen absolutt må sende uviktige meldinger, eller ringe for uviktige ting, på et tidspunkt der de aller fleste sover.

 

Jeg har selv hatt en periode der jeg ikke kunne sette telefonen på "ikke forstyrr" om natten, på grunn av eldre familiemedlemmer, for det hjalp ikke å sette på unntak.
Hvis hjemmesykepleien eller sykehuset ringte lå ikke deres nummer på unntakslisten (de ringte fra ulike nummer hver gang), og hvis det var akutt nok hadde de heller ikke tid til å ringe 3 ganger i løpet av få minutter for å slippe igjennom likevel, og derfor måtte telefonen være åpen for alle anrop (jeg slo av lyden for innkomne meldinger).

 

 

 

Anonymkode: 54308...d3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på ikke forstyrr. Med unntak for mannen og om noen ringer 2 ganger på 15 min. 

Anonymkode: 1ad59...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egne instillinger for de nærmeste som gjør at telefonen ringer selv om telefonen er på lydløs. Brann trenger jeg ikke naboer til å varsle om, vi har alarm knyttet til sentral. 

Anonymkode: 2ecff...20d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Følte du deg veldig original og smart og morsom som skrev det samme som første svar i tråden?

»De er like døde kl 07.» 

Hva om de ikke er døde, men hardt skadet/alviorlig syk, og du kan rekke fram til sykehuset?

Hva om bare den ene av «de» er død, og den andre trenger din hjelp og støtte?

Synes jeg ser situasjonen for meg. Mor og far i bilulykke, broren din blir ringt opp og haster til sykehuset, i sjokk, for å være hos dem. Far dør raskt, det er ventet at mor heller ikke vil leve natta over. Kona til broren spør ham: «Skal jeg ringe søsteren din?» Broren, desperat av sjokk og sorg, svarer: «Nei, det er jo midt på natten og hun trenger søvn, og mor og far er like døde i morgen.»

Anonymkode: 68f00...459

Det var veldig agresivt svar av deg? Beklager jeg bare leste hovedinnlegg før jeg svarte da, beklager noen andre hadde svart det samme.  
 

Men for å svare på spørsmålet ditt; ærlig talt er sjangsen så liten for det scenarioet at den sjangsen tar jeg. Skjer det så skjer det. Jeg velger å ikke gå gjennom livet i frykt for tenk hvis.  «Ikke forstyr» har også den funksjonen der du velger hvem som slipper gjennom. Dvs viktige mennesker kan ringe likevell hvis man ønsker. FYI. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...