Gå til innhold

Bilen har stått og bremsen er låst - hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bilen min (hyundai i20 2010-modell) har stått i litt over en måned nå, først pga ferie og så har det vært mye dårlig føre og til slutt har den blitt  "innkapslet" i snø og jeg måtte få hjelp til å få den løs. Men nå virker det som den ene bremsen bak har "satt seg fast", jeg har opplevd tilsvarende før om sommeren, at den "henger" hvis den har stått f.eks i sommerferien. Men nå var det så ille at jeg måtte legge bilen igjen etter å kjørt under 2 km i dag. Merket ikke før jeg kom på asfalten hvor "skoen knep", altså at det var et hjul som ikke rullet normalt.  Har noen noe gode DIY løsninger å komme med?! 😬🤞🍀

Anonymkode: 55e7c...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På disse bilene er det dessverre ikke uvanlig at håndbrems justeringen ruster (har opplevd det selv på samme modell)

Bremser bak må demonteres, og delen må skiftes. Kan være lurt å skifte på begge sider samtidig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (1 time siden):

På disse bilene er det dessverre ikke uvanlig at håndbrems justeringen ruster (har opplevd det selv på samme modell)

Bremser bak må demonteres, og delen må skiftes. Kan være lurt å skifte på begge sider samtidig. 

Takk. Jeg byttet bremser senest for 4 måneder siden, så det håper jeg å slippe! Håndbremsen var ikke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk. Jeg byttet bremser senest for 4 måneder siden, så det håper jeg å slippe! Håndbremsen var ikke på. 

Mulig bremseskoene henger fast inni skiven, kjør fram og tilbake forsiktig så er det mulig det løsner 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme modell og opplevde akkurat det samme i sommer. Ringte veihjelp. De tok et brekkjern og banket litt på hjulet, så løsnet det. Så enkelt. 😅 Det viste seg at det var rust. Verkstedet anbefalte rett og slett å kjøre en strekning med 40-50 km/t mens man drar forsiktig i håndbrekket så rusten løsner.

Anonymkode: a9b4d...e84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har samme modell og opplevde akkurat det samme i sommer. Ringte veihjelp. De tok et brekkjern og banket litt på hjulet, så løsnet det. Så enkelt. 😅 Det viste seg at det var rust. Verkstedet anbefalte rett og slett å kjøre en strekning med 40-50 km/t mens man drar forsiktig i håndbrekket så rusten løsner.

Anonymkode: a9b4d...e84

Takk! Dette syntes jeg var bra å høre, for jeg ringte pappa i stad og han foreslo akkurat det samme! Så da prøver jeg det til å begynne med 😊  Jeg har hatt problemer med rust på bremsene i "alle år" (også om sommeren hvis bilen har stått, men da har det gått over av seg selv) og har måttet bytte de jevnlig, veldig irriterende... 

Takk også til dere andre som tok dere tid til å svare, jeg setter pris på det 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...