Gå til innhold

Fått time til ultralyd tidlig, hos en allmennlege?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Tro meg, han er ikke overlege på en kirurgisk avdeling uten å være kvalifisert til det. Han står ikke og opererer på folk uten å ha peiling.... 

Anonymkode: 223ba...46f

Overleger, opererer de, da? De er vel mer til hjelp med spørsmål osv.

Anonymkode: e0538...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Overleger, opererer de, da? De er vel mer til hjelp med spørsmål osv.

Anonymkode: e0538...456

De utfører enkle kirurgiske behandlinger som kutt, benbrudd osv. Ingen blir egentlig operert på det sykehuset, da blir de henvist til det større som er 3 timer unna. 

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Overleger, opererer de, da? De er vel mer til hjelp med spørsmål osv.

Anonymkode: e0538...456

Kg er jammen meg gull. Hva tror du overleger gjør egentlig? Hva tror du kvalifikasjonene deres er? Og ikke minst, hvem tror DU er ansvarlig operatør når du blir operert på sykehus? Venter spent på svar her gitt.

Anonymkode: c4f2d...084

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kg er jammen meg gull. Hva tror du overleger gjør egentlig? Hva tror du kvalifikasjonene deres er? Og ikke minst, hvem tror DU er ansvarlig operatør når du blir operert på sykehus? Venter spent på svar her gitt.

Anonymkode: c4f2d...084

Jeg har møtt min dose av dem og ingen opererte. De vanlige legene konfererte med overlegene.

Anonymkode: e0538...456

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

På brevet står det; 

Du har time hos xxxx / overlege/ kirurgi/ gynekolog på xxx sykehus.

Det er et lite sykehus og slik jeg goodlet han er han en eldre mann som er allmennlege men ansvaret for de fleste avdelinger på sykehuset 🙈

Anonymkode: 53d61...6f8

Da har han nok kompetanse. 

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har møtt min dose av dem og ingen opererte. De vanlige legene konfererte med overlegene.

Anonymkode: e0538...456

Overlege er også vanlig lege 🙈

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ok. Hadde foretrukket å gå til en sonograf på skikkelig fødeavdelingen og fått oppfølging der enn den "eneste" legen på et lokalt sykehus uten fødeavdeling.

Anonymkode: 53d61...6f8

Har til gode å treffe på sonograf. Alltid vært jordmor eller gynekolog som har tatt ul av meg. Både på lokalsykehus og på ous

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ville ikke falt meg inn å tro at det satt en barnelege på helsestasjonen. Selvfølgelig er det allmennleger som henviser til barnelege om behovet skulle være der. 

Til TS: om dette vil gjøre det usikker, skape masse bekymring eller angst og du er villig til å reise inn til byen for å ta undersøkelsen, så ville jeg ringt å høre om du kan bytte. :) Ellers må du prøve å stole på at han er god nok til å vite når han skal sende deg videre. Og hvis han er gynekolog ville jeg tenkt at det var spesialisert nok. 

Anonymkode: c947d...661

Jeg vet det, men etter flere år på mammaforum/grupper vet jeg at folk tror det er barnelege. 

Anonymkode: 1ce71...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det ikke nye regler om at man kan få tul om man er eldre, i risikogruppen og de skal bla måle nakken ,/ nipt test for å utelukke feks feil.

Anonymkode: 53d61...6f8

Alle skal ha tilbud om tul med fosterdiagnostikk i uke 12 nå. Ikke alle med nipt. 

Anonymkode: 1ce71...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vet det, men etter flere år på mammaforum/grupper vet jeg at folk tror det er barnelege. 

Anonymkode: 1ce71...a31

På helsestasjonen jeg gikk tidligere var det barneleger som kom. Det spurte jeg legen om selv.. hun kom fra Barneklinikken og.

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg, han er ikke overlege på en kirurgisk avdeling uten å være kvalifisert til det. Han står ikke og opererer på folk uten å ha peiling.... 

Anonymkode: 223ba...46f

Vel..det er vel en sannhet med modifikasjoner? Fikk du ikke med deg saken på Sørlandet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

På helsestasjonen jeg gikk tidligere var det barneleger som kom. Det spurte jeg legen om selv.. hun kom fra Barneklinikken og.

Anonymkode: 53d61...6f8

Da var du heldig. Som jeg skrev opprinnelig er det stort sett almennleger.

Anonymkode: 1ce71...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva mener du men denne linken? Jeg er fullt klar over dette. Det er derfor jeg sa at der krever mer kompetanse for å utføre ultralyd i uke 12/13 for da vil man gjøre fosterdiagnostikk. Det finnes btw ikke sonografer i norge. Jordmødre med ekstrautdanning eller leger gjør denne type undersøkelse. Ikke radiologer. 

Anonymkode: 9e688...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

På helsestasjonen jeg gikk tidligere var det barneleger som kom. Det spurte jeg legen om selv.. hun kom fra Barneklinikken og.

Anonymkode: 53d61...6f8

Dette er ikke stabdard. Som oftest er deg allmennlegenses rolle, de har ofte et krav om å jobbe et bestemt antall timer i kommunen (f.eks 10%) som de da kan ta som en dag på helsesstasjon annen hver uke, eller tilsynslege på sykehjem f.eks. Men selv om det ikke er barneleger har de son regel god kompetanse på barn da, barn er svært hyppige kunder på fastlegekontorer.

Anonymkode: 9e688...1b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De utfører enkle kirurgiske behandlinger som kutt, benbrudd osv. Ingen blir egentlig operert på det sykehuset, da blir de henvist til det større som er 3 timer unna. 

Anonymkode: 53d61...6f8

Vet du i det hele tatt hva en overlege er, for det virker ikke slik?

Utfører enkle kirurgiske behandlinger?😅

Anonymkode: 5d443...667

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En overlege er en som er ferdig spesialist i sitt fagfelt (eller nær ferdig) og ansatt i en overlegestilling. Den har særskilt ansvar overfor pasienter, og ansvar for leger under soesialisering (LIS) hen jobber sammen med. Overlegen vil selv utføre prosedyrer/operasjoner om de er for avanserte for en LIS, eller om en slik LIS ikke er tilgjengelig. Ofte er overlege med og veileder LIS, som etter mester-svenn prinsippet. Det finner mange overleger på hver avdeling.

er det mer klart nå TS?

Anonymkode: 9e688...1b5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Overlegen er en som er ferdig spesialist innen sitt felt. Men klart, vil man heller ha en som er under spesialisering får man sikkert det, men det er jo mer uvanlig at man søker mindre kompetanse. De fleste ønsker seg jo mer…

Anonymkode: 31ff0...e70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 22.17):

Det er veldig få barneleger på helsestasjoner. Det vanlige er en almenlege med kommunale oppgaver. Det er bare det at vi tror det er barneleger fordi de jobber med barn. 

Anonymkode: 1ce71...a31

 

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 22.28):

Alle leger på helsestasjoner er allmennleger.

Anonymkode: 5d443...667

Selvfølgelig. Poenget er at når man som allmennlege får i oppdrag å undersøke og følge opp disse barna på helsestasjonen, samt gi råd til usikre og evt bekymrede mødre bør legen være god nok til det! En kan ikke ta for gitt at en lege kan jobben de har blitt satt til å gjøre, spesielt ikke hvis det ikke er deres spesialfelt.

Anonymkode: c565f...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er det ultralyd mellom svangerskapsuke 12 og 14 du skal til ? 
 

 

Anonymkode: bd209...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, hvis gynekologiske overleger ikke utfører kirurgi bør jeg kanskje klage på legen som utførte keisersnittet mitt... 🤔 

Anonymkode: d5e3d...a74

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...