Gå til innhold

Fått time til ultralyd tidlig, hos en allmennlege?!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor langt fra sykehuset, så nå har jeg fått innkalling til tidlig ultralyd til en allmennlege/overlege/ gynekolog på vårt lokale sykehus som ikke har fødeavdeling. Blir litt skremt at man ikke får ultralyd hos en som er spesielt utdannet til fosterdiagnostikk/ ultralyd? 

Noen som har hatt erfaring med å gå til sånn ? Kan jeg be om å få bytte sykehus.

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han har nok kompetansen han må ha for å kunne utføre slike undersøkelser, hvis ikke hadde de nok hverken plassert han bak et ultralydapparat eller sendt gravide pasienter til han.

Anonymkode: 16135...6b6

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Han har nok kompetansen han må ha for å kunne utføre slike undersøkelser, hvis ikke hadde de nok hverken plassert han bak et ultralydapparat eller sendt gravide pasienter til han.

Anonymkode: 16135...6b6

Det er det man forventer av det norske helsevesenet, ja. Men det er jaggu ikke alltid det man får!

Jeg har vært borti flere underkvalifiserte leger som har tatt på seg jobben til diverse spesialister hvor noen har vært åpen om deres manglende kompetanse og andre har vist ignoranse og hovmod til å bli kvalm av. Virker som jo mindre de vet jo mer skråsikre blir de. Jeg var på kontroll med baby flere ganger hos en allmennlege som var satt til å være barnelege på HS. Han kunne absolutt ingenting om de nyeste anbefalinger for mor og baby (jeg ble alvorlig feilinformert, baby kunne ha blitt syk!), om amming og vanlige plager hos babyer. Meldte fra til fylkeslegen og fikk medhold.
 

TS: tør å vise skepsis, still masse spørsmål. Blir du ikke beroliget kan du si fra til sykehuset og be om ny undersøkelse/lege eller velge annet sykehus. 

Anonymkode: c565f...df9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du til almenlege eller gynekolog? Personen har nok kompetanse til tul, det var jo opplæringen som gjorde at det tok så lang tid å få tilbudet. .. 

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det er det man forventer av det norske helsevesenet, ja. Men det er jaggu ikke alltid det man får!

Jeg har vært borti flere underkvalifiserte leger som har tatt på seg jobben til diverse spesialister hvor noen har vært åpen om deres manglende kompetanse og andre har vist ignoranse og hovmod til å bli kvalm av. Virker som jo mindre de vet jo mer skråsikre blir de. Jeg var på kontroll med baby flere ganger hos en allmennlege som var satt til å være barnelege på HS. Han kunne absolutt ingenting om de nyeste anbefalinger for mor og baby (jeg ble alvorlig feilinformert, baby kunne ha blitt syk!), om amming og vanlige plager hos babyer. Meldte fra til fylkeslegen og fikk medhold.
 

TS: tør å vise skepsis, still masse spørsmål. Blir du ikke beroliget kan du si fra til sykehuset og be om ny undersøkelse/lege eller velge annet sykehus. 

Anonymkode: c565f...df9

Det er veldig få barneleger på helsestasjoner. Det vanlige er en almenlege med kommunale oppgaver. Det er bare det at vi tror det er barneleger fordi de jobber med barn. 

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal du til almenlege eller gynekolog? Personen har nok kompetanse til tul, det var jo opplæringen som gjorde at det tok så lang tid å få tilbudet. .. 

Anonymkode: 1ce71...a31

Allmennleger kan fint ta gynekologiske undersøkelser. Mange fastleger, om ikke alle - kan og gjør dette, men er mange fastleger som heller henviser videre. 

Anonymkode: 4f0d0...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er det man forventer av det norske helsevesenet, ja. Men det er jaggu ikke alltid det man får!

Jeg har vært borti flere underkvalifiserte leger som har tatt på seg jobben til diverse spesialister hvor noen har vært åpen om deres manglende kompetanse og andre har vist ignoranse og hovmod til å bli kvalm av. Virker som jo mindre de vet jo mer skråsikre blir de. Jeg var på kontroll med baby flere ganger hos en allmennlege som var satt til å være barnelege på HS. Han kunne absolutt ingenting om de nyeste anbefalinger for mor og baby (jeg ble alvorlig feilinformert, baby kunne ha blitt syk!), om amming og vanlige plager hos babyer. Meldte fra til fylkeslegen og fikk medhold.
 

TS: tør å vise skepsis, still masse spørsmål. Blir du ikke beroliget kan du si fra til sykehuset og be om ny undersøkelse/lege eller velge annet sykehus. 

Anonymkode: c565f...df9

Alle leger på helsestasjoner er allmennleger.

Anonymkode: 5d443...667

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Allmennleger kan fint ta gynekologiske undersøkelser. Mange fastleger, om ikke alle - kan og gjør dette, men er mange fastleger som heller henviser videre. 

Anonymkode: 4f0d0...943

Ja, almenlege kan ta gynekologiske undersøkelser. Men ts skriver almenlege /gynekolog. Og jeg stusser over at en lege er spesialist i begge felt 

Anonymkode: 1ce71...a31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jordmødre med videreutdanning/kursing som gjør dette på mitt sykehus. Den aktuelle legen kan vel gjerne også ha ekstra kursing i fosterdiagnostikk. 

Anonymkode: 8b586...736

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min har ekstra kompetanse på ultralyd. Regner med at den du skal til også har dette. 

Anonymkode: 53ee5...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Legen min har ekstra kompetanse på ultralyd. Regner med at den du skal til også har dette. 

Anonymkode: 53ee5...332

På brevet står det; 

Du har time hos xxxx / overlege/ kirurgi/ gynekolog på xxx sykehus.

Det er et lite sykehus og slik jeg goodlet han er han en eldre mann som er allmennlege men ansvaret for de fleste avdelinger på sykehuset 🙈

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, BobbySocks said:

En eldre erfaren overlege er altså ikke bra nok?

Ok. Hadde foretrukket å gå til en sonograf på skikkelig fødeavdelingen og fått oppfølging der enn den "eneste" legen på et lokalt sykehus uten fødeavdeling.

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er veldig få barneleger på helsestasjoner. Det vanlige er en almenlege med kommunale oppgaver. Det er bare det at vi tror det er barneleger fordi de jobber med barn. 

Anonymkode: 1ce71...a31

Ville ikke falt meg inn å tro at det satt en barnelege på helsestasjonen. Selvfølgelig er det allmennleger som henviser til barnelege om behovet skulle være der. 

Til TS: om dette vil gjøre det usikker, skape masse bekymring eller angst og du er villig til å reise inn til byen for å ta undersøkelsen, så ville jeg ringt å høre om du kan bytte. :) Ellers må du prøve å stole på at han er god nok til å vite når han skal sende deg videre. Og hvis han er gynekolog ville jeg tenkt at det var spesialisert nok. 

Anonymkode: c947d...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt feile forventninger til tidlig ultralyd. Det er ikke fosterdiagnostikk som skal bedrives der, det er primært for å se antall foster og at hjertet slår, så mye mer får man ikke gjort, derfor får man UL i uke 18 for å sjekke vitale organer og ekstremiteter. Som regel utføres UL av jordmødre, legespesialister i fosterdiagnostikk misbrukes heldigvis ikke til denne typen undersøkelser. Så en allmennlege kan fint gjøre dette, på lik linje med jordmor.

For øvrig er det selvfølgelig ikke barneleger på helsestasjon, det er allmennleger i påtvunget kommunal tjeneste, på lik linje som skolehelsetjeneste og legevakt. 

Anonymkode: c4f2d...084

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allmennlegen min har ultralydapparat. Jeg fikk to ultralyder hos henne (uke 8 og 11) grunnet MA tidligere. Hun viste meg foster og ville henvist meg til spesialist hvis hun hadde funnet noe uvanlig.

Anonymkode: 1441b...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

På brevet står det; 

Du har time hos xxxx / overlege/ kirurgi/ gynekolog på xxx sykehus.

Det er et lite sykehus og slik jeg goodlet han er han en eldre mann som er allmennlege men ansvaret for de fleste avdelinger på sykehuset 🙈

Anonymkode: 53d61...6f8

Tro meg, han er ikke overlege på en kirurgisk avdeling uten å være kvalifisert til det. Han står ikke og opererer på folk uten å ha peiling.... 

Anonymkode: 223ba...46f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken uke skal ul være? Om det er tidligere enn uke 12 er det kun telling va foster og se st hjertet slår. Dette kunne en medisinstudent klart. Og allmennleger jobber ikke på sykehus btw.

lm det er uke 12/13 skal det være fosterdiagnostikk, som krever litt mer kompetanse for utøveren. Om en jordmor skal utføre oppgaven vil det ofte stå en ansvarlig overlege på innkallingsbrevet rett pg slett fordi de må koble timen til en lege, selv om det er jordmoren slm besitter den aktuelle kompetansen. Kan det være tilfeller her?  Sykehusene er sitt ansvar bevisst og setter ikke folk til å gjøre slike oppgaver om de ikke er kompetente, det er grunnen til at det tok tid før til tilbudet om tidlig UL var tilgjengelig-de måtte utdanne folk.

Anonymkode: 9e688...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har helt feile forventninger til tidlig ultralyd. Det er ikke fosterdiagnostikk som skal bedrives der, det er primært for å se antall foster og at hjertet slår, så mye mer får man ikke gjort, derfor får man UL i uke 18 for å sjekke vitale organer og ekstremiteter. Som regel utføres UL av jordmødre, legespesialister i fosterdiagnostikk misbrukes heldigvis ikke til denne typen undersøkelser. Så en allmennlege kan fint gjøre dette, på lik linje med jordmor.

For øvrig er det selvfølgelig ikke barneleger på helsestasjon, det er allmennleger i påtvunget kommunal tjeneste, på lik linje som skolehelsetjeneste og legevakt. 

Anonymkode: c4f2d...084

Er det ikke nye regler om at man kan få tul om man er eldre, i risikogruppen og de skal bla måle nakken ,/ nipt test for å utelukke feks feil.

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvilken uke skal ul være? Om det er tidligere enn uke 12 er det kun telling va foster og se st hjertet slår. Dette kunne en medisinstudent klart. Og allmennleger jobber ikke på sykehus btw.

lm det er uke 12/13 skal det være fosterdiagnostikk, som krever litt mer kompetanse for utøveren. Om en jordmor skal utføre oppgaven vil det ofte stå en ansvarlig overlege på innkallingsbrevet rett pg slett fordi de må koble timen til en lege, selv om det er jordmoren slm besitter den aktuelle kompetansen. Kan det være tilfeller her?  Sykehusene er sitt ansvar bevisst og setter ikke folk til å gjøre slike oppgaver om de ikke er kompetente, det er grunnen til at det tok tid før til tilbudet om tidlig UL var tilgjengelig-de måtte utdanne folk.

Anonymkode: 9e688...1b5

https://www.helsedirektoratet.no/tema/bioteknologi/fosterdiagnostikk/informasjon-om-fosterdiagnostikk-til-helsepersonell-i-svangerskapsomsorgen-i-den-kommunale-helse-og-omsorgstjenesten/tidlig-ultralyd-svangerskapsuke-uke-11-0--13-6-/utdypende-informasjon-til-helsepersonell/formalene-med-ultralydundersokelsen-i-uke-11-0-13-6

Anonymkode: 53d61...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...