Gå til innhold

Har du forsøkt spise bare 1-2 måltider om dagen? Hvordan fungerte det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den eneste utfordringen den første uken er at kroppen ikke har en rutine på 2 måltider og derfor vil den fovente mat på de tidspunktene du normalt spiser og dermed kan du kjenne på at du blir skikkelig sulten i de periodene. Dette handler ikke om at kroppen trenger næring, men kommer av dine normale spiserutiner.

Dersom du overser dette så går det helt fint og det er også bedre for kroppen med lengre perioder der man ikke spiser slik at kroppen kan bruke den tiden på å reparere og ikke å fordøye mat. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så hvis jeg spiser litt mer 2 måltider så vil det hjelpe ok. Kroppens eget hormonsystem har vel ingenting å si når man faster heller da?

Anonymkode: 2b1a3...595

Hvis du går ned i vekt og ønsker å enten stoppe eller øke så må du spise flere kalorier en det du gjør i dag. Du kan spise de i ett måltid, eller fordele det på så mange du vil. Alt etter hva som passer deg best, så lenge kaloriinntaket er høyere enn i dag. 
 

Vi blir påvirket av hormoner og syklus selvsagt, men dette er mer midlertidig. Som når vi har eggløsning etc. Men poenget er å øke det totale inntaket over tid, så vi du komme på rett sti igjen.

 

😊

Anonymkode: d933f...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, spiser 3-4 måltider om dagen. Jeg er ikke noe glad i store måltider. Av og til når det er ekstra nydelig mat så kan jeg spise mye på en gang. Men det å få i seg alle dagens kalorier på en gang, liksom nesten 1500kcal, høres ut som jeg ville følt meg veldig uvell etterpå. Liker ikke å være sprengmett. Pluss at jeg liker det sosiale med måltider. Frokost med barna om morgen før jobb, lunsj med kollegaer på jobb, middag med familien på ettermiddagen, og av og til et lite måltid om kvelden sammen med mannen min😊

Anonymkode: 04c5d...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy

Spiser to måltider de fleste dager. Først en stor lunsj på jobb og så måltid nr. 2 noen timer senere, når det passer. Det fungerer helt fint. Det er praktisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det i mange år fordi jeg ikke liker å spise når jeg nettopp har våknet. Spiser dermed lunsj på jobb og middag når jeg kommer hjem. Tror det er ganske vanlig? Ikke oppvokst med at man spiser kveldsmat

Anonymkode: 19c51...0ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser ofte bare to Måltider. Det viktigste for meg er at jeg ikke er sulten før jeg legger meg, så derfor må jeg spise tett opp til leggetid. Kanskje en time eller to før. 

Anonymkode: 6a9e5...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spiser stort sett kun to måltider om dagen når jeg kan velge fritt.  Lunsj i 13-tiden. Middag i 19-tiden. Fordi det er det kroppen min trives best med. 

Er jeg på kontoret så spiser jeg lunsj med de andre 11 for å være sosial, da må jeg også ta et lite mellommåltid på ettermiddagen.  Er jeg på besøk så spiser jeg selvfølgelig når vertskapet serverer mat. 

Så for meg er dette bare en preferanse, ingen diett eller noe. Er normalvektig, og spiser egentlig det jeg vil uten å tenke noe særlig over mat og slik. 

Anonymkode: 869f2...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra. 

Det kommer an på størrelsen på måltidene. 2 store måltider merker jeg ikke noe til. 

Men om det er 2 rundstykker i løpet av en dag, får jeg problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, megda said:

Den eneste utfordringen den første uken er at kroppen ikke har en rutine på 2 måltider og derfor vil den fovente mat på de tidspunktene du normalt spiser og dermed kan du kjenne på at du blir skikkelig sulten i de periodene. Dette handler ikke om at kroppen trenger næring, men kommer av dine normale spiserutiner.

Dersom du overser dette så går det helt fint og det er også bedre for kroppen med lengre perioder der man ikke spiser slik at kroppen kan bruke den tiden på å reparere og ikke å fordøye mat. 

🔼 Ja, dette. Jeg har lagt på meg i jula. Jeg begynte igjen på mandag. På mandag tenkte jeg på mat hele formiddagen. Nå føler jeg meg ikke sulten.

Jeg er overvektig, har gått ned 24 kilo med periodisk faste og har nå vært av det et års tid. Jeg må passe på at det ikke går oppover igjen. Jeg tenker jeg skal gå ned "julekiloene" og prøve å gå ned 10 kilo til. Ja, jeg er fremdeles overvektig, jeg har hatt en pause.

For meg, er den anbefalte slankekuren med mange små måltider, den verste. Jeg føler det som om jeg er sulten hele tiden, når magen til stadighet får litt mat. Det er også lett å bli distrahert og spise litt ekstra. Nå vet jeg når jeg ikke skal spise, trenger ingen spesialmat heller.

Jeg har gått på lavkarbo for mange år siden, og det virket bra det. Men å hele tiden passe på hva man kan spise, holdt ikke i lengden. Det er fint å spise samme middag som familien. Jeg slutter å spise klokka 18, og spiser igjen i tolv-tiden. Jeg er ikke fanatisk. Om jeg har et spisevindu på kortere eller lengre tid enn 6 timer, spiller ingen rolle.

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kvinner kan mange timers daglig faste gi problemer med hormoner og syklus. 

Jeg spiste slik i et års tid, og fikk mer og mer kluss med mensen, til den forsvant helt. Kom ikke tilbake før etter at jeg hadde begynt å la det gå maks 12 timer uten mat i noen måneder. 

Anonymkode: 8d1e1...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

For kvinner kan mange timers daglig faste gi problemer med hormoner og syklus. 

Jeg spiste slik i et års tid, og fikk mer og mer kluss med mensen, til den forsvant helt. Kom ikke tilbake før etter at jeg hadde begynt å la det gå maks 12 timer uten mat i noen måneder. 

Anonymkode: 8d1e1...e8f

Du kan jo ikke ta alle damer over en kam her. For noen, mulig. Men ikke for kvinner generelt. 

Anonymkode: 93a72...ec4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min naturlige måltidsrytme er to måltider om dagen. Da lunsj og middag. Har prøvd å øke til tre, fordi jeg trenger å få i meg mer protein, men blir bare kvalm og sliten av å spise ofte. 

Anonymkode: 8859b...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lunsj og middag er mine eneste måltider. På helger blir det gjerne bare middag. Blir ikke så fort sulten, og er jeg opptatt så glemmer jeg å spise..sånn har det vært hele livet, aldri noe bevisst valg. 

Kroppen trives med det tror jeg, jeg spiser jo når den sier ifra, men samtdig tåler jeg å gå sulten noen timer uten at jeg får store problemer. 

Det er historisk sett svært kort tid siden mennesket levde av det han selv jaktet. Det fantes ikke butikker, kjøleskap eller fryser.

Det var ikke mat tilgjengelig hver fjerde time, det er ikke sikkert det var mat hver dag engang.

Selv om det sikkert ikke er gunstig å spise annenhver dag så er vi er i alle fall ikke skapt for å ha mat så ofte som vi holder på med nå;)

Anonymkode: b1345...830

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med psykiske helseplager som påvirkes sterkt av blodsukkernivået mitt. Derfor må jeg spise regelmessig gjennom hele dagen. Gjerne spiser jeg mindre porsjoner enn de fleste på grunn av det. Så for min del hadde det vært uaktuelt å bare spise to ganger.

Anonymkode: 9735a...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Du kan jo ikke ta alle damer over en kam her. For noen, mulig. Men ikke for kvinner generelt. 

Anonymkode: 93a72...ec4

Jo, dette gjelder for kvinner generelt. Noe du finner ut som du googler women fasting hormones cycle, etc. 

Anonymkode: 8d1e1...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 16.15):

Har du forsøkt spise bare 1-2 måltider om dagen? Hvordan fungerte det?

Tenker selvfølgelig spise den kalorimengden jeg trenger, bare færre måltider.

Anonymkode: fb117...0a0

Jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser kun 2 måltider og har hatt dette som vane i rundt 12 år. 

Jeg spiser meg mett ca. Kl. 10-11 og kl. 17-18. Veldig sjeldent jeg spiser noe utenom disse måltidene, og er en ren vanesak. 

Det var tilfeldig det ble slik, men ettersom årene har gått er jeg ganske sikker på at dette er en vane som har holdt meg naturlig slank igjennom årene. 

Anonymkode: 28521...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har gjort dette lenge, men så har jeg i det siste året glippet og begynt å spise mye sukker og snacks i tillegg. Så nå skal jeg prøve å gå tilbake til det og gå ned kg...Spiser da rundt frokost/lunsj kl 11-12 og middag kl 16, drikker kaffe og vann ellers. 

Anonymkode: 356ac...8b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har også jeg begynt med i et par uker nå. Det går overraskende greit. Veldig spent på om jeg klarer å få dette til å bli en ny livsstil eller om det bare var enda en diett jeg prøvde meg på, men mislykte med…

Anonymkode: 0c90f...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...