Gå til innhold

Foreldre reagerer på TV-titting i elevenes spisepause


Blueberrymuffin

Anbefalte innlegg

På vår skole leser læreren bok i spisepausen eller at barna sitter i inndelte grupper og spiser mens de skravler med hverandre. Barna sitter på ipad store deler av skoledagen så det er mer enn greit med en skjerm-pause i lunsjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nephthys skrev (3 timer siden):

 

Leste nettopp en post av en lærer som hadde fått lov til å se på noen av sine elevers skjermbruk, og kom frem til følgende resultat:

Gjennomsnittlig skjermtid var 6,5 time per dag. Dette var TikTol og snapchat.. 
Da er kanskje litt tv-titting i matpausen ikke så ille.... 
 

 

Det er jo nettopp derfor det er ille. Spise til tv er usunt. Hvorfor skal ikke lunsjpausen være et avbrekk fra skjerm?

Overvekt er et mye større problem enn undervekt i dag, så det erikke noe godt argument at barna spiser bedre.

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nephthys skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke grunnleggende uenig, men det er noen faktorer som fører til at man har denne praksisen:

1. Det ER mer stille med TV-titting. Mange barn har ikke innestemme eller klarer å spise OG prate. Det blir mye støy, og elevene får null matro.

2. Flere lærere praktiserer stilletid for å ha matro, men dessverre er det en ubehagelig situasjon for mange elever, som strever med å spise når noen ser på (ja, det er faktisk ikke så uvanlig..). Å sitte i ti minutter på gruppe ansikt til ansikt og spise blir derfor vanskelig for mange elever. 

2. Det hadde vært fint med lesestund, men vi er en-to lærere som spiser med tre klasser, så det blir litt vanskelig med lesing når man må patruljere mellom klassene..

3. Jeg tror neppe det er den halvtimen med Supernytt som er problemet med elevenes skjermbruk.

Leste nettopp en post av en lærer som hadde fått lov til å se på noen av sine elevers skjermbruk, og kom frem til følgende resultat:

Gjennomsnittlig skjermtid var 6,5 time per dag. Dette var TikTol og snapchat.. 
Da er kanskje litt tv-titting i matpausen ikke så ille.... 
 

 

Det var vel ikke i småtrinnene snittet var så høyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LiljeDille skrev (23 timer siden):

Hun har helt rett at det er svært ugunstig. 
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23675988/

Bedre å gi barna rom for gode samtaler.

De gode samtalene altså 🤣

Mener du de hvor barnet ikke får tid å spise ferdig?

Eller de hvor det blir så høyt støynivå at man blir gal av det?

Heller supernytt eller et eller annet på nrk super enn de to jeg nevnte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nephthys skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke grunnleggende uenig, men det er noen faktorer som fører til at man har denne praksisen:

1. Det ER mer stille med TV-titting. Mange barn har ikke innestemme eller klarer å spise OG prate. Det blir mye støy, og elevene får null matro.

2. Flere lærere praktiserer stilletid for å ha matro, men dessverre er det en ubehagelig situasjon for mange elever, som strever med å spise når noen ser på (ja, det er faktisk ikke så uvanlig..). Å sitte i ti minutter på gruppe ansikt til ansikt og spise blir derfor vanskelig for mange elever. 

2. Det hadde vært fint med lesestund, men vi er en-to lærere som spiser med tre klasser, så det blir litt vanskelig med lesing når man må patruljere mellom klassene..

3. Jeg tror neppe det er den halvtimen med Supernytt som er problemet med elevenes skjermbruk.

Leste nettopp en post av en lærer som hadde fått lov til å se på noen av sine elevers skjermbruk, og kom frem til følgende resultat:

Gjennomsnittlig skjermtid var 6,5 time per dag. Dette var TikTol og snapchat.. 
Da er kanskje litt tv-titting i matpausen ikke så ille.... 
 

 

Kunne ikke sagt det bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nephthys skrev (20 timer siden):

Jeg er ikke grunnleggende uenig, men det er noen faktorer som fører til at man har denne praksisen:

1. Det ER mer stille med TV-titting. Mange barn har ikke innestemme eller klarer å spise OG prate. Det blir mye støy, og elevene får null matro.

2. Flere lærere praktiserer stilletid for å ha matro, men dessverre er det en ubehagelig situasjon for mange elever, som strever med å spise når noen ser på (ja, det er faktisk ikke så uvanlig..). Å sitte i ti minutter på gruppe ansikt til ansikt og spise blir derfor vanskelig for mange elever. 

2. Det hadde vært fint med lesestund, men vi er en-to lærere som spiser med tre klasser, så det blir litt vanskelig med lesing når man må patruljere mellom klassene..

3. Jeg tror neppe det er den halvtimen med Supernytt som er problemet med elevenes skjermbruk.

Leste nettopp en post av en lærer som hadde fått lov til å se på noen av sine elevers skjermbruk, og kom frem til følgende resultat:

Gjennomsnittlig skjermtid var 6,5 time per dag. Dette var TikTol og snapchat.. 
Da er kanskje litt tv-titting i matpausen ikke så ille.... 
 

 

Mange gode poeng her.

Å høre på lydbok ville vært en greie hvis elevene klarer å sitte stille og spiser, men med utagerende gutter i klassen blir alle forstyrret.

Så lenge det ikke er noen konsekvenser for barna som forstyrrer, så må det gjøres noe som faktisk holder alle stille så mye som mulig, så barna som vil kan spise i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt meningsløst.

Hvorfor er man så opptatt av at barn skal få gjøre som de vil til enhver tid? De kommer jo til å bli slått i bakken og knekke ryggraden av alle krav som venter, når de skal i arbeid.

Generasjon Brittle. Hvem man skal takke den for, vet jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i praksis i 2 klasse og kan si det slikt.

Barna får spise 15-20 minutter før de kan se på Supernytt.

Dere som skriver eller tenker at barn ikke spiser når de ser på skjermen...de spiser ikkje når skjermen er av heller.. Hvorfra..jo for de prater så mye at de glemmer å spise...

Jeg vet at mange foreldre sier at..barnet mitt kom hjem og fikk ikke spiset i pausen pga skjerm...men dessverre kan man ikke alltid stole på barna...da jeg opplever at barn ikke vil spise..for de liker ikke det de har fått.

Og er du klar over hvor mye støy det blir med 25 elever som for sosialister seg på 30 minutter...HØYT. 

Så når de får 10 minutter med skjerm..så spiser de..koser seg 8g det er stille 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...