Gå til innhold

Foreldre reagerer på TV-titting i elevenes spisepause


Blueberrymuffin

Anbefalte innlegg

Er vel grenser for hva man skal sette kaffen i vrangstrupen for, snakk om rigid, firkantet og vanskelig mor.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause
 

Selv ser jeg ikke problemet med at barn får se på f.eks. super-nytt mens de spiser. Bedre det enn at lydnivået skal gå i taket fordi elevene skal snakke sammen når de spiser.

Eller er det slik at denne moren lever i en eforisk fantasiverden, hvor hun regner med at alle barna automatisk sitter eksemplarisk på plassen sin, og spiser maten uten å lage en lyd.

Send denne mora som klager inn i et klasserom, gi henne hele ansvaret noen dager, så får vi se om fløyta får en annen lyd.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg snakket med læreren til barnet mitt om dette for noen år siden. Da forklarte hun at det ble så mye bråk og tull ellers, så det ble roligere lunsj med TV. Altså HVA?? Hvordan er det egentlig på skolen for tia? Blir det helt anarki hvis de ikke er 3 lærere og tv er på? Det er noe galt med hele opplegget :( 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (24 minutter siden):

Er vel grenser for hva man skal sette kaffen i vrangstrupen for, snakk om rigid, firkantet og vanskelig mor.

Ja, men du ser på hele damen at hun er en "karen", så ikke så overraskende :P

Ser ikke helt problemet med at barn få se på tv-programmer om miljøet i spisepausen. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (11 minutter siden):

Jeg snakket med læreren til barnet mitt om dette for noen år siden. Da forklarte hun at det ble så mye bråk og tull ellers, så det ble roligere lunsj med TV. Altså HVA?? Hvordan er det egentlig på skolen for tia? Blir det helt anarki hvis de ikke er 3 lærere og tv er på? Det er noe galt med hele opplegget :( 

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såååå enig med henne. Jeg er 100% imot å lære barna at man må se på tv for å greie å spise mat. 

Det beste med det er jo at lærerne setter på Newton eller hva søren, der de dissekerer menneskehjerter og ser på dritten til folk. Hvis ikke dét øker matlysten, så vet ikke jeg.

Når unga da griner og trygler læreren om å skru av, snerrer læreren til dem "SE ET ANNET STED, DA (drittunge)".

Sånn er norske skoler i dag. Vi har mislykkes. Fullstendig. 

Når unga kommer hjem handler resten av dagen om å prøve og lappe sammen psyken igjen. Uff.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest krypto fyr

Har sendt transponder melding til skolen for å høre hvordan dette er hos oss. Hvis dette er standard på skolen så skal jeg love dere at det blir bråk. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er da ikke noe nytt? Vi pleide alltid å se på super-nytt eller YouTube mens vi spiste på barneskolen. Og dette er god del år siden 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Baxter

De gjorde det ikke i hver spisepause, de hadde samtaler og lesing også….

Gud, så mye foreldre klikker på nå😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueberrymuffin skrev (1 time siden):

Er vel grenser for hva man skal sette kaffen i vrangstrupen for, snakk om rigid, firkantet og vanskelig mor.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause
 

Selv ser jeg ikke problemet med at barn får se på f.eks. super-nytt mens de spiser. Bedre det enn at lydnivået skal gå i taket fordi elevene skal snakke sammen når de spiser.

Eller er det slik at denne moren lever i en eforisk fantasiverden, hvor hun regner med at alle barna automatisk sitter eksemplarisk på plassen sin, og spiser maten uten å lage en lyd.

Send denne mora som klager inn i et klasserom, gi henne hele ansvaret noen dager, så får vi se om fløyta får en annen lyd.

 

 

 

Hvorfor skal denne moren måtte ha ansvar for en klasse for å ha en mening om det? Tenker du også at du ikke kan klage på at hellingen mot sluket på badet ditt gått feil vei, hvis ikke du kunne bygget det bedre selv? Man betaler rørleggeren for å fikse det gulvet fordi man forventer at han klarer det bedre enn en selv, og man sender barna på skole heller enn å ha hjemmeskolen fordi man går ut i fra at barna får et bedre pedagogisk opplegg og bedre læringsutbytte enn om ungen skulle dinglet hjemme med mine ikke-eksisterende undervisningsegenskaper.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blueberrymuffin skrev (2 timer siden):

Er vel grenser for hva man skal sette kaffen i vrangstrupen for, snakk om rigid, firkantet og vanskelig mor.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pQGg5X/mamma-misnoeye-med-tv-i-elevenes-spisepause
 

Selv ser jeg ikke problemet med at barn får se på f.eks. super-nytt mens de spiser. Bedre det enn at lydnivået skal gå i taket fordi elevene skal snakke sammen når de spiser.

Eller er det slik at denne moren lever i en eforisk fantasiverden, hvor hun regner med at alle barna automatisk sitter eksemplarisk på plassen sin, og spiser maten uten å lage en lyd.

Send denne mora som klager inn i et klasserom, gi henne hele ansvaret noen dager, så får vi se om fløyta får en annen lyd.

 

 

Tja når mine eldste var små hadde vi ikke Tv hjemme (var et valgt vi tok) fikk ikke tv før i 2008 når eldste var 13 år. Ikke alle ønsker at barna skal bruke mye tid foran en skjerm

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

MuggenKanari skrev (10 minutter siden):

Vi ble lest for vi. 

Det er jo mye mye bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke grunnleggende uenig, men det er noen faktorer som fører til at man har denne praksisen:

1. Det ER mer stille med TV-titting. Mange barn har ikke innestemme eller klarer å spise OG prate. Det blir mye støy, og elevene får null matro.

2. Flere lærere praktiserer stilletid for å ha matro, men dessverre er det en ubehagelig situasjon for mange elever, som strever med å spise når noen ser på (ja, det er faktisk ikke så uvanlig..). Å sitte i ti minutter på gruppe ansikt til ansikt og spise blir derfor vanskelig for mange elever. 

2. Det hadde vært fint med lesestund, men vi er en-to lærere som spiser med tre klasser, så det blir litt vanskelig med lesing når man må patruljere mellom klassene..

3. Jeg tror neppe det er den halvtimen med Supernytt som er problemet med elevenes skjermbruk.

Leste nettopp en post av en lærer som hadde fått lov til å se på noen av sine elevers skjermbruk, og kom frem til følgende resultat:

Gjennomsnittlig skjermtid var 6,5 time per dag. Dette var TikTol og snapchat.. 
Da er kanskje litt tv-titting i matpausen ikke så ille.... 
 

 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

krypto fyr skrev (1 time siden):

Har sendt transponder melding til skolen for å høre hvordan dette er hos oss. Hvis dette er standard på skolen så skal jeg love dere at det blir bråk. 
 

 

Det kommer vel an  på  støynivået i klassen. TV kan i noen klasser senke støyen med massevis av decibel. Noen steder er det plagsom støy, enten fra barn, eller fra personell som bruker forferdelig stemme når de roper at barna skal være stille.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella Grisella skrev (5 timer siden):

Jeg snakket med læreren til barnet mitt om dette for noen år siden. Da forklarte hun at det ble så mye bråk og tull ellers, så det ble roligere lunsj med TV. Altså HVA?? Hvordan er det egentlig på skolen for tia? Blir det helt anarki hvis de ikke er 3 lærere og tv er på? Det er noe galt med hele opplegget :( 

Hvis man leser tråden om hva lærere blir utsatt for her på KG, så kan det virke slik ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...