Gå til innhold

Materialer på klær - hvor mye "plaststoffer" er ok for kvaliteten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt veldig bevisst på å velge kvalitet og spesielt naturlige materialer i klærne mine de siste par årene. Prøver å unngå nylon, akryl, polyester, polyamid osv og kjøper bomull, tencel, ull, kashmir ect ect.

 

MEN, når det kommer til enkelte plagg så virker det som at disse plaststoffene er en del av "pakka". Det er vel for holdbarheten og kvalitetens del vil jeg anta, og at plagget skal holde formen? Spesielt når det kommer til blandinger med ull og strikk så ser jeg ofte dette. Kåper, ytterklær og strikkede gensre og sikkert andre ting jeg ikke kommer på. Jeg kan se på dyre og gode merker og opplever likevel at deler av plagget inneholder nylon eller polyamid.

 

Så hvor mye plast i et plagg er "ok" for å holde kvaliteten på plagget? 30? 20? Ingenting? Eller varierer det om det er et strikkeplagg eller en ullkåpe?

 

Er det noen bevisste kvalitetsfantomer som ønsker å veilede meg litt? 😊

 

 

Anonymkode: 03b4f...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I strikkeklær vil jeg si  null. Blandingsmaterialer nupper, og jeg vil heller strikke selv enn å akseptere et gram med syntetiske stoffer.

I kåper vil jeg heller ikke ha syntetisk, men jeg innser at det begynner å bli svært vanskelig å finne noe jeg har råd til som er 100 prosent ull. Frustrerende, for tidligere var det jo en selvfølge. Jeg har to kåper nå, som er hhv 65 og 75 prosent ull/kasmir. Jeg aksepterer det nølende fordi jeg skal ned i vekt, så jeg har prioritert kjente merker slik at de blir lette å selge. 

Jeg forstår hvorfor plaststoffer kan ha noe å si for kvalitet og passform på undertøy, treningstøy og strømpebukser. Men for alt annet vil jeg aller helst unngå det, og som sagt er jeg spesielt misfornøyd med plast i strikkegensere og ullkåper.

Anonymkode: c1977...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere veldig gode jakker som er 100 % syntetisk. 
Synes de er både gode og varme, holder fasongen år etter år, og ikke minst vann og vindtett. 
Skibuksene mine er også syntetisk. 

Når det gjelder "ullgenser" av innetype, slike man ofte kan bruke på jobb f.eks, så velger jeg billig, og da blir det som oftest helt syntetisk. 
Jeg sliter de ut uansett, og har ikke råd til å kjøpe ny ofte nok om det skal være 100% ull. 

Anonymkode: db82d...d4c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Kjøper du funksjonsjakke er den vel gjerne tilnærma 100% syntetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0 % på sånne plagg, men det er dessverre veldig vanskelig å finne ullkåpe etc uten plast i for tiden. Strikkeplagg er da lett å finne i 100 % ull.

I badetøy, treningstøy, regnjakker etc aksepterer jeg plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser bort fra sportstøy, kjøper jeg alltid følgende syntetfritt: gensere og andre topper (med et lite unntak for elastan i enkelte sillkeplagg), kjoler (med samme unntak), skjerf, votter, luer, longser, mamelukker, singleter og andre undertøystopper, underkjoler, nattøy. I ullbukser godtar jeg noen ganger opptil 30 % syntet, det kommer litt an på. I kåper godtar jeg 10 %. (Men dersom jeg hadde hatt ubegrenset budsjett, ville jeg nok ikke godtatt det heller.) Trusene og BH-ene jeg foretrekker, har litt elastan. Sokker/knestrømper er enten i ren bomull, ren silke eller i ull/kasjmir med eller uten en andel syntet.

 

Anonymkode: 73ea9...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Badebuksa2.0 skrev (3 timer siden):

Kommer an på. Kjøper du funksjonsjakke er den vel gjerne tilnærma 100% syntetisk?

Fjällräven har en del i økologisk bomull og resirkulert polyester, så det går jo an å gjøre gode valg på turtøy og.

Anonymkode: c1977...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fjällräven har en del i økologisk bomull og resirkulert polyester, så det går jo an å gjøre gode valg på turtøy og.

Anonymkode: c1977...e8a

Northern Playground også.

Anonymkode: 2e0de...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fjällräven har en del i økologisk bomull og resirkulert polyester, så det går jo an å gjøre gode valg på turtøy og.

Anonymkode: c1977...e8a

Men er det helt vanntett? Er det impregnert med noe syntetisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fjällräven har en del i økologisk bomull og resirkulert polyester, så det går jo an å gjøre gode valg på turtøy og.

Anonymkode: c1977...e8a

Resirkulert polyester er ikke noe mindre plastmateriale enn "ikke-resirkuler" polyester. Det er fortsatt polyester. Det bare fremstår mer "miljøvennlig" siden det er resirkulert. 
For miljøet er det nok betydelig bedre å kjøpe brukte turklær i polyester, enn å kjøpe nyprodusert i resirkulert polyester.
Mest sannsynlig er det færre kjemikalier i brukte klær også. 

Anonymkode: a374c...28b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Turklær, treningsklær osv tenker jeg ikke over ang materiale annet en god kvalitet og merker som holder lenge. Har en gore tex-jakke som har holdt lenge og som kommer til å holde lenge fortsatt. 

 

Synes spesielt at ullkåpe er vanskelig. Har lenge prøvd å finne en ullkåpe som er fin, lang samt er tett nok til at det ikke blåser rett igjennom. Det opplever jeg som vanskelig da selv dyre merker har polyesterblanding, og linningen fort er av polyester. Fikk en Samsøe-kåpe av mannen til jul men valgte å returnere mest pga passform, men også fordi det var 30% polyester og jeg i utgangspunktet ønsker meg en i 100% ull.

 

Når det kommer til strikk feks så synes jeg fort at 100% ull kan falle litt sammen og bli tungt. Ser jo da nytten med å blande inn billigere stoffer som gjør at de holder formen bedre, men synes liksom ikke det er verdt det pga nupper osv.

 

Bah, vanskelig å finne skikkelig kvalitet selv om jeg er villig til å betale for det så lenge jeg synes det er verdt pengene.

Anonymkode: 03b4f...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 21.19):

Takk for svar!

 

Turklær, treningsklær osv tenker jeg ikke over ang materiale annet en god kvalitet og merker som holder lenge. Har en gore tex-jakke som har holdt lenge og som kommer til å holde lenge fortsatt. 

 

Synes spesielt at ullkåpe er vanskelig. Har lenge prøvd å finne en ullkåpe som er fin, lang samt er tett nok til at det ikke blåser rett igjennom. Det opplever jeg som vanskelig da selv dyre merker har polyesterblanding, og linningen fort er av polyester. Fikk en Samsøe-kåpe av mannen til jul men valgte å returnere mest pga passform, men også fordi det var 30% polyester og jeg i utgangspunktet ønsker meg en i 100% ull.

 

Når det kommer til strikk feks så synes jeg fort at 100% ull kan falle litt sammen og bli tungt. Ser jo da nytten med å blande inn billigere stoffer som gjør at de holder formen bedre, men synes liksom ikke det er verdt det pga nupper osv.

 

Bah, vanskelig å finne skikkelig kvalitet selv om jeg er villig til å betale for det så lenge jeg synes det er verdt pengene.

Anonymkode: 03b4f...b88

Sjekk ut Max Mara for ulllkåpe :)  Kanskje ikke så tykk som du ønsker, men jeg bruker parkas på de kaldeste dagene. Er så glad i den, den holder seg så fin!

Anonymkode: 9c54e...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebuksa2.0 skrev (På 26.1.2023 den 13.22):

Okei. Parafin og bivoks. Ikke for veganere mao.

Ikke syntetisk iaf

eh, nei, hvem har sagt noe om veganere?

Anonymkode: c1977...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 13.30):

Resirkulert polyester er ikke noe mindre plastmateriale enn "ikke-resirkuler" polyester. Det er fortsatt polyester. Det bare fremstår mer "miljøvennlig" siden det er resirkulert. 
For miljøet er det nok betydelig bedre å kjøpe brukte turklær i polyester, enn å kjøpe nyprodusert i resirkulert polyester.
Mest sannsynlig er det færre kjemikalier i brukte klær også. 

Anonymkode: a374c...28b

Åpenbart. Og så er resirkulert polyester bedre enn ny polyester.

Anonymkode: c1977...e8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...