Gå til innhold

Minimum skattetrekk ved nedbetaling av usikret gjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Lønner det seg å sette skattetrekket på f.eks. 5-10% mens man nedbetaler forbruksgjeld? Jeg har et forbrukslån på 150.000kr som jeg skal ha betalt ned innen dette året er omme. Skal jeg klare det kan jeg ikke ha 30% i skattetrekk, for da klarer jeg ikke å betale opptil 15.000kr hver mnd på lånet. Hva lønner seg?
Jeg har god inntekt, men det har hopet seg opp med klarnagjeld, mastercard osv, så har bakt det inn i ett forbrukslån nå for å ha kun ett lån å forholde meg til. Har kvittet med med mastercard og klipt det i stykker, samt sagt opp klarna konto! 
Grunnen til at jeg skal være ferdig med lånet i løpet av dette året er fordi jeg starter som lærling til høsten og vil få 10-15.000kr mindre utbetalt hver måned enn jeg har per nå. Får stipend/lån av lånekassen+ lærlingelønn. Har to barn så får en del ekstra i stipend pga det. Ønsker ingen spørsmål om samboer kan hjelpe osv, dette er mitt eget rot som jeg selv skal ordne opp i, uten hjelp av noen, da jeg har godt av å lære meg å nedbetale det jeg har brukt og tatt opp i lån og lære på det,skal aldri mer ha forbrukslån! 
noen som har gode tips? 
Tusen takk på forhånd for svar og hjelp!

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med at "hva lønner seg"? Med 5-10% i skatt vil du jo få en svær baksmell neste år, og det er du jo nødt til å ha en plan for hvordan du skal betale. Hvilken plan har du? Du skriver du skal bli lærling og det gir deg ikke akkurat fett betalt til å betale restskatt med.

Staten gir ikke avdragsordninger på tilbakebetaling av restskatten. Jeg tror det er to man får delt den i om den er over en viss sum.

 

Anonymkode: e8328...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med at "hva lønner seg"? Med 5-10% i skatt vil du jo få en svær baksmell neste år, og det er du jo nødt til å ha en plan for hvordan du skal betale. Hvilken plan har du? Du skriver du skal bli lærling og det gir deg ikke akkurat fett betalt til å betale restskatt med.

Staten gir ikke avdragsordninger på tilbakebetaling av restskatten. Jeg tror det er to man får delt den i om den er over en viss sum.

 

Anonymkode: e8328...833

Ts her

Ja jeg har hørt om folk som har satt ned skatten sin for å nedbetale gjeld, for å kvitte seg med gjelda, og når gjelden er nedbetalt begynt å satt av penger på en konto for å betale restskatt med! Får jo også veldig godt stipend/lån i aug og jan, spm gjør det mulig å sette av en stor sum til restskatt 

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts her

Ja jeg har hørt om folk som har satt ned skatten sin for å nedbetale gjeld, for å kvitte seg med gjelda, og når gjelden er nedbetalt begynt å satt av penger på en konto for å betale restskatt med! Får jo også veldig godt stipend/lån i aug og jan, spm gjør det mulig å sette av en stor sum til restskatt 

Anonymkode: 6e0d4...418

Men det er jo en grunn til at utbetalingen fra Lånekassa er høy i begynnelsen av semesteret... :himle:  

Anonymkode: 4370b...db3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort det du tenker på.

Det viktige er at du regner litt på hvor mye skatt du skal betale totalt i år og regne på om du rekker både betale ned gjelden og sette av penger til å betale restskatten, helst før utgangen av mai neste år, slik at du slipper rente på restskatten.

Siden du går ganske mye ned i lønn i høst vil det jo også bli lavere skatt totalt for året.

Anonymkode: fccd6...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er jo en grunn til at utbetalingen fra Lånekassa er høy i begynnelsen av semesteret... :himle:  

Anonymkode: 4370b...db3

Ja men når man får en stor utbetaling i aug/jan og har godt stipend og lån gjennom hele året samt lærlingelønn oppå, så vil jeg ligge på en inntekt på i overkant av 30.000kr hver måned mens jeg er lærling. Det er ikke verst, pga at jeg får over 15.000kr hver måned fra lånekassen pluss  barnetrygd på 3350kr og lærlingelønn på 10.000kr + det første halve året, lærlingelønna øker jo også hvert halvår så 

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her

Ja jeg har hørt om folk som har satt ned skatten sin for å nedbetale gjeld, for å kvitte seg med gjelda, og når gjelden er nedbetalt begynt å satt av penger på en konto for å betale restskatt med! Får jo også veldig godt stipend/lån i aug og jan, spm gjør det mulig å sette av en stor sum til restskatt 

Anonymkode: 6e0d4...418

Men stipendet skal du jo leve av, skal du ikke? Ikke bruke det på gjeld?

Hvis du mener du har råd til å sette av penger på lærlinglønn til restskatten som skal betales i april, så er det jo greit. Dette regnestykket kjenner ikke vi til her på KG, men jeg synes personlig det høres temmelig risky ut med en lærlinginntekt. Du skal leve og forsørge to barn og betale bolig ved siden av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville gjort det du tenker på.

Det viktige er at du regner litt på hvor mye skatt du skal betale totalt i år og regne på om du rekker både betale ned gjelden og sette av penger til å betale restskatten, helst før utgangen av mai neste år, slik at du slipper rente på restskatten.

Siden du går ganske mye ned i lønn i høst vil det jo også bli lavere skatt totalt for året.

Anonymkode: fccd6...b1e

Ts her.

det er det du skriver her jeg også tenkte på, siden skatten totalt vil bli lav gjennom året generelt da jeg kommer til å betale lite skatt av lærlingelønnen til høsten, siden inntekten blir liten... hvordan skal jeg klare å regne ut ca hva jeg skal betale i skatt gjennom året, og finne ut hva restskatten blir til neste år? 
hvis jeg kunne betalt 10% skatt fra feb og til sept så hadde jeg vært gjeldfri til sept! 

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (Akkurat nå):

Men stipendet skal du jo leve av, skal du ikke? Ikke bruke det på gjeld?

Hvis du mener du har råd til å sette av penger på lærlinglønn til restskatten som skal betales i april, så er det jo greit. Dette regnestykket kjenner ikke vi til her på KG, men jeg synes personlig det høres temmelig risky ut med en lærlinginntekt. Du skal leve og forsørge to barn og betale bolig ved siden av. 

Hva mener du med leve av? Jeg får stipend og lån hver måned + barnestipend for to barn, som kommer til å gi månedlige utbetalinger på 15.000kr fra lånekassen hver måned (får 50.000kr ekstra i lån pga barn), pluss lærlingelønn på 10.000kr +/- og barnetrygd på 3350kr oppå der. Ergo nesten 30.000kr i inntekt hver måned, og lærlingelønnen øker hvert halvår i tillegg. Da blir jo den store utbetalingen i aug og jan brukt på faste utgifter + sparing til restskatt. Utbetalingen i aug/jan vil jo ligge på rundt 40.000kr pga at jeg har barn og får ekstra lån fra lånekassen på 50.000kr pga det. Andre året som lærling får jeg ekstralån på 100.000kr pga at jeg fyller 30 år neste sommer, ergo enda bedre utbetalt andre året som lærling, og høyere lærlingelønn 

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med leve av? Jeg får stipend og lån hver måned + barnestipend for to barn, som kommer til å gi månedlige utbetalinger på 15.000kr fra lånekassen hver måned (får 50.000kr ekstra i lån pga barn), pluss lærlingelønn på 10.000kr +/- og barnetrygd på 3350kr oppå der. Ergo nesten 30.000kr i inntekt hver måned, og lærlingelønnen øker hvert halvår i tillegg. Da blir jo den store utbetalingen i aug og jan brukt på faste utgifter + sparing til restskatt. Utbetalingen i aug/jan vil jo ligge på rundt 40.000kr pga at jeg har barn og får ekstra lån fra lånekassen på 50.000kr pga det. Andre året som lærling får jeg ekstralån på 100.000kr pga at jeg fyller 30 år neste sommer, ergo enda bedre utbetalt andre året som lærling, og høyere lærlingelønn 

Anonymkode: 6e0d4...418

Det er mye snakk om at studenter sliter om sommeren, da de ikke får studielån/stipend i juli. Jeg vet ikke, jeg er ikke student.

Anonymkode: e8328...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er mye snakk om at studenter sliter om sommeren, da de ikke får studielån/stipend i juli. Jeg vet ikke, jeg er ikke student.

Anonymkode: e8328...833

Ts her:

jeg starter i et yrke hvor jeg jobber turnus

med to-tre dager på vakt og har 5-9 dager fri. Ergo stor mulighet for å ha en jobb utenom i friperiodene og jobbe inn til normal månedslønn på sommeren hvis stipend og lån ikke blir utbetalt. Denne turnusen starter fra juni 2024, ergo kan jeg jobbe ekstra utenom hele neste sommer og få ei lønn og leve av. 

Anonymkode: 6e0d4...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her:

jeg starter i et yrke hvor jeg jobber turnus

med to-tre dager på vakt og har 5-9 dager fri. Ergo stor mulighet for å ha en jobb utenom i friperiodene og jobbe inn til normal månedslønn på sommeren hvis stipend og lån ikke blir utbetalt. Denne turnusen starter fra juni 2024, ergo kan jeg jobbe ekstra utenom hele neste sommer og få ei lønn og leve av. 

Anonymkode: 6e0d4...418

Jeg foreslår at du logger inn på Skatteetaten.no og legger inn alle tallene dine. Da ser du i feltet hvor mye beregnet skatt for 2024 du skal betale. Noter ned det tallet. Så trikser du med tallene (senker inntekt osv) slik at skatteprosenten synker til la oss si 10%. Da ser du et tall for hvor mye skatt du skulle betalt med den inntekten.

Ta det første tallet og trekk fra det andre skattetallet, så ser du ca hvor mye du kommer til å skylde i skatt. Og om du tror du vil kunne betale den summen i tide.

Anonymkode: e8328...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OBS! Tillegg til ovenfor; IKKE lagre opplysningene, bare tast dem inn for å få frem skattebeløpet.

Anonymkode: e8328...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her:

jeg starter i et yrke hvor jeg jobber turnus

med to-tre dager på vakt og har 5-9 dager fri. Ergo stor mulighet for å ha en jobb utenom i friperiodene og jobbe inn til normal månedslønn på sommeren hvis stipend og lån ikke blir utbetalt. Denne turnusen starter fra juni 2024, ergo kan jeg jobbe ekstra utenom hele neste sommer og få ei lønn og leve av. 

Anonymkode: 6e0d4...418

Det lønner seg hvis du klarer være strukturert og spare nok til våren til å betale restskatt. Da må du regne realistisk på inntekten. Er du sikker på at du vil få deg en jobb? Restskatten bør betales før den forrenterseg, ellers må du regne på hvor nye det vil utgjøre.  Det er mange faktorer, men så høy rente du trolig har på forbrukslån lønner det seg nok.

Anonymkode: 4fe00...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke logikken. Hvis du klarer å sette av penger for å dekke opp manglende skatt på lærlingelønn, så klarer du vel å fortsette å betale på gjelda med den samme lønna også? Jeg synes ikke det høres ut som en god løsning å dekke forbrukslån med å sette seg i gjeld til staten - for det er det du i praksis gjør. 

Anonymkode: ba0dc...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja. Hvis du vet at du går veldig ned i lønn, kan du jo alt nå gå inn på skatteetaten og endre skattekortet ditt.

Legg inn ny totalsum for inntekt for i år og hva du har betalt i skatt så langt (om du har betalt noe). Da vil du mest sannsynlig betale mindre skatt i perioden framover. Om dette er nok til å betale gjelda de, må du jo se på selv. 

 

Anonymkode: 5ccb5...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet at inntekten din går ned til høsten så justerer du årsinntekten din på skattekortet iht. dette slik at du ikke betaler mer skatt enn nødvendig. Deretter betaler du så mye du kan på lånet. Mulig det kan være lønnsomt i kroner og øre å "låne" disse pengene av Skatteetaten i stedet, men jeg ville ikke ha tatt sjansen på å bli student/lærling med skattegjeld. Staten er den absolutt verste kreditoren du kan ha og skulle det skje noe uforutsett har du få/ingen muligheter til å forhandle om nedbetalingstid etc. "Vanlig" gjeld går i verste fall via namsmyndighetene og der er det langt større muligheter for fleksible ordninger hvis det verste skulle skje og du f.eks. blir syk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...