Gå til innhold

Jeg trenger råd om min tolvårige gutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvor lenge skal barn i den alderen få sitte i fred og spille da tenker du? Om de ikke vil stoppe? 

Anonymkode: f8424...5d3

Enkelte skjønner ikke at andre kan ha barn som ikke ønsker å slå av spillingen. Men believe me, det er mange foreldre som står i dette, der de har barn, særlig gutter, som er veldig oppslukt i spilling.

Hva om det hadde vært noe annet? Godterispising feks, er folk like rause der? Slik at det skal være fri tilgang uten regulering? Eller hva med energidrikk? Fri tilgang for barn og unge der også?

Alt med måte tenker jeg, man må sette noen begrensninger for barn, særlig når de ikke klarer å begrense seg selv. Og det er mange barn i dag som synes det er vanskelig å begrense seg.

Barn og unge trenger litt av alt. De trenger å få lov til å spille, men i løpet av døgnet er det også flere andre ting som de trenger. Som frisk luft, bevegelse, gjøre lekser, dusje og vaske seg, spise mat. Alt dette må det være tid til å gjøre. Og får de ikke tid, så må man kutte ned på det som spiser opp tiden.

Litt sjokkert over at noen har fri skjermtid. Men kanskje barnet regulerer seg fint selv, og får dekket alle sine andre behov. Men da er spillingen heller ikke ett problem. Og da har de flinke og modne barn. Men ikke alle barn er slik, og da må foreldrene følge opp tettere. 

Jeg forstår ts godt! Og hun tar ansvar for at barnet hennes skal få dekket alle sine behov i hverdagen.

Anonymkode: b6269...97c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså; ungen din er 12 år. Han er i løsrivingsfasen. Jeg forstår godt at han ikke vil ut å leke med mamma og mindre søsken. Nå er venner viktig og de vennene treffer han online.

Hva med å gå i dialog med 12-åringen? Å invitere til en diskusjon om spilletid fremfor å tre regler nedover ørene på han og provosere frem en reaksjon? Behandle han som en ungdom, ikke et lite barn.

Snakk om adferden, si hva dette gjør med deg og søsken. Spør om han synes dette er grei oppførsel. Si samtidig noe om din egen oppførsel i saken. Du trenger ikke å be om unnskyldning for å være en grensesetting voksen, men kanskje måten det ble gjort på? Bli enige om hvordan det er greit å snakke til hverandre. 

Istedet for å kreve at han deltar på deres arena, spør han hva han har lyst til for å være sammen med dere?

12-åringen tåler at det er ulike regler hos mor og far, så er det ikke mulig med et samarbeid,  så går det ikke an å tvinge frem. 

Gå i dialog med gutten og behandle han som den ungdommen han er, så tenker jeg at dere får det bedre 😊 kanskje han savner litt alenetid med mamma?

Anonymkode: 5b792...c85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er snart en ungdom, og tenker du ikke skal bekymre deg for mye. Han er full i hormoner, og se film med mamma er kanskje ikke det han har lyst til lengre. Ikke ta deg nær av oppførselen hans, det er en fase (ganske lang dessverre 🤣

 

La han få fred, og la han spille. Dette er jo gutta sin måte å være sosial på. Driver han på med idrett? Jeg hadde forventet at han var fysisk aktiv hver dag, og tenker det beste er organisert idrett. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her virker å være reguleringen av spilletiden. Ville satt meg ned med gutten og snakket med han om hva han selv synes, og gitt han muligheten til å bli med å bestemme spilletider. Hadde også vært opptatt av å formidle at med en gang spillingen går utover andre ting mistet han tilgangen.

Når noen nevner avhengighet, tenker jeg umiddelbart at det er litt ekstremt. Det trenger ikke handler om avhengighet fordi det er noe man har lyst til og fordi gutten ønsker å være sosial med vennene sine. Det er tiden man lever i i dag som gjør at ungdom har andre interesser. Spill er heller ikke bare negativt, det viser også forskning.

Så ville jeg snakket med gutten om det er noe han ønsker annerledes og hva man skal gjøre hvis ikke ting går etter planen. Hvilke konsekvenser synes han er rimelig? 
Og hvilken måte ønsker han å bli snakket til på? Samtidig som negative handlinger ikke er ok, og at når man er så stor og får friere tøyler enn småsøsknene så må man også vise det i oppførsel. 

 

Anonymkode: 9707d...2a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste du gjør, er å ta inn over deg at en 12-åring er en tenåring og IKKE et barn. 

Du har nå en gutt på vei til å bli ung voksen, og din jobb som forelder er å gjøre han klar til å løsrive seg fra deg, finne ut hvem han er, og klare seg selv. 
Altså må han få lov til å være med og bestemme ting. Ikke bare bli bestemt over. 
Han må få lov til å ikke ville være med på ting. At det å gjøre noe med familien gjerne er mer et tilbud enn et valg. Og er det noe som ikke kan velges bort, så bør det fortelles om i god tid i forveien. 
(Min tenåring får velge om han vil på gåtur med familien, men ikke om han vil til tannlegen. Det ene er en frivillig og hyggelig aktivitet, mens det andre er noe man bare må gjøre.) 

Medbestemmelsesrett er viktig for dem i denne alderen. 
Det er mye som kan løses ved å snakke med dem, argumentere, lytte til deres synspunkter, og så ta en avgjørelse som i størst mulig grad viser at du har lyttet. (Selv om du som voksen fortsatt bestemmer.) 

Og de har problemer med å regulere hormoner og følelser. Det er mye "alt på en gang" i kroppene deres i tenårene. 

Vi har, som mange andre, praktisert "fri flyt" på skjerm. Under en del rammer og forutsetninger. 
Skolen skal man på. Og lekser gjøres før man kan "leke". 
Fritidsaktiviteter utenfor huset er det krav om at man har minst en av. Helst en fysisk en. 
Leggetid er ikke helt bastant, men det er rammer. Og de kan kun justeres om man står opp greit om morgenen. 
 

Anonymkode: 5641c...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 10.06):

Om jeg skal gi fast spilletid blir det et helvete å holde styr på tiden som er brukt og at det er rettferdig for dem.

Du er en forelder FFS. Skjerp deg. Det er din jobb å holde styr på dette. Du skal ikke være kompisen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...