Gå til innhold

Fysisk prospekt ved salg av bolig - ja eller nei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg seg mange eiendomsmeglere operere med fysiske prospekter når det kommer til salg av bolig, mens noen ikke gjør det og har det kun på nett. Hva er fordelene med å IKKE ha fysiske prospekter? Bruk og kast?

Takker for svar.

Anonymkode: f5b71...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mer miljøvennlig å ikke ha det, men som potensiell kjøper foretrekker jeg definitivt både og. Er kanskje litt gammeldags, men vil gjerne ha et fysisk prospekt når jeg går på visning. :) 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EmKay skrev (22 minutter siden):

Det er jo mer miljøvennlig å ikke ha det, men som potensiell kjøper foretrekker jeg definitivt både og. Er kanskje litt gammeldags, men vil gjerne ha et fysisk prospekt når jeg går på visning. :) 

Vil du se på det som et problem dersom du ikke får et fysisk prospekt?

Endret av Gipetto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker fysisk prospekt om jeg er oppriktig interessert. Der er all informasjonen lett tilgjengelig, bildene er bedre og tydeligere (og endel bilder går over 2 sider, på nett vil disse gjerne deles opp). Nettprospekt bruker jeg mest til å sortere ut hvilke boliger som er aktuelle for å gå på visning med, mens når jeg skal sette meg inn i detaljene foretrekker jeg fysisk. Når det er sagt, vet ikke om det hadde endret valget av bolig akkurat, har aldri vært på visning uten fysisk prospekt. 

Anonymkode: 10b1f...d3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha begge deler. Digitalt før visning og fysisk på og etter visning 

Anonymkode: 5c69a...be6

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (28 minutter siden):

Vil du se på det som et problem dersom du ikke får et fysisk prospekt?

Mmmnei, problem og problem. Vil nok reagere litt på at det ikke er der, men om jeg er interessert i boligen vil ikke mangelen på fysisk prospekt gjøre noe utslag den ene eller den andre veien sånn sett. Men ja, vil aller helst ha det. Det er liksom noe med å kunne bla gjennom det i fred og ro hjemme, sammen med mannen, vise til andre, uten å sitte forran en pc eller en liten mobilskjerm. Ved å ha det liggende hjemme vil jo blikket også dras dit når man passerer, så boligen vil jo ligge fremst i bevisstheten hele tiden, i motsetning til når du må fysisk søke det opp om du vil inn og se eller sjekke noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EmKay skrev (1 minutt siden):

Mmmnei, problem og problem. Vil nok reagere litt på at det ikke er der, men om jeg er interessert i boligen vil ikke mangelen på fysisk prospekt gjøre noe utslag den ene eller den andre veien sånn sett. Men ja, vil aller helst ha det. Det er liksom noe med å kunne bla gjennom det i fred og ro hjemme, sammen med mannen, vise til andre, uten å sitte forran en pc eller en liten mobilskjerm. Ved å ha det liggende hjemme vil jo blikket også dras dit når man passerer, så boligen vil jo ligge fremst i bevisstheten hele tiden, i motsetning til når du må fysisk søke det opp om du vil inn og se eller sjekke noe.

Kjøpte bolig i fjor, fikk prospekt men det ble bare liggende å slenge siden vi visste vi hadde det på telefonen uansett. Kjente aldri på et behov for å ha det fysisk, og tanken på boligen forsvant ikke akkurat dersom vi ikke så bilde av den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker fysiske prospekt fordi jeg liker følesen av å bla i dem, men miljøvennlighet trumfer det. Ville aldri hatt noe å si for om jeg velger en bolig over en annen. Noen må jo gå foran og droppe det slik at alle gjør det etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å få god oversikt over takstrapporten i fysiske prospekt. Selve annonsen er ok digital, jeg går jo på visning og får sett rommene der men takstrapporten forteller ting jeg ikke nødvendigvis ser på visning.

Anonymkode: b9de2...6a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (17 minutter siden):

Nei, ikke behov for.

Kan du utdype hvorfor du ikke har behov for det?

Anonymkode: f5b71...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gipetto skrev (47 minutter siden):

Kjøpte bolig i fjor, fikk prospekt men det ble bare liggende å slenge siden vi visste vi hadde det på telefonen uansett. Kjente aldri på et behov for å ha det fysisk, og tanken på boligen forsvant ikke akkurat dersom vi ikke så bilde av den.

Neinei, vi er alle ulike :) Jeg foretrekker hvertfall å ha det fysisk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du utdype hvorfor du ikke har behov for det?

Anonymkode: f5b71...811

Jeg liker å ha prospektet på noe jeg er interessert i med meg hele tiden, og det har jeg på mobilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har nettopp kjøpt ny bolig og synes det er veldig stas med fysisk salgsoppgave (overtagelse har ikke vært ennå). Plantegningen/vedlagte dokumenter er også mye tydeligere i papirutgaven enn den man kan bla i på internett. Jeg foretrekker altså fysisk hvis jeg er reellt interessert i en bolig, og hvis ikke er det mer enn nok å kunne se det på nett. 

Anonymkode: 02143...a1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle for dem som ikke vil ha, men mange bruker prospektet mens de går rundt. Sjekker takstdokument og noterer i prospektet.Dumt å prøve å spare de kronene hvis du skal selge. Hos meg ville du fått pluss i boks for prospekt og et krus med penner hvis jeg kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med å ikke ha fysisk prospekt er at man sparer penger, det er mer miljøvennlig, det er unødvendig (de som er interessert vil finne det uansett)

Anonymkode: 82617...191

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.1.2023 den 10.35):

Det er enklere å få god oversikt over takstrapporten i fysiske prospekt. Selve annonsen er ok digital, jeg går jo på visning og får sett rommene der men takstrapporten forteller ting jeg ikke nødvendigvis ser på visning.

Anonymkode: b9de2...6a6

Enig.

Jeg bruker det fysiske prospektet til å notere i mens jeg er på visning, og til å notere + og - etter visning. 

Jeg ville valgt en megler som tilbyr fysiske prospekt, fremfor kun elektroniske. De som kun vil ha elektroniske, antar jeg gjør det for at meglerfirma skal spare penger, ikke boligeierne. Miljø er bare en finere unnskyldning å gjemme seg bak…

Anonymkode: 4e36c...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordelen med å ikke ha fysisk prospekt er at man sparer penger, det er mer miljøvennlig, det er unødvendig (de som er interessert vil finne det uansett)

Anonymkode: 82617...191

Dette, alle som foretrekker fysisk, kan jo bare printe ut selv. Eksen min var megler og han sa de kunne kastet 100 prospekter rett i søpla om det plutselig var en visning med få folk på. 

Anonymkode: d88d7...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Enig.

Jeg bruker det fysiske prospektet til å notere i mens jeg er på visning, og til å notere + og - etter visning. 

Jeg ville valgt en megler som tilbyr fysiske prospekt, fremfor kun elektroniske. De som kun vil ha elektroniske, antar jeg gjør det for at meglerfirma skal spare penger, ikke boligeierne. Miljø er bare en finere unnskyldning å gjemme seg bak…

Anonymkode: 4e36c...5de

Det er ikke meglerfirma som betaler for det, det er selgeren. 

Anonymkode: d88d7...364

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...