Gå til innhold

Noen som har hatt «mixed wedding» ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :) 

Vi er et par med ulik tro/kultur som planlegger å gifte oss. Ingen av oss er egentlig noe særlig religiøse så vi skal uansett gifte oss borgerlig så den biten har vi kontroll på. 

Men vi vil gjerne ha litt av begge kulturene med i bryllupet. Altså at det ikke blir 100% norskt og heller ikke 100% pakistansk. Noen som har gjort noe lignende og vil fortelle hva dere gjorde for å få preg av begge kulturene ? 
 

Så langt har vi tenkt at vi kan ha 2 antrekk, en klassisk hvit brudekjole og en typisk pakistansk, evt en hvit/beige kjole som har litt av begge stilene. 
 

Maten synst jeg er vanskelig. Vi vil gjerne ha pen mat servert på hvite tallerkner. Tradisjonell pakistansk bryllupsmat er som oftest en slags buffet med ulike retter hvor man forsyner seg selv og det ønsker vi ikke. Hvordan kan vi få litt mer pakistansk preg på maten om den skal serveres på mer vestlig tradisjonell måte ? Og hva kan vi servere som passer til både norske og utenlandske ganer ? 
 

Evt andre tips ? 
 

(trenger ingen fordommer og kommentarer ang ekteskap mellom to ulike etnisiteter) 

Anonymkode: 540a3...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hei :) 

Vi er et par med ulik tro/kultur som planlegger å gifte oss. Ingen av oss er egentlig noe særlig religiøse så vi skal uansett gifte oss borgerlig så den biten har vi kontroll på. 

Men vi vil gjerne ha litt av begge kulturene med i bryllupet. Altså at det ikke blir 100% norskt og heller ikke 100% pakistansk. Noen som har gjort noe lignende og vil fortelle hva dere gjorde for å få preg av begge kulturene ? 
 

Så langt har vi tenkt at vi kan ha 2 antrekk, en klassisk hvit brudekjole og en typisk pakistansk, evt en hvit/beige kjole som har litt av begge stilene. 
 

Maten synst jeg er vanskelig. Vi vil gjerne ha pen mat servert på hvite tallerkner. Tradisjonell pakistansk bryllupsmat er som oftest en slags buffet med ulike retter hvor man forsyner seg selv og det ønsker vi ikke. Hvordan kan vi få litt mer pakistansk preg på maten om den skal serveres på mer vestlig tradisjonell måte ? Og hva kan vi servere som passer til både norske og utenlandske ganer ? 
 

Evt andre tips ? 
 

(trenger ingen fordommer og kommentarer ang ekteskap mellom to ulike etnisiteter) 

Anonymkode: 540a3...bfd

Først og fremst, gratulerer! 

Jeg vet ikke hvor dere bor, men i byene må det vel være noen som kan tilby pakistansk catering servert på fat? Jeg vet ikke hvor stort bryllupet skal være, men kan dere spise ved en flott restaurant og så dra til selve lokalet? Kan kanskje gi 2 alternativer til meny, en litt mild og en tradisjonsrik de fleste pakistanere vil like?

Jeg vet ikke altså, jeg bare brainstormer 😅

Vet ikke om bryllupsleker er poppis i pakistansk kultur, men kanskje ha noen norske og noen pakistanske om mulig?

Bryllupsvalsen kan dere jo ta i 2 sett hvor det starter tradisjonelt og romantisk, og går over til pakistansk, så kan resten av festen joine dere på gulvet når dere gir tegn til det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjalloh skrev (11 minutter siden):

Først og fremst, gratulerer! 

Jeg vet ikke hvor dere bor, men i byene må det vel være noen som kan tilby pakistansk catering servert på fat? Jeg vet ikke hvor stort bryllupet skal være, men kan dere spise ved en flott restaurant og så dra til selve lokalet? Kan kanskje gi 2 alternativer til meny, en litt mild og en tradisjonsrik de fleste pakistanere vil like?

Jeg vet ikke altså, jeg bare brainstormer 😅

Vet ikke om bryllupsleker er poppis i pakistansk kultur, men kanskje ha noen norske og noen pakistanske om mulig?

Bryllupsvalsen kan dere jo ta i 2 sett hvor det starter tradisjonelt og romantisk, og går over til pakistansk, så kan resten av festen joine dere på gulvet når dere gir tegn til det?

 

Tusen takk 😀

Vi bor desverre ikke på Østlandet så tror det vil bli vanskelig å få tak i pakistansk catering, utenom kanskje noe som da blir levert i store aluminiumsformer, som da altså ikke er så pent 😐 Men, vi kunne jo evt hatt bryllupet på Østlandet om det hadde gjort «matsituasjonen» enklere. Men hverken jeg eller han har kjennskap til hvor dette da evt skulle vært. De få «utendlanske» bryllupene vi har sett på Østlandet har kun hatt buffé med disse aluminiumsformene på bordet. Noe vi altså helst ikke vil ha. 
 

2 ulike menyer kunne vært en ide ja. Men jeg vil egentlig ikke lage et skille mellom gjesten, vil helst ha noe som kan passe for oss alle. Fårikål i curry kanskje ? 😅 neida 

Jeg vet veldig lite om pakistanske bryllup, og min kjære vet ikke noe særlig han heller. Han er født og oppvokst i Norge med en liten familie og kjenner veldig få andre pakistanere. Så han vet liksom ikke helt hvem han skal spørre han heller. 
 

Det med bryllupsvalsen var skikkelig god ide 😀 Det må vi få til 

Anonymkode: 540a3...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående mat som passer til norske og pakistanske ganer: kylling biryani! Serveres gjerne med raita ved siden av. Jeg må si at det er blitt min favorittrett etter at jeg smakte den i utlandet, og jeg har servert den her til norske ganer og bare fått positive tilbakemeldinger. En fantastisk smaksopplevelse som jeg tror de aller fleste vil like. Det er heller ikke så vanskelig å få laget det i superstor versjon til mange gjester, så lenge man har noen store gryter. 

Anonymkode: 25f69...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk 😀

Vi bor desverre ikke på Østlandet så tror det vil bli vanskelig å få tak i pakistansk catering, utenom kanskje noe som da blir levert i store aluminiumsformer, som da altså ikke er så pent 😐 Men, vi kunne jo evt hatt bryllupet på Østlandet om det hadde gjort «matsituasjonen» enklere. Men hverken jeg eller han har kjennskap til hvor dette da evt skulle vært. De få «utendlanske» bryllupene vi har sett på Østlandet har kun hatt buffé med disse aluminiumsformene på bordet. Noe vi altså helst ikke vil ha. 
 

2 ulike menyer kunne vært en ide ja. Men jeg vil egentlig ikke lage et skille mellom gjesten, vil helst ha noe som kan passe for oss alle. Fårikål i curry kanskje ? 😅 neida 

Jeg vet veldig lite om pakistanske bryllup, og min kjære vet ikke noe særlig han heller. Han er født og oppvokst i Norge med en liten familie og kjenner veldig få andre pakistanere. Så han vet liksom ikke helt hvem han skal spørre han heller. 
 

Det med bryllupsvalsen var skikkelig god ide 😀 Det må vi få til 

Anonymkode: 540a3...bfd

Det er nok enklere med maten på østlandet ja, de har jo veldig mange pakistanske restauranter f.eks i Oslo 😊

Vet ikke hva budsjettet er eller hvor mange gjester som kommer, men ett location wedding hadde jo vært perfekt dersom det er et alternativ 😊 London er jo en annen by med en stor pakistansk befolkning og mange flotte pakistanske restauranter osv.

Hvis det finnes en pakistansk restaurant i deres område kan man jo også ta kontakt med restauranten for å høre om dere kan leie etpar av kokkene deres for dagen slik at de kan komme til deres lokale og lage maten på fat der? Hvis det er kjøkken i lokalet, så klart 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen som kommer!! ❤️  Samboeren min og jeg planlegger også mixed wedding, mellom norsk og skotsk. Det høres kanskje ikke så utfordrende ut ved første øyekast, noe jeg også tenkte helt til jeg begynte å få mareritt om fritert røkelaks og brudevals som duett for hardingfele og sekkepipe 😅 Tipper vi "feiger ut" med en ganske klassisk franskinspirert meny av lokalmat, så kan vi heller blande kulturpreg i musikk, bekledning, dekorasjoner og andre deler av selve arrangementet. (Ikke at jeg ikke liker norsk eller skotsk mat altså, men mattradisjonene er litt for like til at jeg kan komme på noe spennende fusion som ikke blir, ehm ... frityrstekt pinnekjøtt og smala-haggis ;) )

Hvis dere er bekymret for at maten skal bli for sterkt krydret for noen gjester og ikke nok for andre kan det kanskje være et alternativ å velge norsk hovedrett og pakistansk dessert og/eller kake? Jeg tittet kjapt etter tradisjonelle pakistanske desserter og ser flere jeg tror ville være velegnet til tallerkenservering. I tillegg er det er så mange knallgode søtsaker som kan serveres i buffet-form (feks halwa, bal mithai, gulab jamun) som gjestene kan forsyne seg fra etter middagen, enten som et lekkert kompliment til kakebord eller som smågodt-"tapas" innimellom dans og mingling. Alternativt kan dere velge smaker som er tradisjonsrike i både pakistanske og norske bakverk som feks kardemomme, og bruke det som utgangspunkt til å lage kaker som representerer begge kjøkken. Hvis dere finner en erfaren og litt kreativ kokk som kan ta føring er det kanskje også mulig å komme frem til vellykkede fusion-varianter for forrett eller hovedrett, hvis dere ønsker det. Lam og storfe er jo sentralt i begge mattradisjonene, feks. Aner ikke om det funker, men det slo meg som noe jeg ville tenkt på hvis jeg skulle arrangere det samme selv :) 

Jeg synes Mjalloh sitt forslag om å leie kokker fra restaurant var veldig lurt, ville absolutt sjekket om det kan være en mulighet for dere :) 

Anonymkode: c29e1...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...