Gå til innhold

Hvis dyremishandling er normen i norsk landbruk, bør en oppheve importvernet umiddelbart


Topsi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leser du din egen link? Alle griser i UK har det ikke bra. De har bare større andel som får gå på halm osv. 

Hvorfor kan du ikke heller betale ekstra for kjøtt fra dyr som har hatt det bra i Norge? Mange gode tips her:

 

Anonymkode: d210f...e99

Jeg gjør det, på meny har de grisekjøtt fra økologisk drift som jeg kjøper. Utvalget er ikke enormt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Og det er måten å bedre dyrevelferden på. Hvis alle kjøper av bønder som driver økologisk med frilandsgris vil det ikke lenger være et marked for de med fjøsdrift. Kjøttet du ønsker deg finner du på rekoringen. 

Anonymkode: e3a7e...f2a

Rekoringen, ja da kan jeg prøve det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 24.1.2023 den 17.28):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/dyremishandling-er-noe-svineri-og-mattilsynet-ma-anmelde-bondene/o/5-95-872094

Som norsk forbruker forventer jeg retten til å kjøpe mat fra dyr som ikke opplever grov mishandling. Norsk svineindustri er preget av grov mishandling av dyr, mer enn 50% faktisk. Men like fullt skal norske bønder vernes mot konkurranse fra utlandet.

Forsyningssikkerheten det snakkes så høyt om må ikke baseres på mishandling av dyr. Nei skal norsk landbruk vernes  så så må standarden opp - betydelig

Du tror at det er bedre i utlandet? Norge er på toppen hva angår dyrevelferd.

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 24.1.2023 den 17.28):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/dyremishandling-er-noe-svineri-og-mattilsynet-ma-anmelde-bondene/o/5-95-872094

Som norsk forbruker forventer jeg retten til å kjøpe mat fra dyr som ikke opplever grov mishandling. Norsk svineindustri er preget av grov mishandling av dyr, mer enn 50% faktisk. Men like fullt skal norske bønder vernes mot konkurranse fra utlandet.

Forsyningssikkerheten det snakkes så høyt om må ikke baseres på mishandling av dyr. Nei skal norsk landbruk vernes  så så må standarden opp - betydelig

Du tenker det er bedre i andre land? Økt svine-dødelighet i Danmark - Bondebladet  Syv av ti danske slaktegriser bærer smitte (bt.no)

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Illuminatum skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker det er bedre i noen andre land ja, på en del områder. Når over 50 % av svineprodusentene bryter minimumskravene i loven, så er det svært dårlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illusjonen om at Norge har verdens beste dyrehold er nettopp det: en illusjon. Allikevel finnes det land som er enda verre. I Norge er normen faktisk at griser går rundt med store ubehandlede skader, grisunger slås ihjel, kyllingene vokser raskere enn bena tåler så de lider hele sine korte liv osvosvosvosv. Listen er UENDELIG. Det er helt sykt at vi som nasjon aksepterer dette og fortsetter å kjøpe kjøtt fra en industri som gang på gang viser seg å være grusom. Jeg kjøper KUN kjøtt fra familie hvor jeg faktisk kan se dyrene i live før de slaktes. At folk kan få seg til å kjøpe kjøtt i butikken er for meg helt ufattelig. De burde virkelig skamme seg. Har du ikke råd til å kjøpe kjøtt fra de få bøndene som behandler dyrene bra så får du slutte å kjøpe kjøtt. 

Anonymkode: 5e71c...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Illusjonen om at Norge har verdens beste dyrehold er nettopp det: en illusjon. Allikevel finnes det land som er enda verre. I Norge er normen faktisk at griser går rundt med store ubehandlede skader, grisunger slås ihjel, kyllingene vokser raskere enn bena tåler så de lider hele sine korte liv osvosvosvosv. Listen er UENDELIG. Det er helt sykt at vi som nasjon aksepterer dette og fortsetter å kjøpe kjøtt fra en industri som gang på gang viser seg å være grusom. Jeg kjøper KUN kjøtt fra familie hvor jeg faktisk kan se dyrene i live før de slaktes. At folk kan få seg til å kjøpe kjøtt i butikken er for meg helt ufattelig. De burde virkelig skamme seg. Har du ikke råd til å kjøpe kjøtt fra de få bøndene som behandler dyrene bra så får du slutte å kjøpe kjøtt. 

Anonymkode: 5e71c...c7e

Råd og råd, det er mange faktorer som spiller inn her. Jeg f.eks. tåler kun kjøtt fra enkelte produsenter. På grunn av allergi.

Det er Jacobs bla.a

Anonymkode: a554c...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (27 minutter siden):

Jeg tenker det er bedre i noen andre land ja, på en del områder. Når over 50 % av svineprodusentene bryter minimumskravene i loven, så er det svært dårlig 

Hvilke land tenker du er bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (10 minutter siden):

Hvilke land tenker du er bedre?

For gris, Storbritannia spesielt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (33 minutter siden):

For gris, Storbritannia spesielt 

Hvordan er kjøttkvaliteten der borte? Kan man spise svin rått, slik som i Norge? Eller har de problemer med salmonella eller trikiner?

Anonymkode: a554c...1fc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvordan er kjøttkvaliteten der borte? Kan man spise svin rått, slik som i Norge? Eller har de problemer med salmonella eller trikiner?

Anonymkode: a554c...1fc

Har ikke peiling, jeg er opptatt av dyrevelferd, at dyrene har det bra. Jeg regner med maten i Storbritannia er trygg å spise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (6 timer siden):

Har ikke peiling, jeg er opptatt av dyrevelferd, at dyrene har det bra. Jeg regner med maten i Storbritannia er trygg å spise

Du er så veldig opptatt av dyrevelferd og kjøpe etisk kjøtt, men gidder ikke å lese linken om nettopp det som jeg har tipset deg om to ganger i denne tråden? Ja vel.

Anonymkode: d210f...e99

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er så veldig opptatt av dyrevelferd og kjøpe etisk kjøtt, men gidder ikke å lese linken om nettopp det som jeg har tipset deg om to ganger i denne tråden? Ja vel.

Anonymkode: d210f...e99

Så dypt stikker det, liksom. 

Anonymkode: 3362c...5ec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Du er så veldig opptatt av dyrevelferd og kjøpe etisk kjøtt, men gidder ikke å lese linken om nettopp det som jeg har tipset deg om to ganger i denne tråden? Ja vel.

Anonymkode: d210f...e99

Er du illuminatum? Jeg leste linken om danske griser, men for meg er det viktigste dyrevelferd. Jeg spiser forøvrig ikke dansk gris, og dernest pris. Som er grunnen til at jeg betaler mer for økologisk gris i Norge. Er vel Grøstad eller noe jeg kjøper på meny. Men også jeg vil ha større utvalg og  gjerne lavere priser. Og mår det er det generelle norske landbruket med elendige forhold som er bremsen for det, ja da blir jeg relativt irritert. Forøvrig er dette forumet for å sette ting på spissen, helt bevisst valgt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker 42 skrev (På 24.1.2023 den 23.31):

"Normen"????????????

Den eneste grunnen til at jeg KUN kjøper norsk kjøtt er at vi har de strengeste reglene og oppfølgingen på nettopp dyrevelferd

Og hvor har du disse opplysningene fra? 

Jeg har hørt og lest det samme, gjennom mange tiår. Men jeg har faktisk aldri sett uavhengig og nøytral dokumentasjon på det (altså fra andre enn politikere, bondeorganisasjoner og matprodusenter, og de kan vel knapt sies å være nøytrale). 

Anonymkode: 639b6...71f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 11.26):

Illusjonen om at Norge har verdens beste dyrehold er nettopp det: en illusjon. Allikevel finnes det land som er enda verre. I Norge er normen faktisk at griser går rundt med store ubehandlede skader, grisunger slås ihjel, kyllingene vokser raskere enn bena tåler så de lider hele sine korte liv osvosvosvosv. Listen er UENDELIG. Det er helt sykt at vi som nasjon aksepterer dette og fortsetter å kjøpe kjøtt fra en industri som gang på gang viser seg å være grusom. Jeg kjøper KUN kjøtt fra familie hvor jeg faktisk kan se dyrene i live før de slaktes. At folk kan få seg til å kjøpe kjøtt i butikken er for meg helt ufattelig. De burde virkelig skamme seg. Har du ikke råd til å kjøpe kjøtt fra de få bøndene som behandler dyrene bra så får du slutte å kjøpe kjøtt. 

Anonymkode: 5e71c...c7e

Hvordan tenker du at en skal tjene penger på gris vis normen er at grisen går med store ubehandla skader? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (1 time siden):

Hvordan tenker du at en skal tjene penger på gris vis normen er at grisen går med store ubehandla skader? 

Hvis en ikke tjener penger på det, hvorfor bryter så mange bønder dyrevelferdsloven på dette punktet da? Og husk at dette kommer etter en varslet kampanje fra MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 timer siden):

Er du illuminatum? Jeg leste linken om danske griser, men for meg er det viktigste dyrevelferd. Jeg spiser forøvrig ikke dansk gris, og dernest pris. Som er grunnen til at jeg betaler mer for økologisk gris i Norge. Er vel Grøstad eller noe jeg kjøper på meny. Men også jeg vil ha større utvalg og  gjerne lavere priser. Og mår det er det generelle norske landbruket med elendige forhold som er bremsen for det, ja da blir jeg relativt irritert. Forøvrig er dette forumet for å sette ting på spissen, helt bevisst valgt 

Les AB-koder og gå tilbake til side 1. Jeg har ikke nevnt danske griser. Det finnes mye etisk bra kjøtt i Norge og du kan velge å kjøpe det. Mange tips i tråden jeg har linket til to ganger.

Anonymkode: d210f...e99

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...