Gå til innhold

Hvis dyremishandling er normen i norsk landbruk, bør en oppheve importvernet umiddelbart


Topsi

Anbefalte innlegg

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/dyremishandling-er-noe-svineri-og-mattilsynet-ma-anmelde-bondene/o/5-95-872094

Som norsk forbruker forventer jeg retten til å kjøpe mat fra dyr som ikke opplever grov mishandling. Norsk svineindustri er preget av grov mishandling av dyr, mer enn 50% faktisk. Men like fullt skal norske bønder vernes mot konkurranse fra utlandet.

Forsyningssikkerheten det snakkes så høyt om må ikke baseres på mishandling av dyr. Nei skal norsk landbruk vernes  så så må standarden opp - betydelig

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, for det er ikke noe selvfølge at det er bedre andre steder. 

Viss dyremishandling er normen i Norge (trenger ikke å være normen heller, det skjer i alt for stor grad) så er det på tide at vi setter inn tiltak og begynner å rydde opp. Også finnes det flere gode aktører som vi som forbrukere kan velge å støtte opp om. Det vi kjøper fra bonden og vet hvordan dyra har hatt det. 

Det burde man jo gjøre mer av uansett, for selv der det ikke er snakk om dyremishandling direkte så er det så mye i moderne, norsk landbruk som ikke er i nærheten av å være godt nok. Å det gjelder strengt tatt ikke bare dyrene heller,  men hvordan vi driver. Bærekraft. Fornuftig bruk. Dyr som får mye utetid, bevegelse, gode muligheter til å utøve naturlig adferd, oppleve frisk luft, dagslys, nok plass, godt underlag osv. Fornuftig forvaltning av skog (altså ikke flatehogst), de som er flinkere til å dyrke variert og mest mulig naturlig, bruk av fjærkre til å bekjempe skadedyr i avling heller enn å kjøre på gift i store mengder. Osv osv. Slike ting kommer neppe til å bli ett krav,  mest sannsynlig aldri, men iallefall ikke i de nærmeste tiårene. Men fler og fler velger å iverksette slike gode tiltak, og de kan man velge å støtte heller enn de som ikke gidder å endre noe, Ikke gidder å tenke nytt, Ikke bryr seg. Noe av det krever nok litt. Både innsats, kunnskap og kanskje investeringer. Andre ting kan man gjøre bedre uten at det koster noe mer, men de fleste bryr seg ikke. De bare gjør slik det har blitt gjort og det er det... 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tror ikke at dyremishandling skjer i andre land også?

Anonymkode: 94a41...08f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk deg i andre land. Og de stakkars forsøksdyrene. Jeg har sett bilder av forsøksdyr/aper hunder. Grusomme bilder. De er for alltid brent fast i netthinnen.  Kjøtt industren.Purker i små bur de kan ikke reise seg opp eller snu seg . Dette er hverdagen for milliarder av dyr. Mennesker er grusomme. 

Anonymkode: 96845...175

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet i Norge er blandt de strengeste i verden. Du finner ikke bedre dyrevelferd som normen i andre land. Rart at det du tenker på er å importere heller enn å styrke dyrevernet  i Norge. Hvorfor engasjerer du deg ikke i det politisk? Problemløsning 

Anonymkode: 3b4e2...c37

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dyremishandling eksisterer dessverre over alt. 

burde i så fall begynne som vegetarianer eller noe sånn da... 

Anonymkode: 925c0...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mattilsynet i Norge er blandt de strengeste i verden. Du finner ikke bedre dyrevelferd som normen i andre land. Rart at det du tenker på er å importere heller enn å styrke dyrevernet  i Norge. Hvorfor engasjerer du deg ikke i det politisk? Problemløsning 

Anonymkode: 3b4e2...c37

Griser har det bedre i England enn i Norge, det er helt sikkert. Og jeg tenker import fordi det vil gjøre det mulig å importere f eks fra bedrifter som fronter dyrevern.  Jeg kjøper f eks mye heller gris fra spesielle bedrifter som driver økologisk i Norge enn generelle griseprodukter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du tror ikke at dyremishandling skjer i andre land også?

Anonymkode: 94a41...08f

Jo, men jeg tror internasjonalt at det finnes nisjer med bedrifter som har fokus på dyrevern som kan importeres fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Normen"????????????

Den eneste grunnen til at jeg KUN kjøper norsk kjøtt er at vi har de strengeste reglene og oppfølgingen på nettopp dyrevelferd. 

  • Liker 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crazydoglady skrev (5 timer siden):

Nei, for det er ikke noe selvfølge at det er bedre andre steder. 

Viss dyremishandling er normen i Norge (trenger ikke å være normen heller, det skjer i alt for stor grad) så er det på tide at vi setter inn tiltak og begynner å rydde opp. Også finnes det flere gode aktører som vi som forbrukere kan velge å støtte opp om. Det vi kjøper fra bonden og vet hvordan dyra har hatt det. 

Det burde man jo gjøre mer av uansett, for selv der det ikke er snakk om dyremishandling direkte så er det så mye i moderne, norsk landbruk som ikke er i nærheten av å være godt nok. Å det gjelder strengt tatt ikke bare dyrene heller,  men hvordan vi driver. Bærekraft. Fornuftig bruk. Dyr som får mye utetid, bevegelse, gode muligheter til å utøve naturlig adferd, oppleve frisk luft, dagslys, nok plass, godt underlag osv. Fornuftig forvaltning av skog (altså ikke flatehogst), de som er flinkere til å dyrke variert og mest mulig naturlig, bruk av fjærkre til å bekjempe skadedyr i avling heller enn å kjøre på gift i store mengder. Osv osv. Slike ting kommer neppe til å bli ett krav,  mest sannsynlig aldri, men iallefall ikke i de nærmeste tiårene. Men fler og fler velger å iverksette slike gode tiltak, og de kan man velge å støtte heller enn de som ikke gidder å endre noe, Ikke gidder å tenke nytt, Ikke bryr seg. Noe av det krever nok litt. Både innsats, kunnskap og kanskje investeringer. Andre ting kan man gjøre bedre uten at det koster noe mer, men de fleste bryr seg ikke. De bare gjør slik det har blitt gjort og det er det... 

Jeg er enig I nye av det du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (3 timer siden):

"Normen"????????????

Den eneste grunnen til at jeg KUN kjøper norsk kjøtt er at vi har de strengeste reglene og oppfølgingen på nettopp dyrevelferd. 

Kyrne står på båsen hele vinteren uten mulighet til å legge seg ned eller gå rundt.

Kalven blir fratatt moren fordi bonden skal selge melken.

Det er også dyremishandling.

Anonymkode: 94a41...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist maste du jo om at norsk kjøtt er for dyrt. Nå er det plutselig dyremishandling som er problemet ditt? Kan du ikke bare innrømme at alt du bryr deg om er billig bacon?

Anonymkode: 60e90...cf9

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært hos mange bønder og jeg kan avkrefte at dyremishandling er normen.

For de som ønsker å ta vare på sin egen helse og velferden til dyrene, så anbefaler jeg å kjøpe kjøtt direkte fra bønder:

 

Anonymkode: d210f...e99

  • Liker 5
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kyrne står på båsen hele vinteren uten mulighet til å legge seg ned eller gå rundt.

Du får ta deg en tur i et båsfjøs og se om dyra ser mistilfreds ut da. For det stemmer ikke. Og en grov misforståelse som du hadde oppdaget var at selvsagt kan de legge seg ned selv om de står på bås. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kalven blir fratatt moren fordi bonden skal selge melken.

Det er også dyremishandling.

Anonymkode: 94a41...08f

 

Anonymkode: ac299...010

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ta deg en tur i et båsfjøs og se om dyra ser mistilfreds ut da. For det stemmer ikke. Og en grov misforståelse som du hadde oppdaget var at selvsagt kan de legge seg ned selv om de står på bås. 

 

Anonymkode: ac299...010

Ikke hos naboen vår. Dyr skal ikke tjores fast. De skal kunne bevege seg fritt og selv bestemme om de vil være inne eller ute.

Anonymkode: 94a41...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sist maste du jo om at norsk kjøtt er for dyrt. Nå er det plutselig dyremishandling som er problemet ditt? Kan du ikke bare innrømme at alt du bryr deg om er billig bacon?

Anonymkode: 60e90...cf9

Det er feil, jeg synes det er tragisk at norske bønder med ræva dyrevelferd støttes av tollrestriksjoner som gjør at vi ikke får tilgang til kjøtt som er A) produsert med bedre dyrevelferd, og B billigere. Jeg tror nemlig at andre land hat langt bedre dyrevelferd enn Norge, g eks vet jeg at britiske griser har det bedre enn i Norge. 

Norsk landbruk gir dyre produkter med store lidelser for dyrene. 

https://dyrevern.no/landbruksdyr/ny-rapport-norge-verdens-beste-dyrevelferd/

Jeg ville faktisk heller betalt ekstra for britisk gris, som har større sannsynlighet for et godt liv enn i Norge.  Jeg er drittlei av norske bønder som skryter av verdens beste dyrevelferd når dette er en løgn, og hevder dyr mat er nødvendig for god dyrevelferd. Vi har sikkert verdens dyreste bacon, og grisene har verst liv av alle land i undersøkelsen, sammen med et annet land på bunn 

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Det er feil, jeg synes det er tragisk at norske bønder med ræva dyrevelferd støttes av tollrestriksjoner som gjør at vi ikke får tilgang til kjøtt som er A) produsert med bedre dyrevelferd, og B billigere. Jeg tror nemlig at andre land hat langt bedre dyrevelferd enn Norge, g eks vet jeg at britiske griser har det bedre enn i Norge. 

Norsk landbruk gir dyre produkter med store lidelser for dyrene. 

https://dyrevern.no/landbruksdyr/ny-rapport-norge-verdens-beste-dyrevelferd/

Jeg ville faktisk heller betalt ekstra for britisk gris, som har større sannsynlighet for et godt liv enn i Norge.  Jeg er drittlei av norske bønder som skryter av verdens beste dyrevelferd når dette er en løgn, og hevder dyr mat er nødvendig for god dyrevelferd. Vi har sikkert verdens dyreste bacon, og grisene har verst liv av alle land i undersøkelsen, sammen med et annet land på bunn 

Leser du din egen link? Alle griser i UK har det ikke bra. De har bare større andel som får gå på halm osv. 

Hvorfor kan du ikke heller betale ekstra for kjøtt fra dyr som har hatt det bra i Norge? Mange gode tips her:

 

Anonymkode: d210f...e99

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 24.1.2023 den 23.27):

Griser har det bedre i England enn i Norge, det er helt sikkert. Og jeg tenker import fordi det vil gjøre det mulig å importere f eks fra bedrifter som fronter dyrevern.  Jeg kjøper f eks mye heller gris fra spesielle bedrifter som driver økologisk i Norge enn generelle griseprodukter. 

Og det er måten å bedre dyrevelferden på. Hvis alle kjøper av bønder som driver økologisk med frilandsgris vil det ikke lenger være et marked for de med fjøsdrift. Kjøttet du ønsker deg finner du på rekoringen. 

Anonymkode: e3a7e...f2a

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

England har forresten over 10 ganger så høy bruk av antibiotika i sin kjøttproduksjon som Norge. Det kan tyde på dårligere hygiene og større dyretetthet, som ikke akkurat er god dyrevelferd. 

Anonymkode: e3a7e...f2a

  • Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...