Gå til innhold

Klima flyktning søker tips til bosted sør i landet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min familie på 4 har en stor drøm om å prøve et år sør i landet. 

Vi er fra nordnorge og har alltid bodd her, uten helt å trives.  Mørketia er noe herk, sommeren er kort og kald, vinteren altfor lang ,våren varer max en uke og høsten,  ja den er ofte beste årstiden.  

Nå har vi da åpnet dører for å røre oss sørover i landet,  og det som veier høyt er leiepriser...  Ønsker helst å leie bolig, og trenger absolutt ikke bo i by, men gjerne i et sentralt tettsted med skoler og fritidstilbud  litt unna. 

Har Sett litt på østfold, Fredrikstad området , Kristiansand, sørlandet generelt,  vil helst ikke langt inn i landet. 

Gode råd mottas med takk:) 

 

Anonymkode: bca0a...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere må kanskje søke jobber litt rundt i de fylkene dere kunne tenke dere å bo, og flytte dit dere får jobb? Eller jobber dere hjemmefra? 

Husk at det er en del større konkurranse om jobber i sør :) 

Anonymkode: 24ad2...985

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på jobb, men Risør er flott!! 

Billig også. 

Anonymkode: 2975c...a74

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimstad har visstnok flest soltimer i året. Hvis dere ser på Østfold så er Halden, Moss og Sarpsborg betydelig billigere enn Fredrikstad, ikke så rart siden de er stygge som juling men helt ok byer å bo i. Horten er en litt undervurdert kystby med gode kommunikasjonsmuligheter til begge sider av fjorden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen. Sånn at overgangen ikke blir altfor stor 🫶😉

Anonymkode: 09d04...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder jobb,  så er mannen min ufør,  og det ser ut for at det går samme vei for min del.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du kommer sørover må du melde deg politiet og si du søker asyl. Hvis du i tillegg sier du er 14 år er sjansene store for at du får bli. De har ingen måte å sjekke om lyver på. 

Anonymkode: de369...5cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

halden. deilige og billig del av landet. men må ha bil for å komme til stranda. kort vei til sverige. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandet er veldig billig i forhold til østlandet. Skien, Porsgrunn og omegn er billig.

Selv bor jeg i midt-Norge og savner den lange sommeren i sør. Hele sommerhalvåret er kurant.

Men rart at man flytter sørover på grunn av klima i disse hete tider. Jeg vurderer det samme. Vi er heldige om vi får to, tre uker med sommer her. Regn og kald hvert år bortsett fra sommeren 2008, 2009 og 2018.

Brr!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Katta Strofe said:

Sørlandet er veldig billig i forhold til østlandet. Skien, Porsgrunn og omegn er billig.

Selv bor jeg i midt-Norge og savner den lange sommeren i sør. Hele sommerhalvåret er kurant.

Men rart at man flytter sørover på grunn av klima i disse hete tider. Jeg vurderer det samme. Vi er heldige om vi får to, tre uker med sommer her. Regn og kald hvert år bortsett fra sommeren 2008, 2009 og 2018.

Brr!

Grenland er som du sier et godt alternativ. Det begynner å bli et ganske stort byområde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klima er en stor grunn, da ingen av oss er noe særlig glad i 6-8 MND med vinter og sne 

Men annen grunn er manglende tilbud til barn og unge akkurat her. 

Her må du være tilknyttet klubber for å være med.  

Savner feks parker, svømmeanlegg, barne og ungdomsklubber,turn ,tennnis ,volleyball, eventuelt bowling,  og slikt som de har i de fleste byer og , her er vi minst 2timer bil unna nærmeste by og 4t unna sykehus..  

Minstemann er 10 og ønsker å bo oppå svømmehall og fotballbane 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lærdal.

Milde vintre, lite nedbør og relativt varmt på sommeren. Er dog et stykke fra kysten, selv om det er saltvann i fjorden.

Anonymkode: 0748e...32e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...