Gå til innhold

Vanskelig å velge videreutdanning- sykepleie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Snart åpner søkingen og jeg har egentlig bestemt meg for at jeg vil videreutdanne meg, for å komme litt bort fra sengepostlivet og helst også for slitsom turnus . Men syns det er vanskelig å velge. Bedre balanse mellom liv og arbeid er det jeg leter etterm ikke være så mange kvelder borte fra barna, ikke være utslitt etter jobb. Kan noen hjelpe meg å reflektere litt rundt valg? 

1. Helsesøster. Greie arbeidstider (starter ikke 7 om morgenen og det er jobb å få i kommunen så slipper pendling til sykehus). Men er redd det kan bli kjedelig i lengden? Eller tenker jeg helt feil?  Kan jo være spennende å jobbe på helsestasjon for ungdom eller lignende, litt eldre barn og ungdom. Tenker at å jobbe med kun de minste i lengden kan bli noe monotont?

2. Psykiatrisk sykepleier (altså videreutdanning innen psykiatri og rus). Fordelen er spennende jobb, man løper seg ikke ihjel. Jeg liker å prate med mennesker og blir beskrevet som å være flink med mennesker og det relasjonelle av kolleger og leder. Jeg har en del erfaring med tøffe perioder i livet og stå i tunge samtaler, stå i ubehagelige situasjoner og konfrontasjoner. Uten at jeg selv trenger å bearbeide alt lenger, det har jeg gjort så er ikke så personlig at jeg vil ta det med meg inn på en upassende måte hvis det gir mening. Tror heller det kan være til hjelp i å forstå pasienten og deres følelser. Hva de trenger.

Virker egentlig mest spennende av alternativene, men så var det turnus da.. psykiatriske sykepleiere jobber turnus på lik linje som alle andre, stort sett. Selv om man nok løper seg litt mindre ihjel (med mindre det er akuttpsykiatrisk avdeling eller lignende).

3. Operasjonssykepleier. Virker faglig interessant , + med mer dagjobb , men må stå opp veldig tidlig om morgenen(da man naturligvis jobber på sykehus, sykehus er et stykke unna + at operasjonsstuer åpner tidlig). Men vil kanskje savne relasjon til pasienter. De er for det meste bevisstløse. 

4. Bare noe helt annet. søke ny bachelorgrad innenfor noe av interesse. 

 

Anonymkode: f01f0...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke jobbe turnus som psykiatrisk sykepleier. Du kan jobbe poliklinisk eller i psykisk helsetjeneste i kommunen.

Anonymkode: 9a21d...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du trenger ikke jobbe turnus som psykiatrisk sykepleier. Du kan jobbe poliklinisk eller i psykisk helsetjeneste i kommunen.

Anonymkode: 9a21d...acf

Er disse stillingene vanskelig å få? 

Anonymkode: f01f0...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er disse stillingene vanskelig å få? 

Anonymkode: f01f0...05c

Vet ikke hvordan det er andre steder, men jeg fikk første jobben jeg søkte på, og hadde ikke begynt på videreutdanningen enda

Anonymkode: 9a21d...acf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt helsesykepleier eller valgt familieterapi ved VID - enten videreutdanning eller master

Anonymkode: 77d00...e7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon selv, og vurderer sterkt bachelor i ernæring på Oslo nye høgskole, nettbasert. Så kan man enten jobbe på frisklivsentral eller annen dagjobb, ser for meg å jobbe med diabetespasienter og da er det fint med både sykepleie og ernæringsutdanning.

Anonymkode: f76a4...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg har skjønt er helsesykepleier kjempevanskelig å få jobb som. Særlig på skoler, ettersom det nedprioriteres veldig. Bare noe å ha i bakhodet, kjedelig å videreutdanne seg og aldri få jobb.

Anonymkode: 6b53d...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psyk spl er en bred videreutdanning som gjør at det er lettere å få jobb andre plasser enn på sykehus også. Mange muligheter. Typ Nav, behandlingssenter, ulike dagtilbud i kommunen osv. Spennende videreutdanning :)

Anonymkode: ad521...1e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så vidt jeg har skjønt er helsesykepleier kjempevanskelig å få jobb som. Særlig på skoler, ettersom det nedprioriteres veldig. Bare noe å ha i bakhodet, kjedelig å videreutdanne seg og aldri få jobb.

Anonymkode: 6b53d...a37

Der jeg bor er det mangel på helsesykepleiere. Variere kanskje litt utifra hvor i landet?

Anonymkode: f01f0...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesykepleie. Stor mangel i mesteparten av landet. Alle på mitt kull gikk rett ut i jobb (de fleste fikk jobb allerede tidligbi studieforløpet).

Anonymkode: ada88...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er operasjonssykepleier, og anbefaler det! Kjekt fag med stort faglig fokus, godt teamarbeid, en pasient om gangen, stor variasjon i hvilke fagfelt man kan jobbe med, lett å få dagstilling evt stilling med mindre turnusbelastning enn vanlig sykepleiestilling (hos oss er det f.eks hver 7.helg), Lett å få jobb i det hele tatt siden det er stor mangel på folk, man kan få stipend under utdanning slik at det ikke trengs mer studielån for å ta utdanningen, og man slipper det som gjør livet på post så miserabelt. Mange pasienter opereres for øvrig i spinal, blokader og/eller lokal, så slett ikke alle er sovende. Kjenner ingen som savner det du kaller pasientkontakt, vi snakker med alle pasientene våre, men slipper det helvets maset som er på post. 

Anonymkode: 257d2...349

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...