Gå til innhold

Er ikke ABC-klinikken egentlig mest for privligert middelklasse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 hours ago, AnonymBruker said:

Dette. Om det virkelig er så mye bedre å jobbe ved en slik fødestue så kommer de ikke til å søke seg til de vanlige fødeavdelingene (som ærlig talt ikke høres ut som en god arbeidsplass i det hele tatt).

Anonymkode: 84aef...074

Akkurat det. Hun jeg hadde pendlet fra Tønsberg. 

Anonymkode: dd3c7...c5a

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mye sutring for at ABC-klinikken korrekt legges ned. Et riktig valg av regjeringen. Det er åpenbart et sted der kjendiser og priviligerte får fortrinnsrett. Ingen kanpåstå noe annet. Det synes også ganske tydelig når kjendiskvinner står fram sine "gode opplevelser" fra denne klinikken. Jeg mener en offentlig fødeklinikk bør gi like rettigheter, og ikke prioritere folk fordi de er kjendiser.

Anonymkode: bb6af...d7e

Det er ikke regjeringen som har lagt ned tilbudet, de har snurpet midlene og Ullevål har selv valgt å legge ned avdelingen fordi den, sammenlignet med sykehusets andre avdelinger, er overflødig. 

Anonymkode: 7f2f9...f4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg mener ABC-klinikken er en totalt unødvendig klinikk, når man har et suverent fødetilbud på sykehusene i Oslo. Der kan man også føde på "naturlig" vis med både badekar og det man måtte ønske. Det er et rent luksustilbud og offentlig pengesløseri.

Anonymkode: bb6af...d7e

Hvis dette er sant, så har de endret ganske drastisk på fødetilbudet i Oslo årene etter at jeg fødte. 
Ullevål hadde ingen tilbud om badekar andre steder enn på ABC. (Og de har ikke akkurat fått bedre plass med årene.) 
Rikshospitalet har EN fødestue med badekar. Og det er stort sett bare risikofødsler som får komme inn på Riksen. Og så skal man ha flaks hvis man er så heldig at denne ene fødestua er ledig også.

Altså er det nå slik at tilbudet om å føde i badekar i stor grad forsvinner fra Oslo. (Da må man i så fall velge hjemmefødsel.) 

Jeg sier ikke at det er bedre andre steder, men pr nå så er hovedgrunnen til kutt i Oslos fødetilbud, at de skal spare penger for å bygge nytt sykehus. 
 

Jeg valgte å føde utenfor Oslo med barn nr 2. Enkelt og greit fordi jeg da fikk føde i badekar. 

Anonymkode: 3509e...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvis dette er sant, så har de endret ganske drastisk på fødetilbudet i Oslo årene etter at jeg fødte. 
Ullevål hadde ingen tilbud om badekar andre steder enn på ABC. (Og de har ikke akkurat fått bedre plass med årene.) 
Rikshospitalet har EN fødestue med badekar. Og det er stort sett bare risikofødsler som får komme inn på Riksen. Og så skal man ha flaks hvis man er så heldig at denne ene fødestua er ledig også.

Altså er det nå slik at tilbudet om å føde i badekar i stor grad forsvinner fra Oslo. (Da må man i så fall velge hjemmefødsel.) 

Jeg sier ikke at det er bedre andre steder, men pr nå så er hovedgrunnen til kutt i Oslos fødetilbud, at de skal spare penger for å bygge nytt sykehus. 
 

Jeg valgte å føde utenfor Oslo med barn nr 2. Enkelt og greit fordi jeg da fikk føde i badekar. 

Anonymkode: 3509e...e1c

Badekar hadde de tilogmed på sjukehuset i Molde, så det er ikke så uvanlig akkurat.

Anonymkode: c391d...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Mye sutring for at ABC-klinikken korrekt legges ned. Et riktig valg av regjeringen. Det er åpenbart et sted der kjendiser og priviligerte får fortrinnsrett. Ingen kanpåstå noe annet. Det synes også ganske tydelig når kjendiskvinner står fram sine "gode opplevelser" fra denne klinikken. Jeg mener en offentlig fødeklinikk bør gi like rettigheter, og ikke prioritere folk fordi de er kjendiser.

Anonymkode: bb6af...d7e

Hvordan skjer denne forskjellsbehandlingen i praksis? Er det fordi kjendisene kjenner de som behandler søknadene? 

Anonymkode: 0ee99...104

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har virkelig misforstått om du tror det kun handler om epidural eller ikke.

Kan anbefale hjemmefødsel på det varmeste.

Wow - så du synes de bør jobbe et sted de mistrives intens, i et system de er grunnleggende uenige i og der de hver eneste dag nå gå på akkord med seg selv på hva de anser som verdig og akseptabel behandling av fødende kvinner…?

Jeg heier på dem som sier opp, håper ikke EN eneste av dem går over til den vanlige fødeavdelingen. Kollektiv oppsigelse er eneste pressmiddel helsepersonell har til å få endring.

Dette 🙏🏻

Man kan ikke ha en naturlig fødsel på vanlig fødeavdeling, man kan ha en uten smertelindring. På ABC føder man ikke uten smertelindring, men smertelindringen består i tilstedeværelse, omsorg, massasje, akupunktur, varme kluter, stillinger etc. Helt sykt at du mener det er greit at fødende skal ligge i timesvis alene og lide i dødsangst.

Dette er jo bare tull

Merkelig at jeg som er ufør og ikke engang bor i Oslo fikk føde der da. Kanskje det var fordi jeg faktisk var 32 år.

Alle jeg kjenner som har ønsket, har fått føde der. Man søker selvsagt med en gang man blir gravid da, og ikke en måned før termin.

De andre som var innlagt samtidig som meg var også helt vanlige kvinner.

Anonymkode: 31745...af0

Kan du utdype hvordan man ikke kan ha en naturlig fødsel på sykehus? Dummeste jeg har hørt. Jeg hadde badekar, akupunktur, fikk tips om stillinger osv. ingen forskjell fra det å være hjemme i teorien, med unntak av at jeg var på sykehus såklart da så hjelpen var nær dersom jeg hadde trengt den. Naturlig fødsel vil si en fødsel uten medikamenter og inngrep, ikke i hvilket hus man befinner seg i.

Anonymkode: 39ffc...aa6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber på en fødeavdeling, men valgte å føde hjemme (med hjemmejordmødre). Det skjer så mye dritt på en fødeavdeling at jeg ikke var villig til å utsette meg selv for det. Likevel går jeg på jobb og prøver å berge restene av en fødselsomsorg på ville veier. I hvert fall en stund til. Jeg tviler sterkt på at abc-jordmødrene vil tilbake til ordinær fødeavdeling.

Anonymkode: 637a7...679

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Her stenger de føden om sommeren. Drektige kyr har bedre fødetilbud enn oss. 
 

Synd at abc legges ned, men gravide i Oslo har et uendelig mye tryggere tilbud og sikkerhetsnett enn andre steder i landet. 

Jeg har født to ganger på Ullevål og to ganger i Distrikts-Norge. Om man skal snakke om norske kvinners fødetilbud nasjonalt - er det ikke abc som er det viktigste. 

Anonymkode: 80560...ef1

Jeg har også bodd på et sted med dårlig fødetilbud, OG jeg er dyrlege. Jeg er så lei av å høre sammenligninger mellom kyr og mennesker når det gjelder fødetilbud. NEI, drektige kyr har IKKE et bedre fødetilbud enn mennesker. Hvis fødselen til ei ku går i stå, er kjetting, jekk (det er ca like brutalt som det høres ut) og nødslakt tre veldig reelle alternative utveier. Etter at kua kanskje har ventet i flere timer på at dyrlegen skal komme in the first place, og etter at bonden har gjort det hen kan (ikke smertefritt, noen av delene).

Jeg er også veldig lei av å høre at kyr har bedre vern fordi det ikke er lov å transportere dem de to siste ukene før kalving, mens kvinner må reise langt til sykehus. FEIL. Forbudet mot transport er for å hindre kua i å kalve på transport (typisk til slakteriet!), uten tilsyn i 80 km/t mens hun er trengt sammen med mange andre dyr i et lite mørkt rom hvor det egentlig kun er plass til å stå. Hvis formålet med transporten er å få medisinsk hjelp, er det lov å transportere drektige dyr og dyr i fødsel. For eksempel er det selvsagt lov å transportere en tispe til dyrlegen slik at hen kan ta keisersnitt! Det samme gjelder kua, men det blir en mer teoretisk mulighet, siden et eventuelt keisersnitt tas i fjøset. Ikke akkurat under rene forhold, om man kan si det slik. Med epidural og lokalbedøvelse på ei stående ku. Og keisersnitt er bare et alternativ hvis bonden har råd, som regel lønner det seg økonomisk med nødslakt i stedet. Da kan du i beste fall redde kalven ved å hente den ut umiddelbart etter at kua har fått en bolt i panna. Hvis kalven lever fremdeles, da. That’s a big if.
Har du lyst til å bytte med ei ku? 

Anonymkode: 25afa...cf3

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Men ellers er jeg enig med deg, altså deg jeg quotet i innlegget over, at ABC legges ned er ikke et problem for fødende kvinners helse. I motsetning til fødetilbud endel andre steder i landet. Veldig mange andre ting er viktigere enn ABC. Men nedleggingen av ABC er et symptom på at føde- og barselsomsorgen er nedprioritert, og det gjør at jeg reagerer sånn personlig. Men selve ABC er et dyrt tilbud til den gruppa som trenger det aller minst.)

Anonymkode: 25afa...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Badekar hadde de tilogmed på sjukehuset i Molde, så det er ikke så uvanlig akkurat.

Anonymkode: c391d...1c9

Mange fødetilbud i distriktene er mye bedre enn i de store byene: kravet til effektivitet er enklere å tilfredsstille med store volum.

Når volumene automatisk går ned mot kapasiteten for minimumsbemanning for drift, så blir balansen mellom ressurser og belastning bedre for alle.

Dette er grunnen til at vi skulle sett til Sverige i forhold til distriktene, der man stimulere for sentralisering rundt lokalsentra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (På 24.1.2023 den 16.27):

Jeg er enig i nedleggelsen av ABC-klinikken utfra slik situasjonen er nå. Det er ressursmangel i helsevesenet, med mangel på både penger og personell. Da er det ikke fornuftig å bruke mest ressurser på de som trenger det minst. 

For å få lov til å føde på ABC stilles det masse krav til kvinnens helse, og det er bare de friskeste og komplikasjonsfrie som får lov til å føde der. Da virker det veldig lite gjennomtenkt at det er disse som skal få masse oppfølging både før, under og etter fødsel, mens resten går på samlebånd.

Så enig. 

Breaking news,  det går ann å føde på en vanlig fødestue.!!

Hvis noe vil føde omgitt av lyslenker og pling plong musikk, så kan de ordne det privat.  Det er ikke det offentliges ansvar og HELT riktig at dette nedlegges.

Anonymkode: 4ada1...5d6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så enig. 

Breaking news,  det går ann å føde på en vanlig fødestue.!!

Hvis noe vil føde omgitt av lyslenker og pling plong musikk, så kan de ordne det privat.  Det er ikke det offentliges ansvar og HELT riktig at dette nedlegges.

Anonymkode: 4ada1...5d6

Det er sant, det går an. Og det går an å føde på badegulvet hjemme, eller ute i skogen også. Det betyr ikke at det er en optimal løsning.

Anonymkode: 31745...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det øker til stereotypen men av de Oslo-damene jeg følger på instagram (ikke kjendiser) som har vært veldig opprørt over dette i går er alle hvite, 30+, høy universitetsutdannelse og minst 10 matvarer fra Gutta på Haugen i huset til enhver tid😏  

Anonymkode: f6222...9ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mulig det øker til stereotypen men av de Oslo-damene jeg følger på instagram (ikke kjendiser) som har vært veldig opprørt over dette i går er alle hvite, 30+, høy universitetsutdannelse og minst 10 matvarer fra Gutta på Haugen i huset til enhver tid😏  

Anonymkode: f6222...9ef

Nå vet ikke jeg om utdannelsen til disse damene. Men har lagt merke til at alle damene er hvite jeg også. Det er jo veldig spesielt med tanke på at 1/4 i Oslo er ikke-vestlige og mange ikke-vestlige grupper får langt flere barn enn etniske nordmenn. 

Så tror absolutt det er noe i at denne ABC-klinikken er for Oslo-eliten og at grunnen til at nedleggelsen får så mye oppmerksomehet er at Oslo-eliten er veldig flinke til å bli hørt i riksmediene. Redaktørene i disse mediene er jo selv del av Oslo-eliten. 

Jeg har  forståelse for at de ønsker å beholde tilbudet. Men av alle innsparingene som skjer i helsesektoren er vel dette det minst dramatiske. ABC-klinikken er "kjekt å ha, men ikke nødvendig". Hadde det vært nødvendig så hadde det jo vært uforsvarlig å kun gi tilbudet til en liten gruppe i Oslo. 

Anonymkode: 0ee99...104

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

Mange fødetilbud i distriktene er mye bedre enn i de store byene: kravet til effektivitet er enklere å tilfredsstille med store volum.

Når volumene automatisk går ned mot kapasiteten for minimumsbemanning for drift, så blir balansen mellom ressurser og belastning bedre for alle.

Dette er grunnen til at vi skulle sett til Sverige i forhold til distriktene, der man stimulere for sentralisering rundt lokalsentra.

Men mange fødetilbud i distriktene er i praksis vesentlig dårligere fordi de ikke har tilgang på nyfødtintensiv. Mange steder er de helt uten barnelege i det store og det hele. Noen steder er uten gynekolog på vakt, og evt keisersnitt tas av vanlige kirurger. Noen steder har for få fødsler per år til at gynekologene har nok trening til å ta vaginale setefødsler og vaginale tvillingsfødsler, slik at det blir automatisk keisersnitt. Det er ikke et kvalitetstegn, det heller. 
Beklager, men å sutre over manglende badekar når man HAR tilgang på nyfødtintensiv og topptrente gynekologer døgnet rundt, noe mange andre mangler, det blir for dumt. Fød i distriktet da, hvis det er det du ønsker. Hvis du synes badekar er viktigere enn nyfødtintensiv. 

Anonymkode: 25afa...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 16.13):

Er det egentlig så viktig? Er det ikke viktigere å prioritere viktigere saker?

 

Kjør debatt!

Anonymkode: 84708...8a3

jeg som alltid har trodd den var for fødende?!

Anonymkode: ac786...b2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Nå vet ikke jeg om utdannelsen til disse damene. Men har lagt merke til at alle damene er hvite jeg også. Det er jo veldig spesielt med tanke på at 1/4 i Oslo er ikke-vestlige og mange ikke-vestlige grupper får langt flere barn enn etniske nordmenn. 

Så tror absolutt det er noe i at denne ABC-klinikken er for Oslo-eliten og at grunnen til at nedleggelsen får så mye oppmerksomehet er at Oslo-eliten er veldig flinke til å bli hørt i riksmediene. Redaktørene i disse mediene er jo selv del av Oslo-eliten. 

Jeg har  forståelse for at de ønsker å beholde tilbudet. Men av alle innsparingene som skjer i helsesektoren er vel dette det minst dramatiske. ABC-klinikken er "kjekt å ha, men ikke nødvendig". Hadde det vært nødvendig så hadde det jo vært uforsvarlig å kun gi tilbudet til en liten gruppe i Oslo. 

Anonymkode: 0ee99...104

Jeg prøvde å nyansere med mine erfaringer i kommentarfeltet til en sånn dame i går.

Ble naturligvis halshugget for å mene at de snakker som om det ikke vil være mulig å føde «naturlig» noe sted i Oslo noensinne igjen.

At dette er et fødetilbud som svært få kan få, at jeg synes det er litt kjipt å tenke på at jeg MÅTTE føde med epidural pga potensiell komplikasjon  (som ikke dukket opp likevel) og dermed ble forvist til tremannsrom etter fødsel og mannen sendt hjem, med svært lite hjelp de dagene jeg måtte være på barsel.

Så klager de at det ikke lengter blir mulig å føde mens de kosemoser i dobbeltseng?

Forøvrig var flere i kommentarfeltet lettere overrasket at ikke alle hadde får familierom eller ha barnefar der 24/7 i de dagene de er der.

Tror flere har godt av å oppdage hvordan de fleste må føde og forstå at det er der resursene trengs mest. 

Anonymkode: f6222...9ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 20.48):

For meg handler det mest om en generell nedprioritering av kvinners helse. 
Men ja, det er jo nettopp denne gruppa som har minst behov for spesiell oppfølging. Det hadde vært bedre å benytte de samme prinsippene i alle normale graviditeter. De aller fleste kvinner i landet har IKKE mulighet til å føde på ABC fordi de bor et sted hvor et slikt tilbud ikke finnes, eller fordi de ikke har normale graviditeter. 
Jeg har endt opp med tre keisersnitt. For meg var det helt vilt at kvinner som hadde hatt normale fødsler fikk bo på hotellrom med partner, mens kvinner som har hatt komplikasjoner og som ofte er mye sykere og trenger mye hjelp gjerne må dele rom, og ikke får ha partner der. Fullstendig feilprioritering! I tillegg fører det jo til økt behov for hjelp fra personalet når mannen ikke får være der, og man selv ikke kommer seg ut av senga uten hjelp, og ikke kan ta vare på babyen selv! Et annet eksempel er at jeg, etter mitt tredje keisersnitt, ble liggende på oppvåkningen i flere timer uten babyen, fordi ingen hadde kapasitet til å følge med på babyen, så han måtte være på barsel. Man VET at keisersnitt er en risikofaktor for ammeproblemer. Likevel VELGER man å skille mor og barn fra hverandre i det man VET er en kritisk fase for ammingen, noe man aldri ville drømt om å gjøre hvis jeg hadde født vaginalt. Både mor og barn var friske. Fullstendig feil prioritering. 

Anonymkode: 25afa...cf3

De fleste sykehus i dag skiller ikke mor og barn etter KS. Hadde selv ett i 2019 og jeg var med baby hele tiden. 

Anonymkode: 6a352...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De fleste sykehus i dag skiller ikke mor og barn etter KS. Hadde selv ett i 2019 og jeg var med baby hele tiden. 

Anonymkode: 6a352...596

Da var du heldig. Dette var i 2016. Det var egentlig sånn at vi ikke skulle atskilles - dette var et mor og barn-vennlig sykehus. Men det som står i papirene at man skal gjøre og hva man faktisk gjør, er to helt forskjellige ting. Dette handlet også om mangel på ressurser. Hvis de hadde hatt det travelt da  du fødte, kunne det samme skjedd deg.

Anonymkode: 25afa...cf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da var du heldig. Dette var i 2016. Det var egentlig sånn at vi ikke skulle atskilles - dette var et mor og barn-vennlig sykehus. Men det som står i papirene at man skal gjøre og hva man faktisk gjør, er to helt forskjellige ting. Dette handlet også om mangel på ressurser. Hvis de hadde hatt det travelt da  du fødte, kunne det samme skjedd deg.

Anonymkode: 25afa...cf3

Jeg måtte ha akutt KS i oktober. Pga blødninger lå jeg lenge på oppvåkningen, så jeg var borte fra barnet mitt fra operasjonen var ferdig ca kl 0100 og til 0730. Jeg fikk besøk på oppvåkningen av mann og barn en kort stund, men det var ikke lagt opp til at de kunne bli der. 

Anonymkode: 5507f...3d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...